شبکه های اجتماعی و :HIPAA نگرانی های اخلاقی برای پرستاران

پرستاران در یک رشته شخصص و حرفه ای که مدام در چالش است کار می کنند. به طور سنتی، پرستاران برای دوستان، اعضای خانواده و همکارانشان در محل کار به افرادی تبدیل شده اند که باید همیشه مراقب و محافظ سلامت جسمی و روحی  دیگران و به تسهیل دردها کمک کنند. با رشدسریع شبکه های اجتماعی آنلاین قابل دسترس بودن پرستاران به این محیط برای اشتراک تجربیاتشان و کمک به تسهیل درد ها و ناهمزمانی ارتباطات افزایش پیدا کرده است و این موقعیت ها باعث افزایش دشواری این شغل گشته است.

پرستاران اکنون دسترسی فوری به مخاطبان محترم و دلسوز خود رادارند که به دور از دایره سنتی دوستان، خانواده و همکاران خود میباشند. اگرچه توانایی برقراری ارتباط الکترونیکی با پرستاران در سراسر جهان وعده زیادی برای به اشتراک گذاشتن ایده ها است، اما همچنین محدودیت سوالات اخلاقی در مورد نوع و میزان اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در فضاهای عمومی و حفاظت شده نیز مطرح می شود. با ظهور وب 2.0، در دسترس بودن و استفاده از سایت های واقعا تعاملی به طور چشمگیری افزایش یافته است. ابزارهای وب 2.0 بر ارتباط، همکاری، تعامل، ارتباط با مردم و ایجاد ارزش ها از طریق اشتراک ایده ها و استفاده از عقل جمعی جامعه وب افزوده است.هفته کسب و کار گزارش می دهد که تعداد کاربران درفیس بوک دوبرابر شده است. برنامه های جدید و افزایش سهولت استفاده از سایت هایی مانند فیس بوک، LinkedIn و MySpace باعث جذاب کردن کارمندان قدیمی برای در نظر گرفتن امکانات شبکه های اجتماعی می شوند. مارک زوکربرگ، مدیر اجرایی فیس بوک اذعان می کند که "خطوط بین آنچه کسب و کار و آنچه شخصی است، تار شده است." برخی از شرکت ها مانند پروکتر و گمبل، کارمندان را به استفاده از شبکه های اجتماعی تشویق میکنند همین طور سایر کارفرمایان در شهر تورنتو دسترسی به سایت های شبکه های اجتماعی را مسدود کرده اند. این درحالی است که بیمارستان ها و دیگر سازمان های مراقبت های بهداشتی تلاش های تبلیغی سنتی خود را گسترش می دهند و از کارکنان خود می خواهند پروفایل های آنلاین خود را به سایت کارفرما خود متصل کنند .

انجمن ملی متخصصان پرستاری بالینی به تازگی شبکه ارتباطی را از طریق LinkedIn برای اعضای خود به منظور بهبود عمل، مشاوره و تجارب همکاری راه اندازی کرده است. (nacns.org) در سال 2007، ترافیک وب سایتش نسبت به سایت های اجتماعی دیگر در انگلستان پیشی گرفت

 

بررسی مطبوعات

 

ظهور شبکه های اجتماعی و افزایش سریع کاربران به خوبی در ادبیات حرفه ای و محبوب شناخته شده است. یک نظرسنجی قانونی به این نکته اشاره کرد که 63 درصد از کارفرمایان پس از کشف محتوای غیرقابل پذیرش از متقاضیان درباره کارکنان بلقوه در شبکه های اجتماعی آنان را رد کرده اند. قانون کار در کالیفرنیا مواظب رفتار و منش کارکنان حتی درشبکه های اجتماعی است اما همچنان قانون پابرجایی برای بررسی رفتارهای نابه هنجار کارکنان در دادگاه نیست.

