مزایای اینترنت اشیا در پزشکی

اینترنت اشیا پزشکی ، عبارت است از مجموعه ای از لوازم و وسایل پزشکی که از طریق شبکه بین المللی اینترنت به شبکه سیستم های داخلی سلامت و پزشکان متصل می شوند. از طریق IOMT ، داده های سلامت فرد در یک پایگاه داده بر روی اینترنت مانند  Amazon Web Services ذخیره شده و در اختیار سازمان و یا افراد مربوطه مانند پزشکان ، پرستاران و یا سازمان بهداشت جهانی قرار می گیرد .

البته باید توجه داشت که موارد استفاده از اینترنت اشیا در سلامت فقط شامل لباس های هوشمند پزشکی و یا قطعات سنجش سلامت نیست و حتی کارت های هوشمند جایگزین دفترچه بیمه را نیز میتوان جزو این دسته به حساب آورد . برای نمونه در تصویر زیر شما یک فرد مبتلا به دیابت را مشاهده می کنید که نتایج تمامی آزمایش ها و سوابق آن در کارت بهداشت وی ذخیره شده است.

اینترنت اشیا به عنوان یک دانش بین رشتهای توانسته است موجب رشد و توسعه علوم دیگر شود. اینترنت اشیا و سلامت هوشمند دو موضوعی هستند که درسالیان اخیر توانستهاند رشد گستردهای یابند.

کاربردهای گجتهای هوشمند در بهبود سلامت افراد باعث شده است تا نقش اینترنت اشیا به شکل فزآیندهای در سلامت جامعه افزایش یابد. کنترل بیماریها و مصرف درست و به موقع دارو توانسته است اطمینان جامعه را به اینترنت اشیا افزایش دهد.اینترنت اشیا و سلامت الکترونیک ، خدمات خود را به سه دسته از افراد ارائه میکنند. این دستهها عبارتند از:

  1. کاربران عمومی
  2. کاربران ورزشکار
  3. کاربران بیمار

سلامت

هرکدام از دستههای فوق برحسب شرایط و نیاز خود به یکسری خدمات خاص نیازمند هستند.

 

اینترنت اشیا و سلامت هوشمند

اینترنت اشیا در حوزههای مختلف پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد. مهمترین حوزههای پزشکی که اینترنت اشیا در آن مورد استفاده قرار میگیرد عبارتند از:

  1. سیستمهای مراقبت از راه دور بیماران
  2. سیستمهای هشداردهنده اورژانس
  3. برنامههای تناسب اندام
  4. کنترل دارو
  5. کنترل بیماریهای مزمن
  6. کنترل سالمندان

امروزه ابزارهای سلامت هوشمند، توسعه زیادی یافتهاند. گجتهای سلامت الکترونیک سعی دارند تا با استفاده از حسگرهای مختلف به پایش سلامت افراد بپردازند. این ابزارهای سلامت معمولا برای کاربران معمولی، ورزشکاران و بیماران استفاده میشوند.

 

نقش اینترنت اشیا در حوزه بهداشت و سلامت

تجهیزات پزشکی یکی از مهم­ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت. امروزه با گسترش اینترنت اشیا در زمینه مراقبت از سلامت شاهد به ­روزرسانی و پیشرفت­های زیادی در صنعت پزشکی هستیم. موارد بسیاری را می‌توان نام برد که اینترنت اشیا برای حفظ و مراقبت از سلامت افراد در آن کاربرد دارد. به­ عنوان مثال تخت­های هوشمند، مانیتورینگ از راه دور، سنسورهای خوراکی و… نمونه­ هایی از تجهیزات وابسته به اینترنت اشیا هستند. بنابراین با به‌کارگیری iot می‌توان سالانه جان بسیاری از افراد را که در اثر سهل‌انگاری و نبود مراقبت‌های پزشکی به خطر می‌افتند را نجات داد.

 

-اینترنت اشیاء به بهبود، تشخیص و درمان بیماران کمک می‌کند

شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی شروع به تولید دستگاه‌های پزشکی کرده‌اند که می‌توانند گزینه‌های تشخیصی و درمانی در دسترس بیماران را بهبود بخشند.

یک مثال عالیکپسول آندوسکوپیاین کپسول متصل در سایز یک مکمل و شامل دوربینی مینیاتوری است که توسط بیمار بلعیده می‌شود. سپس هزاران عکس از دستگاه گوارش بیمار گرفته می‌شود که می‌تواند برای غربالگری بیماری‌هایی مانند سرطان روده‌ی بزرگ بررسی شود.

همچنین از فناوری یادگیری ماشینی نیز برای اتوماتیک کردن تجزیه و تحلیل تصاویر استفاده می‌شود که به پزشکان کمک می‌کند در تشخیص و درمان بیماران خود موفقیت بیشتری داشته باشند. نوآوری‌هایی از این دست، جایگزین‌های بهتری برای دریافت تشخیص به بیماران ارائه می‌دهند.

