تشخیص بیماری ژنتیکی از چهره افراد به کمک هوش مصنوعی

گروهی از پژوهشگران بریتانیایی موفق شده اند نوعی سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کنند که می تواند بیماری های نادر ژنتیکی را از چهره افراد تشخیص دهد.

 

شاید باور کردنی نباشد، اما به نظر می رسد قرار است با نوعی متفاوت از تکنولوژی های پزشکی رو به رو باشیم که بیماری را از چهره افراد می خواند.

 

طبق یک مطالعه جدید، نوعی از تکنولوژی هوش مصنوعی می تواند با دقت بالای خود، برخی از اختلالات ژنتیکی نادر را با استفاده از یک عکس از بیمار شناسایی کند.طبق مطالعه منتشر شده در مجله Nature Medicine، تکنولوژی  هوش مصنوعی به کار رفته در این برنامه شگفت انگیر با نام «گشتالت عمیق» شناخته می شود. این تکنولوژی با بررسی تصاویر فرد می تواند تشخیص بسیاری از سندرم ها را پیش از انجام آزمایش میسر کند.

 

این مطالعه نشان می دهد 8٪ از مردم دارای بیماری هایی با اجزای ژنتیکی کلیدی هستند و بسیاری از ویژگی های صورت در تشخیص سریع این بیماری ها نقش دارند . این تکنولوژی میتواند به عنوان مثال، سندرم آنجلمن( اختلالی را که بر سیستم عصبی اثر میگذارد) پیش از حاد شدن یا ظهور علائم اولیه شناسایی کند.

 

"یارون گوروویچ"، مدیر فن آوری در FDNA(یک شرکت پزشکی هوش مصنوعی) و رهبر این پژوهش ها می گوید: این دستاورد بسیار عالی است.این نشان می دهد که چگونه می توان با استفاده از الگوریتم های پیشرفته ، مانند یادگیری عمیق، به یک میدان چالش برانگیز که در آن داده های موجود کوچک است و در شرایطی که بیماری تشخیص داده نمی شود، همه چیز را به نفع بیمار تغییر داد. "

 

او افزود: این امر برای تحقیقات و برنامه های آینده و شناسایی سندرم های ژنتیکی راههای جدیدی باز می کند.

 

گوروویچ و تیم او با استفاده از 17 هزار تصویر صورت از بیماران موفق شدند بیش از 200 نوع سندرم ژنتیکی مجزا را به هوش مصنوعی دیپ گشتالت آموزش دهند. در نهایت هوش مصنوعی موفق شد که در 91٪ موارد درست شناسایی کند.این مطالعه توضیح می دهد که ویژگی های صورت به پیش بینی بیماری ها منجر شده است.

 

جورج کاردوزو، استاد ارشد هوش مصنوعی پزشکی در مدرسه مهندسی پزشکی و علوم تصویربرداری در کالج کینگ لندن، این تکنولوژی را "بسیار جالب" توصیف کرد.

 

وی افزود: "ابزارهای هوش مصنوعی راهکارهایی فوق العاده برای پیش بینی جهش های ژنتیکی از طریق فنوتایپ های تصویربرداری، کاهش بار سیستم های مراقبت های بهداشتی و بهبود شیوه مراقبت از بیماران را فراهم کرده است. (فنوتیپها ویژگیهای قابل مشاهده بیماری هستند.)

بالا