سه استراتژی برای مدیریت داده‌های مرتبط با سلامت

امروزه، در هر دو فضای تولید و مصرف‌کننده، اینترنت اشیا (IoT) سنسورها و دستگاه‌ها را قادر می‌سازد تا اطلاعات مربوط به همه چیز را درباره‌ی تعاملات کاربران جمع‌آوری کنند. محصولات بهداشتی جدید هوشمند که درحال‌توسعه در بازار هستند، این قابلیت‌ها را افزایش می‌دهند و اطلاعات مربوط به ضربان قلب، فعالیت بدنی، سطح انسولین، مصرف دارو و موارد دیگر را جمع‌آوری می‌کنند. داده‌های بهداشتی مرتبط با آن کاربردهای گسترده‌ای در بازار دارند و همچنین پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه پزشکی از راه دور (تله مدیسین) ایجاد می‌کنند.

به عنوان مثال محبوبیت Fitbit و دیگر ردیاب‌های تناسب‌اندام پوشیدنی، مصرف‌کنندگان را به نظارت بر شاخص‌های سلامت خود به صورت دیجیتال عادت داده است. در بعضی موارد، مصرف‌کنندگان حتی قادر به استفاده از این دستگاه‌ها برای شناسایی ناهنجارهای بهداشتی هستند و آنها را مجبور می‌کند برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کنند. آخرین دستاوردها حاکی از آن است که بسیاری از افراد می‌توانند از دریافت درمان با صرفه‌جویی در زمان بهره‌مند شوند.

تولیدکنندگان دستگاه‌های پزشکی نیز درحال‌توسعه دستگاه‌های بهداشتی هوشمند هستند که می‌توانند در خارج بیمارستان یا مطب پزشك، خدمات مؤثری ارائه دهند تا روش‌های درمان بیمار را ساده‌تر کرده و بهبود بخشند. یک استیکر هوشمند مجهز به ژیروسکوپ و فناوری‌های حسگر را در نظر بگیرید که نه تنها زمانی را که بیمار دارو مصرف می‌کند گزارش می‌دهد، بلکه به‌طور مؤثر از دستگاه جهت کنترل بیمار استفاده می‌کند. از طریق اتصال بی‌سیم، داده‌ها با یک نرم‌افزار که اطلاعات مربوط به جهت‌گیری دستگاه و سرعت استنشاق بیمار را نمایش می‌دهد، انتقال داده می‌شوند. کنترل این پارامترها و آنچه می‌تواند به صورت به هنگام جمع‌آوری شود، بیمار را به سمت بهبودی پیش می‌برند.

97 درصد از تولیدکننده خدمات بهداشتی درمانی در Jabil Survey of Technology Trends در سال 2018 گزارش دادند که قصد جمع‌آوری داده‌ها را در دستگاه‌های مراقبت بهداشتی مرتبط خود دارند. بیش از 50 درصد آن‌ها اطلاعات را در یک شبکه‌ی زیرساخت ابر عمومی ذخیره می‌کنند. 39 درصد آن را بر روی یک دستگاه محلی مانند یک گوشی هوشمند ذخیره خواهند کرد، 36 درصد از زیرساخت‌های خود استفاده می‌کنند و 31 درصد اطلاعات مربوط به دستگاه مراقبت بهداشتی هوشمند را ذخیره می‌کنند. تقریباً تمام شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی موافقت کردند که این اطلاعات در پیشرفت تکنولوژی سلامت هوشمند مفید خواهد بود.

 

پرونده سلامت

1.    مقابله با اضافه‌بار داده‌های بهداشتی

همانطور که دستگاه‌های بهداشت و درمان هوشمند بیشتر و بیشتر به بازار عرضه می‌شوند، مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان دستگاه‌ها بیشتر از همیشه نیاز به جمع‌آوری داده‌ها دارند. همانند سایر صنایع، این مسئله نگرانی‌هایی را در خصوص اضافه‌بار داده‌ها افزایش داده است. اگرچه شرکت‌ها ممکن است برای کمک به شکستن داده‌های بزرگ و پیدا کردن معنی اعداد تحلیلگرانی را داشته باشند، اما مصرف‌کنندگان معمولاً چنین پشتیبانی ندارند. احتمال قوی وجود دارد که آنها با مقدار داده‌هایی که در مورد خودشان دریافت می‌کنند، سردرگم شوند. این روند باعث می‌شود که بعضی‌ها داده‌های مهم را نادیده بگیرند زیرا آنها نمی‌دانند چه اطلاعاتی مهم و عملی است و کدامیک کم‌اهمیت‌تر است.

