پیوند فناوری و حوزه مراقبت از سلامت از راه دور

کارشناس های عرصه سلامت همیشه از تلاش برای استفاده از فناوری های تازه در زمینه بهداشت صحبت می کنند. اغلب پزشک های متخصص همیشه از کمبود امکانات فناورانه در عرصه فعالیت شان در مقایسه با سایر حوزه ها شکایت دارند. این امر در طول دهه اخیر با توجه ویژه کارآفرینان به حوزه سلامت موجب ایجاد پیوند نزدیک میان عرصه فناوری و سلامت شده است.

امروزه فناوری های سلامتی و بهداشتی بسیار زیادی در دسترس مردم عادی و متخصصین قرار دارد. شاید تا همین چند دهه پیش طراحی روبات های هوشمند برای مدیریت عمل های جراحی بیشتر شبیه شوخی بود، اما اکنون روبات های پیشرفته به مرحله بهرهبرداری رسیده اند. سال 2019 همراه با نوآوری های بسیار زیادی در عرصه پزشکی بود. این امر پیوند میان فناوری و سلامت را بیش از هر زمان دیگری نزدیک ساخت. تبادل دیجیتال اطلاعات کمک بسیار زیادی به افزایش سرعت فرآیند تعامل میان پزشکان و کادر درمانی به طور کلی با بیمار کرده است. نوید اصلی افراد حاضر در دنیای فناوری تغییر نحوه رفتار با بیماران با استفاده از ابزارهای تازه است. این امر در بلندمدت نوعی انقلاب تازه در عرصه پزشکی و سلامت ایجاد خواهد کرد.

سیستم های سلامتی همیشه اجزای پیچیده ای داشته اند. هرچه امکانات در دسترس ما توسعه پیدا می کند، انتظارمان برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی بیشتر می شود. این امر مورد توجه بسیاری از کارآفرینان قرار داشته است. به همین خاطر در طول دهه های اخیر ابزارها و فناوری های تازه ای در این عرصه مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. در ادامه 10 مورد از برترین ابزارها و فناوری های تازه در حوزه سلامت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

1. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

فناوری هوش مصنوعی در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. ما به عنوان کارآفرین بیشتر با هوش مصنوعی در عرصه بازاریابی و روابط عمومی آشنایی داریم. نکته مهم در این میان توانایی های بسیار زیاد هوش مصنوعی در زمینه تعامل شبیه به انسان است بنابراین ما کار دشواری برای جایگزینی روبات ها و نسل جدید هوش مصنوعی به جای خدمات انسانی نخواهیم داشت. بدون تردید هنوز هم برای اعطای اختیارات نامحدود به هوش مصنوعی در زمینه سلامت نیاز به زمان است، با این حال همین الان نیز بسیاری از خدمات درمانی به صورت خودکار از سوی سیستم های دارای هوش مصنوعی دنبال می شود.

یکی از شکایت های همیشگی بیماران در زمینه مراجعه به درمانگاه ها شلوغی بیش از اندازه است. این امر کیفیت ارائه خدمات به بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد. سامانه ای هوشمند امکان مدیریت داده های مربوط به میلیون ها بیمار در زمان واحد را دارد. به این ترتیب کادر مدیریتی درمانگاه امکان برنامهریزی برای سایر خدمات رسانی ها را خواهند داشت.

براساس پیشبینی موسسه فوربس، صنعت بهداشت و سلامت دیجیتال تا سال 2025 ارزشی معادل 200 میلیارد دلار پیدا خواهد کرد. این امر به معنای ضرورت توجه به فناوری های حوزه سلامت از سوی کارآفرینان است. همچنین دیگر خبری از نارضایتی های ناشی از پیگیری خدمات درمانی نخواهد بود. شاید برخی از ما در گوشی های هوشمندمان اپهای ساده ای در حوزه سلامت و پزشکی داشته باشیم. بدون تردید در طول سال های پیش روی فناوری موجود در زمینه طراحی اپ های حوزه سلامت پیشرفت قابل توجهی خواهد کرد. شاید در آینده ای نزدیک برخی از خدمات درمانی بدون نیاز به مراجعه به درمانگاه قابل پیگیری باشد. این امر نیاز بیمارستان ها به کادر درمانی پرتعداد و شیفت های طولانی را کاهش خواهد داد.