 

-دستگاه‌های «پایش راه دور» از بیماری‌های مزمن پشتیبانی می‌کنند

بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن می‌توانند به طور چشمگیری از نظارت از راه دور با دستگاه‌های پزشکی متصل و پوشیدنی سود ببرند. یکی از زمینه‌های اصلی تحقیق شرکت‌های تجهیزات پزشکی، نظارت مستمر بر قند خون برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و دو است. دستگاه‌های پوشیدنی که به طور مداوم گلوکز خون را کنترل می‌کنند و داده‌ها را به پزشکان منتقل می‌کنند، می‌توانند نظارت بهتر بر بیماری‌های مزمن را تسهیل کنند.

بیماران مبتلا به مشکلات مزمن قلبی نیز می‌توانند از یک ضربان‌ساز متصل استفاده کنند که در صورت بروز آریتمی قلبی، پزشکان را مطلع می‌کند. این فناوری توانایی نجات جان انسان‌ها را دارد و با ترخیص بیمارانی که می‌توانند از راه دور پایش شوند، باعث آزادسازی فضای بیمارستان‌ها می‌شود.

 

ایمنی بیمار و مدیریت دارو با اینترنت اشیاء بهبود می‌یابد

در سال 2017، اولین قرص دیجیتال توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید شد. پس از بلعیدن قرص، حسگر آن هنگام تماس قرص با اسید معده‌ی بیمار، یک سیگنال الکترونیکی را منتشر می‌کند. لحظاتی بعد، این سیگنال به یک پچ پوشیدنی روی پوست بیمار و سپس به یک برنامه‌ی تلفن همراه منتقل می‌شود که می‌توان آن را با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت به اشتراک گذاشت.

این قرص دیجیتال به پزشکان امکان می‌دهد تا سازگاری بیمار با یک برنامه‌ی دارویی را از راه دور کنترل کنند و ظرف چند لحظه تأیید کنند که دوز مناسب دارو توسط بیمار دریافت شده است. این نوع سیستم نظارتی می‌تواند به ویژه برای گروه‌های در معرض ریسکی که برای پیگیری نسخه‌های خود به نظارت بیشتری نیاز دارند -مانند بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر یا سایر بیماری‌های تاثیرگذار بر شناخت- مفید باشد.

 

اینترنت اشیاء مدیریت بهتر بیماری‌های درازمدت را تسهیل می‌کند

برخی از دستگاه‌های اینترنت اشیاء برای کمک به بیماران در مدیریت درازمدت بیماری‌هایشان طراحی شده‌اند. غول حوزه‌ی فناوری سلامت، شرکت مدترونیک ( Medtronic )، اخیراً یک پمپ انسولین متصل معرفی کرده که به طور مداوم سطح گلوکز خون بیمار را کنترل می‌کند و مقدار صحیح انسولین را به طور خودکار تأمین می‌کند تا سطح قند خون بیمار در حد مناسب نگه داشته شود.

پمپ انسولین مدترونیک علاوه بر کمک به بیمار برای جلوگیری از تحمل هر روزه‌ی درد سوزن برای تست خون و تزریق انسولین، از طریق خودکارکردن تأمین انسولین، نتایج مراقبت درازمدت بیمار را بهبود می‌دهد. با استفاده از این دستگاه، بیماران می‌توانند از بسیاری از عوارض مرتبط با مدیریت ضعیف قند خون جلوگیری کرده و با وجود یک بیماری درازمدت، زندگی شادتر و کاملتری داشته باشند.

 

-دستگاه‌های اینترنت اشیا هزینه‌ها را کاهش می‌دهند

از آنجایی که هزینه‌های مراقبت‌های سلامت همچنان رو به افزایش است، شرکت‌های بیمه‌ی بیشتری به سمت مدل بازپرداخت مبتنی بر نتایج حرکت می‌کنند. برای دریافت هزینه‌ی خدمات، پزشکان باید نشان دهند که به بهبود سلامت بیماران کمک کرده‌اند.

بیمارستان‌هایی که تجهیزات متصل پوشیدنی را برای نظارت از راه دور به بیماران خود داده‌اند، با ترخیص سریعتر بیماران -وقتی نظارت در خانه جایگزین مناسبی برای بستری ماندن در بیمارستان است- می‌توانند هزینه‌های آنها را کاهش دهند. وقتی ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت راه‌هایی برای استفاده از دستگاه‌های متصل در فرایندهای مراقبت از بیماران بیابند، کل صنعت سلامت از کاهش هزینه‌ها و نتایج بهتر مراقبت‌های سلامت بهره‌مند خواهد شد.

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با مزایای نسخه نویسی الکترونیک

چرا تحول سلامت دیجیتال مهم است؟

هر آنچه از تله مدیسین باید بدانیم

بالا