آشنایی با متاورس و سلامت دیجیتال

بخش مراقبت‌های بهداشتی به یک انقلاب دیجیتال تبدیل شده‌است. فناوری در هر فرآیند جای خود را دارد. مفهوم سلامت دیجیتال یا سلامت الکترونیک، برای تعیین استفاده از فناوری اطلاعات و ازتباطات در بخش مراقبت‌های بهداشتی و تجهیز آن به منابع پیشرفته در جهت اطمینان از مدیریت کارآمدتر و تشخیص بهینه برای مراقبت بهتر از بیمار می‌باشد. این شامل نوآوری‌هایی در زمینه‌های مختلف مانند ارتباط پزشک و بیمار، تحقیقات و مدیریت بیمارستان است.

تغییرات فرهنگی درباره چگونگی استفاده از تکنولوژی‌های متحول‌کننده برای فراهم آوردن داده‌های دیجیتال و واقع‌گرایانه؛ که این داده‌ها توسط بیماران و خدمت‌دهندگان قابل دسترسی باشد و منجر به یک رابطه متعادل پزشک-بیمار و تصمیم‌گیری توسط هر دو شود.

استفاده از تکنولوژی زمانی به نتایج بهتر در کنترل سلامت افراد ختم می‌شود که چالش‌های فرهنگی موجود برای استفاده از آن شناخته شده باشد و نیازهای جدیدی که برای بیماران در این وضعیت پیش خواهد آمد پیش‌بینی شده باشد. به همین دلیل نیاز به تعریف سلامت دیجیتال در قالب تغییرات فرهنگی است.

سلامت دیجیتال از هم‌آیند پیشرفت در حوزه‌های دیجیتال و ژنتیک با حوزه‌های سلامت، مراقبت سلامت، معیشت و اجتماع پدید می‌آید تا خدمات‌رسانی سلامت را ارتقا دهد. این رشته از فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک می‌گیرد تا مشکلاتی را که بیماران با آن درگیر هستند مرتفع کند.

چه مقرراتی برای جلوگیری از نقض حریم خصوصی در خدمات سلامت وجود دارد؟

قوانین امنیتی و حریم خصوصی HIPAA، سازمان‌های خدمات سلامت را ملزم می‌کند فرایندها و روش‌هایی را اتخاذ کنند تا از بالاترین درجه‌‌ی محرمانه بودن اطلاعات بیمار اطمینان  حاصل کنند. بیماران تمایل دارند اطلاعاتشان ایمن باشد و برای ایمن و محرمانه بودن آن‌ها به شرکت‌ها اعتماد می‌کنند.

در ایالات متحده آمریکا، مقررات اصلی که چنین مسائلی را کنترل می‌کند، قانون HIPPA، قابلیت انتقال و مسئولیت‌ بیمه (Health Insurance Portability and Accountability Act) در سال ۱۹۹۶ است. این قانون برای مشخص کردن چگونگی محافظت از اطلاعات شخصی قابل شناسایی در صنعت سلامت وضع شده است. با این وجود این قانون مربوط به دوران پیش از عصر دیجیتالی کنونی است و حتی پس از بازبینی و اصلاحیه‌ها، برخی موارد خارج از حمایت HIPAA قرار می‌گیرند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

راه حفظ داده‌های شخصی در مقابل استفاده‌ی شرکت‌ها؛ مصالحه یا مبارزه؟

معضلی که در اینجا وجود دارد این است که بدون دسترسی به داده‌های خصوصی افراد، غیرممکن است که این خدمات و اپلیکیشن‌های سلامت بتوانند نتایج سودمند پزشکی برای مدیریت بیماری و بهبود سلامت فراهم کنند.

از سوی دیگر در دنیای مدرن امروزی نمی‌توان مانند یک راهب به دور از این ابزارها به راحتی زندگی کرد. انسان‌‌ها در نهایت ناچار به استفاده از آن‌ها هستند. به همین دلیل انتظار می‌رود در مورد چنین موضوعاتی کاربران تا حدودی مصالحه کنند.

