سلامت هوشمند با استفاده از اینترنت اشیاء و موانع پیش‌رو

اینترنت اشیاء دارای کاربردهای مختلفی در مقوله‌ی سلامت از مانیتور کردن دستگاه‌های پزشکی با استفاده از سنسورهای موجود تا حفظ امنیت و سلامت بیماران و کمک به پزشکان در ارائه‌ی خدمات می‌باشد. در این راه سلامت هوشمند بدون مانع نیست. تعداد دستگاه‌های متصل و مقدار عظیم داده‌ی تولید شده می‌تواند برای مراکز پردازش داده‌ی بیماستان‌ها چالش برانگیز باشد. همچنین این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان امنیت این داده‌ها را تامین کرد، به خصوص در شرایطی که باید میان دستگاه‌های مختلف رد و بدل شوند.

عدم یکپارچگی در سیستم پرونده‌های الکترونیکی بیماران (EHR) یکی از مشکلات پیش‌روست. در حالی که داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیاء علائم حیاتی بدن بیماران را نشان می‌دهند، اما به طور معمول این اطلاعات در پرونده‌ها‌ی الکترونیکیشان ذخیره نمی‌شود که باعث می‌شود اطلاعات متمرکزی درباره‌ی هر بیمار در دسترس نباشد.
بسته به نوع بیماری، بیماران می‌بایست از دستگاه به خصوص مربوط به آن استفاده کنند که به دلیل اختلاف در اطلاعات خروجی دستگاه‌ها با توجه به شرکت سازنده به دلیل عدم همکاری مناسب مقایسه‌ی این اطلاعات را با مشکل مواجه‌ می‌کند که خود می‌تواند مشکل بزرگی باشد.


به عنوان یک مشکل پیش‌روی دیگر می‌توان به تغییرات مداوم در سخت‌افزار و تکنولوژی اتصال دستگاه‌های اینترنت اشیاء اشاره کرد. امروزه بیماران ممکن است برای تامین سلامت خود از بیشتر از یک دستگاه اینترنت اشیاء استفاده کنند، که هر دستگاه از یک سنسور بخصوص استفاده می‌کند که معمولا این سنسورها هر کدام از تکنولوژی خاصی (مثلا بلوتوث، وای فای و ...) برای انتقال اطلاعات تولیدی خود به یک هاب برای انتقال به سرور استفاده می‌کنند. به این منظور با اتصال یک دستگاه جدید به یک بیمار احتمالا به یک هاب جدید نیز نیاز داریم که باعث افزایش هنگفت هزینه می‌شود.

 

البته واضح است که فناوری‌های نوین در حال تغییر روند مراقبت‌های بهداشتی هستند و موجب کاهش وابستگی صنعت به انسان شده‌اند. این تغییر به کاهش خطای انسانی نیز کمک می‌کند . بنابراین به طور کلی مزایای استفاده از اینترنت اشیاء در بهداشت و درمان عبارتند از:

 

  1. کاهش هزینه‌ها: راهکارهای اینترنت اشیاء و دستگاه‌های متصل پزشکی می‌توانند ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را قادر سازند تا به طور بلادرنگ بر وضعیت بیماران نظارت کنند. با استفاده از جمع‌آوری و مدیریت کارآمد داده‌ها می‌توان میزان بازدیدهای غیرضروری با پزشک و مدت زمان بستری شدن و تعداد پذیرش‌ها در بیمارستان را کاهش داد.
  2. ایجاد تجربه‌ی بهتری برای بیمار: با اتصال به سیستم مراقبت‌های بهداشتی از طریق اینترنت اشیاء، بیماران بیشتر می‌توانند در جریان روند درمان خود قرار بگیرند، و با توجه به این‌که پزشکان همه اطلاعات لازم بیمار را در دست دارند، دقتشان هنگام تشخیص بهبود می‌یابد.
  3. مدیریت بهتر داروها: راهکارهای اینترنت اشیاء این امکان را برای کارمندان بیمارستان فراهم می‌کند تا زمان کم‌تری را برای جستجوی داروها، ردیابی تأمین‌کنندگان و داروها صرف کرده و بتوانند اقدامات بهداشتی در بیمارستان‌ها را پیگیری کرده و به طور مؤثر از آلودگی‌های بیمارستانی جلوگیری کنند. راهکارهای نظارت بر سلامت که مبتنی بر اینترنت اشیاء هستند به بیماران کمک می‌کنند تا برنامه‌های درمان خود و پزشکان را به هم متصل کرده تا رعایت مقررات را پیگیری کنند.
  4. کاهش اتلاف و خطاهااستفاده از اینترنت اشیاء برای جمع‌آوری داده‌ها و اتوماسیون فرآیندهای کاری یک راه عالی برای اجتناب از انجام کارهایی است که ضرورت چندانی ندارند. مانند آزمایش‌های غیرضروری و تصویربرداری گران که موجب کاهش هزینه‌ها و به حداقل رساندن اشتباهات (به ویژه اشتباهات مرتبط با عوامل انسانی) می‌شوند.
  5. بهبود نتایج درمان: راهکارهای مراقبت‌های بهداشتی که از طریق محاسبات ابری متصل شده و از داده‌های حجیم استفاده می‌کنند، این امکان را برای مراقبین فراهم می‌کند تا بتوانند به طور بلادرنگ به  داده‌ها دسترسی داشته باشند. درنتیجه می‌توانند آگاهانه‌تر تصمیم‌گیری کرده و روش‌های درمانی را مبتنی بر شواهد ارائه دهند.

 

 

بالا