ثبت الکترونیکی سوابق بهداشتی و وضعیت بیماران

در حالی که پزشکان اهمیت ثبت الکترونیکی سوابق بهداشتی و وضعیت بیماران (EHR) را  به طور کامل می دانند اما آنها ترجیح می دهند که به طور مستقیم بیماران را ویزیت کنند و با آن ها تعامل داشته باشند. برخی از پزشکان معتقدند استفاده از ثبت الکترونیکی وضعیت پزشکی بیماران باعث ادغام مسائل کاری در زندگی شخصی آن ها می شود که می تواند زندگی آن ها را مختل کند. بر همین اساس برخی محققان نقش استفاده بهتر EHR و بهبود زندگی پزشکان را مورد بررسی قرار داده اند. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد اگر ثبت الکترونیکی سوابق بهداشتی و سلامتی بیماران به درستی صورت بگیرد می تواند باعث افزایش تاثیرات مثبت و کاهش خطرات آن شود.

 

منافع و مشکلات استفاده از ثبت الکترونیکی سوابق بهداشتی و وضعیت بیماران

یک نظرسنجی منتشر شده در انجمن JAMA Open اهمیت این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. در این نظرسنجی 830 پزشک آمریکایی از تمام تخصص ها شرکت کرده کردند که 25٪ از شرکت کنندگان به طور تصادفی حق استفاده از EHR را داشتند. نتایج به دست آمده نشان داد حدود نیمی از شرکت کنندگان اظهار داشتند که ثبت الترونیکی سوابق بهداشتی و وضعیت بیماران و استفاده از رایانه در اتاق معاینه به آن ها این اجازه را می دهد تا بتوانند نتایج آزمایشات را با پزشکان دیگر و حتی با بیماران به اشتراک بگذارند. با این حال، 9/43٪ از شرکت کنندگان اعتقاد داشتند كه استفاده از رایانه در اتاق معاینه گیج کننده است. بررسی های دیگر نشان داد که نیمی از پزشکان با دسترسی به EHR در منزل خود بهتر می توانند روند درمانی بیماران را اداره کنند اما تقریبا نیمی دیگر از پزشکان احساس می کنند این روش باعث اختلال و تاثیر منفی كار در زندگی شخصی آن ها می شود.

 

قابلیت های ثبت الکترونیکی سوابق بهداشتی و وضعیت بیماران

کریستین سینسکی، معاون پزشکی در زمینه رضایت حرفه ای در انجمن پزشکی آمریکا و نویسنده این تحقیقات می گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که استفاده از EHR قابلیت های زیادی دارد و پزشکان با کمک آن می توانند بیماران خودشان را بهتر ارزیابی کنند». نتایج بررسی ها نشان می دهد اگر چه استفاده از EHR با یکسری مزایایی همراه است اما می تواند خطراتی هم به دنبال داشته باشد. سینسکی با اشاره به ترس پزشکان از بروز خطرات استفاده از روند EHR می گوید فرهنگ جامعه به گونه ای است که در هنگام اجرایی شدن ثبت الکترونیکی پرونده سلامت بیماران، پزشکان از بیان خطرات استفاده از آن واهمه دارند و می ترسند که دیگران آن ها را عقب مانده از دنیای فناروری و مجازی بدانند و یا سازمان ها از آن ها حمایت نکنند. وی با اشاره به افزایش قابلیت های کاربرد EHR راهکارهایی را برای بهبود استفاده از EHR در زمینه بهبود زندگی پزشکان و بیماران ارائه داد.

 

شفافیت در استفاده از   EHR

شفاف بودن روند استفاده از ثبت الکترونیکی وضعیت بیماران و توزیع مناسب وظایف در بین پزشکان و سایر کادر درمانی، می تواند در روند بهبود استفاده EHR تاثیر زیادی داشته باشد که با انجام کارهای تیمی و گروهی می توان به این نتایج دست پیدا کرد. دکتر سینسکی با اشاره به اهمیت کار گروهی و تیمی در این زمینه می گوید: راه اصلی برای حل این مسئله، شفاف سازی روند کار و توزیع مناسب وظایف بین کادر درمان است. ما باید مطمئن باشیم هر وظیفه ای که برای مراقبت از بیماران به وظایف کادر درمان اضافه می شود حتما ارزشمند و مفید باشد و پزشکان باید کارهای را انجام دهند که متناسب و مختص آن ها است. اگر کارهای وجود دارد که سایر اعضا کادر درمان می توانند آن را انجام دهند اشکالی ندارد که وظایف بین اعضاء یک تیم پزشکی تقسیم شود. با شیوع بیماری کروناویروس بهتر است از تجربیات اجرای EHR استفاده کنیم تا در درازمدت بتوانیم جامعه سالمی داشته باشیم.

 

شفافیت در ارزیابی مجدد از روند   EHR 

بررسی های اخیر نشان می دهد که اولویت قرار دادن و توجه کردن به کسانی که سیستم EHR را طراحی، پیاده سازی و رعایت می کنند می تواند نحوه استفاده از این سیستم را بهبود ببخشد. از طرفی هم انتظار می رود اولویت بندی استفاده مناسب از این سیستم می تواند در بهبودی زندگی پزشکان و مراقبت از بیماران تاثیر داشته باشد. دو راه حل اساسی برای این موضوع وجود دارد. یکی مراقبت های تیمی و دیگری ارزیابی مجدد نیازها و انتظارات و اینکه آیا هزینه های انجام شده فایده ای دارند یا نه. در این سیستم هیچ خدماتی رایگان نیست و اگر آیین نامه جدید فدرال یا هر نهاد دیگری که اعتقاد به رایگان بودند خدمات دارد باید قبل از ورود هر پزشک به این سیستم باید ثابت کند که این کار ارزش وقت گذاشتن را دارد. سینسکی می گوید: صرف اختیار داشتن برای پیاده سازی EHR به این معنی نیست كه حتما باید این سیستم عملی شود و فشار بیشتری را به پزشك وارد كنند.