کارکنان معمولا اظهار داشتند که از سایت ها به یکی از سه دلیل استفاده میکرده اند:

 1-ارتباط با دوستان نزدیک

2- برقراری ارتباط با آشنایان

 3- دسترسی به مخاطبان غریبه ها

 به طور مشابه، یک مجله تجاری برای فناوری اطلاعات و ارتباطات، یک بررسی سیستماتیک را برای استفاده از شبکه های اجتماعی توسط  مدیر امنیتی در ایالات متحده و اروپا انجام داد. آنها دریافتند بیشتر کارمندان تنها 37٪ از شبکه های اجتماعی استفاده میکردند و 60٪ از تفکیک کار و زمان شخصی نگران بودند. نگرانی های بالا که توسط مدیران امنیتی شناسایی شده بود، بهره وری از دست رفته (53٪)، نشت اطلاعات (48٪) و حملات کد مخرب (43٪) بود.

 

این نظرسنجی نشان داد که 72 درصد از مدیران امنیتی دسترسی به سایت های شبکه های اجتماعی رایانه های کاری را مسدود نمیکنند و شرکت سیاست هایی در مورد استفاده کارکنان از سیستم اداره و یا شبکه های اجتماعی در زمان کار نداشته است. مشخص نیست که چگونه بسیاری از سازمان های مراقبت های بهداشتی دسترسی به شبکه های اجتماعی از طرف کارکنان در حین کار را ممنوع می کنند و همچنین این دسترسی سریع و روشن از طرف کارکنان در ساعت کار چگونه ممکن است. به طور کلی، تحقیقات منتشر شده در سایت های شبکه های اجتماعی از داده های به دست آمده توسط بررسی ها از طریق سایت ها و یا تجزیه و تحلیل ترکیبی از صفحات وب ها است. تحقیقات انجام شده در سایت های شبکه های اجتماعی اغلب مبنی بر جمع آوری داده ها برای اهداف بازاریابی است.

مطالعاتی شناسایی ابزارهای آنلاین و برنامه های آموزشی را از طریق روزنامه نگاری آنلاین و مربیگری از طریق سایت های محافظت شده مانند Blackboard یا WebCT را تکمیل می کند. "ایجاد یک جامعه یادگیری از طریق استفاده از تابلو اعلانات در وب برای ایجاد یک محیط یادگیری تعاونی باید فراهم شود." همین طور اشاره میکند که انجمن پرستاری کانادا توصیه های روزنامه نگاری و بازتاب را به عنوان بخشی ضروری و موثر در پرستاری برمیشمارد و این تصمیم بازنشر و انعکاس بیش از 150 مقاله است و توصیف سطوح عمیق انعکاسی است که در طول زمان از طریق نشریات مجله به طور منظم نشان داده شده است که توسط بازخورد از مدرسین بالینی تسهیل می شود.همچنین 11 پرستار خلاقانه سهولت و دسترسی یک جامعه وب آنلاین را با نیاز به انعطاف پذیری در حال چت، چت گروهی و اشتراک گذاری مطالب با همکاران و خانواده مورد بررسی و امتحان قرارداده اند..

این سایت ها نیازمندی های مهمی را برای پرستاران برای ارتباط با دیگران که تجربیات مشابهی را در اختیار دارند، برآورده می کنند اما پتانسیل عدم نقض قانون انتقال اطلاعات قابلیت اطمینان و مسئولیت پذیری (HIPAA) در این محیط های آنلاین غیرمجاز اگر وجود داشت عالی بود.

 

مزایای شبکه های اجتماعی

 

شبکه های اجتماعی مزایایی همانند ارسال و دریافت  پیام های فوری، اتاق های گفتگو، اشتراک گذاری فایل، ذخیره سازی عکس و وبلاگ نویسی را در یک سایت ارائه می دهند. MySpace در درجه اول برای به روز رسانی سرگرمی ایجاد شد. LinkedIn به طور خاص برای اهداف شبکه های تجاری ایجاد شده است و انواع مختلفی از مزایای حرفه ای مانند پست الکترونیکی آنلاین را ارائه می دهد. فیس بوک یک ترکیبی از این دو است. بازاریابی بهداشت و درمان منطقه ای از پتانسیل جالب برای شبکه های اجتماعی است. به عنوان مثال به منظور حمایت از یک پروژه جدید ساختمان پزشکی و دیدار با مقامات شهرستان آن مکان کارمندان و طرفداران آن را تشویق کرد تا به خودی خود یک اکانت در فیسبوک با موضوع مشهود بسازند و به تبلیغ این مکان بپردازند و ساخت این مهم را به اطلاع عموم برسانند.