هوش مصنوعی در زندگی فعلی ما تاثیر بسیار زیادی دارد. نکت جالب اینکه برخی از کارشناس ها توانمندی بسیار بیشتری برای این فناوری قائل هستند. یکی از مهم ترین گام ها در زمینه ارائه خدمات درمانی گفتوگو با بیمار است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کادرهای درمانی و همچنین فرآیند تشخیص بیماری دارد. تلاش اصلی اغلب شرکت های فعال در حوزه سلامت جایگزینی هوش مصنوعی با کادر درمانی در زمینه گفتوگو با بیماران است. نیت این امر امکان طبقهبندی سریع داده ها و ارائه شان به پزشک متخصص است. بیتردید این امر تاثیر قابل توجهی بر روی افزایش کیفیت ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در سراسر دنیا خواهد داشت.

یکی از انتقادات اصلی به نسل اول هوش مصنوعی نیاز به تعریف بانک اطلاعاتی وسیع برای کارکرد مناسب شان بود بنابراین اهالی عرصه فناوری باید فکری به حال این مسئله کنند. خوشبختانه نسل جدید هوش مصنوعی در پیوند با یادگیری ماشینی مشکل مورد نظر را حل کرده است. به این ترتیب امکان مدیریت امور مربوط به بیماران بدون نیاز به تعریف بانک های اطلاعاتی گسترده وجود دارد. مزیت اصلی فناوری یادگیری ماشینی امکان مراجعه به اینترنت یا مقالات پزشکی از سوی هوش مصنوعی برای ارائه پاسخ های دقیق تر به بیماران است. این امر مزیت بسیار بزرگی در دنیای پرستاری و پزشکی ایجاد خواهد کرد.

امروزه برخی از برندهای بزرگ عرصه IT مانند گوگل نیز وارد عرصه تولید نرمافزارهای حرفه ای سلامتمحور شده اند. مهم ترین تولید گوگل در این زمینه دستیار بهداشتی Deep Mind است. این دستیار کاربردهای بسیار زیادی دارد. یکی از کاربردهای مورد نظر امکان کمک به تشخیص انواع بیماری هاست. به این ترتیب افراد بدون نیاز به مراجعه به درمانگاه امکان اطلاع از ابتلا به یک بیماری خاص را خواهند داشت.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

خودکارسازی فرآیندهای مختلف در عرصه سلامت در دهه پیش روی نیز ادامه خواهد داشت. هنوز عرصه های بسیار زیادی توانایی بهرهمندی از خدمات حوزه هوش مصنوعی را دارد بنابراین عرصه فعالیت کارآفرینان در زمینه فناوری های سلامت مهیا خواهد بود.

هدف اصلی از خودکارسازی فرآیندهای پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کاهش مدتزمان اتلاف وقت بیماران است. امروزه در برخی از بیماری ها هر لحظه نیز دارای اهمیت است به این ترتیب با کمک فناوری های جدید امکان حفظ جان تعداد هرچه بیشتری از بیماران فراهم می شود.

 

2. فناوری تشخیص رایانه ای- تصویری

تشخیص برخی از بیماری ها نیازمند تهیه عکس های خاصی است. این امر به طور معمول زمان زیادی از بیماران در درمانگاه می گیرد. یکی از نوآوری های تازه در عرصه سلامت فراهمسازی امکانات موردنیاز برای تهیه عکس های تشخیص بیماری به صورت رایانه ای است. پزشکان در زمینه تشخیص برخی از بیماری ها بر حدس و گمان تکیه می کنند. این امر نگرانی های زیادی برای بیماران به همراه دارد. همچنین احتمال تشخیص اشتباه و طی کردن روند درمانی نامناسب نیز افزایش می یابد. راهکار مناسب برای پزشکان در چنین شرایطی استفاده از فناوری های بهتر به منظور تشخیص دقیق تر خواهد بود. فناوری تشخیص رایانه ای- تصویری در همین راستا توسعه یافته است.

