فناوری برای مبارزه با کرونا

این یک حقیقت است که امروزه برای کاهش تماس با افراد بیمار و خطر ابتلا به بیماری استفاده از فناوری کمک بزرگی است. فناوری روش‌های قرنطینه و کنترل بیماری را دگرگون ساخته است.

 

حداقل تماس با شرایط وخیم کرونا به کمک ربات ها

پژوهشگران دانشگاه سایمون فریزر (SFU) کانادا سه ربات مختلف طراحی کرده‌اند که می‌توانند پارامترهای مراقبت سلامت را از جمله الکتروکاردیوگرام، سطح اکسیژن، میزان تنفس و دما را اندازه بگیرند. پژوهشگران در تلاشند یک دستیار سلامت یکپارچه تولید کنند که می‌تواند با کسب اطلاعات و علائم حیاتی از بیماران به پزشکان کمک کند.

در همه‌گیری کووید۱۹، به حداقل رساندن تماس نزدیک بین بیماران و پزشکان به کاهش انتقال ویروس کمک می‌کند. این دستگاه‌ها با استفاده از ساختارهای چاپ سه بعدی ایجاد شده‌اند و تاکنون توانسته‌اند مجموعه‌ای گسترده از داده‌های فیزیولوژیکی اساسی را از داوطلبان دریافت کنند. در حال حاضر، این ربات‌ها در نحوه دستیابی به اطلاعات بسیار منفعل هستند، اما با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند با بیماران ارتباط برقرار کنند و حتی ممکن است تصمیماتی مانند تجویز دارو نیز بگیرند. چنین وسایلی ممکن است در آینده برای معاینات معمول پزشکی یا نظارت بر سلامتی رایج شود.

 

تصفیه کننده پوشیدنی هوا

شرکت استونیایی Respiray یک دستگاه تصفیه کننده پوشیدنی هوا ساخته است که می‌تواند بیش از ۹۹٪ ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در هوایی که فرد استنشاق می‌کند را با استفاده از اشعه فرابنفش از بین ببرد.

 

حسگر پوشیدنی برای ثبت علائم حیاتی بیماران

این پچ پوستی کوچک و انعطاف پذیر نخستین حسگر در نوع خود می‌باشد که قادر به اندازه‌گیری فشار خون و ضربان قلب است. حسگر فشار خون با فرستادن امواج صوتی به سمت بدن کار می‌کند. بازتاب این امواج از سرخرگ توسط حسگر دریافت می‌شود. برای اندازه‌گیری مشخصات شیمایی خاص در بدن حسگر تعرق را تحریک می‌کند و سپس مواد شیمیایی موجود در عرق را میسنجد. این حسگر میزان گلوکز بدن را نیز می‌سنجد. این حسگر برای بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون یا بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کارآمد است. پژوهشگران California (UC) San Diego آن را برای ردیابی وضعیت بیماران مبتلا به کرونا در منزل نیز مفید می‌دانند.

 

شناسایی ویروس با یک اسکنر کوچک

این اسکنر دستی کووید۱۹ را در افراد و روی سطوح شناسایی می‌کند. اسکنر دستی COVID Hunter نخستین ردیاب ویروسی غیرتماسی در جهان است. دستگاه قابل حمل جدیدی که گفته می‌شود قادر است ویروس کرونا را بلافاصله در افراد و روی سطح شناسایی کند توسط شرکت آمریکایی AMSI در حال تولید است. این دستگاه سطوح را بدون لمس آنها اسکن می‌کند تا وجود SARS-CoV-2 را تشخیص دهد. ظاهراً این اسکنر قابل به روزرسانی است، به طوری که انواع جدید ویروس کرونا را شناسایی می‌کند، چیزی که در حال حاضر بسیار مفید است.

اسکنر COVID Hunter قادر به یافتن ویروس کرونا در انسان است، بدون اینکه مجبور به لمس آنها شود یا به طور تهاجمی آنها را تحریک کند. تنها باید اسکنر را در فاصله دو متری از شخص یا جسم قرار دهید. این اسکنر پرتویی از خود ساطع و با توجه به انکسار پرتو اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند و در نهایت وجود پروتئین اسپایک (سنبله) ویروس را تشخیص می‌دهد. در آزمایش‌ها، COVID Hunter بیش از ۹۹ درصد دقت داشت. AMSIاظهار داشت که پس از تولید، اسکنر ابتدا میان کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان توزیع می‌شود. و برای تسریع روند تولید خود، این اسکنر را در مناطق مختلفی از جمله آمریکای مرکزی، جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه تولید می‌کند.

 

حسگر ماسک با توانایی تشخیص کووید۱۹

نفس ما شامل بسیاری از نشانگرهای زیستی است، از جمله مواردی که نشان دهنده SARS-CoV-2، ویروس مسئول کووید۱۹ است. بازدم افراد آلوده به این ویروس شامل پروتئاز است، آنزیم‌هایی که تجزیه پروتئین‌های مربوط به ویروس جدید را سرعت می‌بخشد. این امر پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سان‌دیگو را بر آن داشته است تا یک حسگر پوشیدنی توسعه دهند که به ماسک‌ها متصل می‌شود و وجود این پروتئازها و در نتیجه ویروس کووید۱۹ را تشخیص دهد. چنین فناوری جایگزین آزمایش‌های آزمایشگاهی نخواهد شد، اما مطمئناً به نظارت مؤثر بر ویروس کمک می‌کند. پژوهشگران بر این باورند که هزینه انجام این کار به اندازه کافی کم خواهد بود، زیرا تولید هر نوار آزمایش تنها با چند سنت امکان‌پذیر است.

