چگونه IoT توانسته است پزشکی از راه دور را فعال کند؟

IoT آینده پزشکی از راه دور را تامین میکند. از نظارت بر سلامتی در زمان واقعی گرفته تا مراقبت های پیشگیرانه برای توانمندسازی افراد مسن و مراقبت بهتر از آنان در منزل ! اینترنت اشیا به آینده تله مدیسین امیدوار است.

Telemedicine روشی فزاینده است که از راه دور مراقبت های بهداشتی را ارائه می دهد. روش های مختلفی وجود دارد که  IoT از طریق آن پزشکی از ره دور را بهبود می بخشد و به ارائه دهندگان کمک می کند تا کیفیت مراقبتی که ارائه میدهند  به طور بالقوه بهتر از بسیاری از روشهای درمانی حضوری باشد.

 

کمک به سالمندان در محل

بسیاری از افراد مسن به طور واضح می خواهند به جای زندگی در خانه سالمندان ، در خانه های خود پیر شوند. پیری در خانه ، زندگی با خیال راحت به معنای آگاهی از منابعی است که از گروه های اجتماعی جامعه گرفته تا خدمات تحویل غذا،دارو ، درمان و....برای سالمندان قابل دریافت است. با این حال ، IoT و Telemedicine احتمالاً نقش مهمی در توانمندسازی سالمندان برای گذراندن سالهای طلایی خود دارند.

بسیاری از وسایل خانگی دارای سنسورهایی هستند که از افراد سالخورده حمایت می کنند و روند پیری را با دردسرهای کمتری ایمن می کنند. به عنوان مثال بلندگوهای هوشمند دارای صدای فعال ، به افراد اجازه می دهند چراغ ها را روشن کنند یا ترموستات ها را با صدای خود تنظیم کنند. کاربران همچنین می توانند فعالیت های روزمره خود را از طریق دستگاه های تجارت الکترونیکی با فعال کردن گفتار (به عنوان مثال الکسا) انجام دهند و به کاربران این امکان را بدهند که از رفتن به فروشگاه یا برخورد به وسایل(عدم کنترل) خودداری کنند.

درمورد پزشکی از راه دور ، خدمات دارویی می توانند روند منظم مصرف و یادآوری داروها را در بین سالمندان و سایر گروههای بیمار تنظیم کنند. یکی از گزینه ها Pillsy ، یک بطری دارویی هوشمند است که به یک برنامه متصل می شود. به مردم یادآوری می کند که داروهای خود را مصرف کنند ، به آنها هشدار می دهد که دوزهای مضاعف مصرف نکنند و یک ویژگی مشترک نیز دارند که اگر بیمار قرص های خود را طبق تجویز مصرف نکند ، به آنها هشدار میدهد.

 

به پزشکان امکان دهید داده های هوشمند را از دستگاه های هوشمند دریافت کنند

یکی از موانع شناخته شده پزشکی از راه دور این است که اگرچه پزشکان می توانند اطلاعاتی را بر روی پوست شخص از عکس های ارسال شده، معاینه کنند یا متوجه شوند که فرد دارای پوستی کمرنگ و ... است ، اما همیشه بیماران نمی توانند عکس گوش خود و یا فشار خون خود را به راحتی از طریق سیستم های پزشکی بررسی کرده و اطلاعات را برای پزشکان بفرستند. اگرچه پزشکان نسبت به سطح شایستگی بیماران اعتماد بالایی داشته و از بیماران میخواهند در صورت داشتن وسایل و یا تکنولوژی های هوشمند اندازه گیری سلامت، حداقل  فشار خون و نبض خود را در منزل اندازه گیری کرده و برای پزشکان بفرستند.

CyberMed می خواهد IoT و Telemedicine را با هم ترکیب کرده و به مردم اجازه دهد از دستگاههای پزشکی ساخته شده برای بیماران این شرکت استفاده کنند. افراد اقلامی مانند استتوسکوپ های دیجیتال یا پالس اکسیمتر را خریداری میکنند و ممکن است هزینه های آن را نیز از بیمه دریافت کنند سپس در قرار ملاقات های بعدی مجازی خود با پزشکشان، خود از آنها استفاده می کنند. اطلاعات جمع آوری شده برای ارزیابی تقریباً لحظه ای توسط پزشک به ابر منتقل می شود.

