8 پیش‌نیاز برای راه اندازی استارتاپ سلامت

یکی از تفاوت‌های اساسی نوآوری استارتاپی با کسب‌وکارهای دیگر، وضوح پایین‌تر مسیر است. برای راه اندازی استارتاپ سلامت فرضیات زیادی وجود دارد که باید کم کم آن‌ها را به دانش تبدیل کرد. قبل از آن، شناسایی و تعیین فرضیات نقطه شروع است. راه اندازی استارتاپ در حوزه سلامت کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر است. اگر برای راه اندازی یک استارتاپ موفق سلامت به 2 نوع اطلاعات نیاز داشته باشید، یک دسته از این اطلاعات را تنها ازراه توسعه و تست محصول در بازار به‌دست می‌آورید. به‌هرحال، شما قرار است نوآوری کنید. اما دسته دیگر پیش‌نیازها و ملاحضاتی است که قبل از شروع کار باید آن‌ها را درنظر بگیرید.

حوزه سلامت ویژگی‌های خودش را دارد و برای راه اندازی استارتاپ در این حوزه باید با ذهنیتی ورزیده کار را آغاز کرد. چه شما یک بنیان‌گذار کهنه‌کار باشید یا یک نوآور جوان، 8 پیش‌نیاز برای راه اندازی یک استارتاپ موفق سلامت وجود دارد که اگر به آن‌ها توجهی نکنید، کار برای‌تان سخت خواهد شد. این پیش‌نیازها کل مسیر توسعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

 

8 نکته‌ای که قبل از راه اندازی استارتاپ سلامت باید درنظر بگیرید

1- حوزه سلامت اساسا نوآوری‌پسند نیست

سیستم بهداشت و سلامت به‌نحوی شکل گرفته که از نوآوری اجتناب کند. این جبهه‌گیری بدین خاطر نیست که ایده‌های جدید و خوب وجود ندارد یا ارائه نمی‌شود؛ بلکه موضوع برسر ریسک‌های بالاست. مراکز بهداشتی درمانی چیزهای جدید را امتحان نمی‌کنند چون احتمال می‌دهند که اگر همه چیز خوب پیش نرود ممکن است جان مردم به خطر بیفتد. اما گاهی اگر نوآوری هم کار کند، رگولاتوری، سیاست‌های بیمارستان و دیگر نهادهای مرتبط ممکن است هرکدام به‌نحوی راه آن را سد کنند.

استارتاپ های سلامت باید از لایه‌هایی بگذرند که گاهی حتی شناسایی آن‌ها هم چالش‌برانگیز است. برای غلبه‌بر این چالش، بعد از راه اندازی استارتاپ سلامت باید اثبات مفهوم کرد. استارتاپ‌ها بدون داشتن نتایج معتبر و مستند از خروجی کارشان شانسی برای ورود به مراکز بهداشتی درمانی ندارند. برای استارتاپ ها در حوزه سلامت، این نتایج هستند که حرف می‌زنند.

 

2- برای راه اندازی استارتاپ در حوزه سلامت با شتابدهنده ها یا سرمایه‌گذاران سلامت قوی کار کنید

برای راه اندازی یک استارتاپ سلامت با شتابدهنده‌ها یا سرمایه‌گذارانی کار کنید که تخصص‌شان این حوزه است، آورده‌های غنی برای شما دارند و پرتفوشان پرپیمان به‌نظر می‌رسد. انتخاب یک شتابدهنده یا سرمایه‌گذار مناسب سلامت شاید خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید مهم است. حوزه فعالیت و سبد سرمایه‌گذاری آن‌ها را به‌خوبی بررسی و باتوجه به نیازتان بهترین را انتخاب کنید.

3- فروش استارتاپ های سلامت چرخه‌ای درازمدت را طی می‌کند

اگر مردم برای خرید هرچیزی حساسیت زیادی نشان ندهند و به‌طور مثال در عرض چند دقیقه خرید کنند، درمورد خدمات یا محصولاتی که به سلامتی‌شان مرتبط است وسواس زیادی به خرج می‌دهند و این طبیعی است. درمورد مشتریان سازمانی و کلینیکی هم شرایط به همین ترتیب است. انتظار نداشته باشید که درهمان ابتدای فعالیت شروع به بستن قرارداد کنید. البته که اگر اینگونه باشد خوب است. اما بیایید از زاویه‌ای دیگر به این مسئله نگاه کنید. شما یک استارتاپ  هستید که تازه راه اندازی شده و درحال یادگیری. آیا محصولی که طراحی کرده‌اید یا خدماتی که ارائه می‌دهید بهترین و کامل‌ترین نسخه است؟ بازار در این رابطه چه می‌گوید؟ مطابق با نیازهای بازار محصول‌تان را توسعه دهید و به زودی پا پس نکشید. استقامت و پشتکار کلید موفقیت است.

