اکوسیستم های سلامت دیجیتال

ساختن یک اکوسیستم سلامت دیجیتال و یا مشارکت در آن می تواند به افرادی که هزینه های پزشکی می‌پردازند کمک کند تا در زمینه های مراقبت های بهداشتی و سلامتی بیشترین استفاده را ببرند. مشخص شده که برخی از پیشنهادهای جدید دیجیتال تجربیاتی را ارائه می‌دهد که انتظارت مصرف کنندگان امروزی را برطرف می‌کند. پرداخت کنندگان هزینه های سلامتی هم چنین می‌توانند از فناوری های جدید، جهت اتوماسیون شدن بسیاری از مراحل استفاده کنند. این اکوسیستم ها با ایجاد شبکه ای از ارائه دهندگان خدمات دیجیتال، طیف وسیعی از ارائه خدمات به مصرف کننده را پوشش می‌دهند. آن‌ها بر روی سیستم عامل های فناوری کار می‌کنند که به عنوان ستون فقرات دیجیتال هستند و ارتباط میان سیستم های ارائه دهنده، پزشکان، پرداخت کنندگان، بیماران و سایر بازیکنان مراقبت های بهداشتی را به وجود می‌آورند‌‌‌. در نهایت هدف هر اکوسیستم بهبود نتایج مراقبت های بهداشتی است.

 

هزینه های بهداشتی در سلامت دیجیتال

از دیرباز تغییر در بخش مراقبت های بهداشتی ثابت بوده است اما در سال های اخیر سرعت آن افزایش پیدا کرده است. انتظارات مصرف کننده در حال رشد است، که خود از نتایج پیشرفت در صنایع دیگر می‌باشد. شرکت ها می‌توانند از روابط خود با پرداخت کنندگان استفاده کنند تا بهتر راه حل های دیجیتالی خود را ارزیابی کنند. استفاده از مواردی نظیر این، به ذینفعانی نیاز خواهد داشت تا در مورد برنامه های خود به ویژه در زمینه هایی که بحث هزینه ها در میان است به درستی مصرف کنندگان را آگاه سازند و رضایت آنان را کسب کنند. اگر همه ی شرکت کنندگان حاضر در اکوسیستم های سلامت دیجیتال بتوانند به داده های طولی از پرداخت کنندگان هزینه ها، ارائه دهندگان خدمات، شبکه های اجتماعی، دستگاه های تناسب اندام و برنامه های غذایی دسترسی پیدا کنند قادرند راه حل های خلاقانه ای برای افراد و گروه ها با هزینه های کمتر به وجود آورند. در این بازه از زمان قیمت ها و هزینه ها رو به افزایش است اما از طرفی خدمات پزشکی پیشرفته تر به طور منظم در دسترس می‌باشند‌. در مجموع این محرکه ها باعث اختلال در بازار مراقبت های بهداشتی که اساسا نیاز به ایجاد ظرفیت جدید برای رقابت های موثر دارند، می‌شوند. استارت آپ های فعال در این تکنولوژی محصولات و خدمات جدیدی را ارائه می‌دهند که که برای رفع چالش های صنعت سنتی طراحی شده اند و از این طریق بها را تفکیک کرده و موجب کاهش میزان قیمت برای پرداخت کنندگان می‌شوند‌.

 

