برترین تحولات فناوری در حوزه مراقبت از سالمندان

تحولات فناوری فقط مختص جوانان نیست. در این مقاله که چگونه تحولات فناوری می‌تواند برای سالمندان مفید و کاربردی باشد و کیفیت زندگی آن‌ها را ارتقا دهد.به کمک تکنولوژی و شبکه‌ی پزشکی از راه دور می‌توان به مدیریت بهتر بیماری سالمندان کمک کرد. از طریق این شبکه‌های پزشکی، بیمارانی که در مناطق دوردست هستند و برای دسترسی به خدمات مناسب پزشکی باید مسافتی طولانی را مسافرت کنند، در حوزه‌های سکته مغزی، مشکلات قلبی و عروقی و سوانح سوختگی مشاوره‌های حرفه‌ای در زمان مورد نیاز دریافت می‌کنند. زیرا افراد هر چه آن‌ها پیرتر می‌شوند باید با صدای بلندتر با آن‌ها صحبت کرد تا بتوانند به خوبی بشنوند.

ممکن است بارها این اتفاق بیفتد که داستان‌ها تکراری را برای چندین مرتبه تعریف کنند چون فراموش می‌کنند که آن را تعریف کرده‌اند و اغلب از اطرافیان می‌خواهند که کاری برای آن‌ها انجام دهند. به عنوان نمونه‌ای که اکثر خانواده‌ها آن را تجربه کرده‌اند پرداخت صورت حساب تلفن برای آن‌هاست و تا زمانی که این کار انجام نگیرد، بارها بارها آن را درخواست می‌کنند. در این مقاله به معرفی فناوری‌هایی می‌پردازیم که انجام فعالیت‌هایی از این دست را برای سالمندان سهولت می‌بخشد.

 

1- فناوری کمکی به هنگام زمین خوردن‌های ناگهانی

 

همانطور که سلول‌هایمان به همراه ما در حال پیر شدن هستند، بهبود بیماری‌ها بیش از پیش زمان می‌برد. بسیاری از سالمندان از این می‌ترسند که اگر بیفتند دوره‌ی التیام آن‌ها طولانی شود و نتوانند حرکت کنند. این موضوع می‌تواند باعث عدم تحرک و ایجاد افسردگی در آن‌ها گردد و بیمار را در یک سرازیری روحی قرار دهد.

Barbara Beskind که 91 ساله و طراح محصول است، در مصاحبه‌ای با Wall Street Journal گفت، طراحی کیسه‌های هوا که از مفصل زانو در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کند، می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. متاسفانه در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد اما ممکن است جایگزینی برای وجود داشته باشد.

TASK Fall Detector، یک ابزار پوشیدنی ضد آب و ضد حساسیت است که زمانی که فرد بر روی زمین می‌افتد را به صورت خودکار تشخیص می‌دهد و آن را از طریق پیام به نزدیکان کاربر اطلاع می‌دهد. WalkJoy شرکت دیگری است که برای این مشکل راه‌حلی ارائه داده است. فناوری غیر تهاجمی آن‌ها به افرادی که مبتلا به نوروپاتی محیطی هستند در راه رفتن و برقراری تعادل کمک می‌کند. دستگاه‌‌ها به زانو متصل می‌شوند و مجددا یک سیگنال به مغز ارسال می‌کنند که فقط پاشنه‌ی پا روی زمین قرار دارد. سامانه‌ی مرکزی عصبی مغز سیگنال جدید را دریافت می‌کند و سامانه‌ی حرکتی بدن به آن واکنش نشان می‌دهد و این واکنش به گونه‌ای است که ظاهرا هیچ عارضه‌ای در پا وجود ندارد. به این ترتیب فرد به شکل عادی حرکت می‌کند.