 

تعیین مرزهای مشخص در ثبت الکترونیکی سوابق بهداشتی و وضعیت بیماران

 سازمان ها به منظور پیشگیری از بروز عوارض ناشی از EHR باید مرزهای مشخصی را برای کارهای اضافه و یا وظایف خارج از کارهای روزانه پزشکان تعیین کنند. دکتر سینسکی با حمایت از پزشکان می گوید: ما باید مراقب انتظارات پزشکان باشیم. اگر قرار باشد هر پزشکی در کنار یک ساعت وقتی که برای معاینه بیمار صرف می کند دو ساعت هم برای ثبت الکترونیکی وضعیت بیماران وقت بگذارد پس دلیل انجام معاینات حضوری با بیماران چیست؟ آیا توقع داریم پزشک 40 ساعت در هفته وقتش را صرف معاینه بیماران کند و در عوض بقیه کارهای پزشکی خودش را در ساعات غیر کاری و شخصی اش انجام دهد؟ این منصفانه نیست و باید در احتساب ساعت های کاری پزشکان واقع نگر باشیم. اگر 30 ساعت کاری پزشکان را در هفته به 80 ساعت افزایش دهیم بدانید که مرزهای معقولی را برای پزشک در نظر نگرفته ایم. این در حالی است که استفاده مناسب و بهتر از EHR و مشخص کردن مرز های مشخصی برای وضعیت کاری پزشکان می توان برای بهبود وضعیت زندگی پزشکان قدمی برداشت.

 

نقش EHR در فرسودگی شغلی پزشکان

 از آنجایی که بررسی های گذشته نشان داده اند که ثبت الکترونیکی وضعیت پزشکی بیماران منجر به بروز فرسودگی شغلی در بین پزشکان می شود اما بررسی های جدید انجمن پزشکی آمریکا نشان می دهد که EHR با برطرف کردن مشکلات احتمالی پزشکان از جمله محدودیت های زمانی، استفاده از فناوری و مقررات ها در کنار طبابت عوارض فرسودگی شغلی را کاهش می دهد. انجمن پزشکی آمریکل با تمرکز بر عوامل خطر فرسودگی شغلی پزشکان، روند بهبودی یک سازمان را ارزیابی می کند و راهنمایی و راه حل های هدفمندی را برای حمایت از بهزیستی و رضایت پزشکان ارائه می دهد.

 

EMR در مقابل EHR

اگر چه این دو اصطلاح در برخی موارد به جای یکدیگر استفاده می شوند اما به طور کلی معنای متفاوت و کاربرد های جداگانه دارند. EMR )پرونده پزشکی الکترونیکی) یک نسخه دیجیتالی از خلاصه اطلاعات مربوط به بیمار و روند درمان بیماری است که در کامپیوتر ذخیره می شود و EHR )پرونده الکترونیکی سلامت) یک سابقه کلی دیجیتالی از اطلاعات بهداشتی و سلامتی بیمار است.

 

تعریف EMR

EMR یا پرونده پزشکی الکترونیکی یا همان خلاصه پرونده بیمار شامل مواردی است که روی کاغذ چاپ می شود و در اختیار بیمار قرار می گیرد.

EMR ممکن است موارد زیر را شامل شود:

  • تشخیص
  • تاریخچه پزشکی
  • تاریخ ترخیص از بیمارستان
  • داروهای که بیمار باید مصرف کند.

اگر چه EMR در کل می تواند مفید و موثر باشد اما به صورت خلاصه پرونده و محدود تهیه می شود. در حقیقت، پرونده پزشکی بیمار حتی ممکن است چاپ و تحویل او داده شود.

 

تعریف EHR

EHR یا پرونده سلامت الکترونیکی سوابق دیجیتالی کلیه اطلاعات بهداشتی بیمار است که می تواند شامل جزییات بیشتری شود، از جمله:

  • داروها
  • تشخیص
  • علائم حیاتی
  • سابقه پزشکی
  • تاریخ ترخیص از بیمارستان
  • نتایج آزمایشات بالینی و تصویربرداری
  • یادداشت های روند پیشرفت بیماری

EHR نه تنها از نظر جزئیات داده ها و اطلاعات کامل تر است بلکه نحوه اشتراک گذاشتن آن هم یک مزیت محسوب می شود. اطلاعات بهداشتی EHR که به صورت الکترونیکی ثبت شده را می توان در صورت نیاز در کمترین زمان ممکن در دسترس کلیه پزشکان و سازمان های دیگر مانند آزمایشگاه، متخصصان، مراکز تصویربرداری، داروخانه ها، مراکز اورژانس و کلینیک های سرپایی و حتی محل کار بیمار قرار داد.

 

منبع: pezeshket

 

همچنین بخوانید:

با سلامت همراه آشنایی دارید؟

اینترنت اشیا و سلامت: از تشخیص بیماری تا درمان آن

سلامت همراه تکنولوژی ارزشمند

بالا