کارت هوشمند چیست؟

با یک بیان ساده، کارت هوشمند یک رایانه کوچک غیر قابل دست کاری است؛ این رایانه کوچک، دارای یک تراشه است. این تراشه شامل یک واحد پردازشگر مرکزی و مقداری حافظه دائمی است، که در اغلب کارت ها، مقداری از این حافظه، غیرقابل دستکاری (یا در برخى مواقع مخفی) بوده، و بقیه آن برای برنامه هایی که می توانند با کارت ارتباط برقرار کنند، قابل دسترسی است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

کارت هوشمند سلامت

صفحه کلید و صفحه نمایش است. نیروی الکتریسیته لازم برای راه اندازی این رایانه شخصی، از طریق سیستم کارت خوان و در هنگام اتصال کارت به آن تامین می شود. سیستم کارت خوان از طریق ورودی های تعبیه شده روی کارت با این کامپیوتر  ارتباط برقرار م یکند. همانند هر کامپیوتر شخصی، کارت های هوشمند دارای سیستم عامل می باشند که در هنگام ساخت کارت در داخل آن ذخیره می شود و این سیستم عامل معمولاً قابل تغییر نیست (هرچند سایر داده های روی کارت بعداً تغییر می کنند یا اضافه می شوند). کارت هوشمند، به دلیل اینکه یک کامپیوتر کامل است، می تواند عملیات رمزنگاری را در درون خود انجام دهد. همه یکی از مهم ترین، «امنیت» این ویژگی ها، باعث شده است که ویژگی های کارت های هوشمند باشد.

تراشه ی بارکدی IBBC چیست؟

نوعى چیپ بارکد پیشرفته که اخیراً به وسیله ى یک گروه تحقیقاتى(متشکل از چندین آزمایشگاه مختلف) ساخته شده، انقلابى در تست هاى تشخیصى پزشکى ایجاد کرده است. در کمتر از ده دقیقه و با کمک یک قطره خون، این چیپ مى تواند غلظت پروتئین هایى همچون پروتئین هایى که به واسطه ى وجود بیمارى هاى قلبى و یا سرطان در خون ظاهر و علامت مشخصه ى این بیمارى ها محسوب مى شوند را تعیین نماید.

IBBC1این وسیله که به معروف است، به وسیله اعضاى مرکز نانو سیستم های زیستی سرطان ۲،  کى از هشت مرکز برتر فنآوری نانو سرطان در حد ابعاد یک اسلاید .IBBC 3 ساخته شده است CCNEsمیکروسکوپى است و جنس آن از شیشه پوشش داده شده با ۱ IBBC (Integrated Blood-Barcode Chip) 2 Nano – systems Biology Cancer Center 3 Nano Technology Cancer Center سیلیکون است.

طراحى سطح این تراشه به گونه اى است که جریان میکرومایع بتواند در آن حرکت کند. پس از آنکه یک قطره خون از این کانال میکروسکوپى به این سیستم وارد شد، پلاسماى غنى از پروتئین جدا شده، زیست مارکرهاى پروتئینى اندازه گیرى مى شود.استفاده از این تراشه، سرعت اندازه گیرى ها را افزایش داده، هزینه ى آن را کاهش مى دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

چگونه استفاده از این تراشه موجب کاهش هزینه ها می شود؟

در تست هاى مرسوم، یک یا چندین ویال خونى از بیمار گرفته شده، در آزمایشگاه سانتریفیوژ و به دو بخش سلولى و پلاسمایى تقسیم مى شود، سپس از بخش پلاسمایى براى انجام سنجش هاى پروتئینى استفاده مى شود که کارى سخت و پردردسر است؛ به طورى که اگر باعجله هم انجام شود، چندین ساعت به طول مى انجامد.

هر کیت تشخیصى براى یک پروتئین، ۵۰ دلار هزینه دربردارد. به کمک تراشه IBBC ضمن کاهش زمان و هزینه، امکان سنجش خون هشت نفر بصورت همزمان نیز میسر شده است و در هر بار سنجش، پروتئین هاى زیادى نیز سنجیده مى شود. با ورود خون به آی بی بی سی و دخول آن به کانال میکروسکوپى، پلاسماى آن به کانال هاى باریکى هدایت مى شود که از کانال اصلى منشعب شده است.نحوه ى طراحى این بخش چیپ به گونه اى است که مانند شبکه اى از رزیستور ها جداسازى پلاسما را به نحو مطلوبى انجام مى دهند. در ادامه پلاسما از میان بارکدهایى عبور مى کند که شامل یکسرى خطوط با عرض ۲۰ میکرون هستند.در این جا، بارکدها امکان جداسازى یک پروتئین ویژه را از پلاسما فراهم مى سازند.با پر شدن بارکدها، نور فلورسانس تابیده شده و میزان درخشندگى وابسته به حجم پروتئین خواهد بود و بدین ترتیب غلظت پروتئین مشخص مى شود.

کاربردهای این تراشه تا به امروز

محققان با این فناورى، هورمون HCG را که در هنگام حاملگى تا صد هزار برابر افزایش مى یابد، اندازه گیرى کرده اند. همچنین در بیماران مبتلا به سرطان پروستات و سینه، براى اندازه گیرى زیست مارکرهاى پروتئینى استفاده شده است. این زیست مارکرها در بیماران مختلف متفاوت است؛ مثلاً خانمی که سرطان سینه دارد با آقایی که به سرطان پروستات مبتلاست، زیست مارکرهاى متفاوتى خواهد داشت، همچنین خانمی که سرطان خوش خیم دارد با خانمی که به سرطان بدخیم سینه مبتلاست، زیست مارکرهاى مختلفى خواهد داشت.

بنابراین تشخیص این زیست مارکرها این امکان را به پزشکان مى دهد تا درمان هاى اختصاصى را براى بیماران خود اعمال نمایند و نیز پاسخ بیماران را نسبت به داروها دریابند.

آی بی بی سی هم اکنون در بیماران مبتلا به  glioblastoma) نوع پیشرفته اى از تومورهاى مغزى) استفاده مى شود. اطلاعات این تراشه بارکدها با استفاده از اسکنر خوانده شده ودر تحقیقات بیان ژن و پروتئین نیز استفاده مى شود.

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با درمان با واقعیت مجازی

تضمین یکپارچگی داده‌های سلامت با بلاکچین

ارتباطات در سیستم پزشکی از راه دور

بالا