پوشیدنی و کیفیت داده ها دو چالشی است که IoT و Telemedicine با آن روبرو هستند و به یکدیگر ارتباط دارند. از این گذشته ، اگر شخصی دستگاه IoT را نپوشد یا از آن بد استفاده کند ، کیفیت داده ها اشتباه یا گمراه کننده خواهند بود. رویکرد CyberMed سعی دارد با امکان دادن به پزشکان بدون نیاز به استفاده مداوم از وسایل پزشکی ، به پوشیدگی و کیفیت داده های بدست آمده بپردازد. علاوه بر این ، شخص می تواند در همان لحظه از ارائه دهنده خدمات بهداشتی راهنمایی در مورد نحوه استفاده از دستگاه های پزشکی پوشیدنی برای به دست آوردن بهترین نتیجه داده از سلامتی خود،سوال کند.

Telemedicine در حال حاضر در بازار است. IoT در حال کمک به تکامل مراقبت های بیمار، سریعتر از همیشه است. به زودی ، افراد گزینه های بیشتری برای معالجه خواهند داشت و حتی ممکن است نیازی به ترک خانه های خود برای دریافت مراقبت های پزشکی نداشته باشند. به زودی ، نیاز به رانندگی برای ویزیت توسط پزشک و نشستن در یک اتاق انتظار می تواند نادر باشد.

نظارت در زمان واقعی چیز جدیدی نیست و در حال حاضر به پزشکان امروزی کمک می کند تا تشخیص های آگاهانه ای داشته باشند. به عنوان مثال ، یک پزشک ممکن است در اتاق معاینه آریتمی قلبی را تشخیص ندهد ، اما ممکن است از یک بیمار خواسته شود برای مدت 24 ساعت یا بیشتر از مانیتور هولتر برای تشخیص وضعیت سلامتی خود و اشتراک با پزشکان استاده کند.

وضعیت فوق ممکن است هنوز در دوره IoT وجود داشته باشد ، اما فناوری باعث شده است که مردم بتوانند کنترل بیشتری بر سلامتی خود داشته باشند - به خصوص در مورد مراجعه به مطب. افراد ممکن است بتوانند به جای اضطراب و حرکت به سمت مراکز مراقبت فوری در مواقع غیر اضطراری ، تصمیم بگیرند تا از طریق تله مدیسین به پزشک متصل شوند.

CliniCare یک استتوسکوپ و دماسنج را برای مصارف خانگی به فروش می رساند. به نظر می رسد این فناوری شبیه به ابزارهای مورد استفاده CyberMed است ، اما تفاوت در این است که می توان قبل از مراجعه به مرکز پزشکی از رویکرد پیشگیرانه تری استفاده کرد. محصولات CliniCare به برنامه ای متصل می شوند که تغییرات ضربان قلب ، الگوهای تنفس و دمای بدن را اندازه گیری می کند.

علاوه بر این ، CliniCare با Doctor On Demand همکاری کرد ، به این معنی که کاربران به زودی می توانند ضمن استفاده از وسایل IoT به مراقبت های پزشکی از راه دور دسترسی پیدا کنند. اگر شخصی نگران اطلاعات سلامتی خود میباشد ، می تواند یک ویزیت پزشکی از راه دور را برنامه ریزی کند. برنامه CliniCare به راحتی و در صورت لزوم داده های خود را به یک ارائه دهنده از راه دور یا پزشک دیگری منتقل می کند.

Doctor On Demand همچنین برای مراجعه به بیماران نرخ صافی ارائه می دهد ، که در صورت نداشتن بیمه ، به مردم کمک می کند تا بودجه بگیرند. در حال حاضر ، بسیاری از افراد به دلیل مسائل مربوط به برنامه ریزی ، ترس از عدم توانایی در پرداخت هزینه ها از پذیرش خدمات پزشکی یا ویزیت توسط پزشک، خودداری می کنند. Telemedicine این چالش ها را کاهش می دهد در حالی که IoT امکان نظارت بهتر را می دهد که می تواند در موارد اضطراری نادر باشد.

 

IoT باعث پیشرفت مداوم پزشکی از راه دور می شود

تله مدیسین دسترسی به مراقبت های پزشکی را به شدت تغییر داده است. اکنون ، به لطف IoT ، صنعت تله مدیسین پیشرفتهای بیشتری را شاهد خواهد بود که به پزشکان کمک می کند تا در لحظه و زمان از بیماران مراقبت کنند.

 

منبع: iotforall

 

همچنین بخوانید:

راهکارهای اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در درمان روان‌درمانی از راه دور

داده‌ها مهم‌ترین کاتالیزور برای IOHT هستند

تجهیزات درمانی IOT و مراقبت های پزشکی

کاربردهای AR و VR در پزشکی از راه دور

بالا