امروزه درمان بیماری هایی نظیر سرطان در صورت تشخیص به موقع بسیار راحت است. نکته مهم در اینجا مراجعه بیماران دارای سرطان به مراکز درمانی پس از شروع وخامت اوضاع است. اگر فناوری برای تشخیص سریع نشانه های سرطان وجود داشته باشد، افراد به راحتی امکان مقابله با شرایط را خواهند داشت. این امر میزان مرگ و میر و صدمات ناشی از سرطان را به شدت کاهش خواهد داد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات بیماران در فرآیند درمان سختی های زیادی را تحمل می کنند. این امر به طور ویژه در مورد تشخیص های دیرهنگام صحت دارد. وقتی بیماری تا حد زیادی رشد کرده باشد، مقابله با آن دشوار خواهد شد. فناوری های تشخیص رایانه ای- تصویری تا پیش از این فقط برای مراکز درمانی تهیه می شدند. نکته مهم در این میان توجه اهالی دنیای فناوری و کسب و کار به توسعه چنین فناوری هایی برای افراد عادی است. به این ترتیب اکنون برخی از اپ های ویژه برای تشخیص برخی از بیماری ها براساس تهیه عکس از افراد وجود دارد. این امر امکان ابتلا به بیماری های خاص را بیان می کند. به این ترتیب در صورت احتمال ابتلا به بیماری برای کاربر پیام اخطار ارسال می شود.

یکی از نکات مهم در زمینه بهداشت و سلامت ارزیابی مداوم وضعیت بدنی است. شمار بسیار زیادی از افراد نسبت به این امر توجه کافی ندارند. به همین خاطر در عمل شانس ابتلای بسیار زیادی خواهند داشت. اگر ما به دنبال کاهش میزان ابتلا به بیماری های مختلف هستیم، باید به طور مداوم وضعیت مان را بررسی کنیم. مراجعه به درمانگاه برای بررسی وضعیت بدنی گزینه موردعلاقه اغلب مردم نیست. فناوری در اینجا نیز به کمک مردم آمده است. اگر شما در زمینه تشخیص پزشکی مهارتی ندارید، استفاده از اپ های بررسی وضعیت بدنی باید در دستور کارتان قرار گیرد. این امر اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. بدون تردید استفاده از این فناوری ها نیازمند توسعه ابزارهای جانبی خاصی است. این امر ما را به فناوری دیگری هدایت خواهد کرد.

 

3. فناوری های پوشیدنی

ساعت های هوشمند و گجت هایی نظیر فیت بیت، گارمین یا ساعت اپل از جمله فناوری های کاربردی در زمینه سلامت هستند. شاید کاربرد اصلی این ابزارها در زمینه سلامت نباشد، اما به واسطه نوآوری های جذاب امکان ارائه خدمات بهتر درمانی را فراهم می کنند. گجت های پوشیدنی در طول سال های اخیر به سرعت در میان مردم توسعه پیدا کرده اند. این امر کار را برای توسعه فناوری های عرصه بهداشت بسیار ساده کرده است. اگر ما به دنبال طراحی برنامه ای برای ارزیابی وضعیت سلامت کاربران هستیم، باید نسبت به سنجش فشار خون یا ضربان قلب توجه داشته باشیم. گجت هایی نظیر ساعت های هوشمند پیگیری این امور را به ساده ترین شکل ممکن فراهم کرده است.

شرکت های فعال در زمینه بیمه سلامت یا درمانگاه هایی که درمان از راه دور انجام میدهند به طور وسیعی از گجت های پوشیدنی استفاده می کنند. برخی از برندهای عرصه فناوری برای توسعه هرچه بهتر محصولات شان اقدام به همکاری با برندهای مشهور در عرصه درمان و خدمات پزشکی می کنند. به این ترتیب خیال مشتریان نسبت به کیفیت بالای محصولات جمع خواهد شد. این امر کیفیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در بسیاری از کشورها را توسعه داده است.