بعضی از مدیران از یک وبلاگ به عنوان راهکار برای کارکنان خود استفاده می کنند تا در دقیقه با فعالیت های گروهی به روز شوند. منابع انسانی یک فرصت بالقوه برای سایت و شبکه های اجتماعی است که ارزش ببالایی دارند. پرستاران و پرسنل می توانند یک سایت حرفه ای برای خود ایجاد کرده ودر آن سابقه شغلی و رزومه خود را به راحتی در دسترس آنلاین قراردهند همین طور از طریق یک موتور جستجو مانند Taleo یا Monster، رزومه را به سایت کارفرمای احتمالی خود آپلود کنند. صفحه فیس بوک یا LinkedIn راه دیگری برای جستجوی فرصت های شغلی و تبلیغ موقعیت ها است. کارکنان منابع انسانی به طور فزاینده ای از سایت های اجتماعی برای استخدام استفاده میکنند و مدام این صفحات را مورد بررسی قرار میدهند البته هر گونه محتوایی که در شبکه های اجتماعی در اختیار عموم قرار می گیرد، میتواند محتوای غیرواقعی باشد و بر روی فرصت های شغلی تاثیر گذار باشد.

 

نگرانی های حریم خصوصی

 

هرچند سایت هاو شبکه های اجتماعی می توانند با همکاری خود در تسهیل اشتراک، اطلاع رسانی و بازتاب اطلاعات مفید باشند اما خواسته یا ناخواسته محرمانه بودن اطلاعات و قوانین حریم خصوصی را نقض می کنند.به عنوان مثال یک پرستار در ویسکانسین که یک تصویر اشعه ایکس بیمار را عکاسی کرد و آن را در صفحه فیس بوک خود به اشتراک گذاشت را درنظر بگیرید.این پرستار برای نقض قوانین کار و قوانین هیپا برای همیشه از کار اخراج شد.

شبکه های اجتماعی ممکن است مقابل با قوانین فدرال و حفاظت از حریم خصوصی قرارگرفته باشند. شبکه های اجتماعی باعث تشویق افراد، گفتگو و ارتباط بین ایده ها و افراد می شود، در حالی که مقررات HIPAA از حریم خصوصی فرد ،اطلاعات بیماران به شدت دفاع میکند. یک پرستار که در مورد کار خود توضیح داده است، HIPAA را نقض نمی کند اما اطلاعات بیمار را فاش کرده و موجب آزار و اذیت واضح و آشکار و ایجاد بی اعتمادی در وی میشود. استانداردهای HIPAA در سال 1996 به عنوان یک قانون فدرال اعمال شده و در قانون عمومی کدگذاری شده است. قصد این است که از اطلاعات بهداشتی قابل شناسایی فردی در همه ی شکل ها، الکترونیکی و کاغذ محافظت کنیم. تامپسون، وزیر بهداشت و خدمات انسانی، گفت که این قانون "به حفظ تعادل وحفظ حریم خصوصی برای محافظت از حریم شخصی و دسترسی به مراقبت های بهداشتی با کیفیت است" اطلاعات هر فرد قابل شناسایی اطلاعاتی است که مربوط به سلامت جسمی یا سلامتی گذشته، حال و آینده وی میشود و ارائه این اطلاعات به صورت حاشا باعث می شود فرد معتقد باشد اطلاعات می تواند برای شناسایی فرد استفاده شود. شارون، یک پرستار تازه کار و فارغ التحصیل را که در مورد شرکت در اولین تلاش احیای خود هیجان زده است را در نظر بگیرید:

