اهمیت پزشکی از راه دور (تله‌مدیسین) در مناطق روستایی

برنامه‌هایی برای ارائه‌ی روش‌های جدید مراقبت

افرادی که در مناطق روستایی ایالات متحده زندگی می‌کنند نسبت به ساکنان شهری احتمال بیشتری برای مرگ زودرس در اثر هر کدام از ۵ علت اصلی مرگ دارند: بیماری قلبی، سرطان، آسیب ناخواسته، بیماری تنفسی تحتانی مزمن و سکته.

مرکز ملی پیشگیری از بیماری‌های مزمن و ارتقاء سلامت در CDC با استفاده از روش‌های متعددی به دنبال کمک به بهبود سلامت ساکنان مناطق روستایی است. یک رویکرد، telehealth یا پزشکی از راه دور است که به معنی ارائه‌ی خدمات درمانی از طریق فناوری مانند تلفن‌های همراه یا کامپیوتر‌ها می‌باشد. این روش می‌تواند به کاهش موانع مراقبت از افرادی که دور از متخصص زندگی می‌کنند یا دارای مشکلات حمل و نقل یا مشکلات حرکتی هستند، کمک کند.

Telehealth می‌تواند روشی موثر برای برقراری ارتباط و تله ویزیت باشد. همچنین یک روش خوب برای پزشکان جهت کنترل بیماری‌های مزمن بیماران خود، مانند بیماری‌های قلبی یا ریوی می‌باشد. نظارت بهتر می‌تواند کیفیت زندگی بیماران را بهبود ببخشد و میزان بستری در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. علاوه بر این، پزشکی از راه دور روش مناسبی برای ارائه‌ی سریع مراقبت‌های پزشکی در موارد اورژانسی مانند سکته است.

CDC از پروژه‌های telehealth در سراسر کشور برای دسترسی بهتر ساکنان روستاها به برنامه‌های پیشگیری و مدیریت بیماری‌های مزمن و مراقبت‌های تخصصی حمایت می‌کند، از جمله:

  • مراقبت از سکته و توانبخشی قلب.
  • مدیریت و پیشگیری از دیابت.
  • مراقبت بینایی برای افراد دیابتی.
  • ترک مصرف دخانیات.
  • مدیریت صرع.

 

مراقبت از سکته و توانبخشی قلب

بخش پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته‌ی CDC استفاده از سیستم مراقبت پزشکی از راه دور (telemedicine)  را به عنوان راهی برای کاهش بیماری‌های قلبی و عوامل خطر سکته در مناطق روستایی ترویج می‌دهد. مطالعه‌‌ی علمی اخیر، به بررسی استفاده از خدمات مراقبت از راه دور بیماران مبتلا به سکته قلبی یا مغزی پرداخته است که از کنفرانس ویدیویی برای ارتباط متخصصان در مراکز سکته با ارائه دهندگان خدمات سلامتی در بیمارستان‌های کوچکتر با منابع کمتر استفاده می‌کند. این مطالعه نشان داد که این خدمات طی سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۵ به ویژه در مناطق روستایی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این خدمات به افزایش استفاده از درمان‌های نجات‌دهنده‌ی زندگی کمک می‌کند، از جمله اطمینان از اینکه بیماران سکته، داروی ضدلخته‌ای بنام آلتِپلاز را در زمان استاندارد ملی یعنی تا ۶۰ دقیقه از ورود به بیمارستان دریافت کنند.

توانبخشی قلب یک برنامه‌ی پیشگیری است که معمولاً در شرایط مراقبت سرپایی بیمارستان انجام می‌شود. این برنامه برای کمک به بیماران در بهبود سلامت قلب خود پس از یک مشکل یا عمل قلبی و جلوگیری از وقایع بعدی طراحی شده است. با این حال، مشارکت کم است و از ۱۹٪ تا ۳۴٪ در میان بیماران واجد شرایط در سراسر کشور است. ساکنان روستایی ممکن است در مشارکت در بازتوانی قلب با مشکل روبه‌رو شوند زیرا توانایی پرداخت هزینه‌های جانبی را ندارند، فاقد حمل و نقل به یک مرکز هستند یا در نزدیکی محل این برنامه زندگی نمی‌کنند.