 

2- پشتیبانی برای فعالیت بدنی و راه رفتن بهتر

 

به هر صورت، آمادگی جسمانی و حرکات روزانه‌ی سالم برای سلامتی سالمندان حیاتی است. حتی اگر شرایط به خوبی پیش برود می‌تواند مستمر باشد. در دستگاهی که RespondWell ارائه داده است، از یک حسگر Kinect برای کمک به درک محدودیت‌های فیزیکی فردی استفاده می‌شود و او را به یک تراپیست که می‌تواند یک برنامه‌ی آمادگی جسمانی فردی تنظیم کند ارتباط می‌دهد. این برنامه سپس به RespondWell ارسال می‌شود و میزان پیشرفت فعالیت کاربر را نشان می‌دهد. این بازخوردها به تراپیست تعیین شده ارسال می‌شود، بنابراین او می تواند بر پیشرفت نظارت داشته باشد و تغییرات مورد نیاز را به برنامه اعمال کند.

برخی از سالمندان گاهی اعتراف می‌کنند که برای راه رفتن نیاز به کمک دارند. آن‌ها اغلب استفاده از ابزار و وسایل کمکی برای راه رفتن را رد می‌کنند زیرا به آن‌ها احساس ناتوان شدن می‌دهد. Beskind همچنین گفت که این دستگاه برای طراحی واکرهای پویا بسیار عالی است. زیرا در واکرهای معمولی مسائل مربوط به تعادل و طرز صحیح ایستادن رعایت نشده است.

 

3- دستگاه‌هایی برای حس کردن جهانی بهتر

 

هنگامی که انسان رشد می‌کند، حس شنوایی و دیدن او به تدریج تحلیل می‌رود. همچنین ممکن است شما این تجربه را داشته باشید که مادربزرگ یا پدربزرگتان صدای تلویزیون را زیاد می‌کنند. برای رها شدن از این صدای بلند به آن‌ها تهیه‌ی TV Ears را پیشنهاد کنید، که کمک می‌کند افراد کم شنوا صدای تلویزیون را به وضوح بشنوند.

این شرایط می‌تواند بهترین زمان برای طراحی عینک‌هایی با فناوری پیشرفته باشد که مجهز به دوربین یا فناوری تشخیص عکس و یا فناوری تشخیص صدا است و افراد را در طی کردن مسیرشان یاری می‌دهد. این‌ها ایده‌های خوبی است که البته به مرحله بهره برداری نرسیده‌اند. از ایده‌های موجود می‌توان به گوشی‌های همراه با دکمه‌های بزرگ و تنظیم کننده‌ی صدا اشاره کرد. نمونه‌ی‌ دیگر چگونگی استفاده از عکس‌ مخاطبان برای صفحه‌ی اصلی گوشی همراه است که برای برقراری تماس سریع استفاده می‌شود. همچنین برنامه‌ی کاربردی MP3341 Man Down می‌تواند برای سالمندان بسیار مناسب باشد. این برنامه می‌تواند تا پنج شماره را در خود ذخیره سازد که در مواقع اضطراری برای برقراری تماس‌های فوری کاربرد دارد.

طراح 91 ساله همچنین خاطرنشان کرد که تلفن‌هایی که پیام‌ها را کند منتشر می‌کنند، بسیار عالی خواهند بود. این ویژگی نه تنها برای سالمندان مفید خواهد بود، بلکه برای افراد خارجی که هنوز ظرفیت بالای در زبان جدید ندارند می‌تواند موثر باشد.

 

4- ترفندهایی برای فعال نگه داشتن مغز و به یادآوری مسائل

 

آیا اغلب قبل از خروج از خانه به دنبال کلید خود می‌گردید؟ آیا گاهی از باز بودن پنجره و یا محل قرار دادن کیف پولتان تعجب می‌کنید؟ N Dig راه حل این مشکلات است. این وسیله شامل شش گیره است که بر روی اجسام مهم مانند کلیدهای خانه قرار می‌گیرد و مجهز به یک فرستنده است که برای یافتن اجسام استفاده می‌شود.

