مرور کلی بر مزایای تله مدیسین

تله مدیسین: « پزشکی از راه دور » در یك تعریف ساده عبارت است از ویزیت بیماران از یك فاصله دور با استفاده از تكنولوژیهای پیشرفته صوتی و تصویری و تجهیزات پزشكی مربوط به آن.به عبارت دیگر  «پزشکی از راه دور» شامل انتقال اطلاعات پزشكی از یك مكان به مكانی دیگر به وسیله فن‌آوری انتقال اطلاعات و تجهیزات مخابراتی می‌باشد . این اطلاعات می‌تواند تصاویر بیمار و پارامتر های مختلف سلامتی وی مثل علائم حیاتی و شرح حال بیمار ، نوار قلبی ،  عكس‌های رادیولوژی و یا نتایج آزمایشات و غیره بیمار باشد . پزشك یا تیم پزشكی كه در فاصله دوری از بیمار قرار گرفته‌اند ، بصورت همزمان   این اطلاعات را دریافت نموده وبا مطالعه و بررسی آن و انجام پرسشهایی از بیمار ، اطلاعات لازم برای تشخیص بیماری و درمان آن را بدست می‌آورند و بلافاصله مشاوره لازم برای درمان بیمار را ارائه می‌دهند .
 

این تكنولوژی عموماً در شرایطی كه امكان استقرار تیم پزشكی در مكانی میسر نباشد مورد استفاده قرار می‌گیرد . لازم به ذكر است كه در بسیاری ازمواقع حضور پزشك یا تیم پزشكی در مناطق كم جمعیت و مناطقی كه از مراكز شهری دور هستند ،‌ امكان پذیر نیست . در چنین شرایطی امكانات سیستم تله مدیسین می‌تواند فاصله ها را از میان برداشته ، پزشك یا تیم پزشكی بصورت رو در رو  و همزمان بیمار را مورد معاینه قرار داده و با ملاحظه دیگر اطلاعات پاراكلینیكی بیمار ، مراحل تشخیص بیماری و مشاوره های لازم برای درمان بیمار را ارائه نمایند . این خدمات همچون سایر خدمات پزشكی از دقت مطلوبی برخوردار بوده و محرمانه بودن اطلاعات بیماران در آن لحاظ شده است.

ارتباطات از راه دور به مدت طولانی بخشی از تمدن بشری است. از اولین روزهای درام که از شاخ و برگ و سنگ ها برای روشن شدن آتش و ایجاد سیگنال های نور و دود استفاده میشد، ارتباطات به نفع ما پیشرفت کرده است. ایجاد ارتباط از راه دور، از طبل ها به تلگراف ها شروع شده است تابه ایجاد ارتباطات اینترنتی  رسیده و به سرعت در حال تغییر چگونگی تعامل با کسانی است که در اطراف ما هستند. امروزه افراد می توانند درکمتر از یک ثانیه با یک تماس ویدئویی به طور مستقیم حتی بدون وجود سیم های مزاحم ارتباطی به  یک تلفن دیگر متصل شوند و دراین بین که شما از تکنولوژی برای مسائل شخصی خود استفاده می کنید، پزشک شما به دنبال استفاده ازهمین تکنولوژی برای بهبود سلامت شماست . همانطور که میدانید  تله مدیسین به تازگی به  وزوزه ای تبدیل شده که ممکن است فکر شما شمارا به سویی ببرد که با پیشرفت علم و سهولت ارتباط پزشک و بیمار در قرن 21،دوران پزشکی از اوایل قرن بیستم تا به امروز چگونه بوده است؟