کاری که آن‌ها می‌توانند انجام دهند این است که در زمان تصمیم‌گیری برای استفاده از یک اپلیکیشن یا ردیاب سلامت، مجوزهای مورد نیاز برنامه را بررسی کنند و سپس تصمیم بگیرند که چنین اجازه‌ای را به آن می‌دهند یا خیر. اگر اپلیکیشن یا ردیاب تناسب اندام مجوز دسترسی به تصاویر شخصی یا فهرست مخاطبان را دارد باید از خود پرسید چرا این دسترسی را می‌خواهد؟ آیا برای خدماتی که ارائه می‌دهد این کار ضروری است یا می‌خواهد از فایل‌های خصوصی استفاده کند؟

به زودی هوش مصنوعی بخش جدایی‌ناپذیری از سیستم سلامت خواهد شد. کاربردهای این فناوری در حوزه‌ی پزشکی، از تشخیص به‌ واسطه‌ی تحقیقات دارویی تا کاهش خستگی، در حال رشد هستند و فرصت‌هایی که می‌تواند در خدمات سلامت ایجاد کند، بی‌اندازه است. اما معضلی که برای ردیاب‌های سلامت مطرح بود، در اینجا نیز وجود دارد. هوش مصنوعی نیز برای عملکرد دقیق نیازمند تغذیه از داده‌هایی است که به طور معمول از بیماران تهیه می‌شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

متاورس چیست؟

برای اهداف ما، بیایید فراجهان را در زمینه چشم انداز سلامت دیجیتال توضیح دهیم. در حال حاضر، سلامت دیجیتال تحت سلطه محصولات و راه حل هایی است که به بیماران و ارائه دهندگان امکان مشاهده، اشتراک گذاری، تبادل، ایجاد یا تعامل با محتوای دیجیتال را می دهد. به عنوان مثال می‌توان به وارد کردن داده‌های بیمار در EHR، ارسال پرداخت‌ها از طریق پورتال‌های آنلاین، تماشای نمایش‌های فیزیوتراپی در یک برنامه، یا اشتراک‌گذاری ویدئو در طول مشاوره پزشکی از راه دور اشاره کرد.

با این حال، به تعبیر زاک، متاورژن رابطه بین مردم و فناوری را تغییر می‌دهد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به جای تعامل با محصولات و راه‌حل‌های دیجیتال، خود را در درون یا در کنار محتوای مجازی تجربه کنند. تجربیات فراسویه سلامت دیجیتال ممکن است شامل بیمارانی باشد که در جلسات درمانی گروهی واقعیت مجازی (VR) شرکت می‌کنند، جراحانی که رویه‌های هولوگرام‌های آناتومیک را برنامه‌ریزی می‌کنند، یا مادران باردار که تکنیک‌های شیردهی را در واقعیت افزوده (AR) تمرین می‌کنند.

 

بودجه و چشم انداز متاواژه سلامت دیجیتال

در راک هلث، ما معتقدیم که مراقبت های بهداشتی فقط مجازی نیست. در عوض، ما روی آینده ای از نقاط تماس دیجیتالی و حضوری برای ایجاد تعادل مناسب در مراقبت های قابل دسترس و با ارزش سرمایه گذاری می کنیم. اما ما شاهد رونق برخی از مؤلفه‌های مراقبت‌های بهداشتی در دنیای مجازی هستیم و چند استارت‌آپ پیشرو هستند. در حالی که طیف وسیعی از امکان برای مراقبت های بهداشتی در متاورس وجود دارد، ما بر روی دو دسته رایج امروزی از کاربردهای متاورس در سلامت دیجیتال تمرکز خواهیم کرد.

محیط های فراگیر: دنیای مجازی یا ترکیبی که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و مصرف کنندگان با اهداف آموزشی، کمکی یا درمانی درگیر می شوند.

دوقلوهای دیجیتال: نمایشی از موجودات دنیای واقعی که در دنیای مجازی وجود دارند و می‌توان آن‌ها را دستکاری کرد تا بینش‌هایی برای تصمیم‌گیری مراقبت‌های بهداشتی به‌دست آورد.

