آشنایی با متاورس در بخش بهداشت و درمان

شرکت فیسبوک چند روز قبل پلتفرم جدیدی به نام متاورس را معرفی کرد. انسان‌های دیجیتالی نیز فناوری‌هایی جدید هستند که قرار است در این پلتفرم استفاده شوند. این انسان‌ها نسخه‌هایی دیجیتال از انسان‌های واقعی و نمونه شبیه سازی شده با قابلیت واکنش به محیط اطراف و برقراری ارتباط با دیگران هستند. این انسان‌ها قرار است در حوزه‌های مختلف در متاورس به کار گرفته شوند.

وقتی به متاورس فکر می‌کنیم، یک محیط مجازی بازی مانند به ذهن ما می‌آید که در آن انسان‌ها از آواتار‌ها برای زندگی، کار و بازی استفاده می‌کنند، اما این Soul Machines است که متاورس را با چیزی پر می‌کند که یکی از بنیانگذاران آن، Greg Cross از آن به عنوان «نیروی کار دیجیتال» یاد کرده است. این نیروی کار دیجیتال نسخه‌ای سفارشی ساز از سم است که معادل NPC‌ها در جهان‌های دیجیتال نوپا محسوب می‌شوند.

 

انسان هایی دیجیتال با شخصیت های مختلف

وقتی در حال انجام یک بازی هستیم، جنبه خاصی از خودمان را نشان می‌دهیم، زمانی که تیم فوتبال بچه‌هایمان را مربی می‌کنیم، شخصیت دیگری را به نمایش می‌گذاریم. کراس در این باره گفت: "به عنوان انسان، ما در موقعیت‌های مختلف، رفتار و شخصیت متفاوتی داریم. با ساخت این انسان‌های دیجیتالی می‌توان شخصیت‌های متفاوتی را هم به وجود آورد. "

در حال حاضر، Soul Machines بیشتر انسان دیجیتال را برای خدمت به افراد و اطلاع رسانی عمومی می‌سازد. در دنیای انسان‌های دیجیتال، امکان ساخت همزادی دیجیتال برای افراد مشهور هم وجود دارد. این شرکت حتی امکان شبیه سازی جزئی‌ترین ویژگی‌های ظاهری هر فرد مانند یک خال روی صورت را هنگام ساخت این انسان‌ها را دارد.

این شرکت انسان‌های دیجیتالی را دارد که در سازمان بهداشت جهانی، دانشگاه مریویل، بانک Westpac و پلیس نیوزیلند از آنها استفاده کرده است. روث یک مربی دیجیتال است که برای شرکت نستله کار می‌کند. این شرکت سال‌هاست که از انسان‌های دیجیتالی استفاده می‌کند و اینکار را با BabyX و در سال ۲۰۱۳ شروع کرد. BabyX یک نمونه اولیه از این انسان هاست که بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده که در مرحله آزمایش و تحقیقات باقی ماند.

شرکت‌های دیگری هم در صنعت ساخت انسان دیجیتال فعال هستند، مانند بنیاد هوش مصنوعی (AIF) که تیمی ترکیبی از دانشمندان این حوزه را دارد، از جمله لارس باتلر (Trion Worlds) که بازی سازی مشهور است و رامی هاچاچه، سازنده جلوه‌های ویژه بصری و جو دریک، تولیدکننده فیلم.

شرکت Soul Machines به دو دلیل از شرکت‌های حاضر در این حوزه متمایز است. اولین دلیل امکان بهره مندی از نتایج شگفت انگیز ساکار است. این شخص توانایی منحصر به فردی در ترکیب علم عصب شناسی و ساخت انسان‌های دیجیتالی دارد. دلیل دوم موفقیت این شرکت در ساخت انسان‌های دیجیتال با مغز دیجیتالی قابل تعلیم است. BabyX یکی از نمونه‌های دارای مغز دیجیتال است. البته این شرکت هنوز درباره استفاده از مغز دیجیتال در انسان‌های دیجیتال اطلاعاتی را منتشر نکرده است. این انسان‌های دیجیتال در حال حاضر برای کار نیازمند راهنمایی یک راهنما هستند. هدف نهایی Soul Machines این است که به یک فرد دیجیتالی بیاموزد که چگونه تصمیمات مبتنی بر هدف (و یک روز مبتنی بر ارزش) بگیرد، که هنوز راه زیادی تا رسیدن به این هدف باقی مانده است.

