محاسن جراحی از راه دور

روش برای انجام جراحی های پزشکی بدون تماس مستقیم پزشک با بیمار در طول عمل می باشــد که با دادن کنترل ابزارهای طراحی رباتیک به پزشکان عملـــی شده است. پزشک می تواند عمل را تقریبـا در هر مسافتی انجام دهد در حالیــکه بیمار توسط ابزارهای جراحی رباتیک با کنترل از راه دور تحــت جراحی قرار می گیرد. چیزی که پزشک را قادر به کنترل جراحی می کند یک Link اینترنتی قوی است که برای برقراری ارتباط بین پزشک و وسایل جراحی، مانیتورها و همچنین ارتباط با پزشکان با تجربه مورد استفاده قرار می گیرد. بیمار تحت عمل با ابزارهای رباتیک تنها رها نمی گردد بلکه یک دستیار پزشک در محل عمل حضور دارد تا مشکلاتی را که ممکن است پزشک در اثر تاخیرهای جزئی در ارسال اینتـرنتی دریافت نکند، مشـاهده کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

محاسن جراحی از راه دور

جراحی از راه دور با کمک کامپیوتر صورت می گیرد، بنابراین با توجه به این موضوع نقاط قوت کامپیوتر را می توان با تجربیات انسانی تلفیق نمود. در یک جراحی خاص بازوی رباتیک می تواند اثر لرزش طبیعی دست جراح را کم کرده  و چالاکی جراح را بالا ببرد. همچنین می توان ورودی های اعمال شده توسط جراح را با کامپیوتر آنالیز نمود و پس از پالایش دستورات، آنها را به بازوی رباتیک اعمال کرد. می توان با کمک میکروسکوپ و کامپیوتر دامنه حرکات جراح را به حرکات با مقیاس کوچکتر تبدیل کرد و در نتیجه  می توان کارهای ظریف تری را که در حالت معمول امکان اجرای آنها توسط عامل انسانی وجود ندارد با استفاده از بازوهای رباتیکی ریز انجام داد. در این حالت در حین جراحی به بدن بیمار آسیب کمتری وارد می شود و بهبودی او سریع تر اتفاق می افتد.

 

تاریخچه جراحی از راه دور

اولین امدادرسانی به کوهنوردان از طریق پزشکی از راه دور، در سال ۱۹۹۶م. و سپس تجهیز نمودن آنها در سال ۱۹۹۸م. با ابزارهایی که دمای بدن، نبض و سطح اکسیژن خون کوهنوردان را اندازه می‌گرفتند (back-bio)، انجام شد. از آن پس، تحولات وسیعی در کاربرد پزشکی از راه دور، در سراسر جهان آغاز گردید؛ به طوری که از مشاورهای ساده پزشکی به کمک تلفن و ایمیل گرفته تا ارسال عکس‌های رادیولوژی، ام آر آی، سی تی اسکن، نتایج آزمایشگاهی و حتی انجام جراحی از راه دور را شامل می‌شود.

در سال ۱۹۸۸ از طریق برش های کوچک ایجاد شده بر روی بدن دوربین کوچکی وارد بدن شده و جراحی تهاجمی کوچکی انجام شد. در سال ۱۹۹۶ جراحی رباتیک کامپیوتری انجام شد. در سال ۲۰۰۰ ، FDA (اداره دارو و غذای آمریکا) امکان استفاده از سیستم روباتیک را در اتاق عمل تصویب کرد.

در سال ۲۰۰۱ پزشکی در نیویورک آمریکا کیسه صفرای یک بیمار ۶۸ ساله را در استراسبورگ فرانسه عمل کرد. این کار با هدایت از راه دور یک بازوی رباتیک انجام شد. دوره نقاهت بیمار  فقط ۲ روز بود در حالی که در عمل جراحی باز کیسه صفرا دوره نقاهت بیشتر از ۶ روز طول می کشد. در این جراحی دو تیم پزشکی درگیر بودند  (در نیویورک و در استراسبورگ)  که با ویدئو و خط فیبر نوری سرعت بالا با هم در ارتباط بودند. این دو تیم ۸۷۰۰ مایل فاصله داشتند. تاخیر زمانی تصاویر دریافت شده از طرفین بر روی صفحه مونیتور نشان داده می شد و میزان آن کمتر از ۲۰۰ میلی ثانیه بود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