رابط کاربری اپلیکیشن‌ها فرصتی برای ارائه خلاصه‌ای از روند و معیارهایی که خارج از محدوده طبیعی قرار می‌گیرند، فراهم می‌کنند. بدین ترتیب مصرف‌کنندگان می‌توانند بر اهمیت داده‌ها تمرکز کنند. علاوه بر این می‌توان آنها را زمانی که بیمار نیاز به کمک‌های حرفه‌ای پزشکی دارد سریعاً مورداستفاده قرار داد. همانطور که شرکت‌ها این برنامه‌ها را توسعه می‌دهند ، باید با پزشکان و گروه‌های تحقیقاتی پزشکی همکاری کنند تا به تنظیم پارامترهای طبیعی و غیرطبیعی برای معیارهای مختلف جمع‌آوری شده کمک کنند، همین طور پزشکی از راه دور برای رشد سلامتی ، فراگیر شود. آنها همچنین باید الگوریتمی را ایجاد کنند که زمان پاسخ به نیازهای شخصی را همزمان با دریافت اطلاعات به صورت بصری برای کاربران محاسبه کنند. ارائه اطلاعات به بیمار بسیار مهم است، چراکه همان‌طور که در بالا اشاره شد، جامعه به تجربه کاربران از تمام سطوح نیاز دارد.

 

2. غلبه بر موانع امنیتی و حفظ حریم خصوصی

اگرچه بسیاری از اطلاعات بالقوه برای داده‌های بهداشت شخصی وجود دارد، اما دو موانع بزرگ در زمینه جمع‌آوری آن‌ها وجود دارد: مقررات و حریم خصوصی. در ایالات‌متحده، قانون حمل و نقل و حسابرسی بیمه درمانی (HIPAA) اطلاعات سلامت بیماران را محافظت می‌کند. قانون امنیت آن شامل اجزای پوشش داده شده است که اطلاعات بهداشتی محافظت شده (PHI) را جمع‌آوری و به صورت الکترونیکی ارسال می‌کند تا با موارد زیر منطبق باشند:

 

  • اطمینان از محرمانه بودن، یکپارچگی و دسترسی همه
  • شناسایی و محافظت در برابر تهدیدات پیش‌بینی شده منطقی به امنیت و یکپارچگی اطلاعات
  • محافظت در برابر موارد منطقی پیش‌بینی شده، استفاده غیرمجاز یا افشای اطلاعات

 

HIPAA همچنین اقدامات امنیتی اطلاعات را تعیین می‌کند که در آن اشخاص باید متعهد به نگهداری از اطلاعات شوند.

اطمینان از رعایت چنین مقررات سختگیرانه‌ای می‌تواند مانع از ورود بسیاری از تولیدکنندگان دستگاه‌ها شود. کلید غلبه بر این موانع یافتن شریک متخصص در این زمینه است. هیچکدام از شرکت‌ها واقعاً نمی‌توانند تمام این موانع را به تنهایی حل کنند، بنابراین مهم است که شرکای مناسب را انتخاب نمایند.
باوجوداین که داده‌های بیمار به‌طور کامل تحت این استانداردهای قانونی محافظت می‌شوند، کاربران و مراقبین همیشه به این دستگاه‌ها اطمینان نمی‌کنند. درست مثل دستگاه‌های خانگی هوشمند، آنها نگران هستند که دستگاه‌های مراقبت بهداشتی هوشمند امن نباشند. این نگرانی به‌ویژه برای این نوع دستگاه‌ها اهمیت دارد زیرا آنها حاوی اطلاعات درمانی افراد هستند که با زندگی آن‌ها مرتبط است. اگر یک هکر ،یک سیستم خانه هوشمند را هک می‌کند و به‌عنوان‌مثال چراغ‌ها را خاموش می‌کند یا دمای خانه را تنظیم می‌کند، این تأثیر معمولاً منجر به زندگی یا مرگ افراد خانه نمی‌شود. این در حالی است که با هک کردن دستگاه‌های مراقبت بهداشتی هوشمند و تغییر تنظیمات آن ، ممکن است دوز نامناسبی از داروها مصرف شود که می‌تواند مرگبار باشد و بر روی بسیاری از بیماران تأثیر منفی بگذارد.