بعد از راه اندازی استارتاپ درحوزه سلامت زمان بیشتری طول می‌کشد تا به فروش و رشدی که آرزویش را دارید برسید. بودجه کافی، ایجاد اعتماد، رگولاتوری و الزامات حریم خصوصی فروش استارتاپ های سلامت را طولانی‌تر می‌کند. همه چیز آنطور که در طرح کسب‌وکار مشخص شده پیش نخواهد رفت و شما باید برای ناشناخته‌ها خود را آماده کنید. به همین دلیل همیشه درصدی از منابع‌تان را برای پیش‌بینی نشده‌ها کنار بگذارید. به‌عبارت دیگر، انعطاف پذیری لازم را از خود نشان دهید.

 

4- اعتماد به استارتاپ های سلامت که تازه راه اندازی شده‌اند دشوار است

تصمیماتی که مرتبط به سلامتی است و اثر مستقیم بر باارزش‌ترین دارایی انسان دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از طرف دیگر، مصرف‌کنندگان قبل از اینکه برای خدمت یا محصولی دست به جیب شوند باید به آن کسب‌وکار ارائه دهنده اعتماد کنند. این مسئله درحوزه سلامت، مخصوصا برای تیمی 3-5 نفره اصلا آسان به‌دست نمی‌آید. راه اندازی هرنوع استارتاپ سلامت باید بر این مبنا صورت گیرد.

اگر طرف‌حساب‌تان مراکز بهداشتی درمانی باشد جلب نظر آن‌ها به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر است. همانطور که درمورد قبل به آن اشاره شد، استارتاپ های سلامت باید با اثبات مفهوم، ثابت کنند که نوآوری‌شان درست کار می‌کند. علاوه بر آن، باید امنیت محصول‌شان را نشان دهند. همچنین اینکه استارتاپ برپایه طرح توسعه و مقیاس‌پذیری دقیق و با تامین مالی کافی ادامه می‌دهد اعتبار مضاعفی برایش به‌همراه دارد. قطعا شبکه‌ای که معرف محصول یا خدمت شما باشد هم بعضا بسیار کارگشا است.

ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا یک استارتاپ سلامت پس از راه اندازی اعتماد کافی جامعه هدف خود را کسب کند، اما زمانی که این اتفاق افتاد، دیگر به راحتی این اعتماد از بین نمی‌رود.

 

5- استارتاپ های سلامت جزیره نیستند

اینکه استارتاپ تان درحوزه سلامت یکه‌تازی کند ایده خوبی است، اما جزیره‌ای کار کردن خیر. تعداد زیادی کسب‌وکار و سازمان اعم از دولتی و خصوصی در این حوزه فعالیت می‌کنند و ترجیحا بعد از اینکه استارتاپ تان را در حوزه سلامت راه اندازی کردید نباید مقابل آن‌ها قرار بگیرید. همیشه حتی برای رقبا هم پیشنهاد همکاری داشته باشید. کارکردن با شرکت‌ها و غول‌های خصوصی و دولتی مانند بیمارستان‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های داروسازی و قانون‌گذاران جزئی از بازی در این صنعت است. استارتاپ های سلامت جزیره نیستند. به موفق‌ترین استارتاپ های سلامت نگاهی بیندازید. شبکه‌ای گسترده و قدرتمندی که ساخته و با آن کار می‌کنند اصلا اتفاقی نیست.

 

6- از چالش‌ها برای رسیدن به فرصت راه اندازی یک استارتاپ سلامت استفاده کنید

هر کسب‌وکاری چالش‌های خود را دارد، اما در پس آن چالش‌ها، فرصت‌هایی هم نهفته است. به‌عنوان مثال حوزه گردشگری پزشکی را درنظر بگیرید. گردشگری پزشکی پدیده جهانی است که بیماران از کشورهای مختلف را دربر می‌گیرد. تفاوت جغرافیا، زبان، فرهنگ، مشکلات اخذ ویزا، جلب اعتماد بیماران، تلاطم‌های سیاسی و … از جمله چالش‌های فعالیت در این حوزه است. به همین دلیل راه اندازی استارتاپ در حوزه گردشگری پزشکی اصلا کار آسانی نیست. دقیقا به همین دلیل هم راه اندازی استارتاپ در این حوزه شما را به معدن فرصت‌های ناب راه اندازی یک کسب‌وکار بین‌المللی می‌رساند.

