مروری بر مزایای پرونده الکترونیک سلامت

بیش از یک دهه پیش، پرونده الکترونیکی سلامت (EHR) به عنوان کلید افزایش کیفیت مراقبت و درمان شناخته شد و امروزه ، ارائه دهندگان از داده های پرونده بیمار، برای بهبود مدیریت مراقبت و درمان در سلامت جامعه استفاده می کنند. استفاده از این داده ها جهت مراقبت های بالینی و شناسایی بیماران کمک شایانی می کند. همچنین ثابت شده است که EHR می تواند با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها موجب کاهش بستری شدن بیماران پرخطر شود.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای فناوری در گستره بهداشت و درمان، ایجاد پرونده سلامت الکترونیک  (Electronic Health Record)است که دربرگیرنده همه داده‌های ایجاد شده توسط ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی به فرد و ثبت آنها به‌صورت پرونده‌های رایانه‌ای است. دسترسی یکپارچه به همه داده‌های بیمار و نمایش یکپارچه آنها از هدف‌های اولیه پرونده الکترونیک سلامت است که در بهبود مراقبت بالینی و کاهش اشتباه پزشکی بسیار مهم استبرای پیاده‌سازی پرونده الکترونیکی سلامت و کمک به درست کردن و ارتقای سیستم ارجاع الکترونیکی بیماران، بر پایی سیستم اطلاعات بهداشتی (Health Information System)مناسب‌ترین راه است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

سیستم های EHR برای ذخیره سازی دقیق داده ها و ضبط وضعیت بیمار در طول زمان طراحی شده اند. این نیاز با ردیابی پرونده پزشکی قبلی بیمار و اطمینان از صحت آن ها به مراقبت بهتر کمک می کند. همچنین این امر می تواند خطر تکثیر داده ها را کاهش دهد زیرا تنها یک پرونده قابل تغییر وجود دارد ، این پرونده به روزتر است و خطر گم شدن اطلاعات کاغذی را از بین می برد. با جستجوی اطلاعات دیجیتالی در یک پرونده واحد ، کیفیت مراقبت و درمان به دلیل افزایش دقت و سرعت در تشخیص پزشکان افزایش می یابد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

با استفاده از EHR، هر یک از اعضای تیم درمان می تواند اطلاعات دقیق و به روز در مورد یک بیمار را در اختیار داشته باشند. این موضوع مخصوصا در بیمارانی با شرایط زیر ارزش بالینی دارد:

  • بیمارانی که توسط چندین متخصص ویزیت شده اند.
  • بیمارانی که نیاز به دریافت درمان در مواقع اورژانسی دارند.
  • بیمارانی که نیاز به انتقال از یک مرکز درمانی به مرکز درمانی دیگر دارند.

در دسترس بودن اطلاعات بیمار می تواند خطاهای پزشکی و آزمایش های غیرضروری را کاهش دهد. بعلاوه این کار باعث می شود که پزشک معالج از درمان های دیگری که ممکن است غیر مرتبط با وضعیت کنونی بیمار باشد و توسط پزشکان دیگر بررسی شده است آگاهی کامل داشته باشد. هماهنگی بهتر در مراقبت از بیمار می تواند منجر به بهبود کیفیت مراقبت و بهبود نتایج درمانی بیماران شود.

 

چرا از پرونده الکترونیک سلامت استفاده کنم؟

اگر از استفاده کنندگان سیستم پرونده الکترونیک سلامت هستید منتظر مشاهده ی نتایج چشمگیر زیر به صورت یکپارچه در فرایند مراقبت از بیمار در مرکز درمانی خود باشید:

  • یکپارچگی بهتر بین ارائه دهندگان خدمات درمانی با بهبود به اشتراک گذاری اطلاعات
  • امکان ایجاد لیست های دارویی ولیست های آلرژی قابل مشاهده و به روز
  • امکان تجویز دارو و شروع دارودرمانی در بدو ورود بیمار به پروسه مراقبت ویا حتی به صورت آنلاین قبل از ورود بیمار به مرکز درمانی
  • بهبود درمان بیماران با استفاده از دارودرمانی  مبتنی بر شواهد به کمک استاندارد سازی داده ها، مجموعه دستورات و برنامه های مراقبت
  • دسترسی به کارشناسان برای مراکز درمانی و مراقبت های بهداشتی روستایی با به اشتراک گذاری بهترین شیوه های درمان و امکان استفاده از مراقبت های ویژه از طریق پزشکی از راه دور (  عمل مراقبت پزشکی با استفاده از ارتباطات صوتی تصویری)
  • مدیریت داده ها و مطالعات درمانی و نتایج حاصل از آنها بر روی جمعیت 
  • مدیریت بیمار و وضعیت حال او به صورت کاملا راحت تر، سریع تر و ساده تر

 

 

بالا