چالش‌ها و مزایای فناوری پزشکی از راه دور

امروزه شاهد این هستیم که پزشکی از راه دور(Telemedicine)  سرعت رشد بسیار زیادی پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایای آن بپردازیم:

 

مزایای پزشکی از راه دور

* دسترسی بهتر:

 بیش از 40 سال است که از پزشکی از راه دور برای ارائه خدمات درمانی به نقاط دور استفاده می‌شود. نه تنها پزشکی از راه دور دسترسی به بیماران را آسان‌تر می‌نماید بلکه به پزشکان امکان گسترش محیط کارشان را می‌دهد. با توجه به کمبود ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی در سراسر دنیا، پزشکی از راه دور می‌تواند برای افزایش خدمات به میلیون‌ها نفر مورد استفاده قرار گیرد.

 

* هزینه‌های بهره وری:

کاهش دادن هزینه‌های مراقبت های بهداشتی یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از پزشکی از راه دور می‌باشد. امروزه ثابت شده است که پزشکی از راه دور هزینه‌های مراقبت های بهداشتی را از طریق مدیریت بهتر بیماران، به اشتراک گذاری اطلاعات جدید، کاهش زمان سفر و... کاهش می‌دهد.

 

* افزایش کیفیت:

مطالعاتی که به صورت گسترده در این زمینه صوذت گرفته نشان داده است که کیفیت خدمات مراقبت‌های بهداشتی از طریق پزشکی از راه دور مناسب است. در برخی از تخصص‌ها مانند سلامت روان استفاده از پزشکی از راه دور نتایج بسیار خوبی را ارائه داده است.

 

* خواسته‌های بیماران:

بیشترین تاثیر پزشکی از راه دور بر روی بیمار، خانواده و جامعه آن‌ها است. با استفاده از فناوری پزشکی از راه دور زمان سفر و تنش‌هایی که ممکن است برای بیمار به وجود بیاید کاهش خواهد یافت. مطالعات در 15 سال گذشته نشان داده است که بیماران از سرویس‌های پزشکی از راه دور رضایت دارند و از آن حمایت می‌کنند.

 

چالش‌های پزشکی از راه دور در آینده

پزشکی از راه دور کمک کرد تا شکاف عمیقی که سال‌ها بین پزشکان و بیماران وجود داشت، بهبود پیدا کند. با استفاده از پزشکی از راه دور نه تنها بیماران بیماران می‌توانند سلامت خود را بهتر بررسی کنند بلکه پزشکان نیز می‌توانند زمان بیشتری را به بررسی شرایط سلامت بیماران خود اختصاص دهند. در زیر به بررسی چند گرایش محبوب در پزشکی از راه دور پرداخته‌ایم:

 

* تبدیل شدن پزشکی از راه دور به یک قانون:

امروزه بیش از 32 ایالت در کشور آمریکا قوانین داخلی را تصویب نموده اند که به توازن بهتر پزشکی از راه دور کمک می‌کند. همچین کشورهای کانادا و انگلیس نیز به دنبال استفاده از این قوانین هستند. پس از اتخاد این قوانین به پزشکان اجازه داده می‌شود تا به صورت اینترنتی به ویزیت بیماران خود بپردازند و هزینه مشخص شده آن را نیز دریافت نمایند.

 

* افزایش امنیت اطلاعات:

امنیت در پزشکی از راه دور همیشه یک چالش بسیار بزرگ و جدی بوده است. با گسترش حملات سایبری باید این انتظار را داشته باشیم که اپراتورهای پزشکی از راه دور مراحل سخت‌گیرانه‌ای را برای حفاظت از داده‌ها و اطلاعات سیستم‌های خود انجام دهند. از این رو ترس از هزینه‌هایی مرتبط با این چنین نقص‌هایی نیازمند بررسی‌های دقیق مدیریتی می‌باشد.

 

* افزایش فرصت های سرمایه گذاری:

در سال 2015 بیش از 10 میلیارد دلار توسط سرمایه گذاران مختلف در صنعت مراقبت‌های بهداشتی سرمایه‌گذاری شده است. با استفاده از پزشکی از راه دور که یکی از سریع‌ترین قسمت‌های در حال رشد در صنعت می‌باشد، شکی نیست که این بخش، قسمت عمده‌ای از سرمایه گذاری‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی در سال 2017 را شامل شود.

 

* مراقبت‌ها به صورت متمرکز صورت می‌گیرند:

متمرکز شدن خدمات مراقبت‌های بهداشتی این امکان را فرآهم می‌آورد که بسیاری از پزشکان بتوانند ساعات کاری خود را به صورت انعطاف پذیری تنظیم کنند.

 

* استفاده از سخت افزارهای اختصاصی و شبکه‌های خارج از گردش:

در گذشته اکثر بیمارستان‌ها و اپراتورهای تله مدیسین از سخت افزار و فناوری اختصاصی برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کردند، اما با در دسترس بودن نرم افزارهای امن و قابل حمل که به راحتی اجرا می‌شوند، اپراتورهای بیشتری به سمت چنین راه حل‌های مقرون به صرفه حرکت می‌کنند. بسیاری از موسسات مراقبت‌های بهداشتی به دنبال نرم افزار ویژه پزشکی پزشکی از راه دور هستند.

 

همچنین بخوانید:

مروری بر توانبخشی از راه دور (بخش دوم)

مروری بر توانبخشی از راه دور (بخش اول)

ویزیت از راه دور میتواند به میزان یک ویزیت حضوری برای افراد دارای اختلالات عصبی موثر باشد

 

بالا