توسعه و اجرای فناوری اطلاعات و ارتباطات روشهای جدید و متفاوتی را برای ارائه خدمات پزشکی ایجاد می کند. تله مدیسین برای بیمارانی استفاده می شود که به دلیل عدم دسترسی به پزشک متخصص؛ حال به علت مسافت طولانی ، ناتوانی جسمی ، اشتغال ، تعهدات خانوادگی (از جمله مراقبت از دیگران) ، هزینه و برنامه های پزشک معالج ، نمی توانند به موقع پزشک معالج را ببینند. این ظرفیت برای دستیابی به بیماران با دسترسی محدود به کمک های پزشکی و پتانسیل بهبود خدمات درمانی وجود دارد. امروزه پزشکی از راه دور ( تله مدیسین) فراتر از تماس های اضطراری پزشک و بیمار است: فن آوری های جدید به پزشکان این امکان را می دهد تا فشار خون و سایر علائم حیاتی را نیز کنترل کنند ، حتی اشعه ایکس را انجام دهند  و از کیلومترها دورتر جراحی کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

کاربردهای تله مدیسین بسیار گسترده و فراگیر است اما به 4 گروه کلی تقسیم می شوند که عبارتند از :

-1 ویزیت از راه دورtele consulation:که به وسیله ابزار گوناگونی اتفاق می افتد مثل تلفن ، پست و یا کنفرانس ویدئویی

 

 - 2 آموزش از را دورtele education :در جهان امروز این موضوع به اثبات رسیده است که توسعه هر علمی نیازمند آموزش گروه های متخصص آن علم است. tele education   در 3 حوزه مطرح می شود :

- آموزش از راه دور

- دسترسی به اطلاعات از راه دور

- آموزش بهداشت از راه دور tele education دارای مزایای زیادی است از جمله اینکه به دلیل کاهش رفت و آمد بیماران و متخصصان مخارج عمومی کاهش یافته و دیگر اینکه میزان اطمینان به مراکز بهداشتی درمانی افزایش و تبادل اطلاعات بین مراکز درمانی بهبود می یابد .

 

3-فوریت های پزشکی و کمک به آسیب دیدگان : به دلیل اینکه در مواقع ضروری و حساس حوادث طبیعی و غیر مترقبه ، دسترسی به فوریت های پزشکی دشوار است با وجود تله مدیسین می توان راه را کوتاه کرده و عملیات کمک را با سرعت بیشتری انجام داد .

 

-4جراحی از راه دور: جراحی از راه دور توسط روبات ها و سیستم های پزشکی پیشرفته انجام می شود ولی به دلیل هزینه بر بودن این روش هنوز در کشورهای در حال توسعه انتقال مناسب نیافته و محدود به کشورهای توسعه یافته شده است. 2 مشکل اساسی در جراحی از راه دور مطرح است: یکی عدم اطمینان لازم بیماران از روش های جراحی از راه دور است که باید با آموزش صحیح این مشکل حل شود و دیگری عدم لمس کردن پزشک به صورت مستقیم است که پیش بینی می شود به زودی کیفیت لمس کردن روبات ها بالا رفته و این مشکل برطرف شود. تله مدیسین دارای چه منافعی است تله مدیسین دارای منافع اجتماعی و اقتصادی فراوانی است که لزوم وجود این تکنولوژی را پررنگ می کند .

این روزها پیشرفت فناوری و تکنولوژی "مراقبت های بهداشتی از راه دور را به خارج از کلینیک ها و بیمارستان ها" برده است که این امر موجب فراهم آوردن سهولت دستیابی به خدمات بهداشتی در مناطق دور افتاده است.

-همین طورمشاوره چهره به چهره( ویزیت ویدیویی) پزشک و بیمار همچنان معیار طلای مراقبت های بالینی است.

-ارائه خدمات از راه دور باید مطابق با خدمات حضوری باشد و توسط شواهد پشتیبانی شود.

-اصول اخلاق پزشکی که برای این حرفه الزامی است ، باید در ویزیت از راه دور نیز رعایت شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

اگر دوست دارید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود را از طریق یک تماس ویدیویی در لپ تاپ یا تلفن هوشمند خود در ارتباط باشید ، تنها نیستید. طبق تحقیقات انجام شده توسط نرم افزار مشاوره ، 75٪ از پاسخ دهندگان نظرسنجی علاقه مند به درمان از راه دور هستند. Telemedicine برای چند دهه به صورت محدود مورد استفاده قرار گرفته است ، اما اکنون به جریان اصلی تبدیل شده است. این امر به این دلیل است که افراد زیادی به اتصالات اینترنت پر سرعت و دستگاههای لازم برای انجام یک ویزیت ویدیویی دسترسی دارند. این روش به دلیل مزایای زیادی که دارد در بین بیماران محبوب است.در  اینجا به چندمورد اشاره میکنیم:

راحتی – ویزیت ها را می توان به راحتی در منزل خود انجام داد.