ساعت های هوشمند در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده اند. نسل جدید ساعت های هوشمند دارای فناوری تشخیص برخی از بیماری ها براساس اتصال با بدن کاربر هستند. این امر در زمینه خدمات پزشکی کاربرد زیادی دارد. امروزه برخی از درمانگاه ها برای بررسی سابقه سلامت بیماران اقدام به ارزیابی حافظه ساعت هوشمند یا دیگر گجت های پوشیدنی آنها می کنند. به این ترتیب اطلاعات موردنیاز آنها به سادگی در اختیارشان قرار خواهد گرفت. این امر به معنای کاهش نیاز به آزمایش های متعدد از سوی بیماران است بنابراین روند درمان آنها به سرعت پیگیری خواهد شد.

 

4. واقعیت مجازی و افزوده

توسعه فناوری های واقعیت مجازی و افزوده بیشتر از جنبه سرگرمی مورد توجه برندها قرار گرفته است. امروزه این دو فناوری در تمام عرصه های زندگی ما نفوذ کرده اند. نکته جالب اینکه اکنون یافتن حوزه هایی بدون تاثیرپذیری فناوری موردنظر بسیار دشوار خواهد بود. بدون تردید هر فناوری کاربردی در راستای نقشآفرینی در زمینه بهداشت و سلامت نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این امر شامل فناوری واقعیت مجازی و افزوده نیز می شود.

یکی از کاربردهای اصلی فناوری واقعیت مجازی و افزوده آموزش خدمات پزشکی و اقدامات اولیه به هنگام بروز حوادث ناگوار است. بسیاری از اوقات تلفات اصلی یک حادثه به دلیل عدم آشنایی درست قربانیان و افراد نزدیک به آنها با شیوه های درمانی و کمک های اولیه تشدید می شود. استفاده از فناوری های واقعیت مجازی و افزوده شانس افراد بیشتری برای کمک به قربانیان حوادث را افزایش می دهد. به این ترتیب ما فضای سالم تری برای بیماران خواهیم داشت.

آموزش کادرهای پزشکی پس از پایان تحصیلات در مراکز دانشگاهی یکی از دغدغه های درمانگاه ها محسوب می شود. بدون تردید فقط با حضور در کلاس های آموزشی امکان یادگیری عمل های جراحی پیچیده فراهم نمی شود. گاهی اوقات پزشکان تازه کار باید تجربه عملی نیز کسب کنند. این امر در مورد پزشکان تازهکار شامل استفاده از برخی حیوانات یا شروع با جراحی های ساده می شود. مزیت فناوری واقعیت مجازی و افزوده امکان ارائه خدمات آموزشی باکیفیت به دانشجویان رشته پزشکی است. به این ترتیب دیگر نیازی به صرف هزینه های بالا برای تقویت مهارت های دانشجویان نخواهد بود.

 

5. ثبت داده های پزشکی به صورت الکترونیکی

اطلاعات بیماران در مراکز درمانی به شیوه های مختلفی ثبت و نگهداری می شود. امروزه هنوز هم اغلب درمانگاه ها دارای سیستم های ثبت اطلاعات فیزیکی هستند. این امر جستوجوی میان پرونده های مختلف برای کادرهای خدماتی و پزشکان را دشوار می کند. بنابراین استفاده از سیستم های هوشمند و به روز نقش مهمی در افزایش سرعت خدماترسانی درمانگاه ها خواهد داشت.

ثبت اطلاعات بیماران به صورت الکترونیکی دسترسی به آن را ساده خواهد کرد. به این ترتیب پزشکان مختلف به هنگام تعامل با بیماری واحد امکان بارگیری و مشاهده اطلاعات از سراسر دنیا را خواهند داشت. یکی از نکات منفی در زمینه سفرهای خارجی گردشگران مربوط به دشواری های انتقال پرونده های پزشکی است. این مشکل با استفاده از سیستم های ثبت داده الکترونیکی حل خواهد شد.

خوشبختانه امروزه نرمافزارهای بسیار زیادی در زمینه ثبت اطلاعات بیماران به صورت هوشمند وجود دارد. این سیستم ها در صورت نیاز کادرهای درمانی آخرین اطلاعات بیمار را در اختیارشان قرار خواهد داد. همچنین امکان پیگیری آخرین پزشک بیمار نیز فراهم خواهد بود.