محیط های فراگیر:بزرگ‌ترین دسته استارت‌آپ‌های سلامت دیجیتال در متاورس به ارائه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان دسترسی به دنیای واقعیت مجازی یا ترکیبی را ارائه می‌دهند. این محیط های غوطه ور می توانند کاملا مجازی باشند و از طریق VR یا ترکیبی از اجزای دنیای واقعی و دیجیتالی که از طریق فناوری AR یا هولوگرام ها گرد هم می آیند، قابل دسترسی باشند.

محیط های غوطه ور امروزی در سلامت دیجیتال در خدمت اهداف آموزشی، کمکی و درمانی هستند. در زمینه آموزش، استارت‌آپ‌ها شامل کتابخانه دیجیتال پزشکی با محتوای واقعیت مجازی Giblib و پلت فرم آموزش جراحی Osso VR هستند. Health Scholars پزشکان را در موقعیت‌های اورژانسی غوطه‌ور می‌کند تا واکنش سریع را تمرین کنند، در حالی که Embodied Labs به مراقبان کمک می‌کند تا با شرایط بیماران همدلی کنند.

فراتر از آموزش، محیط های غوطه ور می توانند به پزشکان در هنگام برنامه ریزی یا تکمیل مراحل کمک کنند. Vicarious Surgical جراحان را با هدست‌های واقعیت مجازی برای کنترل ربات‌های جراحی کم تهاجمی می‌سازد، در حالی که سیستم ناوبری AR Augmedics به جراحان ارتوپد در کاشت ایمپلنت کمک می‌کند. در خارج از OR، راه‌حل‌های متاورس می‌توانند به افزایش دسترسی پزشکان آموزش‌دیده کمک کنند. عینک‌های AR ThirdEye برای اولین پاسخ‌دهندگان، پزشکان را قادر می‌سازد تا وضعیت بیمار را ارزیابی کرده و دستورالعمل‌های مراقبتی را قبل از رسیدن به بیمارستان ارائه دهند.

تجربیات متاورس همچنین می تواند توسط بیماران برای دریافت یا تقویت درمان استفاده شود. یک ارزش افزوده از این محیط های غوطه ور می تواند شدت تجربیات درمانی بیماران را افزایش دهد. تجارب افزایش یافته، مصرف کنندگان را به سوی مدیتیشن متاورژن BehaVR و Tripp می کشاند و درمان های AppliedVR و XRHealth را برای درد مزمن متمایز می کند.

علاوه بر این، محیط‌های متاورز درمانی می‌توانند دسترسی به تنظیمات تخصصی مورد نیاز برای مداخلات مراقبتی خاص را افزایش دهند. برای مثال، استارت‌آپ متاورس OxfordVR بیماران را قادر می‌سازد تا مواجهه درمانی را در فضاهای مجازی برای مقابله با فوبیا و PTSD امتحان کنند، فلورئو به کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم امکان می‌دهد مهارت‌های رفتاری را در زمینه‌های اجتماعی مختلف تمرین کنند، و Luminopia صحنه‌های دیجیتالی را برای درمان اختلالات عصبی-بصری مانند آمبلیوپی تولید می‌کند. ما انتظار داریم که شاهد نوآوری های متاورز بیشتری در زمینه های بالینی باشیم که به شدت به تعامل با محیط فرد متکی است . پشتیبانی از اختلالات رشدی، توانبخشی عصبی و مراقبت از MSK

 

دوقلوهای دیجیتال

دسته دیگری از استارت‌آپ‌های متاورس سلامت دیجیتال، دوقلوهای دیجیتالی ایجاد می‌کنند: نمایش‌هایی از موجودیت‌های دنیای واقعی (به عنوان مثال، اندام‌ها، افراد، جمعیت بیماران) که در دنیای مجازی وجود دارند و می‌توانند برای جمع‌آوری بینش‌هایی برای تصمیم‌گیری مراقبت‌های بهداشتی دستکاری شوند. دوقلوهای دیجیتال شکلی از داده های مصنوعی هستند، طبقه وسیعی از اطلاعات تولید شده مصنوعی که به جای داده های دنیای واقعی استفاده می شود. با این حال، بر خلاف سایر اشکال داده های مصنوعی، دوقلوهای دیجیتالی از موجودیت های واقعی مدل می شوند و اغلب به روشی مداوم به همتایان دنیای واقعی خود متصل می شوند. این اتصال ترکیبی، دوقلوهای دیجیتال را کاملاً در متاورس قرار می دهد.

