پرستاری از راه دور

تله نرسینگ (پرستاری از راه دور) به استفاده از تکنولوژی سلامتی از راه دور در حرفه پرستاری که مطابق با فلسفه اصلی مراقبت های بهداشتی است گفته می‌شود اما این شیوه مراقبتی نباید جایگزین مراقبت‌های بهداشتی شود و باید برای ارتقای بهبودی دسترسی و کفایت مراقبت‌های بهداشتی استفاده شود .. تله‌نرسینگ شامل همه ارتباط های بین پزشکان، پرستاران و دیگر تیم درمان و بیمار است که می تواند توسط تلفن، رادیو، تلویزیون، ویدئو، اینترنت و اینترانت باشد. مثلا ارتباط تلفنی پرستار با پزشک یا پرستار با بیمار برای ارائه پیشنهادها سودمند در راستای حفظ سلامتی  تله نرسینگ است .

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

(Telehealth Nursing (THN

یک اصطلاح گستره ای است که به همه مداخلات پرستاری که از طریق ارتباطات از راه دور مثل تلفن، اینترنت، ایمیل، مانیتورینگ و مداخلات ویدئویی انجام می شود گفته می شود  اما اصطلاح Nursing Tele-Practice و تله نرسینگ طبق تعریف انجمن پرستاران کانادا به همه اقدامات پرستاری بیمار محور شامل: ارائه مراقبت و دادن اطلاعات و آموزش به بیماران و ارائه دهندگان مراقبت است 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

Telephone nursing

 از زیر مجموعه Nursing Tele-Practice است که از تلفن کمک گرفته می شود و اغلب به دنبال تریاژ تلفنی

 ((Tele-Triage  صورت می‌گیرد که هدف آن رساندن اطلاعات سلامتی به تماس گیرنده است. تریاژ تلفنی فرایندی است که اولویت ها و علایم اورژانسی بیمار را از طریق تلفن بررسی می کنند .

 تلفن نرسینگ در سال 1980 در آمریکا شکل گرفت و در سال 1990 گسترش پیدا کرد  و در کانادا در سال 2000 دانشکده پرستاری نوا سکوتیا اولین راهنمای استفاده از تلفن در اقدامات پرستاری را منتشر کرد به طوری که امروزه مرکز تلفن نرسینگ در لندن 24 ساعته شبانه روز فعال و به بیش از 50 میلیون کاربر پاسخ می دهد که بزرگترین سیستم خدمات رسانی با این شیوه عملکرد است. در استرالیا و سوئد هم مراکزی شبیه این مرکز بوجود آمده است. استفاده از تله نرسینگ نیازمند چهار زمینه پیاده سازی، پژوهش، آموزش و مدیریت است که مقرون به صرفه بودن این شیوه بر هیچ کس پوشیده نیست به طوری که ارزیابی اطلاعات در کانادا نشان می دهد که حداقل اختلاف هزینه بین تماس های تلفنی و مراجعه حضوری بین 10 تا 27 دلار است. در کانادا هزینه تلفن نرسینگ در درجه اول از مالیات تامین می شود و بر 5 اصل جهان شمولی، قابلیت حمل، جامعیت، دسترسی و مدیریت عمومی استوار است. همچنین رضایت بیماران از این شیوه بسیارزیاد است به طوری که بین 55% تا 90% گزارش شده است. استفاده از این تکنولوژی منجر به دسترسی سریع بیمار به خدمات بهتر، کاهش هزینه ها و دستیابی آسان به مناسب‌ترین مهارت‌های تخصصی و افزایش همه جانبه کیفیت در ارائه خدمات بهداشتی درمانی به بیماران می‌گردد. تلفن نرسینگ در بعضی از کشورها با سرعت رشد کرد که دلیل آن کاهش قیمت خدمات سلامتی، افزایش تعداد سالمندان و افزایش میزان جمعیت مبتلا به بیماری‌های مزمن، قدرت پوشش مراقبت‌های سلامتی از راه دور در مناطق شهری، روستایی و جمعیت های پراکنده، جبران کمبود پرستار، کاهش فاصله و صرفه جویی در زمان رفتن به بیمارستان و نگه داشتن بیمار خارج از بیمارستان است.

