درمان از راه دور چیست؟

درمان از راه دور به فرایند استفاده اطلاعات پزشکی منتقل شده از نقطه ای به نقطه ای دیگر توسط تجهیزات ارتباط الکترونیکی اطلاق می شود که این امر خود به بهبود قدرت درمان و دسترسی منجر می شود.

درمان از راه دور با سرعتی بسیار زیاد در حال گسترش می باشد و کاربری آن از مراکز کوچک درمانی همچون درمانگاه ها تا بیمارستان های بزرگ در حال افزایش است.

با استفاده از این تکنولوژی امکان ارتباط متخصص معالج با بیمار و همچنین ارتباط متخصصین با یکدیگر به راحتی برقرار خواهد شد. این ارتباطات از طریق بستر شبکه IP که می تواند اینترنت یا اینترانت باشد فراهم می گردد. با استفاده از این تکنولوژی متخصص معالج می تواند با راهنمایی پرستاران و تکنسین ها اقدام به درمان بیماران خود از راه دور بپردازد. همچنین امکان مشورت چندین متخصص با یکدیگر جهت دستیابی به نتیجه بهتر به راحتی امکان پذیر خواهد بود. امروزه با توجه به گستردگی شبکه های رایانه ای به خصوص شبکه اینترنت در سراسر دنیا این قابلیت را فراهم می سازد تا بتوان از هر متخصصی در سراسر دنیا برای معالجه بیماران استفاده نمود. از دیگر کاربردهای این تکنولوژی نوین درمان بیماران در نقاط صعب العبور و محروم می باشد و این امکان را فراهم می سازد تا بیماران در این نقاط از بهترین متخصصین کشور و یا خارج از کشور بهرمند گردند و هزینه و خطرات سفر را تا میزان بسیار زیادی کاهش داد. در مواقع اضطراری نیز این امکان می تواند کمک حال بیماران و متخصصین باشد به این علت که ارتباط با افراد به سادگی فشردن یک کلید می باشد.

امروزه اکثر کشورهای جهان به استفاده از این تکنولوژی نوین روی آورده و آن را حلال بسیاری از مشکلات موجود در مسائل پزشکی می دانند.

درمان از راه دور به روش های گوناگونی امکان پذیر می باشد و برای اولین بار این امکان توسط یک ارتباط تلفنی ساده برقرار گردید. پیشرفت دانش و به وجود آمدن روش های نوین ارتباطی امکان برقراری ارتباط تصویری را نیز فراهم نمود که گام بزرگ و ارزشمندی در ارتباطات انسان ها به شمار می آید.

یک سامانه درمان از راه دور توانا نیازمند یک ارتباط دو طرفه صوتی و تصویری به همراه امکانات جانبی جهت سهولت فعالیت درمان می باشد. از جمله تجهیزات و پایانه های مناسب برای این کار تجهیزات ویدئو کنفرانس می باشند. این تجهیزات قابلیت برقرای یک ارتباط دو طرفه صوتی و تصویری را فراهم می سازند. تجهیزات ویدئو کنفرانس دارای تکنولوژی ها و امکانات زیادی برای بهبود یک ارتباط هستند که به طور مثال برخی از این تکنولوژی ها باعث جلوگیری از تاخیر صوت نسبت و تصویر می گردند و یا جهت جلوگیری از افت کیفیت تصویر در مواقعی که ارتباط شبکه دچار مشکل است روش ها و تکنولوژی های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از امکانات در تجهیزات ویدئو کنفرانس برای کمک به انتقال بهتر و مناسب تر مفهوم مورد استفاده قرار می گیرند به نحوی که به کاربر اجازه می دهند که تصویر نمایشگر رایانه خود را توسط تجهیزات ویدئو کنفرانس برای پایانه مقابل خود ارسال نموده و در باره آن توضیح دهند. به این صورت می توان تصاویری همچون تصاویر رادیولوژی بیمار را به سادگی به متخصص مربوطه نمایش دادبرقراری تماس های همزمان این امکان را فراهم می سازد تا بتوان از نظر چند متخصص برای درمان یک بیمار استفاده نمود. امکان ثبت و ذخیره جلسات درمان در این سامانه ها به سادگی قابل دسترس می باشد و این قابلیت به متخصصین کمک می نماید تا به سادگی از سوابق و جلسات گذشته بیمار مطلع گردند.

با استفاده از این گونه سامانه ها دکتر یا متخصص مورد نیاز شما همواره از هر نقطه قابل دسترس خواهد بود و بیمارانی که نیاز به ویزیت مداوم توسط متخصص را دارند می توانند با استفاده از سامانه های کم هزینه تر و یک ارتباط اینترنت به سادگی از منزل خود توسط متخصص مربوطه ویزیت گردند.

از دیگر کاربردهای این سامانه ها آموزش پزشکی از راه دور می باشد. با این روش دانشجویان رشته پزشکی می توانند به صورت مجازی در امور درمان یک پزشک شرکت داشته باشند به طور مثال دانشجویان در دانشگاه خود می توانند به طور زنده از مراحل انجام یک عمل جراحی بدون حضور در اتاق عمل دیدن نمایند.

 

منبع: kavatelecom

 

همچنین بخوانید:

هوش مصنوعی با راهکاری تازه بازدهی بیمارستان‌ها را افزایش می‌دهد

محققین MIT به کمک سیستم Emerald از راه دور بیماران کووید-۱۹ را نظارت می‌کنند

از تقویت زیرساخت دیجیتال تا پزشکی از راه دور

بالا