مروری بر سلامت همراه

با پیشرفت تکنولوژی و همه گیر شدن استفاده از تلفن های هوشمند، ایده های نو و تازه ای در زمینه برنامه های کاربردی گوشی های هوشمند نیز پا گرفته اند. mobile health اصطلاحیست که برای برنامه های پزشکی گوشی های هوشمند، استفاده می شود. با استفاده از تکنولوژی و این گونه برنامه ها، کم کم روش های نوین ارائه  خدمات درمانی جایگزین روش های سنتی می شود و ارائه خدمات با سرعت و کیفیت بهتری عرضه خواهد شد.

بر اساس گزارش اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) بازار جهانی سلامت همراه به صورت بسیار سریع و جهشی در حال رشد است و در این راستا، منطقه آسـیا و اقیانوسـیه که ایـران نیز در این منـطقه قرار دارد، به خـاطر بکـر بودن بازار و جمعیـت زیاد، رشـد بیشـتری را در موضـوع Mobile Health در چـند سال آتی تجربه خواهد کرد.

اگر بخواهیم تعریف مختصری در مورد «سلامت همراه (mobile Health) »بیان کنیم، می‌توان به «ارائه تمامی خدمات مراقبت بهداشتی که در بستر تلفن‌همراه هوشمند یا دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل فراهم شده‌است» اشاره کرد.

این اصطلاح معمولاً در مورد استفاده از وسایل ارتباطی سیار، مانند تلفن‌های همراه ، تبلت‌ها و دستیارهای دیجیتال شخصی (PDA) و دستگاه های پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند برای خدمات سلامت استفاده می‌شود.

حوزه سلامت همراه به عنوان زیرمجموعه سلامت الکترونیکی(e-Health) ، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ، مانند رایانه‌ها ، تلفن‌های هوشمند، ماهواره ارتباطی، مانیتورهای بیمار و غیره است که افراد از آن‌ها برای کنترل مراقبت‌های بهداشتی خود استفاده می‌کنند.در عصر حاضر سلامت همراه کاربردهای بی‌شماری دارد.

 

کاربرد های سلامت همراه

√ آموزش آنلاین
√ توانمندسازی بیمار و پزشکی
√ گردآوری اطلاعات مبتنی بر شواهد
√ ارتباطی تمام وقت و ۲۴ ساعته بین پزشک و بیمار
√ امکان تبادل اطلاعات میان مراکز مراقبت بهداشتی
√ افزایش کیفیت خدمات سلامت
√ افزایش دسترسی به خدمات سلامت
√ و
سلامت همراه می‌تواند نتایج مثبتی را برای بیماران و متخصصان مراقبت های بهداشتی به همراه داشته باشد.

 

مزایای سلامت همراه

فواید سلامت همراه بسیار گسترده است و تمام بخشهای مراقبت سلامت را در بر میگیرد و پتانسیل بهبود کنترل ونظارت بر سلامت بیماران در خطر را دارد. می توان از این تکنولوژی برای مداخله های زود هنگام استفاده کرد وبه وسیله استفاده از جی پی اس (GPS) و عملکردهای مراقبت سلامت به طور چشمگیری میزان حضور بیمار در بیمارستان  را کاهش دهد. پتانسیل استفاده از سخت افزارهای بیومتریک(زیست سنجی) و آنالیزورهای سلامت مخصوصاً در محیط های بالینی غیر قابل انکار است. بهرحال، به دلیل اینکه این بعد از مراقبت سلامت به نسبت جدید است باید با احتیاط توسط بیماران و متقاضیان مورد دسترسی و استفاده قرار بگیرد. هنوز پرسش های بسیاری برای پاسخ دادن هست و تحقیقات بیشتری باید انجام گیرد.

 

همچنین بخوانید:

مروری بر فناوری اطلاعات سلامت

آشنایی با اکوسیستم سلامت

مروری بر مزایای بلاک چین در دنیای سلامت

 

بالا