شما ممکن است در حال استفاده‌ی حجم زیادی از دارو باشید که گاهی مصرف آن‌ها را فراموش کنید. Tabsafe یک برنامه‌ی کاربردی مدیریت داروها است که برای کمک به حفظ رژیم دارویی افراد توسعه یافته است. مطابق عملکرد آن، قرص‌ها و داروها بر اساس یک برنامه خودکار توزیع می‌شوند. Pill Reminder Pro نیز ممکن است در این حوزه یاری رسان خوبی باشد. به وسیله‌ی یک گوشی هوشمند می‌توان از این برنامه کاربردی بهره برد. پس از دانلود و نصب آن، کاربر باید نام دارو و مقدار و زمان مصرف دارو را وارد برنامه کند. برنامه در زمان معین شده مصرف دارو را به وسیله‌ی یک پیام گوشزد می‌کند.

گاهی افراد مبتلا به آلزایمر و افراد سالخورده‌ای که حافظه‌ی ضعیفی دارند مسیر برگشت به خانه را فراموش می‌کنند. یک شرکت با نام GTX Corp کفش‌های هوشمندی را توسعه داده است که بیماران را به سمت خانه هدایت می‌کند. با کمک Buddi که یک ابزار پوشیدنی هوشمند است، یک منطقه‌ی امن را برای فرد سالخورده معین می‌کند و چنانکه فرد سالخوده از این منطقه‌ی مشخص شده خارج شود، دستگاه آن را به مراقبین فرد اطلاع می‌دهد.

سالمندان در میان فناوری‌های قرن 21ام محصور شده‌اند و اغلب می‌پندارند نیازهایشان نادیده گرفته شده‌ است. رویکرد جهان باید تغییر کند و فقط به نیازهای جوانان نپردازد. گروه سنی سالمندان قشری است که به سرعت در کشورهای توسعه یافته در حال رشد است. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تا سال 2050 دو میلیارد نفر در سن 60 سالگی خواهند بود.

فناوری از آن‌ها سبقت گرفته است اما این بدان معنا نیست که آن‌ها نباید زندگی بهتری داشته باشند. اخیرا شرکت‌های بیشتری کشف کرده‌اند که سالمندان نیازهای خاص خود را دارند و پرداختن به این حوزه ارزشمند است. در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشینی به معرفی فناوری‌هایی می‌پردازیم که زندگی برای سالمندان و همچنین اطرافیان آن‌ها راحتتر و خوشایندتر می‌سازد.

 

5-مانند یک حرفه‌ای لباس بپوشید و غذا بخورید

 

مردم معمولا از این که برای انجام دادن کارهایی مانند پانسمان کردن، پیاده روی و خوردن غذا نیاز به کمک دیگران داشته باشند، متنفر هستند. متاسفانه برخی از افراد ممکن است به همراه بعضی از بیماری‌ها یا پس از صدمات به خاطر این که نمی‎‌توانند از بدن خود مانند قبل استفاده کنند، احساس بدی داشته باشند و این حوادث موجب از بین رفتن استقلال آن‌ها می‌شود و هر کاری می‌کنند تا آن را بازگردانند. افراد سالمند نیز از قاعده مستثنی نیستند.

هدف The Wright Stuff نیز کمک به این دسته از افراد است. این شرکت طیف وسیعی از محصولات را برای کمک به افرادی که نمی‌توانند از اعضای بدن خود به طور مستقل استفاده کنند، ارائه می‌دهد. محصولات این شرکت شامل پانسمان، نوار دست، جوراب‌های طبی و حتی یک دست قیچی ناخن است.

غذا خوردن برای بسیاری از افراد سالمند و یا افراد مبتلا به لرزش دست دشوار است. The Liftware ممکن است راه حلی برای این افراد باشد. این ظروف هوشمند حرکت دست را تثبیت می‌کند و تا 70 درصد از لرزش دست را کاهش می‌دهد. همچنین به همراه این ظروف چنگال و وسایل جانبی برای ایجاد آسودگی بیشتر ارائه می‌شود.

