فناوری‌های نجات بیماران قلبی

کاوش در فضا با توسعه‌ی فناوری در زمینه‌های گوناگون پزشکی ومهندسی بوده است. فناوری‌های توسعه یافته توسط کارمندان ناسا پس از جدایی این افراد از ناسا همچنان در حال توسعه و تطبیق برای کاربران عادی هستند. برخی از این فناوری‌ها برای نجات جان انسان‌ها استفاده شده است.

 اکتشاف فضا از علوم محض است. به عبارتی هدف از اکتشاف فضا جمع‌آوری اطلاعات است. با این وجود فناوری‌های گسترش یافته در حین این اکتشافات برای پیشبرد پژوهش لازم است.

نرم افزاری برای تشخیص حمله ی قلبی با نام  ArterioVision‌

تصویربرداری جزئی جدایی ناپذیر از اکتشافات فضایی است. بسیاری از اطلاعات ما از فضا با تصویربرداری بدست می‌آید. به همین دلیل پردازش تصویر اهمیت دارد.

یکی از مشکلات مهندسان در حین مخابره‌ی اطلاعات از دست رفتن کیفیت تصاویر است. Jet Propulsion Laboratory  یا JPL به طور خاص با این مشکل روبه‌رو بود. به منظور حل این مشکل Video Image Communication And Retrieval یا VICAR ساخته شد. VICAR  برای  پردازش تصاویر چندبعدی طراحی شد. بعدها JPL این فناوری رادر اختیار دانشمندان آمریکایی و اروپایی گذاشت. در نتیجه VICAR در پردازش تصاویر پزشکی نیز به کارگرفته شد. در نهایت تجربه‌ی مهندسان توسعه دهنده‌ی VICAR پایه‌ای برای توسعه‌ی  ArterioVision  شد.

ArterioVision برای پردازش تصاویر پزشکی و به خصوص قلب توسعه یافته است. این سامانه قادر به تشخیص۲۵۶ درجه از رنگ خاکستری است. این دقت برای تشخیص بیماری‌های قلبی پیش از بروز علائم بیرونی کافیست.

با این فناوری تشخیص زود هنگام بیماری‌های خاموش قلبی ممکن است. برای بسیاری بیماران این حرف به معنای جلوگیری از یک جراحی قلب با پیروی از رژیم سالم و انجام ورزش است.

این فناوری توسط شرکت MTI یا Medical Technologies International توسعه یافته است. مدیر این شرکت Gary F. Thompson است که خود از یک بیماری قلبی رنج می‌برد.

پمپاژ خون پیش از پیوند قلب

بیمارانی که نیاز به پیوند قلب دارند باید از دستگاهی برای پمپاژ خون پیش از دریافت پیوند استفاده نمایند. دستگاهی موسوم به MicroMed DeBakey VAD این کار را انجام می‌دهد. این دستگاه نجات بخش با الهام از شبیه‌سازی کامپیوتری حرکت سیال در موتور جت ساخته شده است.

بهبود پمپاژ خون در حین احیای قلبی ریوی

فناوری ResQPOD Circulatory Enhancer  برای افزایش خون‌رسانی به مغز در حین احیای قلبی-ریوی به کار می‌رود. افزایش خون رسانی به مغز در حین ایست قلبی و انجام احیا در راه بیمارستان می‌تواند جان بسیاری از بیماران را نجات دهد. این فناوری از نتایج جانبی پژوهش برای تنظیم فشار خون بیماران در حین انتقال به جاذبه‌ی صفر است.

دستگاه نام برده شده را می‌توان در حین لوله‌گذاری استفاده کرد. این دستگاه خلا ایجاد شده در حین احیا را در ریه‌ها بهبود می‌بخشد. با جلوگیری از ورود هوای غیر ضروری به داخل ریه‌ها در حین احیا و تنفس مصنوعی میزان خون پمپاژ شده توسط قلب دو برابر می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد میزان خونی که با این دستگاه به مغز می‌رسد تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

در ایالات متحده ۹۵ افراد پس از حمله‌ی قلبی و پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند. این دستگاه می‌تواند کمک شایانی برای بیماران باشد.

پلاستیک هوانوردی در الکترودهای قلب

ماده‌ی صمغ مانند پژوهشگران Langley Research Center’s Soluble Imide، یا به اختصار LaRC-SI، مثالی دیگر از فناوری‌های جانبی ناسا در پزشکی است. این ماده‌ی انعطاف‌پذیر در برابر تغییرات دمایی مقاوم است. این ماده برای استفاده در بدن انسان نیز مناسب است. از این ماده در الکترودهایی استفاده می‌شود که در داخل قلب کاشته می‌شود تا الگوی تپش قلب را اصلاح نمایند.

بالا