آشنایی با پاتولوژی دیجیتال

پاتولوژی از مهمترین شاخه های علم پزشکی است که تمامی رشته های پزشکی به نوعی با آن در ارتباط هستند.اساس آسیب شناسی مدرن (علم پاتولوژی)، فهم اختلالات سلولی و مولکولی است که باعث ایجاد بیماری ها می شوند. گستردگی مطالب در این رشته، دستیابی به مهارت کامل در تمامی زمینه ها را برای یک فرد بسیار دشوار می سازد. به طوریکه هر پاتولوژیست در  موارد بسیاری، نیاز به مشاوره با پاتولوژیست خبره در زمینه خاص پیدا می کند. در مراکز بزرگ امکان دسترسی به چنین مشاوره ای نسبتا آسان است. ولی در اغلب مراکز، عدم وجود چنین دسترسی، به همراه مشکلات جانبی از قبیل هزینه ها و مشکلات حمل و نقل لام‌های شیشه ای، باعث عدم کارایی بسیاری از مشاوره ها شده است.

 

پاتولوژی دیجیتال

پاتولوژی دیجیتال شامل جمع آوری، مدیریت، اشتراک و تفسیر اطلاعات آسیب شناسی  (از جمله اسلایدها و داده‌ها) در یک محیط دیجیتالی است.وقتی اسلایدهای توسط دستگاه اسکن می ‌شوند، اسلایدهای دیجیتال ایجاد می ‌شوند تا یک تصویر دیجیتالی با وضوح بالا داشته باشند و این تصویر می ‌تواند در صفحه کامپیوتر یا تلفن همراه مشاهده شود.

با استفاده از اسکنرهای پاتولوژی دیجیتال با توان عملیاتی بالا، می ‌توان کل اسلاید شیشه ‌ای را زیر نور معمولی و یا فلورسنت با یک بزرگنمایی قابل مقایسه با میکروسکوپ گرفت.اسلایدهای دیجیتال را می ‌توان با استفاده از برنامه های تخصصی نرم افزار پاتولوژی دیجیتال از طریق شبکه اینترنت یا اینترانت به اشتراک گذاشت.همچنین می ‌توان از ابزارهای تجزیه و تحلیل تصویر خودکار برای کمک به تفسیر و تعیین کمیت بیان نشانگر زیستی در بخش‌ های بافتی استفاده کرد.تاریخچه پاتولوژی دیجیتال به بیش از ۱۰۰ سال پیش برمی ‌گردد، زمانی که از تجهیزات تخصصی برای ضبط تصاویر میکروسکوپ بر روی صفحات عکاسی استفاده شد.

مفهوم تله پاتولوژی (انتقال تصاویر میکروسکوپ از راه دور) نزدیک به ۵۰ سال است که وجود دارد. با این حال، در دهه گذشته پاتولوژی شروع به تحول دیجیتالی واقعی نمود و از آنالوگ به یک محیط الکترونیکی وارد می ‌شود.پیشرفت سریع فناوری تصویر برداری از کل اسلایدها WSI ، همراه با پیشرفت در برنامه‌های نرم افزاری، رابط LIS / LIMS و شبکه های پرسرعت، امکان ادغام کامل پاتولوژی دیجیتال در گردش کار پاتولوژی را فراهم کرده است.پاتولوژی دیجیتالی پاتولوژیست ‌ها را قادر می ‌سازد تا به سرعت و از راه دور و با کیفیت بالا، موارد را ارزیابی کنند، بنابراین کارایی و بهره ‌وری را بهبود می ‌بخشد.آینده پاتولوژی دیجیتال می ‌تواند سرانجام شامل تحقیقات پیشرفته، تفسیر، تشخیص به کمک کامپیوترهای پزشکی و شخصی باشد.

 

 

سلامت

تله پاتولوژی یا پاتولوژی از راه دور

 

تله پاتولوژی یکی از زیر شاخه های پزشکی الکترونیک است، که در چند سال اخیر مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است و افقی جدید را در پاتولوژی به خصوص در سامان دادن به مشاوره های تشخیصی گشوده است. تله پاتولوژی روند تشخیص بافتی است که با استفاده از تصاویر دیجیتالی نمونه که با ارسال الکترونیکی تصاویر به مرکزی تخصصی حاصل می‌شود.

این روش در چهار جنبه مختلف عملی می تواند قابل استفاده باشد، که عبارتند از: مشاوره، تشخیص اولیه، آموزش و کنترل کیفی.در ایران استفاده از تله پاتولوژی دارای سابقه طولانی نیست و استفاده از آن محدود به مشاوره در یکی از مراکز ارجاعی برای مدت زمان محدود می شود. این در حالی است که این گستره در سایر کشورها به سرعت در حال پیشرفت است. از طرف دیگر مشکلات فراوانی در ایران در زمینه های آموزش، کنترل کیفی و به خصوص مشاوره در پاتولوژی با توجه به بعد مسافتها و نیز عدم توزیع یکسان امکانات آموزشی و تخصصی وجود دارد، که استفاده مناسب از تله پاتولوژی می تواند راهگشای بسیاری از آنها باشد.

 

مزایای آسیب شناسی دیجیتال

آسیب شناسی دیجیتال آسیب شناسان را قادر می سازد تا با شفافیت و سازگاری ، سرعت و ارزیابی از راه دور و همکاری سریع و درنتیجه بهبود کارایی و بهره وری به فعالیت‌های تشخیصی خود ادامه دهند. آینده آسیب شناسی دیجیتال می تواند در نهایت شامل تحقیقات پیشرفته تشخیصی با کمک سیستم های تشخیصی هوش مصنوعی و پیشرفت چشمگیر پزشکی تشخیصی باشد.

با استفاده از سیستم‌های تصویر برداری کل نمونه میکروسکوپی آسیب شناسی دیجیتال خودکار، می توان اسلاید شیشه ای را در شرایط روشن یا شرایط فلورسنت با بزرگنمایی قابل مقایسه با میکروسکوپ مشاهده و بررسی کرد. اسلایدهای دیجیتال را می توان با استفاده از سامانه های ابری تخصصی آسیب شناسی دیجیتال در شبکه ها با دیگر افراد به اشتراک گذاشت.

 

آسیب شناسی دیجیتال مزایایی را ارائه می دهد که به راحتی تنها با اسلایدهای شیشه ای حاصل نمی شود.

  • تجزیه و تحلیل پیشرفته
  • کاهش درصد خطاها
  • نمایش بهتر
  • بهبود روند کاری
  • کاهش مشکلات ناشی از نوبت دهی
  • نوآوری بیشتر

تنها چند مورد از نگرانی های آسیب شناسان در مورد آسیب شناسی دیجیتال است. اما با یادگیری بیشتر ، آسیب شناسان در می یابند که دلهره آنها در مورد دیجیتالی کردن ، مانع از به دست آوردن مزایای چشمگیراست. آنها همچنین دریافتند که روش های قدیمی نمی توانند در برابر راه حل های دیجیتالی امروز رقابت کنند.

 

منبع:انجمن تله مدیسین ایران

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با نسخه‌نویسی الکترونیکی و مزایای آن

دانستنی های لازم در مورد ویزیت آنلاین و پزشک خانواده

آشنایی با کارت هوشمند سلامت

 

بالا