تفاوت تله ویزیت با پزشکی از راه دور چیست؟

امروزه، ارائه خدمات درمانی از راه دور و به صورت آنلاین در جهان رو به گسترش است. به تازگی شرکت های تحقیقاتی در این باب، گزارشی را منتشر کرده اند که نشان می‌دهد ۶۰٪ از خانواده‌ ها تمایل دارند خدمات درمانی را به صورت آنلاین و یا تلفنی دریافت کنند. به عبارت دیگر، بیماران ترجیح می‌دهند تا حد امکان از مراجعه حضوری به مراکز درمانی خودداری کنند و در عوض از خانه و با کمک ویزیت آنلاین (تله ویزیت) از مشاوره پزشک، پرستار و سایر متخصصین حوزه درمان بهره‌مند شوند.

اما تله ویزیت یا همان ویزیت آنلاین دقیقاً چیست؟ چه تفاوتی با تله مدیسین دارد و چگونه می‌تواند نیاز جامعه را برطرف کرده و در مدل سنتی خدمات درمانی تغییری ایجاد کند را در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تعریف دقیق تله ویزیت و کاربردهای آن

تله ویزیت در واقع همان ملاقات پزشک و بیمار از طریق ابزارهای فناوری ارتباطات است؛ این ارتباط می‌تواند ویدیویی و یا صوتی بوده و از هر مکانی انجام شود. با استفاده از ویزیت آنلاین دیگر نیازی نیست بیمار برای دیدن پزشک مسافت زیادی را طی کند؛ در واقع بیمار قادر است از طریق ویدیو کنفرانس با یک پزشک متخصص حتی در خارج از کشور ارتباط برقرار کند. ویزیت مجازی هم‌چنین به بیماران این فرصت را می‌دهد تا بتوانند به راحتی از مشاوره سایر پزشکان به صورت آنلاین بهره‌مند شوند.

تا پیش از این، تماس آنلاین عمدتاً برای برگزاری جلسات مشاوره‌ و ارائه گزارشات مورد استفاده قرار می‌گرفت و به ندرت در جهت اهداف تشخیصی و درمانی به کار گرفته میشد؛ اما امروزه با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر در این حوزه، خدمات گسترده‌تری از طریق ویزیت مجازی به بیماران ارائه می‌شود؛ این خدمات حتی برای بیماران با شرایط ویژه مانند بیماران دیابتی نیز کاربردی و سودبخش تلقی می‌شود.

تله ویزیت علاوه بر مزایای بسیار برای بیماران، متخصصان را قادر می‌سازد بتوانند وضعیت بیمار و روند درمان او را از فواصل بسیار زیاد و بدون محدودیت جغرافیایی مورد پایش قرار دهند. پژوهش‌ها همچنین نشان داده‌اند؛ پایش بیمار در خانه برای بیماران با بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا بسیار مفید است. زیرا اغلب این بیماران به دلیل نداشتن ارتباط کافی با پزشک، در دوران نقاهت با مشکلاتی روبرو شده و مجددا نیاز به بستری شدن پیدا می‌کنند.

 

تفاوت تله ویزیت با تله مدیسین

تله ویزیت اصطلاحی است که گاها مترادف تله مدیسین (پزشکی از راه دور) استفاده می شود که این امر نشان دهنده ارتباط نزدیک و تنگاتنگ این دو حوزه است، اما به طور علمی، ویزیت از راه دور و پزشکی از راه دور دو مفهوم مجزا هستند و ویزیت آنلاین در واقع جزئی از تله مدیسین است. مفهوم تله مدیسین بسیارگسترده بوده و شامل کلیه مراقبت های درمانی الکترونیکی و از راه دور می‌باشد.

ویزیت آنلاین هم‌چنین باعث افزایش چشمگیر رضایت بیماران نسبت به خدمات درمانی می‌شود.در نهایت پژوهش‌ها نشان می‌دهد ویزیت مجازی  ۸۷٪ موارد کاربردی بوده و در عین سودبخشی، بیماران را از مراجعه حضوری و صرف زمان، هزینه و انرژی بی نیاز می‌کند.

 

منبع: rastinsystem

همچنین بخوانید:

نقش موثر داده کاوی در حوزه مراقبت سلامت از راه دور

مزیت های بکارگیری علم داده‌ها در بهداشت و درمان

موفقیت در کاربرد تله مدیسین برای تشخیص و درمان بیماری پوستی

بالا