اکوسیستم ها و فرصت های جدید در سلامت دیجیتال

در سال‌های اخیر، هم ذینفعان مراقبت های بهداشتی و هم شرکت های صنایع دیگر مزایای بالقوه برنامه های بهداشت دیجیتال را به رسمیت شناخته اند. در حال حاضر اکثر پرداخت کنندگان طیف گسترده ای از برنامه های مصرف کننده و سایر خدمات درمانی را ارائه می‌دهند. در این سیستم های جدید ارائه دهندگان درخواست ها و پیشنهادات را برنامه ریزی و انجام می دهند. علاوه بر این، شرکت های داروسازی در حال تجربه آزمایشات فراتر از قرص‌ها (از جمله محصولات بیولوژیکی و ژنومی) هستنداستارت آپ های فناوری راه حل های جدید بهداشتی دیجیتال را ارائه می دهند و غول های پیشرفته فناوری های پیشرفته در حال افزایش طیف گسترده ای از برنامه های بهداشتی هستند. زمانی که این فناوری ها در کنار هم قرار گیرند می توانند به عنوان پایه ای برای اکوسیستم های سلامت دیجیتالی که برای تمام افراد درگیر مفید هستند، عمل کنند. مهم تر اینکه ظهور خدمات جدید به بخش های مختلف این امکان را می‌دهد تا به طور منظم با مشتریان خود در طول مسیر درمانیشان در ارتباط باشند. برای بدست آوردن این مزایا و سایر مزایای احتمالی دیگر، تک تک مجموعه های حاضر در این اکوسیستم باید مواردی را که می تواند مانع از پذیرش این سیستم توسط مصرف کننده شوند را شناسایی و در نهایت بر آن غلبه کنند.

 

فواید نشر اطلاعات پزشکی در سلامت دیجیتال

انتشار اطلاعات پزشکی مغز اکوسیستم سلامت دیجیتال است. بنابراین بسیار مهم است که هر یک از اکوسیستم ها در رابطه با نظارت بر اطلاعات جامع تاکید بورزند. حفظ حریم خصوصی داده ها نه تنها به دلیل قوانین بسیار مهم است بلکه به مصرف کنندگان این امکان را می‌دهد تا اطلاعات پزشکی خود را در اختیار داشته باشند و اینکه چه کسی بتواند تا چه میزان از اطلاعات شخصی آن‌ها را در چه میزان بازه ی زمانی در دست داشته باشد کنترل کنند. تنها با فراهم کردن این سطح از کنترل می‌توان در میان مصرف کنندگان اعتماد کافی را ساخت. اکوسیستم های سلامت دیجیتال می‌توانند به خوبی به ارزش مراقبت های بهداشتی کمک کنند. به عنوان مثال ارتباط منظم بین یک بیمار، ارائه دهنده خدمات و پرداخت کننده هزینه ها می تواند یکپارچه سازی مراقبت را پیش ببرد و نظارت بهداشتی را بهینه کند در نتیجه می تواند خطر خطاهای پزشکی را کاهش دهد، استفاده از خدمات درمانی پیشگیرانه را افزایش دهد و خدمات درمانی کلی را بهبود بخشد. اکوسیستم های سلامت دیجیتال همچنین می‌توانند در بهبود کارایی اداری بر اساس کاهش هزینه های سربار و انجام کارها در مدت زمان کمتر عمل کنند. با اشتراک گذاری یکپارچه تر داده ها میان طرفین می‌توان کیفیت و در دسترس بودن اطلاعات را افزایش داد. پایه و اساس استفاده از این فناوری های اتوماسیون، کاهش چشمگیر نیاز به پردازش دستی است. در آخر، اکوسیستم های سلامت دیجیتال می‌توانند با استفاده از اطلاعات قبلی شامل درک کامل تر از نیازها و ترجیحات مصرف کننده ارائه خدمات بهداشتی برای کمک به ذینفعان را تقویت کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