دسترسی - Telemedicine امکان دسترسی بیشتری را برای بیمارانی فراهم می کند که در صورت غیرحضوری نبودن ویزیت،نمیتوانند به پزشک مراجعه کنند

کیفیت- دسترسی بیشتر به ارائه دهنده ، به معنای زمان بیشتر برای مراقبت شما است.

 

پزشکان باید چه فناوری داشته باشند؟

زیرساختهای فنی مورد نیاز برای ویزیت از راه دور به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند: محل قرارگیری بیمار و نوع درمانی لازم. همین طور روش های مختلفی برای ارائه این خدمات به بیماران وجود دارد مانند:

اتصالات شبکه ای - کلینیک های مراقبت از راه دور از طریق اینترنت پر سرعت به مراکز مراقبت های بهداشتی بزرگتر وصل می شوند. بنابراین ، بخشی از هرگونه تعامل از طریق پزشکی از راه دور ، بیماران را ملزم می کند که ابتدا در محل تعامل پزشکی از راه دور حضور یابند. کادر پزشکی قبل از شروع تعامل مرکز پزشکی ، اتاق معاینه را با تجهیزات تشخیصی (در آماده سازی برای برقراری ارتباط با پزشک) آماده می کنند.

اتصالات نقطه به نقطه - اتصال واحدهای از راه دور کوچکتر با سیستم مراقبت های بهداشتی مرکزی بزرگتر از طریق اینترنت پر سرعت. به عنوان مثال ، کلینیک های کم توان می توانند از متخصصان کلینیک های بزرگتر در همان سیستم مراقبت های بهداشتی ،مراقبت های ویژه ای را انجام دهند.

نظارت از راه دور بیمار - ارائه مراقبت از راه دور برای بیمارانی که به دنبال دسترسی فوری و بیشتر به مراقبت های بهداشتی برای شرایطی که فوری نیستند، میباشد. در این نوع برخورد از ارتباط دیجیتالی بین بیماران در منزل و مرکز بهداشت استفاده می شود.

 

انواع خدمات از راه دور

دو نوع خدمات از راه دور از راه دور فیلمبرداری وجود دارد: مستقیم به مصرف کننده و در محل.

 

مصرف کننده مستقیم - پزشکان خدمات از راه دور را به بیمار در خانه او ارائه می دهند. پرداخت کننده - چه بیمه گذار باشد و چه دولت - موافقت کرده است که مشاوره از راه دور می تواند بدون حضور کادر پزشکی انجام شود.

 

تله مدیسین در محل - بیمار باید در "محل مبداء" ، یک مرکز بهداشتی و درمانی که از راه دور پزشکی مجاز است ، حضور داشته باشد. در این شرایط ، یک بیمار باید در یک مکان "صحبت شده" حضور داشته باشد ، که پزشک از راه دور در آنجا فعالیت می کند. کشورهایی که پزشکی از راه دور را محدود می کنند ، از سایت هایی که به بیماران اجازه می دهند از مشاوره های از راه دور استفاده کنند ، تبعیت می کنند.

 

Telemedicine به‌طور چشمگیری دسترسی به مراقبت‌های پزشکی را تغییر داده است. صنعت تله مدیسین به پزشکان امکان می‌دهد در گستره‌ی زمانی و مکانی وسیع‌تری امکان خدمات‌رسانی به بیماران را داشته باشند.

 

همچنین بخوانید:

8 پیش بینی در راه مراقبت سلامت از راه دور تا سال 2021

آشنایی با مشاوره تغذیه از راه دور

ویزیت آنلاین پزشکی و روانپزشکی

بالا