 

6. فناوری نسل پنجم اینترنت

فناوری نسل پنجم اینترنت در حوزه سلامت و بهداشت کاربردهای بسیار زیادی دارد. امروزه بسیاری از درمانگاه ها دارای ترافیک اینترنت سنگینی هستند. این امر حتی باز کردن یک ایمیل ساده را نیز دشوار می کند. بدون تردید در روند درمان بیماران هر دقیقه دارای اهمیت است بنابراین سرعت پایین خدمات آنلاین به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود. نسل پنجم خدمات اینترنت امکان انتقال داده های مختلف با سرعت بسیار زیادی را فراهم می کند.

بسیاری از تیم های جراحی در فرآیند درمان بیمار نیازمند اتصال پایدار و پرسرعت آنلاین هستند. فناوری نسل پنجم اینترنت امکان دسترسی به هرگونه داده های موردنیاز را فراهم می سازد بنابراین دیگر مشکلی در این زمینه پیش روی کادرهای درمانی و جراحی نخواهد بود.

 

7. خدمات از راه دور حوزه سلامت

شخصیسازی خدمات پزشکی و ارائه آنها به ساده ترین شیوه ممکن اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب این خدمات با محوریت اصلی بیماران صورت می گیرد. به این ترتیب ما بدون نیاز به مراجعه به درمانگاه ها امکان بهرهمندی از خدمات درمانی را  از راه دور (تله ویزیت)خواهیم داشت. بدون تردید استفاده از هوش مصنوعی در اینجا نیز قابل توجه است. فقط در صورت استفاده از هوش مصنوعی درای توانایی بسیار بالا امکان مدیریت حوزه های موردنظر فراهم خواهد شد. نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از پزشک های متخصص برای پشتیبانی از سیستم های هوشمند است. در غیر این صورت با بروز خطای احتمالی از سوی هوش مصنوعی، بیمار موردنظر تجربه منفی را پیش روی خواهد داشت.

بدون شک حفاظت از اطلاعات بیماران در قبال حمله های سایبری اهمیت زیادی دارد. بسیاری از بیمارستان های بزرگ در این زمینه هزینه های سرسامآوری انجام می دهند. به این ترتیب آنها توانایی مدیریت اطلاعات بیماران را پیدا می کنند. نکته مهم در این زمینه نقش خدمات از راه دور در کاهش دشواری های عرصه حفاظت از اطلاعات بیماران است. اگر ما فقط اندکی در این زمینه سرمایه گذاری کنیم، امکان سرقت اطلاعات از سیستم های تلفنی به صفر نزدیک خواهد شد. این امر نیازمند تعریف بانک اطلاعات جداگانه از سیستم های تلفنی خواهد بود. با این حساب امنیت اطلاعات بیماران ما به شدت افزایش خواهد یافت.

 

8. سیستم های دارای بلاکچین

بلاکچین فناوری بسیار مهمی در زمینه حفظ نرمافزارها و کدهای واسطه در زمینه ارتباطات آنلاین است. این امر احتمال سرقت اطلاعات را به شدت کاهش می دهد. امروزه برخی از برندهای فعال در حوزه بهداشت به طور مداوم نگران وضعیت اطلاعات بیماران شان هستند. این امر با استفاده از فناوری بلاکچین فرصت طلایی برای بهبود سطح امنیت اطلاعات بیماران را فراهم می سازد.

عرصه اصلی فعالیت فناوری بلاکچین در زمینه کاهش خطرات ناشی از تبادل اطلاعات در عرصه فناوری است. این امر کاربرد بسیار زیادی در زندگی روزمره ما و سرنوشت بسیاری از برندها دارد بنابراین استفاده درست از این فناوری نقش مهمی در بهبود شرایط خواهد داشت.

تعیین پسوردهای چندبعدی و پیچیده برای اطلاعات اهمیت بسیار زیادی در تامین امنیت شان دارد. این امر موجب اعتماد بیشتر بیماران به فناوری های دیجیتال در عرصه پزشکی می شود بنابراین بیمارستان ها و موسسه های خدمات حوزه سلامت باید هرچه بیشتر از چنین فناوری هایی استفاده کنند. در غیر این صورت امکان جلب اعتماد بیماران به شیوه های جدیدی فراهم نخواهد شد.

