اینترنت نسل پنجم درمان را دگرگون می‌کند/ آینده روشن پزشکی از راه دور با استفاده از فناوری

افزایش دستگاه‌های اینترنت اشیاء که توسط اینترنت نسل پنجم به یکدیگر متصل شده‌اند، موجب شده تقریباً هر صنعتی متحول شود، چراکه مشاغل، محیط‌ها و مشتریان به یکدیگر متصل شده‌اند. شاید هیچ صنعتی مانند درمان و پزشکی، اینترنت اشیاء و G۵  را به‌سرعت اتخاذ نکرده باشد، زیرا این فناوری‌ها برنامه‌ها را ساده‌تر کرده و نظارت بر بیماران را راحت‌تر می‌کنند. همچنین درمان از راه دور را فراهم می‌کنند.بااین‌حال، برای مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا، به همبستگی و ارتباط بیشتری بین متخصصین درمانی و بیماران نیاز داریم. همچنین درعین‌حال صنعت درمانی باید برای محافظت از داده‌های حساس بیماران، خدمات حفاظتی مناسبی را اتخاذ کند.

 

G۵ ارتباط بیشتری را فراهم می‌کند

ازآنجاکه کادر درمان در طول همه‌گیری با چالش‌های جدید زیادی روبرو هستند، فناوری‌های اینترنت اشیاء و G۵ به آنها در واکنش به این چالش‌ها کمک کرده‌اند.مانند بسیاری از بخش‌های دیگر، مراقبت‌های بهداشتی از اینترنت اشیاء برای ساده‌سازی کار روزانه استفاده می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اینترنت اشیاء بیمارستان‌ها را قادر می‌سازد تا وضعیت تختخواب و بیماران را بهتر ردیابی کنند. این فناوری نه‌تنها می‌تواند به شناسایی نزدیک‌ترین پرستار یا پزشک پشتیبان برای یک بیمار کمک کند بلکه همچنین خالی شدن تختخواب برای یک بیمار جدید را به کارد درمان اطلاع می‌دهد. علاوه بر این می‌تواند امور اداری بیمارستان و کارهای مربوط به پذیرش بیمار را راحت‌تر کند، درنتیجه زمان انتظار بیماران به نصف کاهش یافته و نیز شأن بیمار حفظ می‌شود.

اینترنت اشیاء و G۵همچنین با دسترسی پزشکان به داده‌های دقیق‌تر و کامل، کیفیت درمان و مراقبت را بهبود می‌بخشند. اکنون دستگاه‌ها بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی، عملکرد بدن را تحت نظر دارند، بنابراین پزشکان می‌توانند سلامتی بیماران را حتی در صورت عدم حضور در مطب ارزیابی کنند. برای مثال اگر فشارخون، سطح انسولین یا اکسیژن‌رسانی تغییری کند، پزشک هشداری را دریافت کرده، و حتی قبل از اینکه بیمار متوجه شود، با وی تماس حاصل می‌شود.

علاوه بر این مورد، همچنین جریان مداوم داده‌ها دستگاه‌ها را قادر می‌سازد تا روند سلامتی بیمار را ردیابی کنند. به‌طور فزاینده‌ای، افراد در معرض خطر(با بیماری زمینه‌ای)، اینترنت اشیاء را به همه وسایل خانه خود اضافه می‌کنند، تا یک تصویر جامع‌تر از وضعیت و نحوه عملکرد خود در محیط خانه را به پزشکان ارائه دهند. هشدارهای فوری و داده‌های بیشتر به معنای مراقبت بهتر است.

فناوری G۵  با ارائه اتصال بهتر از «پزشکی از راه دور» پشتیبانی کرده و به بیماران امکان می‌دهد بدون نیاز به سفر درون یا برون‌شهری به متخصصان پزشکی دسترسی پیدا کنند. این امر به‌خصوص برای بیماران خانگی که دارای شرایط خاصی هستند می‌توانند بسیار مفید باشد.

ازآنجاکه پزشک اطلاعات مربوط به دستگاه‌های متصل را دارد، به‌سرعت آنها را بررسی کرد و به درمان فرد می‌پردازد. این امر نه‌تنها کیفیت زندگی بیماران را بهبود می‌بخشد، بلکه خطر آنها را برای مراجعه به مراکز درمانی و مواجه با مناطق آلوده به ویروس کرونا کاهش می‌دهد. همچنین فشارهای مضاعف روی بیمارستان‌ها نیز کاهش می‌یابد.

سرانجام، جمع‌آوری داده‌های هزاران بیمار، پتانسیل بزرگی در بهبود مراقبت‌های درمانی ایجاد می‌کند. مجموعه‌ای از داده‌ها می‌تواند هم به درک بهتر و هم برای مبارزه با همه‌گیری‌هایی مانند کرونا کمک کند. علاوه بر این برای تشخیص همه‌گیری‌های آینده نیز مؤثر است. از داده‌ها همچنین می‌توان برای ردیابی، تشخیص و درمان موضوعات سلامت گسترده‌تری که بر جامعه تأثیر می‌گذارند استفاده کرد.

 

منبع: ana.press

 

همچنین بخوانید:

بیماران هوشمند

سلامت الکترونیک

همانطور که کادر بهداشت و درمان به سمت تله مدیسین میروند ، فرصت های شغلی بیشتری برای دیگران نیز ظهور میکند

 

 

 

بالا