او در فیس بوک خود وبلاگ نویسی کرده و کامنت های گوناگون میگذارد، مخصوصا ارتباط او بیشتر با دوستان خود در کالج برای اشتراک ذاری منابع و تجربیات است. اما در نیاز شارون برای بحث و گفتگو، او بیش از حد اطلاعات یک بیمار و وضعیت او را در دایره دوستانش به اشتراک می گذارد. چنین گفتگوی خصوصی می تواند به عنوان یک گزارش سالم و ضروری درباره یک تجربه حرفه ای شدید درک شود اما در وب، اطلاعات کافی در مورد شارون وجود دارد که این اطلاعات برای شناسایی بیمار کافی است و قوانین HIPAA را نقض می کند و او کار خود را در معرض خطر قرار داده است. شارون قصد نداشت حق محرمانه بودن اطلاعات بیمار خود را نقض کند اما استفاده او از وب سایت و شبکه انلاین یک انجمن و به اشتراک گذاشتن این اطلاعات، این اعتماد قانونی را نقض کرد. در انگلستان، کالج سلطنتی پرستاری به دنبال صدور استانداردهای خاصی علیه استفاده از سایت هاو شبکه های اجتماعی برای تهیه اطلاعات محرمانه است . حریم خصوصی و محرمانه بودن اطلاعات در قانون HIPAA تحت حفاظت قانون قرار می گیرند.

Troutman یادآور می شود که این وضعیت بسیار شبیه ظهور پست الکترونیکی است که اکثر مصرف کنندگان آن را خصوصی و امن دانسته اند. در نظرسنجی اخیر وبلاگ نویسان، اغلب فکر می کردند که پست های آنها خصوصی هستند. پیچیدگی برنامه نویسی نرم افزار، عدم وجود دانش در مورد فعالیت های اینترنتی و آنلاین و ناوبری بدون درز به میلیون ها سایت آنلاین، باعث افزایش حساسیت امنیتی و  کاهش حریم خصوصی شده است. کارکنان نیز باید آگاه باشند که کارفرمایان نیز حق بررسی فعالیت وب را در مواردی مانند سایت های شبکه اجتماعی عمومی دارند. چنین سیاست هایی می تواند مانع از نقض احتمالی حریم خصوصی شود.

پرستاران و کارمندان مراقبت های بهداشتی باید در هنگام بررسی و آموزش کارکنان دیگر در خصوص حریم خصوصی، تکنولوژی های جدیدتر را در نظر بگیرند. کارفرمایان باید درک کنند که برای تشویق کارکنان برای پیوستن به یک سازمان انلاین و یا شرکت در یک سایت و شبکه اجتماعی می تواند به مرزهای گسترده دیگر منجر شود. سر پرستاران باید در مورد مسائل مربوط به انطباق و اخلاق، برای تسهیل بحث های آگاهانه با کارکنان در صورت شناسایی نقض احتمالی، صحبت کنند. سیاست ها و رویه ها باید به روز شود تا بتوان از فن آوری های جدید و دستورالعمل های توسعه یافته برای کمک به کارکنان در استفاده قانونی و اخلاقی استفاده کرد. لازم است که انجمن ها راه های صحیح و امن استفاده از این شبکه ها را برای کارکنان به صورت صحیح توضیح دهند.

 

خلاصه

 

امروزه دنیا کوچکتر از همیشه است و آن هم به علت قابلیت دسترسی آسان به اینترنت است. توسعه جوامع آنلاین با استفاده از برنامه های شبکه های اجتماعی، فرصت هایی را برای پرستاران برای ارتباط برقرار کرده است اما این امر موجب بروز مشکلات و سوالات اخلاقی در مورد نوع و میزان اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در فضاهای عمومی و محافظت شده خصوصی شده است. HIPAA تعریف می کند که چه اطلاعاتی می تواند به طور قانونی آنلاین افشا شود و سر پرستاران باید به عنوان راهنمایی تاثیر گذار و آگاهبرای توسعه سیاست ها و مشاوره دانشجویان و کارکنان درباره محدودیت های قانونی وبلاگ ها، ویکی ها، توییت ها و سایر اشکال بیان آنلاین باشند.

 

بالا