مشاوره دارویی از راه دور یا Telepharmacy چیست؟

مشاوره دارویی از راه دور یا Telepharmacy، برای زمان هایی که امکان تماس مستقیم با داروساز وجود ندارد، خدمات مشاوره ای به بیماران ارائه می دهد. بیماران می توانند از طریق تلفن برای گرفتن مشاوره و نظارت دارویی با داروساز ها تماس بگیرند.

این عبارت به معنی تحویل مراقبت های دارویی از طریق ارتباطات راه دور به بیماران در مکان هایی است که ممکن است آنها تماس مستقیم با داروساز نداشته باشند که یک نمونه از پدیده وسیعتر تله مدیسین است که در زمینه داروسازی اجرا شده است.

داروخانه ها ساختار مهم سیستم های بهداشتی هستند و به دلیل انتشار گسترده آنها حداقل در کشورهای صنعتی می توانند خدمات درمانی را به صورت مویرگی ارائه دهند. متخصصان واجد شرایط بهداشتی مانند داروسازان علاوه بر پخش داروهای دارویی ، می توانند در مورد رژیمه ای فرض دارویی به بیماران مشاوره دهند و همچنین می توانند خدمات فارماکوویژه را ارائه دهند .

علیرغم نقش مناسب داروخانه ها به عنوان نقاط مراقبت های بهداشتی سطح اول ، توزیع نابرابر این ساختارها در کشورهای توسعه یافته نیز مشهود است مانند کمبود در توزیع دارو در سطح منطقه ای و در سراسر مناطق شهری و روستایی. با توجه به این کاهش انتظار می رود این مشکلات سریع تر برطرف شود.

استفاده از فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) به بخش بهداشت می تواند چشم اندازهای جدیدی را در ارائه خدمات درمانی باز کند و می تواند در کاهش مشکل در دسترس بودن متخصصان بهداشتی کمک کند. خدمات از راه دور می توانند یک فرصت ارائه دهند. Telepharmacy به عنوان "ارائه مراقبت داروساز (داروسازان ثبت شده و داروخانه ها )از طریق مشاوره از راه دور برای بیمارانی که در فاصله دور قرار دارند" تعریف شده است.

خدمات از راه دور عبارتند از: نظارت بر دارو درمانی، مشاوره درمانی، مجوز قبلی و مجوز مجدد برای داروهای تجویزی و نظارت بر انطباق فرمول ها با کمک کنفرانس تلفنی یا ویدئو کنفرانس. از راه دور داروها با بسته بندی اتوماتیک و سیستم های برچسب زنی نیز می توان به عنوان نمونه ای از آن فکر کرد. خدمات Telepharmacy را می توان در سایت های داروخانه های خرده فروشی یا از طریق بیمارستان ها، خانه های پرستاری یا سایر مراکز درمانی تأمین نمود.

  این اصطلاح همچنین می تواند به استفاده از ویدئو کنفرانس در داروخانه برای مقاصد دیگر، مانند ارائه آموزش، آموزش، و خدمات مدیریت به داروسازان و کارکنان داروخانه که از راه دور مراجعه کند.

 

مزایا و معایب

درخواست دارو و مشاوره دارووی از داروخانه از راه دور در جوامع کوچکتر روستایی که برخی از آنها نمی توانند از یک داروساز تمام وقت پشتیبانی بگیرند یا نمی توانند به راحتی یک داروساز را برای اقامت در منطقه خود داشته باشند بسیار کاربردیست. برقراری ارتباط تلفنی بطور بالقوه می تواند به بیماران در نقاط دور افتاده برای دسترسی به مراقبت های حرفه ای داروسازی که نمی توانند بصورت محلی دریافت شوند ، فوق العاده باشد که این امر موجب مشاوره بهتر بیمار ، نظارت بر مصرف دارو ،  نظارت بر رعایت موارد دارویی ، کاهش هزینه ها و ایمنی بیمار را بهبود بخشد. اشتراک مطالب دارویی بین سایتها همچنین می تواند هزینه های موجود را کاهش دهد و ممکن است دیگر نیازی به استخدام داروساز تمام وقت نباشد.

بیشتر خدمات Telepharmacy از طریق پوشش گسترده ای از خدمات دارویی و همچنین در مناطقی که به دلیل مشکلات اقتصادی یا جغرافیایی تحت حمایت نیستند ارائه می شود. كاهش تعامل انسانی بین متخصصان بهداشت و بیمار ، مشكلات در ارزیابی داروها و افزایش خطر برای امنیت و یكپارچگی اطلاعات بیمار ، نشانگر برخی از معایب احتمالی این نوع پزشکی از راه دور است .

 

از جمله کشورهایی که خدمات مشاوره دارویی از راه دور را انجام میدهند میتوان به استرالیا از سال 1942،آمریکا از سال 2000،کانادا از 2003 اشاره کردو پس از راه اندازی ماشین پخش و توزیع دارویی ، Telepharmacyدر کشورهای انگلستان بحرین ، بلژیک ، کوبا ، انگلیس ، آلمان ، گوام ، ایتالیا ، ژاپن ، اسپانیا و ونزوئلا از سال 2010 تا 2013 پیاده سازی شد.

 

منبع: ویکیپدیا و ncbi

 

همچنین بخوانید:

بیمارستان هوشمند در مقابله با ویروس کرونا چه نقشی دارد؟

تله مدیسین درحال تغییر چهره مراقبت های بهداشتی است‌.

مراقبت بهداشتی Telemental، یک جایگزین موثر برای مراقبت های بهداشت روان

بالا