  اولین جراحی از راه دورفرااقیانوسی در جهان:

برای اولین بار عمل جراحی از راه در۷سپتامبر۲۰۰۱ دور با کمک ربات، بر روی یک پیر زن ۶۸ ساله انجام گرفت.  در این عمل جراحی ۴۰۰۰ مایل (۷۰۰۰ کیلومتر) فاصـله بین تیم جراحــی نیـویورک و بیماربستری در بیمارسـتانCIVIL  در شرق فرانسه وجود داشت که باخط فیبر نوری پرسرعت طی می شد.. پزشک مستقر در نیویورک و ســایل جراحــی نهاده شده در اتاق عمل توسط ربات را دستکاری می کرد این عمل با اسـتفاده از سیســتم جراحـــی رباتـیک لاپاروسکوپی Zeus انجام پذیرفــــت و کسیه ی صفرای این خانم برداشته شد. این عمل تنها ۵۴ دقیقه به طول انجامــید و این خانم ۶۸ سـاله دو روز بعد از عـــمل روانه خـا نه شد و بعد از یک هـــفته فعالـیت عادی خود را از سرگرفت. ربات مورد استفاده در این جراحی طوری طراحی شده بود که عمل را با حداقــل تهاجم ممکن انــــــــجام دهد. جراحی با استفاده از تصاویری که توســط یک دوربیـن گرفـته می شد و جراح آن را در یــک صــــفحه نمــایش می دید، با استفاده از یک Joy stick، بازوی ربات ها را کنتــــرل  می کرد و عمل را انجام می داد. تاخیر قابل  قبول برای انتقال اطلاعات کدنیــگ تصویر در چنین عملیاتی msec 330  است که در سیــستم مورد بحث با اســتفـــــاده از تکنــــولـــوژی  ATM و  RAD’S   ACE-2002  و نــیز  NTV    (Network Termination Unit)قادر به کاهش تاخیر تا ۱۱۵ میلی ثانیه شد.

این روش نه تنها یک حس جراحی واقعی را در جراح القاء می کند بلکه به جراح اجازه می دهد که طبق متدها و رویه‌های همیشگی و معمول خود عمل کند جراح نیاز ندارد چیز جدیدی یاد بگیرد حرکات دست سریع و دقیق هستند. قابل رؤیت بودن حرکت تجهیزات جراحی و فیدبک نیرو که از طرف بافت به تجهیزات وارد می شود با مقیاس‌بندی دقیقا به دست جراح منتقل می شود و سبب می‌شود که microsurgery حتی از حالتی که جراح در کنار بیمار است آسانتر شود. سیستم از دوربینهای رنگی برای تصویربرداری و صدابرداری استریو از محلهای جراحی استفاده می کنند. و جراحی که در راه دور قرار دارد این تصاویر را از طریق عینکهای مخصوص می‌بیند و جراح یک جفت manipulator کنترل شده از راه دور  که قابلیت بازتاب نیرو را دارند در دست می گیرد که در انتهای مسیر به یک جفت effector‌ کنترلی در محل جراحی متصلند فیدبک تصویر، صدا و نیرو که از End – Effector ها به جراح منتقل می شوند حــــس حضور در محل را در او القـاء می کند. Manipulator جراح از دو قسمت تشکیل شده است قسمت اول آن قسمت حرکت دهنده کلی آن است که خارج بدن قرار دارد این قسمت مسئول حرکت میلی ربات است که قسمت دوم ربات کنترل شونده است. دومین بخش Slaveها میلی ربات است که وارد بدن بیمار می شوند. متعاقبا باید خیلی کوچک باشد و در عین حال توانایی یک محدوده  وسیع حرکتی و نیروهای نسبتا بزرگ را داشته باشد. برای برآورده کردن این نیازها یک مچ ۲ درجه آزادی استفاده می شود که توانایی چرخش دور محور خودش و حرکت در جهات دیگر را دارد.

 

همچنین بخوانید:

حوزه‌هاى سلامت دیجیتال

کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان توسط هوش مصنوعی

تفاوت تله ویزیت با تله مدیسین

بالا