 

7- برای راه اندازی یک استارتاپ سلامت با قوانینی اجتناب‌ناپذیر سروکار دارید

تقریبا در تمام موارد این چک لیست ردپایی از رگولاتوری وجود دارد. اصلا سعی نکنید خارج از چارچوب قوانین فعالیت کنید چون در این صورت فقط یک برچسب لازم است تا از میدان به‌در شوید. برخلاف صنایع دیگر، حوزه سلامت شدیدا محافظت شده است. بنابراین ورود به این بازار به‌عنوان یک استارتاپ تازه‌تاسیس نه چندان قوی و تازه شکل گرفته کار آسانی نیست. اما درنظر بگیرید که قوانین ثابت است. بنابراین ایده نوآورانه شما باید به اندازه کافی انعطاف پذیر هم باشد. فرایند شناخت کامل، هدایت و وفق یافتن با قوانین حاکم بر حوزه سلامت یکی از مهم‌ترین وظایف استارتاپ ها از همان مراحل طراحی ایده است. با قواینن کار کنید. شما حتی می‌توانید آن را به یک مزیت رقابتی برای خود تبدیل کنید.

 

8- کنارگذاشتن یک سیت ( Seat) برای یک متخصص سلامت در تیم

یکی از مشکلاتی که تیم‌های استارتاپی در حوزه سلامت با آن مواجه‌اند، عدم شناخت کامل از حوزه فعالیت‌شان در سلامت است. باتوجه به اینکه درکدام دسته بندی استارتاپ های سلامت قرار می‌گیرید، شناخت دقیق نیازهای مصرف کنندگان نهایی، فضای فعالیت در آن حوزه و کمک به تصمیمات راهبردی استارتاپ، به وجود شخصی یا تیمی نیاز دارید که به حوزه فعالیت‌تان اشراف داشته باشد و مشتریان‌تان را بشناسد. وقتی به تیم‌های بنیان‌گذار استارتاپی در حوزه سلامت نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تعداد زیادی از آن‌ها از رشته‌های تحصیلی غیرمرتبط می‌آیند و اطلاعات کافی در این حوزه ندارند.

اگر به حوزه فعالیت‌تان اشراف نداشته باشید، همیشه یک چیز بزرگ کم خواهید داشت. به‌طور کلی، تیم شما برای راه اندازی یک استارتاپ موفق سلامت جای کسانی است که شانه به شانه شما پیش می‌آیند و بهتر از هرکس دیگر وظایف‌شان را در تیم انجام دهند.

 

آماده راه اندازی استارتاپ در حوزه سلامت هستید

سلامت، بازاری به اندازی کل جمعیت است. به همین دلیل بسیاری از نوآوران به دنبال راه اندازی استارتاپ در این حوزه هستند. اثر اجتماعی که استارتاپ های سلامت با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای حل مشکلات این حوزه می‌گذارند را نمی‌توان با دیگر صنایع مقایسه کرد. با این حال، بسیاری از این راه‌حل‌های نوآورانه هرگز به استارتاپی موفق تبدیل نمی‌شوند.

یک مسابقه فوتبال را درنظر بگیرید. بازیکنان، بسیاری از تصمیات را پس ازتجزیه‌وتحلیل‌های آنی می‌گیرند. اما آیا می‌توان بدون آنکه از قوانین و مقررات بازی به‌طور کامل اطلاع کسب کنند پا به میدان بگذارند؟ به‌عنوان مثال، اینکه چه زمان با کارت زرد یا قرمز داور جریمه می‌شوند. یا اینکه نقاط ضعف و قوت حریف به چه ترتیب است و براساس چه تاکتیکی بازی می‌کنند جزوه اطلاعاتی است که قبل از شروع مسابقه می‌توان به‌دست آورد. در این صورت، میزان اینکه تیم‌ها دراثر اتفاقی در بازی شگفت زده شوند بسیار کم می‌شود.

برای راه اندازی یک استارتاپ سلامت هم نباید با تمام پدیده‌ها برای اولین بار روبه‌رو شوید. بسیاری از ملاحضات و نکات را می‌توان قبل از راه اندازی استارتاپ در حوزه سلامت درنظر گرفت.

 

منبع: healthio

 

همچنین بخوانید:

معرفی زمینه های کاربردی علم داده در علوم پزشکی و مراقبت های بهداشت و سلامت

معرفی انواع استارتاپ در حوزه سلامت

7 روند اصلی تحول دیجیتال در بهداشت و درمان سال 2021

بالا