 

کراس می‌گوید: «در آینده، ممکن است بتوانید یک نسخه دیجیتالی از خودتان یا چندین نسخه از خودتان را بسازید و آنها می‌توانند کار‌هایی را برای شما انجام دهند و حتی برای شما کسب درآمد کنند. در حالی که شما در حال انجام کار دیگری هستید، نسخه دیجیتال شما مشغول انجام این کارهاست. "

 

انسان دیجیتال در حوزه بهداشت و درمان و آموزش

یکی از اهداف شرکت Soul Machines استفاده از انسان‌های دیجیتال در حوزه سلامت و درمان و همینطور آموزش است. البته ساخت انسان‌های دیجیتال این دو حوزه اصلا به معنی جایگزینی این انسان‌ها با پزشکان و افراد متخصص آموزش دیده نیست. انسان‌های دیجیتال می‌توانند به انسان‌های واقعی متخصص کمک کرده و توانایی این افراد را تقویت کنند. انسان‌های دیجیتال از هر فردی که نیازمند آنها است، مراقبت می‌کنند.

حتی ممکن است در سیستم بانکداری دیجیتالی هم از انسان‌های دیجیتالی استفاده شود. ممکن است انسان‌های واقعی درخصوص مسائل مالی با انسان‌های دیجیتال راحت‌تر باشند و در زمینه‌های دیگر هم افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند به جای انسان واقعی با انسان دیجیتالی تعامل داشته باشند.

واقعیت مجازی و افزوده در حال حاضر در محیط‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما ایده استفاده از افراد دیجیتال برای تکمیل یک تجربه منحصر به فرد انسانی به طور قابل درکی بحث‌برانگیز است.

«نیک کلی» (Nick Kelly)، متخصص در حوزه شناخت و آموزش از دانشگاه فناوری کوئینزلند (Queensland University of Technology)، در این باره گفت: "فرزندان ما با دیدن والدین یاد می‌گیرند که چگونه موجوداتی اجتماعی، عاطفی، اخلاقی، پیچیده و مبهم در جهان باشند و آنها در طول ۱۲ سال تحصیل نیز در تعامل با معلمان هستند، به همین دلیل از معلمان دیجیتالی باید با احتیاط استفاده کرد. استفاده از این فناوری باعث بهبود در سیستم آموزشی می‌شود و با استفاده از آنها موافقم، اما این ایده ملاحظاتی هم دارد که باید با دقت بررسی شوند. "

 

آینده انسان های دیجیتال چیست؟

 

در دنیای متاورس که در آن آواتار‌ها یکی از عناصر اصلی دنیای دیجیتال هستند، انسان‌های دیجیتال در همه حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از بازی گرفته تا سلامت و درمان.

 

با وجود اینکه انسان‌های دیجیتالی، نابودگر قاتل و فاتح دنیا نیستند، اما به مرور زمان در حال ورود به دنیای متا هستند. کراس عقیده دارد که هرچقدر متاورس به نسخه نهایی خودش نزدیک می‌شود، انسان‌های دیجیتال هم نیرو‌های کار مفیدتری در این پلفترم خواهند بود. تلاش برای ساخت این انسان‌ها که قابلیت نشان دادن واکنش به اطرافشان را دارند، اقدامی موثر در راستای نهایی شدن متاورس است.

برای ساخت انسان دیجیتال به عنوان نیروی کار، باید امکان استفاده از هوش مصنوعی را تا بیشترین میزان ممکن فراهم کرد تا رفتار‌های انسان واقعی را شبیه سازی کرد، اما باتوجه به هزینه بالا برای رسیدن به این هدف، هنوز فاصله زیادی بین قابل تشخیص نبودن انسان دیجیتال با انسان واقعی وجود دارد.