رابطه ی تجارت با اکوسیستم های سلامت دیجیتال

برای موفقیت در بخش سلامت دیجیتال، برنامه ی اکوسیستم ها باید مبتنی بر تجارتی استوار، اطلاعات و فناوری اطلاعات باشد. برای ارائه ی خدمات جدید به مصرف کنندگان قابلیت های تجاری بسیار مهم است، از طریق ایجاد این قابلیت ها و همچنین ایجاد کانال های سرویس خدمات مستقل دیجیتال می توان خدمات نو آورانه ای در این مسیر به مصرف کنندگان ارائه داد. ارائه ی خدماتی چون ورود به سیستم های پرداخت کننده ی آسان و یکپارچه تا گزینه های درمان شخصی. قابلیت های تجاری باید این امکان را فراهم سازند تا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی سنتی بتوانند با مجموعه های جدید در حوزه ی بهداشت و پرداخت کنندگان هزینه ها همکاری کنند. ادغام یکپارچه ی اطلاعات در مورد درمان ها و همچنین ترکیب سیستم های جدید با مجموعه های سنتی کمک به ارتباط بهتر میان مصرف کنندگان و ارائه دهندگان خدمات می‌کند، نتایج تجزیه و تحلیل های پیشرفته را بهبود می‌بخشد، سطح مشاوره ی ارائه شده به بیماران افزایش می‌یابد و در یک جمله نتایج مراقبت های بهداشتی و سلامتی بهبود داده می‌شود. صرف هزینه در اتوماسیون کردن سیستم ها مثل ترکیب داده ها با فرآیند های خودکار در ادارات می‌تواند بهینه سازی ثبت نام ها و پرداخت ها را فراهم کند. تجربه نشان می‌دهد که این رویکردها موجب صرفه جویی در هزینه های اداری تا 20% الی 40% شود. البته صرفه جویی واقعی به ماهیت کار اتوماتیک و میزان استفاده از فناوری های موجود بستگی دارد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نیازمندی ها در ساخت سیستم های جدید در سلامت دیجیتال

نقاط دسترسی دیجیتال، از پورتال گرفته تا پیام رسانی و رابط های صوتی برای دسترسی شخصی به اطلاعات و خدمات به مصرف کنندگان بسیار مهم است. برای اطمینان از اینکه مصرف کنندگان از تجربیات متناسب با نیازهای فردی استفاده می کنند باید از یک روش طراحی محور برای مصرف کننده استفاده شود. نقاط دسترسی دیجیتالی با طراحی مناسب چارچوبی منسجم را ارائه می‌دهند که در آن می‌توان خدمات اختصاصی و یکپارچه را ارائه داد. یکی از مشکلاتی که وجود دارد، مشکل در حوزه ی سرویس خدمات مستقل دیجیتال است در تجربه ی استفاده از این سیستم بعید است که طیف گسترده ای از گزینه هایی که مصرف کنندگان به آن احتیاج دارند را بتوان پوشش داد‌. برای بهینه سازی در این زمینه به یکپارچگی گفتگوها، پیام ها، ویدئو کنفرانس ها یا مواردی دیگر نیاز است. موضوعی دیگر اینکه علیرغم راحتی نسبی در قسمت سیستم مشتریان در حوزه ی ارائه دهندگان خدمات پیچیدگی هایی وجود دارد. از دیگر چالش های این فناوری مدیریت اطلاعات به اشتراک گذاشته شده و حفظ حریم خصوصی است. برای این مانع به یک بانک اطلاعاتی در مقیاس بزرگ که قادر به ذخیره سازی و تبادل مقادیر زیادی از اطلاعات باشد نیاز است. این کار همچنین برای اطمینان از عدم دستکاری داده ها و نسخه ها و محرمانه بودن اطلاعات افراد در سیستم می‌باشد. مسلما به سطح جدیدی از اتوماسیون برای پردازش حجم عظیم داده ها و رسیدگی به پیچیدگی های موجود در اکوسیستم های سلامت دیجیتال نیاز خواهد بود. در این اکوسیستم ها طیف وسیعی از ابزارهای اتوماسیون در مقیاس بزرگ، از فرآیند روباتیک گرفته تا پردازش زبان طبیعی قابل استفاده هستند.

 