یکی از انواع دوقلوهای دیجیتالی مراقبت های بهداشتی، اندام ها و گروه های عضلانی هستند. Siemens Healthineers پیشگام دوقلوهای دیجیتال قلبی است، شبیه‌سازی‌های دیجیتال پیچیده که ساختار مولکولی و عملکرد بیولوژیکی قلب هر بیمار را منعکس می‌کند. با استفاده از دوقلوهای دیجیتال قلبی، پزشکان می‌توانند نحوه واکنش قلب بیمار به داروها، جراحی‌ها یا مداخلات کاتتر را قبل از تصمیم‌گیری در دنیای واقعی شبیه‌سازی کنند. به طور مشابه، Virtonomy دوقلوهای دیجیتالی از گروه‌های استخوانی و ماهیچه‌ای می‌سازد تا نحوه تخریب دستگاه‌های پزشکی یا ایمپلنت‌ها را در طول زمان در بدن بیمار شبیه‌سازی کند.

فراتر از اندام ها، استارت آپ ها همچنین در حال ایجاد دوقلوهای دیجیتالی تمام بدن از افراد هستند. پلتفرم جمینی Q Bio اطلاعات حیاتی بیمار، اسکن، تاریخچه پزشکی و نتایج آزمایشات ژنتیکی را برای ایجاد شبیه‌سازی‌های پیچیده از آناتومی و فیزیولوژی کل بیمار ترکیب می‌کند، که مصرف‌کنندگان می‌توانند در داشبورد مجازی به آن‌ها دسترسی داشته باشند و با متخصصان، مربیان، متخصصان تغذیه و پژوهشگران به اشتراک بگذارند. اهمیت دادن. هر زمان که آزمایشگاه های آزمایشی یا اسکن های جدید به اشتراک گذاشته می شود، دوقلوهای مصرف کننده به روز می شوند. Babylon Health داشبورد دیجیتالی دوقلو مشابهی را برای بیماران ارائه می دهد، در حالی که Twin Health دوقلوهای دیجیتال متمرکز بر متابولیسم را توسعه می دهد که افراد و ارائه دهندگان آنها برای برنامه ریزی تغییرات سبک زندگی که می تواند به پیشگیری یا معکوس کردن بیماری متابولیک کمک کند، از آنها استفاده می کنند.

در مقیاس بزرگ‌تر، دوقلوهای دیجیتالی همچنین می‌توانند نحوه واکنش جمعیت‌ها به شیوع بیماری یا داروهای جدید را شبیه‌سازی کنند و راه را برای آزمایش‌های بالینی در متاورس هموار کنند. به عنوان مثال، Unlearn اطلاعات پیش آگهی از دوقلوهای دیجیتالی چند بیمار را در مطالعات تصادفی کنترل شده ترکیب می کند. از آنجا که آنها نیاز به نظارت سرزده و در محل را کاهش می دهند، ما مجذوب قولی هستیم که دوقلوهای دیجیتال برای مطالعات طولی در مورد شرایط مزمن مانند کووید طولانی مدت دارند.

با این حال، مانند همه فن آوری های جدید، متاورس موانع خاص خود را به همراه دارد. برنامه‌های کاربردی Metaverse با نابرابری‌های بهداشتی مرتبط با مالکیت دستگاه، سواد دیجیتال و دسترسی به اینترنت روبرو هستند، و موجودیت‌های مجازی مانند دوقلوهای دیجیتال سؤالات جدیدی در مورد چگونگی تعریف داده‌های بیمار و حریم خصوصی ایجاد می‌کنند. بعلاوه، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و شرکت ها برای پرش به متاورس نیاز به متقاعد کردن دارند، به خصوص زمانی که ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری ارزان تری در بازار وجود دارد.

 

همچنین بخوانید:

مروری بر مزایای پرونده الکترونیک سلامت

تله مدیسین یک مرز جدید در شاخه زنان و زایمان

با پزشکی از راه دور میتوان به بسیاری از بیماران ام اس در طول همه گیری کمک کرد

بالا