توانبخشی قلب در خانه، به تنهایی یا در ترکیب با توانبخشی مبتنی بر امکانات مرکز، می‌تواند به ساکنان روستاها کمک کند تا برخی از این موانع را پشت سر بگذارند. این برنامه معمولاً شامل دستگاه‌ها و برنامه‌های هوشمندی است که به پزشکان و سایر کارکنان بالینی اجازه می‌دهد تا با بیمارانی که در خانه‌ها یا مراکز تناسب اندام ورزش می‌کنند ارتباط برقرار کنند و بر فعالیت آن‌ها نظارت داشته باشند. شواهد نشان داده است که ایمنی و اثربخشی بازتوانی قلب در خانه با مراقبت‌های انجام شده در مراکز برابر است.

 

مدیریت و پیشگیری از دیابت

در ایالات متحده ۳۴.۲ میلیون نفر (تقریباً از هر ۱۰ نفر ۱ نفر) دیابت دارند. جمعیت روستایی در مقایسه با ساکنان مناطق شهری، نرخ دیابت بالاتر و مشارکت کمتری در آموزش و پشتیبانی خود‌مدیریتی دیابت دارند. این خدمات خودمراقبتی به افراد کمک می‌کند تا با خوردن غذای سالم، داشتن تحرک، بررسی قند خون خود، مصرف داروها و کنترل استرس، دیابت خود را کنترل کنند. انجام خودمراقبتی سلامت را بهبود می‌بخشد و عوارض دیابت را کاهش می‌دهد و می‌تواند برای کارفرمایان، بیمه‌ها و سیستم مراقبت‌های بهداشتی ایالات متحده مقرون به صرفه یا کم هزینه باشد. با این حال، ۶۲٪ از مناطق روستایی، به این خدمات دسترسی ندارند.

در سال ۲۰۱۲،  این خدمات خود مراقبتی با عنوان ارتقاء خود‌مدیریتی فردی واقع بینانه تحت اینترنت راه اندازی شد. این طرح شامل یک بخش ۳ ساله‌ی مراقبت از راه دور در پنج کلینیک روستایی است که هر سال به ۳۰ تا ۳۰۰ بیمار دیابتی خدمات ارائه می‌دهد. در میان بیماران شرکت کننده، ۶۱٪ گزارش کردند که پس از ۶ ماه در حال بررسی صحیح قند خون خود هستند، در حالی که این میزان قبل از شروع برنامه ۳۱٪ بود. به علاوه، ۲۹٪ گفتند که از رژیم غذایی مناسبی پیروی می‌کنند، در مقایسه با ۸٪ قبل از این برنامه.

در ایالات متحده، برنامه‌ی ملی پیشگیری از دیابت یک مشارکت خصوصی و عمومی است که برای ایجاد یک سیستم کشوری برای ارائه‌ی یک برنامه‌ی تغییر سبک زندگی مقرون به صرفه و مبتنی بر شواهد برای پیشگیری یا به تأخیر انداختن دیابت نوع ۲ کار می‌کند. برنامه‌ها می‌توانند به صورت حضوری یا آنلاین ارائه شوند و برنامه‌های آنلاین امکان دسترسی و انعطاف‌پذیری بیشتری را فراهم می‌کنند. حدود ۲۰۰ برنامه بصورت آنلاین در دسترس است. برنامه‌ی تغییر سبک زندگی ملی می‌تواند توسط سیستم مراقبت از راه دور (تله مدیسین) نیز ارائه شود.

 

مراقبت بینایی برای افراد دیابتی

یکی از عوارض دیابت نابینایی است. CDC برای چندین پروژه‌ی مراقبت از راه دور را برای بررسی بیماری چشم در مناطق روستایی هزینه می‌کند. به عنوان مثال، برای پروژه‌ی شبکه‌ی جهانی رتینوپاتی دیابتی، مرکز منابع پیشگیری در حال تلاش برای انطباق یک برنامه‌ی موفق از هند برای روستاهای آنسونیا، کانتیکت است. CDC همچنین بودجه‌ی بیمارستان چشم را تأمین می‌کند تا با مراکز بهداشتی مورد تأیید و ارائه دهندگان خدمات مراقبت از چشم مستقر در جامعه کار کند تا به افرادی که در معرض خطر بالای گلوکوم و سایر بیماری‌های چشم مرتبط با سن هستند، خدمات ارائه دهند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

ترک مصرف دخانیات

سلامت افراد ساکن در مناطق روستایی بیشتر از افراد در مناطق شهری و کلانشهرها تحت تأثیر استعمال دخانیات است که اغلب به دلیل عوامل اقتصادی اجتماعی، فرهنگی، سیاست‌ها و عدم وجود مراقبت‌های بهداشتی مناسب است. گزارش سال ۲۰۱۹ به نام ((پیشبرد کنترل و پیشگیری از دخانیات در مناطق روستایی آمریکا خلاصه ای از جنبه‌های روستایی که ممکن است پیامدهایی در پیشگیری و ترک دخانیات داشته باشد، و همچنین مداخلات مبتنی بر شواهد برای رسیدگی به مصرف دخانیات در این محیط را ارائه می‌دهد. این گزارش توسط شبکه ملی مؤسسات بهداشت عمومی‌ با بودجه‌ی CDC منتشر شده است.