مصرف‌کنندگان همچنین نگران امنیت داده‌ها هستند. در یک کارآزمایی بالینی یک انژکتور هوشمند برای بیماران دیابتی، نمی‌توانست به دلیل شرایط و ضوابط برنامه مربوط به انژکتور هوشمند، مشارکت کافی در عملیات را انجام دهد. نظرسنجی‌های اخیر روند مشابهی را نشان می‌دهد: 17 درصد از شرکت‌های تحقیقاتی که از راه‌اندازی یک محصول مراقبت بهداشتی هوشمند بهره‌مند شده‌اند، نگران حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها هستند. در این راستا، شرکتهای مراقبت‌های بهداشتی و فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات IoT برای به دست آوردن این آسایش و اعتماد باید پروتکل‌های استاندارد اطلاعات را در اختیار داشته باشند.

 

3. کسب درآمد از داده‌های مرتبط با سلامت

درحالی‌که نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی و مقررات در خط مقدم باقی مانده است، سرمایه‌داری شرکت‌ها برای داده‌های این دستگاه‌ها دشوار خواهد بود. بر اساس آخرین آمارها حدود 20 درصد از شرکت‌های تولید الکترونیک و مراقبت‌های بهداشتی موردبررسی قرار گرفتند. این شرکت‌ها اتفاق‌نظر داشتند که داده‌های جمع‌آوری شده از دستگاه‌های مراقبت بهداشتی هوشمند می‌تواند فروخته شود، و HIPAA دستورالعمل‌هایی را برای انجام این کار ارائه می‌دهد.

بااین‌حال، هکرها این اطلاعات را دنبال خواهند کرد. TechCrunch گزارش می‌دهد که سوابق پزشکی در بازار سیاه بسیار ارزشمند است. طبق گفته شرکت امنیتی FortiGuard Labs، در سال 2017، صنعت مراقبت‌های بهداشتی به‌طور متوسط 32000 حملات نفوذی در هر سازمان در روز را مشاهده کرد. این بیشتر از دو برابر میزان حملات دریافت شده توسط سازمان‌های دیگر صنایع است. با در نظر گرفتن این شرایط سختگیرانه، تنها زمانی که یک حمله امنیتی مهم است که میلیون‌ها پرونده پزشکی را هک کند. تولیدکنندگان تلفن همراه هوشمند باید دوباره در مورد نحوه جمع‌آوری، ذخیره و استفاده از داده‌های مصرف کننده برای جلوگیری از قربانی شدن کاربران از طریق هک کردن اطلاعات، فکر کنند.

همانطور که مدل مراقبت‌های بهداشتی به سمت بهبود نتایج و کاهش هزینه‌ها در جریان هستند، یکی از راه‌های کسب درآمد از این راهکارها پس از خرید اولیه، ارائه برنامه‌های ماهانه یا سالانه خدمات با دستگاه‌ها و برنامه‌ها می‌باشد. به‌این‌ترتیب، کاربران یا تأمین‌کنندگان بیمه ، هزینه را برای ادامه مراقبت از سلامت و یا دریافت درمان به شیوه‌ای مناسب پرداخت می‌کنند.

داده‌هایی که این دستگاه‌ها جمع‌آوری می‌کنند نیز از طریق افزایش همکاری، امکان حمایت از پیشرفت‌های آینده در علم و پزشکی را فراهم می‌کنند. شرکت‌های دارویی پشت دستگاه‌های بهداشتی هوشمند دارای توانایی همکاری با پزشکان برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده و شناسایی روند سلامتی و یا برای تشخیص علائم اولیه هستند. این قابلیت در نهایت منجر به ارائه‌ی راهکارهای مؤثرتر می‌شود که فرصتی برای نجات جان بیماران و بهبود کیفیت مراقبت از کاربران را فراهم می‌کند.

در پایان ، هدف دستگاههای بهداشت و درمان متصل ، بهبود زندگی بیماران و کاهش بارهای مربوط به سیستم پزشکی است و پیگیری مداوم این چالش ها و دستگاه های هوشمند برای مراقبت های بهداشتی ، درنهایت موجب کاهش هزینه برای بیماران میشود. داده های بهداشتی متصل و همکاری عمومی به ما کمک کنند تا به آنجا برسیم. داده های این دستگاه های هوشمند همچنین می تواند به طور بالقوه باعث بهبود بیماری ها ، کوتاه شدن زمان تشخیص و بهبود و همچنین بهبود کل هزینه تشخیص و درمان شود.

 

منبع: iotforall  و Nobka

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با مراقبت سلامت از راه دور

آشنایی با کلان داده و کاربرد آن در تله مدیسین

تاثیر اینترنت اشیا در گسترش تله مدیسین

بالا