ویزیت بیماران از راه دور با کمک تله مدیسین

تابحال فکر کرده‌اید که اگر فضانوردان هزاران کیلومتر دورتر از زمین دچار بیماری شوند چگونه درمان می‌شوند یا در حوادث طبیعی و مناطق جنگی دسترسی به خدمات مشاوره‌ای و تشخیصی باکیفیت درمانی از چه روشی قابل دسترسی است؟ یا مثلا بهترین روش برای استفاده از دانش نخبگان پزشکی برای تشخیص و درمان تعداد زیادی از بیماران در سراسر نقاط ایران و جهان چه می‌تواند باشد؟ تله مدیسین؛ واژه ای نه چندان جدید اما کم کاربرد، حداقل در ایران.

تله مدیسین یا «تأمین سلامت از راه دور» در یک تعریف ساده عبارت است از ویزیت بیماران از یک فاصله دور با استفاده از تکنولوژی های صوتی و تصویری و تجهیزات پزشکی مربوط به آن.

 فناوری‌های ارتباطی در حوزه پزشکی بیش از نیم قرن است که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد و از ارایه خدمات در جنگ‌ها و مواقع بحرانی عبور کرده و هم اکنون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، تقریبا تمامی خدمات پایش سلامتی و ویزیت بیماران و حتی خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی در بستر اینترنت قابل ارایه است و علاوه بر نرم افزارهای گوناگون تعاملی بین پزشک و بیمار که به راحتی بر روی تلفن های هوشمند در دسترس است، سخت افزارهای اختصاصی تشخیصی نیز ساخته و عرضه شده است.

یکی از بهترین ابزارهای پزشکی ساخته شده نوعی گوشی هوشمند است که با تصویربرداری دقیق از دهانه رحم می‌تواند همانند تست پاپ‌اسمیر در تشخیص زودهنگام سرطان دهانه‌رحم عمل کند. با استفاده از این تکنولوژی هر گوشی هوشمند به یک کولپوسکوپی تبدیل شده است و این بخشی از فرآیند غربالگری است که به آسانی برای بسیاری از کلینیک ها در دسترس است. توسط سخت افزار این گوشی‌های هوشمند که به یک منبع نور و یک لنز دوربین با بزرگنمایی قوی مجهز شده است، پرستار یا یک شخص دیگر می‌تواند از دهانه رحم عکسبرداری کند و برای پزشک متخصص جهت بررسی و تشخیص ارسال کند. نرم افزار این گوشی هوشمند تصاویر و تفاسیر را برای پزشکان از راه دور می‌فرستند و توصیه‌ها و تشخیص‌های پزشکان را برای بیماران ارسال می‌کنند.

بر اساس مطالب ذکر شده، می‌توان دریافت که از بین بردن مرزها و فاصله‌ها و سهولت دسترسی به خدمات باکیفیت بهداشتی و درمانی یکی از مزیت‌های بی‌رقیب تله مدیسین است. این بستر در بلایای طبیعی و جنگ‌ها، توسعه بهداشت در نقاط صعب العبور، کنترل بیماری‌های مزمن، ماموریت‌های فضایی و مسافرت‌های هوایی و دریایی، تشخیص، درمان، کنترل، پیگیری و مشاوره و آموزش ارایه دهندگان و گیرندگان خدمات سلامت و تهیه و اشتراک گذاری انواع بانک‌های اطلاعاتی و پرونده‌های سلامت افراد جامعه بسیار کاربردی و پربازده است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

استفاده از تله‌مدیسین به عنوان یک جایگزین برای روش فعلی و سنتی ویزیت و درمان بیمار، علاوه بر تسهیل در دسترسی دارای مزایای بیشتری برای بیماران و ارائه دهندگان است. کاهش هزینه‌های رفت و آمد و جلوگیری از اتلاف وقت بیماران در مطب‌ها و کلینیک‌ها، افزایش زمان و کیفیت مراقبت از کودکان و سالمندان، افزایش حریم خصوصی بیماران و گفتگو با پزشک در یک محیط دوستانه‌تر مانند اتاق نشیمن خانه و محافظت از افراد در برابر مواجهه با سایر بیماری‌های واگیردار در اماکن درمانی از جمله مواردی است که بیمارانی که از این بستر بهره می‌برند، می‌توانند از آن برخوردار شود از سوی دیگر افزایش درآمد، بهبود بهره‌وری اداری، کاهش تعداد بیماران کنسلی، ارتقای سطح دسترسی ارائه دهندگان آنلاین به بیماران و بهره گیری از تجارب و مشورت‌های سایر پزشکان متخصص از رشته‌های گوناگون و رسیدن به تشخیص درست بیماری از جمله مزایای تله مدیسین برای ارایه دهندگان خدمات درمانی است.

اگر چه اصطلاحTelemedicine   (پزشکی از راه دور)  و  Telehealth (مراقبت سلامت از راه دور) اغلب به طور متناوب استفاده می‌شود اما تمایزی میان این دو وجود دارد؛ اصطلاح  Telehealth  شامل طیف گسترده‌ای از فن‌آوری‌ها و خدمات برای مراقبت از بیمار و بهبود کل سیستم سلامت است. در حالی که تله‌مدیسین به طور خاص به خدمات بالینی از راه دور اشاره می‌کند، اما سلامت از راه دور می‌تواند به خدمات غیر بالینی از قبیل آموزش ارایه دهنده، جلسات اداری و ادامه تحصیلات پزشکی علاوه بر خدمات بالینی مرتبط شود. 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 نظارت، ارتقاء سلامت و عملکرد عمومی بهداشت

تشکیل پرونده سلامت الکترونیک و ثبت کلیه خدمات سلامت ارایه شده به بیماران در یک سیستم درمانی یکی از نمونه‌های تله هلث است که در ایران نیز از مدتی پیش توسط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، در مراکز بهداشتی درمانی تحت عنوان « سامانه سیب » به کار گرفته شده‌است. در این سامانه کلیه خدمات تشخیصی، درمانی و دارویی ارایه شده برای بیماران پذیرفته شده، ثبت می‌شوند و سوابق بیمار با مراجعه به مراکز متصل به این سامانه قابل ردیابی بوده و نحوه درمان و بهبود بیمار به راحتی رصد می‌شود و از سوی دیگر از تجویز نسخه مشابه تشخیصی و درمانی اجتناب می‌شود.

پزشکی از راه دور شامل استفاده از ارتباطات الکترونیکی و نرم‌افزاری برای ارایه خدمات بالینی به بیماران بدون بازدید شخصی است. تکنولوژی تله‌مدیسین اغلب برای معاینه وضعیت سلامت بیمار، مدیریت بیماری‌های مزمن، مدیریت دارو، مشاوره تخصصی و تعدادی از خدمات بالینی دیگر که می‌تواند از راه دور ارایه شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تله هلث و تله‌مدیسین به طور حتم  آینده ارایه خدمات سلامت و مدیریت بهداشتی و درمانی را رقم خواهند زد و رشد متوازن و توام بسترهای ارتباطی و پزشکی و درمانی در کنار اولویت بخشی به این حوزه در سیاستگزاری‌های کشور، می‌تواند دستاوردها و تحولات بزرگی در ارتقای سلامت مردم به همراه داشته باشد.

 

منبع:digiro.ir و dr-h-jafari.blogsky وamanatazarbaijan 

همچنین بخوانید

تغییر بهداشت و درمان با 10 روش پزشکی از راه دور

پرونده الکترونیک بیمار

فناوری اطلاعات سلامت

 

بالا