 

6- ابزارهای پوشیدنی مراقبت‌های درمانی و پزشکی از راه دور برای کاهش دفعات مراجعه به پزشک

 

اغلب برای سالمندان مراجعه به دفتر پزشک، عملی دشوار و خسته کننده است. برخی از آن‌ها اصلا از محل زندگی خود خارج نمی‌شوند و یا به دلیل کهولت سن رانندگی نمی‌کنند. بنابراین برای رفتن به بیمارستان یا پزشک عمومی باید درخواست کمک کنند.

ابزارهای پوشیدنی مراقبت‌های درمانی مانند Withings Blood Pressure، the AliveCore Heart Monitor، Fitbit Aria برای اندازه‌گیری وزن، Viatom Checkme برای ردیابی ECG، اندازه‌گیری ضربان قلب، اشباع اکسیژن، اندازه‌گیری فشار خون، بررسی وضعیت خواب و فعالیت‌های بدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند و این اطلاعات را مستقیما به پزشک مربوطه ارسال می‌کنند. بنابراین دیگر نیازی به حضور خود کاربر برای مراجعه به پزشک نیست.

شرکت MC10 یک حسگر پوشیدنی زیستی را توسعه داده است که بسیار نازک است و می‌توان آن را به هر قسمتی از بدن متصل کرد. حسگرها دما، حرکات بدن، ضربان قلب و تمام این علائم حیاتی را می‌توانند اندازه‌گیری کرده و به صورت بی‌سیم به برنامه کاربردی گوشی همراه منتقل نمایند. در آینده ممکن است این حسگرهای زیستی به معنای حل تمام مشکلات و مسائل پزشکی باشند.

Intouch health و شبکه‌ی پزشکی از راه دور می‌تواند به مدیریت بیماری سالمندان کمک کند. از طریق این شبکه‌های پزشکی، بیمارانی که در مناطق دوردست هستند و برای دسترسی به خدمات مناسب پزشکی باید مسافتی طولانی را مسافرت کنند، در حوزه‌های سکته مغزی، مشکلات قلبی و عروقی و سوانح سوختگی مشاوره‌های حرفه‌ای در زمان مورد نیاز دریافت می‌کنند. دستگاه دیگری نیز به نام Canary می‌تواند در دریافت مشاوره‌های پزشکی برای سالمندان مفید باشد.

 

7- از دور مراقب سالمندان باشید

 

در بسیاری از خانواده‌ها، بزرگترین نگرانی این است که والدین، پدربزرگ یا مادربزرگ آن‌ها به تنهایی در شهر دیگری زندگی می‌کنند و ممکن است اتفاقی برای آن‌ها بیفتد و کسی از بستگان در کنارشان نباشد.

در حال حاضر دستگاه‌های زیادی هستند که این مشکل را برطرف می‌سازند. با استفاده از دستگاه Lively، حسگرهای کوچکی بر روی اشیای خانه مانند بطری‌ها، قرص‌ها، یخچال و فیریزر برای تشخیص زمانی که ساکن در حال مصرف دارو یا ترک خانه است، قرار می‌گیرد. حسگرها سیگنال‌های فعالیت را به وب‌سایت Lively ارسال می‌کنند (بدون اتصال به اینترنت و یا Wi-Fi مورد نیاز)، اعضای خانواده و مراقبین فرد سالمند به این تارنما و اطلاعات آن دسترسی دارند. Independa، یک شرکت نرم افزاری است که محصولات و خدماتی برای کمک به سالمندان ارائه می‌دهد. این خدمات فرد نیازمند را از کمک دیگران بی‌نیاز می‌کند و به فرد استقلال می‌دهد.

Guardian، یک سامانه‌ی مراقبت به وسیله‌ی دوربین به نام Virtually There Care ارائه می‌دهد. این سامانه به خانواده‌ها اجازه می‌دهد تا به وسیله ارتباط شنیداری از شرایط عزیزان خود با خبر شوند. این سامانه نیاز به مراقبت‌های دائمی را کاهش می‌دهد و به پرستار فرد سالمند آرادی عمل بیشتری می‌دهد.

 

بالا