آشنایی با کارت هوشمند سلامت

کارت سلامت یک کارت پلاستیکی شبیه کارت اعتباری است که اطلاعات درج‌شده روی این کارت توسط کامپیوتر قابل‌خواندن است. این کارت به‌منظور تسهیل ارائه مراقبت‌های بهداشتی صادر می‌شود و می‌تواند اختصاصی یا غیراختصاصی باشد. کارت اختصاصی کارتی است که فقط حاوی اطلاعات پزشکی است و کارتی که در آن اطلاعات بیمه، مالی و اعتباری، تحصیلی و غیره با اطلاعات پزشکی ترکیب شده باشد، یک کارت غیراختصاصی است.

کارت سلامت کارتی است که سلامت جسمی و روحی افراد را تایید نماید. این تاییدیه توسط حوزه‌های بهداشتی و درمانی زیر نظر وزارت بهداشت و درمان با انجام معاینات پزشکی همراه می‌باشد. کارت سلامت در دو حوزه اختصاصی و غیر اختصاصی صدور می‌گردد. در کارت سلامت اختصاصی تنها اطلاعات پزشکی و در کارت سلامت غیر اختصاصی اطلاعات جسمی، پزشکی و بیمه‌ای افراد درج می‌شود. کارت اختصاصی سلامت در واقع کلیدی است برای دسترس سریع‌تر به اطلاعات بیمار.

افراد با در دست داشتن این کارت به کادرهای درمانی کمک بیشتری می‌نمایند تا اگر شخصی مشکلی داشته باشد، به‌راحتی و سریع‌تر درمان شود. کارت سلامت معمولا با عنوان‌های دیگر نظیر کارت بیمه سلامت و یا کارت مراقبت‌های پزشکی نیز بیان می‌شود. در این میان برخی از کشور‌ها در مواقع بحرانی و شیوع بیماری واگیردار برای ورود افراد به کشورشان از آن‌ها کارت سلامت پزشکی می‌خواهند. این نوع کارت‌ها کارت سلامت سفر نامیده می‌شود. معمولا کارت سلامت سفر در فرودگاه‌ کشور مبدا صادر می‌شود.

کارت‌های سلامت با عناوین مختلفی از قبیل کارت بیمه سلامت، کارت بیمار، کارت بیمارستان و کارت مراقبت‌های پزشکی اورژانس مورداستفاده قرار می‌گیرد. در کل دو نوع از این کارت‌ها کاربرد زیادی در مراقبت‌های بهداشتی دارد:

  • کارت اطلاعات بیمار (PDC)

  • کارت تخصصی سلامت (HPC)

کارت اطلاعات بیمار، کارتی است که حاوی اطلاعات پزشکی کامل، دقیق و به‌روز بیمار است که دست خود فرد است تا در موارد اورژانس در دسترس باشد.

کارت تخصصی سلامت، یک کارت مجوز دسترسی شخصی است که جهت متخصصین مراقبت‌های بهداشتی صادر می‌شود. درواقع کارت تخصصی سلامت کلید دسترسی به اطلاعات کارت بیمار است. کارت‌های سلامت با عناوین مختلفی از قبیل: کارت بیمه سلامت، کارت بیمار، کارت بیمارستان و کارت مراقبت‌های پزشکی اورژانس، توسط بیمار، پزشک، کلینیک‌ها، داروخانه‌ها و سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

سلامت

کارت اطلاعات بیمار

 

کارت اطلاعات بیمار، کارتی است که در نزد بیمار نگهداری می‌شود و بیمار اطلاعات پزشکی کامل، دقیق و به روز خود را به خصوص در موارد اورژانس که این اطلاعات دارای نقش حیاتی می‌باشند در دسترس دارد. حتی در موارد غیر اورژانس اطلاعات کامل بیمار، به درمان مناسب، جلوگیری از دوباره کاری در انجام آزمایشات و تستهای پزشکی و هم چنین خطرات ناشی از تداخل تجویز داروها کمک خواهد کرد. این کارت معمولاً حاوی اطلاعات شخصی بیمار، اطلاعات بیمه، اطلاعات اورژانس، تجویزهای دارویی، کد شخصی بیمار و یک کد محرمانه جهت ارتباط بین کارت و دستگاه‌های کارت خوان می‌باشد.

 

کارت تخصصی سلامت

کارت تخصصی سلامت، یک کارت مجوز دسترسی شخصی است که جهت متخصصین مراقبت‌های بهداشتی صادر می‌شود و حاوی اطلاعات قابل خواندن بوسیله کامپیوتر است. متخصصین مراقبت‌های بهداشتی دارنده کارت HPC، بوسیله این کارت در یک سیستم اطلاعاتی شناسایی و اعتبار داده می‌شوند و با توجه به موقعیت و رشته فعالیت مربوط به آنها، اجازه خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی کارت بیمار و ثبت امضای الکترونیکی بر روی مدارک و اطلاعات بیمار را خواهند داشت. در واقع کارت تخصصی سلامت کلید دسترسی به اطلاعات کارت بیمار است، این کارت معمولاً حاوی اطلاعات شناسایی متخصصین سلامت، کد شخصی و امضای الکترونیکی است.

 

کاربردهای کد سلامت

ارائه کارت هوشمند واکسیناسیون با استفاده از سرویس‌های متمرکز در ارائه خدمات الکترونیک همچنین می‌تواند از جهت نظارت بهتر و تحلیل وضعیت واکسیناسیون و بیماری در افراد و سطح جامعه، مؤثر باشد. می‌تواند کمک‌کننده باشد زیرا کد سلامت نشان می‌دهد که هر فرد کجا و چه زمانی واکسن زده است.

فایده دسترسی به اطلاعات فرد از طریق کد سلامت واکسیناسیون هوشمند این است که زمانی که فرد تصمیم می‌گیرد در اجتماعات خاصی مانند ورزشگاه‌ها، جلسات، همایش‌ها، رستوران‌ها شرکت کند کد سلامت او رهگیری می‌شود و اگر واکسن تزریق نکرده یا تست پی‌سی‌آر او مثبت بوده باشد، از حضور در آن اجتماع منع می‌شود. دولت بنا دارد مانند آنچه در سایر کشورها در خصوص واکسیناسیون هوشمند انجام شده، در سرویس کارت ملی دسترسی به اطلاعات تزریق واکسن افراد و تست پی‌سی‌آر را تعریف کرده و به‌طور مشخص سامانه‌ای را برای ارائه کارت سلامت طراحی کند؛ بدین صورت که کد ملی در سامانه وارد می‌شود و با احراز هویت از طریق QR کد روی تلفن همراه، می‌توان به وضعیت واکسیناسیون و احیاناً بیماری فرد پی برد. وزیر بهداشت اعلام کرده چگونگی اجرای طرح واکسیناسیون هوشمند و زیرساخت‌های آن موردتوجه دولت است.

 

منبع:انجمن تله مدیسین ایران

 

همچنین بخوانید:

دانستنی های لازم در مورد ویزیت آنلاین و پزشک خانواده

هر آنچه در مورد پزشک آنلاین باید بدانیم

آشنایی با نکاتی برای افزایش سطح کیفیت ویزیت از راه دور برای بیماران و پزشکان

بالا