اگر تلفن نرسینگ با استفاده از وسایل ارتباطی همراه مثل تلفن همراه، ابزارهای مانیتورینگ بیمار و دستیار دیجیتال شخصی و یا دیگر ابزار های وایرلس در ارائه درمان و خدمات در رابطه با سلامتی اجرا شود (Mhealth (Mobile Health گفته می شود.

اصطلاح Home telehealth به استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در ارتباط با بیمار، اندازه گیری، پایش و ارزیابی و ارائه مراقبت از راه دور به بیمار در منزل گفته می شود.

Telewound care  از حیطه های تله نرسینگ است که با استفاده ازICT  از زخم های پیچیده و مزمن مراقبت و درمان به عمل می آید. نتیجه مطالعه ای نشان داد که  فقط 2/0 درصد از پرستاران آمریکا گواهی رسمی مراقبت از زخم را داشتند. پس با این روش مراقبت از زخم می‌توان به افراد زیادی خدمات پرستاری در مورد زخم ارائه داد.

اگر شاخص‌هایی که سازمان جهانی بهداشت در مورد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تله‌مدیسین کشورها گزارش کرده (27) در دو کشور ایران و انگلستان مقایسه کنیم متوجه می شویم که انگلستان با تعداد پرستار کمتر، تعداد روزهای از کار افتادگی کمتری را نیز دارا است که شاید به دلیل استفاده از سیستم تله نرسینگ باشد چون این سیستم می تواند جوابگوی تعداد زیادی از متقاضیان می باشد.

 

پرستاری در دریا از طریق تله نرسینگ(Tele Nursing)

کی از زمینه های اصلی کاربرد فناوری اطلاعات، در بخش بهداشت و درمان است. تله نرسینگ جزء سیستم های ارتباطی بی سیم(پیجر، موبایل، ماهواره، مکان یاب جی پی اس) است. در تله نرسینگ با استفاده از کانال های الکترومغناطیسی از طریق تلفن، تلویزیون، رادیو، نوارهای ویدئویی، اینترنت انتقال اطلاعات به مددجویان انجام می شود.
بررسی منابع موجود و تجربیات نیروی دریایی راهبردی در کاربرد تله مدیسین در ارائه خدمات پزشکی از راه دور بر روی شناورهای عملیاتی بر نقش و اهمیت کاربرد تله نرسینگ در ارائه خدمات پرستاری بر روی دریا تأکید داشته است که محاسن و معایب و راهکارهای توسعه تله نرسینگ بیان می شود.
مشاوره و توصیه از راه دور، قابلیت ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت مناسب در نقاط دور دست و دریا، باز کردن راهی جدید برای  تحصیل و آموزش و کاهش هزینه آموزشی، بهبود کلی خدمات از طریق متمرکز کردن منابع از محاسن پرستاری در دریا از طریق تله نرسینگ است.
از دیگر محاسن می توان به بهسازی و کارآ کردن عملیات جاری در بخش های مختلف پروسه های بهداشت برای کاهش زمان های انتظار و انجام تریاژ همچنین معرفی سیستم های اطلاعاتی پزشکی، دسترسی آسان و عدم وابستگی به زمان و مکان اشاره کرد.
تله نرسینگ در کاهش اختلالات سایکولوژیک از جمله اضطراب و افسردگی و نیز افزایش اعتماد به نفس مددجویان موثر است، کاهش نیاز به نیروی انسانی، کاهش هزینه انتقال بیمار، امکان مهیا شدن اقدامات حیاتی و لازم نظیر مانیتورینگ، مداخله در مواقع مواجهه با بحران های مختلف و ارائه مدیریت و هماهنگی مراقبت از دیگر محاسن پرستاری در دریا از طریق تله نرسینگ است.توانایی پرستاران در نحوه کار با پست الکترونیکی، توانایی پرستاران در نحوه نصب نرم افزار، تسلط به طرز استفاده از نرم افزار ویدئو کنفرانس، توانایی کار با مرورگر اینترنت، استفاده از نرم افزار پایگاه داده ها دیتابیس سافت ور و توانایی برطرف کردن مشکلات احتمالی حین کار با دستگاه از راهکارهای توسعه است.

 

همچنین بخوانید:

صفر تا صد پرونده الکترونیک سلامت

مروری کلی بر فناوری های بهداشتی و سلامت

معجونی به نام پرونده ی الکترونیک

بالا