با ربات شبیه ساز پزشکی HAL آشنا شوید

کمپانی Gaumard Scientific که از سال ۱۹۴۰ میلادی، شبیه ساز آموزشی برای بیمارستان‌ها، مدارس و ...می‌سازد، اخیراً از ربات شبیه ساز پزشکی جدیدی با نام HAL رونمایی کرده است. قابلیت‌های متفاوتی در این ربات گنجانده شده که دانشجویان پزشکی را به چالش می‌کشد.

HAL در واقع یک ربات انسان نمای ۵ ساله است که قابلیت‌های زیادی نظیر نفس کشیدن، گریه کردن، پمپاژ خون، ضربان قلب در آن تعبیه شده و می‌تواند حساسیت آلرژیک را شبیه سازی کند.

بدین ترتیب دانشجویان علوم پزشکی از طریق درمان این ربات می‌توانند با دشواری‌های درمان کودکان و خردسالان آشنا شوند و تجربیات لازم را کسب کنند.

شرکت سازنده‌ی HAL باور دارد که این ربات در واقع دقیقترین و واقعی‌ترین ربات حوزه‌ی آموزش پزشکی است و بدین شکل نزدیکترین تجربه به واقعیت برای مراقبت‌های اضطراری کودکان را شبیه سازی می‌کند.

دانشجویان پزشکی با سنسور‌ها و ویژگی‌های خاص تعبیه شده در این ربات، می‌توانند انواع اقدامات اوژانسی نظیر  ایجاد راه تنفسی موقت روی گلو یا پهلو , تخلیه ریه و ... را تمرین کنند.

علاوه بر این، شبیه ساز پزشکی HAL می‌تواند با دکتر‌ها ارتباط برقرار کند. برای مثال این ربات سر خود را به علامت منفی تکان ‌می‌دهد، گریه می‌کند و حتی از درد مادرش را صدا می زند. این مسئله موجب می شود که دانشجو بیاموزد با استرس‌های این چنینی هم کنار آمده و بهترین عملکردش را بر جای بگذارد.

سیستم مکانیکی-بادی بکار رفته در این ربات، نبض انسان را شبیه سازی می‌کند تا دانشجویان با بررسی این مسئله بتوانند به مسائل خاصی پی ببرند. ضمن اینکه کارتریج‌های تعبیه شده در این ربات، تنفس را شبیه سازی کرده و دی اکسید کربن می‌آفرینند.

به تمامی این امکانات باید سیستم‌های هدیرولیکی را اضافه کرد. این سیستم‌ها نیز پمپاژ خون و توانایی گریه کردن را امکان پذیر می‌کنند.

ربات شبیه ساز پزشکی، ۴۸ هزار دلار قیمت دارد و این مبلغ هزینه‌ی کمی است که می‌تواند جان کودکان زیادی را با تعلیم درست پزشکان نجات دهد.

 

منبع : دیجیاتو

بالا