 

اولویت بالای توسعه حسگر سلامت BioButton

توسعه پوشیدنی BioIntelliSense BioButton™ با درجه پزشکی به دلیل کارایی آن در دوران همه گیری COVID-19 سرعت گرفت. این برنده جایزه برترین نوآوری در CES 2021 با اندازه یک سکه، این پچ دمای بدن، ضربان قلب و نرخ تنفس را به منظور رصد هر گونه تغییر در حالت استراحت ثبت می‌کند. تغییرات می‌تواند زنگ خطری در مراحل نخست بیماری کرونا باشد.

 

شناسایی کرونا با تحلیل صدای سرفه بیمار

با توجه به نیاز جهان به توسعه روش‌های سریع‌تر و موثرتر برای شناسایی بیماران مبتلا به کرونا پژوهشگران دانشگاه Oklahoma روشی مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی کرونا با تحلیل صدای عطسه توسعه دادند. Ali Imran وگروهش در اکلاهاما توانستند در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ با دقت ۹۰ درصد سرفه کرونا را از سرفه برونشیت، سیاه سفره و آسم تمیز دهند.

این روش می‌تواند به صورت رایگاه با یک تلفن همراه در خانه انجام شود. پژوهش‌های مشابهی نیز در سازمان‌های دیگر در حال انجام است. موسسه تحت پوشش Bill and Melinda Gates با نام Cough Against Covid در بمبئی، طرح Coughvid در Embedded Systems Laboratory از EPFL سوئیس و طرح COVID-19 Sounds در کمریج از جمله طرح‌های مشابه هستند.بیشتر این طرح‌ها در مرحله جمع‌آوری صدا از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها هستند.

 

خودروهای خودران سبز رنگ ویژه تحویل دارو در زمان قرنطینه

استارت‌آپ آکادمی رباتیک از چهار سال گذشته در حال توسعه خودروی رباتیک خودران خود به نام Kar-go است. اگرچه تحویل خودکار به هیچ وجه ایده جدیدی نیست، اما وسیله نقلیه الکتریکی این شرکت با هدف دستیابی به جایگاهی محکم در بازار تحویل خودکار در حال رشد است.

Kar-go آزمایش‌های خود را در جاده‌های عمومی در منطقه هانزلو در لندن آغاز کرده است. Kar-go ظرفیت سفر با سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت را دارد و می‌تواند تا ۴۸ بسته را حمل کند. تقریباً ۳ ساعت طول می‌کشد تا شارژ شود. برای محاسبه کوتاه‌ترین مسیر و همچنین مرتب‌سازی بسته‌های خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این شرکت برای آزمایش، حمل داروها از داروخانه ها به منازل نگهداری از بیماران را انتخاب کرده است. این وسیله نقلیه رباتیک خودش را به آدرس گیرنده می‌رساند و یک برنامه تلفن هوشمند پس از رسیدن، آن را به گیرنده اطلاع می‌دهد.

 

اتوبوسی برای دوران همه گیری کورونا

شرکت Futurebus اقدام به طراحی اتوبوسی با پارچه‌های ضد میکروبی، دسته‌های خود ضدعفونی شونده و فضایی برای رعایت فاصله اجتماعی کرده است.صندلی‌های این اتوبوس در مکان‌هایی جایگذاری می‌شوند که حریم شخصی افراد رعایت شود. دستگیره‌هایی از جنس فولاد ضد زنگ با روکش پلاستیکی در هر بار ایستادن اتوبوس با چرخش ۳۶۰ درجه توسط یک دستگاه در پشت دستگیره ضدعفونی می‌شود.

 

ساخت دستکش‌های یکبار مصرف قابل بازیافت

هر ماه چندین میلیارد دستکش پلاستیکی یکبار مصرف دور ریخته می‌شود که با همه‌گیری ویروس کرونا، ضایعات آن افزایش نیز یافته است. گروهی از دانشجویان مهندسی مؤسسه فناوری بلکینگ امیدوارند که با دستکش‌های محافظ قابل بازیافت این مشکل را حل کنند.
این دانشجویان سوئدی سامانه ReGlove را اختراع کرده‌اند که می‌تواند دستکش‌های محافظ یکبار مصرف قابل بازیافت تولید کند.

دستکش‌ها از پلی وینیل الکل (PVA) ساخته شده‌اند، یک پلیمر محلول در آب که به راحتی می‌توان آن را حل کرد، استریل کرد و دوباره برای ساخت دستکش‌های استفاده کرد. خاصیت محلول در آب آن مفید است زیرا مایعات به راحتی فیلتر و استریل می‌شوند. دستکش ها را می توان به راحتی استریل کرد و پس از استفاده در محیط‌های آلوده به دلیل خاصیت منحصر به فرد

 

همکاری ربات بوستون داینامیکس و شرکت Shark Robotics برای مبارزه با کووید۱۹

شرکت Shark Robotics پیشگام فرانسوی و اروپایی در زمینه وسایل نقلیه زمینی بدون سرنشین، امروز یک افزودنی ضد عفونی کننده برای ربات Spot بوستون داینامیکس طراحی کرده است تا با بیماری همه‌گیر کووید۱۹ مبارزه کند.

ربات Spot با محموله ضد عفونی کننده ساخته شده توسط Shark Robotics می‌تواند تا ۲۰۰۰ متر مربع را در هر ۱۵ دقیقه و در هر مکانی که نیاز است، مانند بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های مترو، دفاتر، انبارها یا تأسیسات را ضدعفونی کند.

 

منبع: exos

 

همچنین بخوانید:

برترین تخصص های پزشکی با بالاترین پتانسیل در آینده

آشنایی با کاربرد حسگرها در حفظ سلامت از راه دور

تعریف تله مدیسین

بالا