دندانپزشکی از راه دور چیست و چگونه در تله مدیسین قرار گرفته است؟

Telehealth کلمه کلیدی است که توصیف این دوره جدید از ارائه خدمات بهداشتی حرفه ای است. با این تغییر به سمت مراقبت از راه دور و مراقبت مجازی  و همچنین مطالعاتی که حاکی از اهمیت بهداشت دهان و دندان در مراقبت های اولیه است ، این مطلب به طور فزاینده ای به پزشکی از راه دور و دندانپزشکی از راه دور اشاره کرده است.

مانند پزشکی از راه دور ، teledentistry اصطلاحی است که به راه دور تعبیر میشود اما این دو یکسان نیستند. Teledentistry در واقع بخشی از Telehealth است که یک اصطلاح گسترده تر شامل کلیه خدمات بهداشتی از راه دور ویا فناوری محور است.

 

Telehealth چیست؟

Telehealth شامل سیستم های مختلف پزشکی از راه دور ، ابزارهای مراقبت های بهداشتی و شیوه های مراقبتی است که امکان ارائه آموزش های بهداشتی یا خدمات از راه دور را  مانند موارد زیر داراست:

ویزیت تصویری زنده (همزمان) انتقال و ارسال اطلاعات (ناهمزمان) رادیوگرافی ، عکس ، فیلم ، تصاویر دیجیتالی از طریق یک سیستم ارتباطات الکترونیکی ایمن به یک پزشک. این اطلاعات سپس برای تشخیص یا ارائه خدمات استفاده می شود.

نظارت از راه دور بر بیمار (RPM) - جمع آوری داده های بهداشتی و پزشکی شخصی از یک فرد از طریق فناوری های دستگاه الکترونیکی پزشکی. داده ها به مکان دیگری (گاهی اوقات از طریق یک سرویس پردازش داده) منتقل می شوند که ارائه دهنده می تواند برای نظارت بر شرایط و پشتیبانی از ارائه مراقبت به آن دسترسی داشته باشد.

بهداشت و درمان با موبایل (mHealth) - آموزش ، مراقبت و تحویل مراقبت های بهداشتی از طریق دستگاه های ارتباطی مانند تلفن های همراه ، رایانه های لوحی و دستیاران دیجیتال شخصی (PDA) انجام می شود.

 

Teledentistry چیست؟

بهداشت از راه دور یک دسته از راه حل های بسیار گسترده است که با انجام آن از راه دور ، سلامت دهان و دندان را به بیماران ارائه می دهد.در اینجا افرادی که به یک دندانپزشک برای محل زندگیشان دسترسی ندارند و یا به دور از یک مطب دندان پزشک هستند از طریق تلفن یا قابلیت ویدئو کنفرانس و یا وسایل دیگری که بالا ذکر شد ،میتوان کمک کرده و مفید واقع شد. این فن آوری می تواند اهرمی برای بهبود دسترسی به مراقبت، جمع آوری و تبادل اطلاعات با یک دندانپزشک دارای مجوز میباشد همچنین ارائه و حمایت از بیمار برای خدمات دندانی، تشخیص، مشاوره، درمان، انتقال اطلاعات دندان پزشکی و آموزش و پرورش است.

 

تعریف Teledentistry

ویدیو و اتصال سیستم صوتی که امکان می دهد تا جلسات "مجازی" در زمان واقعی رخ دهد.تقریبا به هر مکان پزشکی از راه دور که از طریق فناوری به ویزیت از راه دور بیماران میپردازد اشاره دارد.ویزیت teledental می تواند یک ویدئو کنفرانس بین دندانپزشک و بیمار با توجه به یک مشکل بهداشت دهان و دندان و همچنین چکاپ بیماران بهبود یافته برای دسترسی به اطلاعات در مورد اهمیت بهداشت دهان و دندان باشد.با تکامل تکنولوژی، چکاپ های فوری دهان و دندان میتواند به جلوگیری از خراب شدن دندان ها،عفونت، به وجود آمدن مشکلات حاد و گران و... کمک کند.

