چشم پزشکی از راه دور چیست؟

Teleophthalmology یا چشم پزشکی از راه دور ،شاخه ای از پزشکی از راه دور است که خدمات مراقبت ازسلامت چشم را از طریق تجهیزات پزشکی دیجیتال و فناوری ارتباط از راه دور ارائه می دهد. امروزه ، برنامه های کاربردی از راه دور شامل دسترسی به متخصصان چشم برای بیماران در مناطق دور افتاده ، غربالگری بیماری های چشم ، تشخیص و نظارت و همچنین یادگیری چشم پزشکی از راه دور تماما مربوط به این مبحث است.

Teleophthalmology متخصصان بهداشت را قادر می سازد تا از تصاویر چشمی گرفته شده در بیمارانی که دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی چشم دارند ، استفاده کنند. این تصاویر به چشم پزشک ، متخصصان مراقبت های بهداشتی و محققان اجازه می دهد برنامه های فوق را انجام دهند. تجهیزات مورد نیاز شامل دوربینی است که می تواند از تصاویر چشمی و ترمینال رایانه ای با قابلیت های شبکه استفاده کند  که می تواند تصاویر را انتقال دهد. طی دهه گذشته افزایش قابل توجهی در تحقیقات تله ا‌فتالمولوژی مشاهده شده است. با این حال ، تفاوت در استانداردهای تبادل اطلاعات بهداشتی ، امنیت داده ها ، مسئولیت نگهداری اطلاعات و هزینه تجهیزات از دیگر چالش های مهم در ارتباطات از راه دور است.

برنامه های کاربردی موبایل به عنوان ابزاری برای تست های چشم (حدت بینایی ، تست رنگ و مشاهده تصاویر چشم) و برای اهداف آموزشی بطور گسترده ای در چشم پزشکی از راه دور موجود است. پیشرفت های فن آوری در دستگاه های تصویربرداری دیجیتال چشمی توسط بسیاری از محرک های اصلی تله ا‌فتالمولوژی دیده می شود. اخیراً ، روشهای تصویربرداری شبکیه در حال ظهور مانند توموگرافی انسجام نوری قادر به تولید تصاویر دیجیتال شبکیه با وضوح میکرومتر هستند ، که می توانند برای اهداف تحقیقاتی یا تشخیصی منتقل شوند. در کنار سیستم هایی که برای متخصصان مراقبت های بهداشتی طراحی شده اند ، سیستم های بیمار محور مانند Eye-File برای استفاده عموم مردم پدیدار می شوند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مزایای چشم پزشکی از راه دور

-مراقبت از بیماری که بهبود یافته است

-الگوهای ارجاع

-مراقبت از بیمار در لحظه و گسترش تخصص به مناطق دور افتاده

-آموزش کارکنان بیمارستان ، پزشکان و ...

- کاهش هزینه ها

همچنین پرستاران ، چشم پزشکان یا بینایی سنجها میتوانند از طریق ویدیو کنفرانس به کنگره ها و کلاس های آموزشی به روز متصل شده و علم خود را ارتقا دهند

به طور کلی چشم پزشکی از راه دور زمینه ای است که همکاری بین مراقبت های اولیه و ثانویه را امکان پذیر می کند ، انتقال ایمن اطلاعات به ویژه برای چشم پزشک ، انتقال تصاویر بالینی دیجیتال ،تشخیص و درمان و مراقبت های پس از درمان از جمله مهم ترین ویژگی های این شاخه است .

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

منبع:ویکیپدیا

 

همچنین بخوانید:

ویزیت آنلاین راهکاری برای کم تحرکی

فواید ویزیت از راه دور در بیماران کم توان

نمی توانید پزشک خود را حضوری ببینید؟ از گزینه های پزشکی آنلاین استفاده کنید

بالا