در حال حاضر این انسان‌های دیجیتالی، ممکن است فقط سودآوری داشته باشند، مثلا می‌توانند به عنوان موجوداتی آزمایشگاهی برای سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف استفاده شوند. آزمایش این نسخه از انسان، آینه‌ای است که ما را در مقابل خودمان قرار می‌دهد و آنچه که ما می‌خواهیم از آینده نیرو‌های انسانی ببینیم را به ما نمایش می‌دهد.

 

شیوه‌های تحول بهداشت و درمان توسط واقعیت مجازی

حال این سؤال مطرح می‌شود که واقعیت مجازی چگونه بهداشت و درمان را متحول می‌سازد؟ می‌توانیم آن را از دو منظر مورد بررسی قرار دهیم:

از نقطه نظر پزشک

از نقطه نظر بیمار

در واقعیت هر دو هدف یکسانی دارند، یعنی هدف آن است که مردم احساس بهتر و توأم با سلامتی بیشتر داشته باشند. با این حال، استفاده از VR از این دو زاویه متفاوت خواهد بود. در حالی که پزشکان و کارکنان بخش بهداشت و درمان آن را برای اهداف آموزشی بکار می‌برند، بیماران از آن به عنوان یک روش درمانی جهت معالجه امراض خود استفاده می‌نمایند.

 

برنامه ریزی عمل جراحی با استفاده از واقعیت مجازی

یکی از کاربردهای اصلی VR در بهداشت و درمان برنامه ریزی و سازمان دهی عمل جراحی است. جراحان از این ابزار جهت آماده سازی برای هرگونه مراحل جراحی و طی کردن مراحل آن بدون هیچ گونه فشاری کمک می‌گیرند. آنها به این وسیله قادر خواهند بود کل روند جراحی را تجسم کرده و بدین ترتیب موفقیت عمل جراحی بسیار افزایش می‌یابد.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

استفاده از VR در امر یادگیری

دانشجویان پزشکی و بسیاری از پزشکان ساختار بدن را با استفاده از واقعیت مجازی می‌آموزند. شما می‌توانید بدن انسان را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنید و این کار را از اسکلت شروع کرده، سپس سیستم عصبی، ماهیچه‌ها و موارد دیگر را مورد بررسی قرار دهید. این نوع یادگیری امکانات بی نظیری را در اختیار شما قرار می‌دهد و سطح کیفی پزشکان آینده را بهبود می‌بخشد.

واقعیت مجازی هم در امر آموزش پزشکی و هم در انجام جراحی‌های پیچیده مفید است. هر دو این حوزه‌ها به یک محیط بدون استرس نیاز دارند

 

کسب بینش و بصیرت در خصوص مسائل مرتبط با سلامت سالمندان

با استفاده از واقعیت مجازی، پزشک می‌تواند به راحتی خود را جای سالمندان گذاشته و زندگی را از دید آنها تجربه کند. این بینش ارزشمند می‌تواند اطلاعات مهمی را در زمینه بهداشت و درمان فراهم سازد. کل فرایند درمان را می‌توان با روشی مؤثرتر برای بیمار تغییر داد و تنظیم کرد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

استفاده از VR برای بیمارانی که دچار سوختگی پوست شده‌اند

استفاده از واقعیت مجازی جهت درمان بیمارانی که درد سوختگی را تجربه کرده‌اند نتایج شگفت انگیزی را نشان می‌دهد. روش درمانی معمول با دارو موفقیت آمیز بوده اما عوارض جانبی نیز در پی داشته است. به عنوان مثال، تعداد زیادی از بیماران به داروهایی که برای مقابله با درد به آنها تجویز می‌شود اعتیاد پیدا می‌کنند. علاوه بر آن، بدن اکثر آنها پس از استفاده مداوم از دارو، نسبت به آن مقاومت ایجاد کرده و تأثیر دارو به شدت کاهش می‌یابد. این امر به ویژه در معالجه کودکان بسیار اهمیت دارد.