 

9. ربات های چت

استفاده از روات های چت همیشه برای اهالی دنیای فناوری اهمیت زیادی داشته است. این امر با توسعه فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی موجب معرفی نسل دوم روباتهای چت شده است. نسل تازه روبات های چت امکان پیگیری خدمات درمانی مختلف در کمترین زمان ممکن را فراهم می کند. بدون تردید ما در حوزه های مختلفی نیازمند خدمات آنلاین هستیم. این امر در حوزه درمان به شدت حس می شود بنابراین ما باید توجه ویژه ای به این امر داشته باشیم. نکته مهم در این میان کمبود امکانات و کادرهای متخصص برای ارائه خدمات آنلاین به بیماران است. در چنین شرایطی استفاده از روبات های چت اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

برخی از روبات های چت دارای کاربرد بسیار ساده ای نظیر تعیین نوبت ویزیت یا پیگیری خدمات درمانی هستند، با این حال نمونه های تازه تر در زمینه ارائه برخی از توصیه های پزشکی براساس اظهارات بیماران نیز توانمند هستند. این امر توانایی روبات های چت برای ارائه خدمات تخصصی را افزایش داده است. با این حساب گاهی اوقات ما به هیچ وجه نیازمند مراجعه به درمانگاه نخواهیم بود.

بیشک فناوری روبات های چت در زمینه سلامت هنوز در ابتدای راه قرار دارد. استفاده از نظرات بیماران در زمینه ارائه خدمات و همچنین ایجاد پیوند نزدیکتر میان حوزه سلامت و فناوری برای توسعه اپ ها و روبات های موجود ضروری خواهد بود.

 

10. جستوجوی صوتی

فناوری جستوجوی صوتی امکانات بسیار زیادی در اختیار بیماران قرار می دهد. امروزه بسیاری از مردم به جای تایپ موارد مورد نیازشان برای یافتن اطلاعات در موتورهای جستوجو اقدام به استفاده از جستوجوی صوتی می کنند. این فناوری در اپ های حوزه سلامت کاربرد زیادی خواهد داشت. به این ترتیب ما با بیان مشکل موردنظرمان امکان استفاده از خدمات پزشکی به صورت برخط را پیدا می کنیم. سیستم های درمانی دارای هوش مصنوعی بسیار پیشرفته هستند. این امر امکان یافتن نکات تخصصی در زمینه بیماری های مختلف، با تعامل بیماران، را فراهم می سازد.

امروزه برخی از دستیارهای هوشمند نیز در زمینه ارائه خدمات پزشکی از راه دور و سلامت محور فعالیت دارند. این امر شامل دستیارهای سیری، الکسا و گوگل هوم است. مایکروسافت نیز با معرفی دستیار کورتونا گام مهمی در این عرصه برداشته است. شرکت های فعال در زمینه سلامت باید سازگاری بسیار زیادی با الگوی جستوجوی صوتی داشته باشند. در غیر این صورت احتمال شکست در جلب نظر بیماران افزایش می یابد.

 

جمعبندی

فناوری های نوین نقش مهمی در توسعه خدمات بهداشتی و سلامت ایفا می کنند. این امر محدود به حوزه خاصی از درمان و سلامت نیست. نکته مهم استفاده درست از فناوری های در دسترس و تلاش برای ارائه خدمات بهتر است. به این ترتیب امکان جلب نظر بیماران فراهم خواهد شد. بسیاری از مردم هنوز نسبت به استفاده از فناوری های مدرن در حوزه سلامت اطمینان کافی ندارند. تلاش برای جلب نظر مردم با استفاده از فناوری های تازه بخش مهمی از کار کادرهای درمانی و برندها را تشکیل می دهد.

 

منبع: forsatnet

 

همچنین بخوانید:

کاربردهای واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VR در پزشکی از راه دور

مروری بر مدیکر

جراحی از راه دور چگونه است؟

بالا