نقش ها و وظایف در سلامت دیجیتال

در حالی که همه پرداخت کنندگان می‌توانند به طور بالقوه از مشارکت در یک اکوسیستم سلامت دیجیتالی بهره مند شوند، بسته به بازار فعلی هر یک از آن‌ها نقشی متفاوت را ایفا می کنند که خود این فعالیت ها در یک زنجیره قرار می گیرند، بعضی از این ها برای مصرف کنندگان مثل ارائه دهندگان و شرکت های داروسازی جذابیت کمتری دارند. به طور کلی اکوسیستم ها تمایل به پویایی دارند اما با این وجود اکوسیستم های کوچک کارایی چندانی ندارند در نتیجه تعداد معدودی هستند که در طولانی مدت موفق می مانند. در مراقبت های بهداشتی نیروهای بومی سازی از جمله قوانین و مقررات، موانع زبانی و وابستگی به مراکز مراقبت محلی معمولا در حال اجرا هستند. بنابراین، در حالی که اندازه هنوز هم یک عامل برنده است پویایی اکوسیستم نسبت به سایر صنایع دیگر در مراقبت های بهداشتی پیچیده تر است. در این خصوص پیش بینی اینکه تا چه اندازه در مراقبت‌های بهداشتی یک اکوسیستم پیروز خواهد بود دشوار است و در بعضی موارد به ویژگی های بازار فردی و اینکه تا چه حد از آن توسط نیروهای بومی سازی محافظت می شود بستگی دارد. پرداخت کنندگان می‌توانند کنسرسیومی از افراد هم فکر و غیرقابل رقابت را تشکیل دهند تا مقیاس را به یک اکوسیستم برسانند. این رویکرد می تواند انگیزه شرکای ارائه دهنده خدمات بهداشتی دیجیتال را برای شرکت در یک بستر متقابل پرداخت و ارائه راه حل های نوآورانه برای مصرف کنندگان افزایش دهد. متقاضیان معمولاً برای تصمیم گیری در مورد موارد مختلف مانند معیارهای ورود و خروج، حق رای، میزان سرمایه و سایر ملاحظات مالی ساختار هایی را تشکیل می‌دهند. اکوسیستم های دیجیتال سلامت فقط در صورت ارائه خدمات دیجیتالی جذاب مانند ردیابی تناسب اندام و پزشکی از راه دور می توانند مصرف کنندگان خدمات درمانی را به خود جلب کنند و اغلب، این خدمات توسط اشخاص متخصص در چنین مواردی ایجاد و ارائه می‌شوند.

 

فاصله ی میان طراحی سیستم های جدید در سلامت دیجیتال تا اجرا

به اجرا درآوردن یک اکوسیستم بنا بر طرح های از پیش تعیین شده همیشه چالش هایی را در برداشته. اولین موضوع اینکه پرداخت کنندگان باید از ایجاد یک راه حل پیچیده و بدون تمرکز خودداری کنند و به جای فانتزی گرایی، رویکردی متمرکز، عملگرا و واقع بینانه را اتخاذ کنند. یکی از ابزاری که می‌تواند به پرداخت کنندگان کمک کند تا از این مشکل جلوگیری کنند، جمع آوری بازخورد مصرف کننده در مراحل اولیه است تا بتوانند به طور مداوم اکوسیستم را تصفیه کنند. موفقیت یک اکوسیستم در بخش اعظم به داشتن پایه های محکم، مقیاس پذیر و انعطاف پذیر فناوری اطلاعات، چشم انداز داده یکپارچه، شبکه تجاری قوی و مفاهیم امنیتی داده تصفیه شده بستگی دارد. عدم وجود هر یک از این‌ها می‌تواند موفقیت اکوسیستم را به خطر اندازد. ایجاد یک اکوسیستم موفق فقط بسته به انتخاب بهترین فناوری ها و شرکا نیست، بلکه مستلزم تغییر در طرز فکر، تمایل به همکاری با طیف وسیعی از شرکاء و آگاهی از اینکه نیازی نیست همه ی خدمات در خود اکوسیستم تولید شوند و ارتقا یابند. یکی از منابع با ارزش در مراقبت های بهداشتی داده ها هستند. آن‌ها باعث می‌شوند که پرداخت کنندگان به عنوان هسته‌ی مرکزی در مراقبت های بهداشتی، فرصت های بیشتری را برای استفاده ارائه دهند. با تمام مشکلات و با تمام مزیت‌های اکوسیستم سلامت دیجیتال، این اکوسیستم ها باید بخش اصلی استراتژی ها در آینده باشند.

 

منبع: rayamag

 

همچنین بخوانید:

مزایای سوابق بهداشت الکترونیک

آشنایی با ویزیت آنلاین

هشت کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی

بالا