برنامه‌های مراقبت از راه دور می‌توانند انواع خدمات ترک مصرف دخانیات را ارائه دهند، اما اغلب آن‌ها وابسته به اتصال اینترنت پرسرعت هستند. متاسفانه، تنها در حدود ۶۰٪ از ساکنان مناطق روستایی یا قبیله‌ای از چنین دسترسی برخوردار هستند، در مقایسه با بیش از ۹۵٪ در ساکنان شهری. در نتیجه، استفاده از این مراقبت برای مداخلات کنترل دخانیات در مناطق روستایی محدود است.

راهکارهایی که از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند گزینه‌ی دیگری برای دسترسی به جوامع روستایی برای مداخلات ترک سیگار است. بیش از ۹۰ درصد ساکنان روستاها تلفن‌ همراه دارند، از هر ۴ نفر بیش از ۳ نفر پیام‌های متنی ارسال یا دریافت می‌کنند. یکی از راه‌های عبور از موانع مرتبط با دسترسی، استفاده از سرویس‌های پیامک مناسب تلفن همراه است که یک کانال مستقیم و فوری برای برقراری ارتباط پیام شما با ساکنانی که از سرویس اینترنت پرسرعت برخوردار نیستند، ایجاد می‌کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مدیریت صرع

در سال ۲۰۱۵، حدود ۳.۴ میلیون آمریکایی مبتلا به صرع بودند. افراد مبتلا به صرع از مراقبت‌های منظم توسط متخصص مغز و اعصاب سود می‌برند، اما خدمات مغز و اعصاب کمی ‌در مناطق روستایی یافت می‌شود. بزرگسالان مبتلا به صرع ۵ برابر بیشتر از بزرگسالان فاقد این اختلال، عدم دسترسی به حمل و نقل را به عنوان مانعی برای مراقبت‌های بهداشتی گزارش می‌کنند، احتمالاً به دلیل موانع حمل و نقل معمول.

برنامه‌ی صرع CDC هزینه‌ی مداخلات مراقبت از راه دور زیر را برای کاهش موانع مراقبت تأمین می‌کند:

 

برنامه‌های خود مدیریت صرع:

  • پروژه‌ی UPLIFT (استفاده از تمرین و یادگیری برای افزایش افکار مطلوب) برنامه‌ای است که کاملاً از طریق تلفن انجام می‌شود و به طور قابل توجهی علائم افسردگی را در بزرگسالان مبتلا به صرع کاهش داده و از آن جلوگیری می‌کند. UPLIFT به طور آزمایشی اجرا شده است. کاهش علائم افسردگی در بین شرکت کنندگان از ۲۴٪ تا ۴۳٪ متغیر بوده است.
  • HOBSCOTCH (HOme -Based Self-Management and COgnitive Training Changes lives) یک برنامه‌ی مبتنی بر شواهد است که اساساً از طریق تلفن ارائه می‌شود و نشان داده شده است که حافظه و کیفیت زندگی در بزرگسالان مبتلا به صرع و مشکلات حافظه را بهبود می‌بخشد

 

برنامه‌های نظارت از راه دور (telementoring) صرع

پروژه‌ی ECHO (Extension for Community Healthcare Outcomes) پزشکان خانواده، متخصصان مغز و اعصاب، پرستاران مدارس و سایر ارائه‌دهندگان را به متخصصان صرع ارتباط می‌دهد تا مراقبت از بزرگسالان و کودکان مبتلا به صرع را بهبود بخشد. این پروژه توسط بنیاد صرع پشتیبانی می‌شود.

 

منبع: sinacare

 

همچنین بخوانید:

نقش پزشکی از راه دور (تله‌مدیسین) در تناسب اندام و سلامتی

چه افرادی می‌توانند از تله‌مدیسین بهره ببرند؟

مزایا و برتری‌های تله‌مدیسین یا پزشکی از راه دور

بالا