ذخیره سازی اطلاعات سلامت در فضای ابر

باتوجه به تغییر نظام سلامت و تحول دیدگاه بیماری نگر به سلامت نگر و فردنگر به جامعه نگر در سالیان اخیر، تصور استفاده از فناوری در ارتقای کیفیت خدمات سلامت تقویت شده است.پروندۀ الکترونیک سلامت از طریق فضای ابر و به وسیله سازماندهی بهتر پرونده های بیماران، کادر بهداشتی و درمانی را قادر می سازد که در زمان و هزینه ها صرفه جویی کنند و مراقبت از بیماران را بهبود بخشند، بدین ترتیب فرآیند تشخیص و درمان آسان تر می شود.

مراحل و فرآیندهای پردازش اطلاعات سلامت بیماران از طریق جمع آوری و تجزیه و تحلیلاطلاعات سلامت فرآیند پیچیده و زمان بری است و مشکلات دسترسی و عدم یکپارچگی اطلاعات، آن را طولانی تر و دشوارتر می کند. اهمیت یکپارچگی در پرونده ها برای سهولت دسترسی به اطلاعات سلامت غیر قابل انکار است. از طرفی، یکپارچگی تلاشی است که در هنگام دسترسی به داده ها، در دامنه ابر نهفته است و استفاده از فضای نهفته در ابر، امکان ذخیره سازی اطلاعات را به صورت یکپارچه ایجاد می کند.درج اطلاعات سلامت، تجمیع، تجزیه و تحلیل و دسترسی به اطلاعات سلامت به منظور تغییر و اصلاح رفتار و تصمیم گیری بالینی و جایگزینی اطلاعات روزآمد از مراحل درج اطلاعات در پروندۀ الکترونیک سلامت است. با توجه به هم راستایی امکانات ایجاد شده توسط مدل رایانش ابری و مراحل و ملزومات پروندۀ الکترونیک سلامت، استفاده از رایانش ابری باعث تسهیل و تسریع دسترسی به اطلاعات بهداشتی بیماران در قالب پروندۀ الکترونیک سلامت خواهد شد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

فرصت های ایجاد شده در ذخیرۀ اطلاعات سلامت مدل رایانش ابری برای سازمان ها و مراکز مختلف به ویژه مراکز بهداشتی و درمانی، فرصت ها و مزیت هایی را به همراه دارد. بهات و همکاران درپژوهش خود درسال 2011 به کاربردهای فناوری رایانش ابری و مزایایی که استفاده از این فناوری در سیستم اطلاعات مکانی به همراهدارد، پرداخته اند. معماری ارائه شده از سوی آن ها از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول یک واسط وب است که بر اساس فناوری وب 2 (Web 2.0) پیاده سازی شده و قابلیت بارگذاری روی سیستم کاربران را دارد و می تواند بر اساس نیاز کاربران، سفارشی شود و بخش دوم شامل هسته اصلی سرویس به کاربران است. رابط میان کاربران و هسته اصلی؛ همان واسط وب در بخش اول است. آنها هسته اصلی را به پنج لایه اصلی تقسیم کردند که شامل لایه های برقراری ارتباط، ذخیره سازی، منطق، خدمات رسانی یکپارچه و تنظیمات بین پنج لایه است.

مزایای رایانش ابری در مراکز و سیستم های بهداشتی و درمانی نیز مشهود است. بعضی از مهم ترین این مزایا و کاربردها عبارت اند از : کاهش هزینه های سخت افزاری (حذف خدمات تعمیر و نگهداری) و نرم افزاری، توسعه پذیری خدمات، ارتقای سریع و دائم نرم افزار، سازگاری بیشتر فرمت اسناد، ظرفیت نامحدود ذخیره سازی اطلاعات حوزۀ سلامت، قابلیت اطمینان بیشتر به داده ها (افزایش امنیت)، دسترس پذیری همیشگی و جهانی به اطلاعات بهداشتی و درمانی (دسترسی از هر جا و عدم وابستگی به مکان)، در اختیار داشتن آخرین و جدیدترین اطلاعات سلامت (سهولت در به روزرسانی)، همکاری گروهی ساده تر (سهولت در اشتراک داده ها بین گروه های  تصمیم گیر و متخصصان حوزۀ سلامت)، استقلال داده ها نسبت به سخت افزارها، انجام خودکار بسیاری از وظایف مدیریتی، سهولت در تهیه نسخه های پشتیبان، متمرکز کردن داده ها، برقراری موافقت نامه سطح خدمات باتوجه به اهمیت تجزیه و تحلیل هزینه-سودمندی درحوزۀ سلامت وعدم تحمیل هزینه اولیه خرید تجهیزات، کاربران رایانش ابری می توانند در سرمایه لازم برای خرید سخت افزار و نرم افزارو خدمات صرفه جویی کنند. اشتراک زمانی، زیرساختی و تجهیزاتی در ارائه منابع رایانشی و دسترسی آسان تر و ارزان تر به اطلاعات حوزۀ سلامت، از دیگر مزایای اقتصادی رایانش ابری است. از طرفی به دلیل عدم نیازبه وجود فضا(مجازی و حقیقی) برای ذخیره سازی اطلاعات بهداشتی درمانی، هزینه های آرشیو نیز در استفاده از این روش حذف می شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

اطلاعات پزشکی پرونده های سلامت الکترونیک به راحتی در فضای ابر ذخیره می شوند و بدون نیاز به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در دسترس کاربران و کادر بهداشت و سلامت قرار می گیرند.مدل رایانش ابری و بهره گیری از آن در پزشکی برای گروه بهداشت و درمان و متخصصان، بیمارانو بیمارستان ها سودمند است. از ابر در ذخیره سازی و انتقال اطلاعات در بخش های مختلفپزشکی نظیر پرونده های پزشکی قانونی، پزشکی از راه دور، انفورماتیک پزشکی، پشتیبانی از مراکز داده های پزشکی، مراقبت سلامت از راه دور استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:

تله مدیسین چه مزایای دارد؟

فرایند کار پرونده الکترونیک

تله ویزیت توسط پزشک

بالا