 

پذیرش Teledentistry و تقاضای مصرف کننده

افراد برای جلوگیری از هزینه گزاف و صرف زمان زیاد برای  رسیدن به بیمارستان و یا کلینیک های فوری ، تقاضیشان برای انواع شاخه های پزشکی از راه دور، از جمله دندانپزشکی از راه دور رو به افزایش است. این امر به ویژه در مناطق روستایی و کم درآمد شهری که برای جذب دندانپزشکان برای جوامع خود تلاش می کنند صادق است.

Telehealth به طور فزاینده ای به عنوان روشی برای رفع نابرابری های مراقبت های بهداشتی از جمله بهداشت دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرد و این امر به سیستمی تبدیل می شود که امکان مشورت با پزشکان ، پرستاران ، دندانپزشکان یا سایر متخصصین مراقبت های بهداشتی از خانه یا مطب وجود دارد.

 

TeleDentists دوران جدیدی از مراقبت از دندان را نشان می دهد

از زمان اختراع تلفن ، دندانپزشکان teledentistry  را انجام داده اند. در حال حاضر با خدماتی مانند TeleDentists ، امکان انجام ویزیت های دندانپزشکی مجازی از طریق Telehealth برای آن دسته از مشکلات فوری دهان و دندان در 24/7/365 از طریق مشاوره ویدیویی - و در صورت لزوم قرار ویزیت روز بعد در مطب دندانپزشکی وجود دارد.

مشاوره ویدیویی ، لپ تاپ ، رایانه لوحی یا تلفن هوشمند بیمار را به یک دندانپزشک مجازی که مشکل بیمار را تشخیص می دهد متصل می کند و باعث می شود بیمار سریعتر احساس بهتری داشته باشند  که ممکن است شامل یک نسخه الکترونیکی برای یک داروی ضد درد آنتی بیوتیک و ...  باشد. در صورت نیاز به مراقبت های بعدی ، قرار ویزیت های روز بعد با یک دندانپزشک مناسب رزرو می شود که به راحتی در نزدیکی بیمار قرار دارد.

 

TeleDentists چندین برنامه را به عموم ارائه می دهد ، از جمله:

-برنامه کنترل مسواک زدن با کد QR برای پیشگیری از بیماری سپسیس

-نظرات دوم دندانپزشکی ، این امکان را به بیماران می دهد تا در مورد معالجه دندانپزشکی با متخصصان مشورت کنند.

-مرکز آموزش (قابل دسترسی برای عموم) ، که در آن کاربران می توانند در مورد محصولات و مراقبت از منزل با بهداشتی دندانپزشکی صحبت کنند.

-بررسی لبخند برای دیدن اینکه چگونه لبخند آنها از 1-10 به ثمر می رسد. برای کسانی که می خواهند نمره خود را بهبود بخشند ، TeleDentists می تواند دستورالعمل های بهداشت دهان و دندان و توصیه های محصول را ارائه دهد.

 

بیمارستان ها ، کلینیک های فوریت های پزشکی ، کارفرمایانی که مراقبت از راه دور را ارائه می دهند

اکنون بیمارستان ها ، مراکز مراقبت فوری و کارفرمایان در حال اجرای سرویس های مبتنی بر ابر TeleDentists برای کاهش هزینه ها و بهبود دسترسی به مراقبت های دندانپزشکی هستند. خدمات TeleDentists به اتاقهای اورژانس و مراکز مراقبت فوری امکان دسترسی سریع به متخصص را برای درمان این مشکلات مراقبت سطح دهان و دندان را در کسری از هزینه که اگر توسط پزشک ER انجام شود ، متحمل می شوند.

این امر به کارفرمایان این امکان را می دهد که با ارائه خدمات مناسب از راه دور از طریق کلینیک های محل کار یا مراکز پزشکی مدارس ، بهره وری از دست رفته را به دلیل مشکلات دندانپزشکی اصلاح کنند.

 

منبع: vsee

 

همچنین بخوانید:

پزشکی از راه دور در بخش اطفال

مروری بر مشاوره و مشاوره از راه دور

مروری بر مزایای تله مدیسین

بالا