با این حال، درمان به‌وسیله واقعیت مجازی نتایج کاملاً متفاوتی را نشان داد. در یک تحقیق انجام شده، برنامه‌ای تحت عنوان دنیای برفی «Snow World» ساخته شد و تنها هدف آن کاهش درد بود. این برنامه به منظور شبیه سازی احساس سرما ساخته شده بود. بیماران در یک فضای منجمد کننده قرار داده می‌شدند و می‌توانستند با استفاده از ماوس با آن تعامل داشته باشند.

نتایج حاصل از این آزمایش موفقیت آمیز بودند و تمام بیماران اظهار داشتند که درد آنها از 30% به 50% کاهش یافته است.
 

درمان اندام خیالی

یکی دیگر از نمونه‌های خارق‌العاده واقعیت مجازی در متحول ساختن بهداشت و درمان، کاربرد در درمان علائم اندام خیالی است. بیمارانی که دچار قطع عضو شده‌اند، احساس سفتی و درد مداوم در آن عضو داشته حتی با این حال که آن اندام دیگر وجود ندارد. عضلات اغلب به حالت منقبض باقی مانده و به سختی از حالت گرفتگی خارج می‌شوند.

واقعیت مجازی مغز را تحریک ساخته به طوری که می‌تواند در درمان بسیاری از علائم مانند اندام خیالی و درد ناشی از سوختگی مفید باشد

درست شبیه به درمان با جعبه آینه که در آن بیمار دو دست خود را درون جعبه گذاشته و انعکاس آن را مشاهده می‌کند، محیط VR یک اندام مصنوعی در ذهن کاربر ایجاد می‌کند. این روش پس از آزمایشاتی که به مدت 30 دقیقه و در هر دو هفته انجام شد، بسیار موفق عمل کرد. قرار گرفتن در محیط VR درد ناشی از اثر اندام خیالی را کاهش می‌دهد.

 

استفاده از VR جهت ساخت پروتز

واقعیت مجازی در کنار درمان درد اندام خیالی، همچنین در ساخت دست، پا و سایر اعضای بدن مفید است. محیط آن در حین شبیه سازی عضو قطع شده، همچنین اندازه گیری‌های دقیقی به عمل آورده که بعدها هنگام ساخت پروتز مصنوعی برای بیمار بسیار سودمند خواهند بود.


 

استفاده از VR در درمان کودکان

نمونه دیگر کاربرد واقعیت مجازی در سلامت، درمان کودکان است. کودکان به دلیل خردسال بودن نمی‌توانند نیاز مراجعه به پزشک را درک کنند و در نتیجه ممکن است دچار وحشت شوند.

از آنجا که واقعیت مجازی مهیج و سرگرم کننده است، روشی عالی برای سرگرم و آرام ساختن کودکان محسوب می‌شود. به عنوان مثال با ایجاد یک محیط آرام و زیبا که برای کودکان آشنا باشد، احساس حضور در بیمارستان و یا مطب دکتر را در آنها از بین می‌برد. کودک احساس شادی و آرامش داشته و استرس او اگر نگوییم به طور کامل از بین می‌رود اما تا اندازه‌ای کاهش می‌یابد. این نوع محیط برای آرام ساختن کودک به هنگام معاینات یا تزریق مناسب است.
 

 

آینده روشن واقعیت مجازی در بخش بهداشت و درمان

با توجه به هر آنچه تاکنون گفته شد، می‌توان با اطمینان نتیجه گرفت که واقعیت مجازی آینده درخشانی در حوزه پزشکی دارد. دلایل زیادی وجود دارد که VR را برای امر آموزش در محل کار مناسب می‌سازد.

 

همچنین بخوانید:

پایش شاخصه‌های بیومتریک و اینترنت اشیا ; عصری نوین در تله مدیسین

استفبال از تله ویزیت روانشناسی

توسعه سلامت الکترونیکی

 

بالا