مروری بر دندانپزشکی از راه دور

پزشکی از راه دور (تله مدیسین)استفاده از فن آوری های مبتنی بر اطلاعات و سیستم های ارتباطی به منظور ارائه مراقبت های سلامت از مناطق جغرافیایی دوردست است. دندانپزشکی از راه دور اطلاعات الکترونیکی را مورد استفاده قرار می دهد تا تکنولوژی ها را بهم ارتباط داده تا در زمانی که فاصله ها بین طرفین جدایی می اندازد، مراقبت های بهداشتی درمانی را فراهم و پشتیبانی نماید.

تله مدیسین را می توان بخشی از یک زنجیره وسیعتر مراقبتی دانست که می تواند این زنجیره را بهبود بخشیده وکیفیت و کارایی مراقبت های سلامت را بهبود بخشد. تله مدیسین امروزه درمراکز آکادمیک پزشکی، بیمارستانها، شرکت های مراقبت های مدیریت شده، مراکز بهداشتی درمانی روستایی و همینطور در سطح بین المللی برای ارتباط ارائه دهندگان خدمات در کشورهای در حال توسعه با بیمارستانهایی در کشورهای توسعه یافته به کار گرفته می شود. پیشرفت هایی که در ارتباطات دیجیتالی و ارتباط از راه دور و اینترنت کسب شده فرصتی بی سابقه را برای دسترسی راه دور به مراقبت های پزشکی فراهم آورده است.

فیلد دندانپزشکی نیز طی سالهای اخیر فن آوری های نوآورانه گسترده ای را داشته است و پیشرفت های قابل توجهی در استفاده از رایانه ها و فن آوری ارتباط از راه دور ، سرویس های تصویربرداری تشخیصی دیجیتال، تجهیزات و نرم افزارهایی متعدد برای آنالیز و پیگیری وضعیت بیماران وجود داشته است. با بهره گیری از فن آوری اطلاعات پیشرفته ، دانش دندانپزشکی امروزه امکان پیشرفت هایی بسیار بیشتر از آنچه قبلاً قادر بود یافته است. این فن آوری های نوین نه تنها کیفیت اداره بیماران را بهبود بخشیده بلکه اداره نسبی یا کامل ایشان ازکیلومترها فاصله دور از مراکز مراقبتی یا دندانپزشکان مجرب را میسر نموده است. به کلیه فرایند های مربوطه اعم از شبکه، اشتراک اطلاعات دیجیتال، مشاوره از راه دور،بررسی و آنالیز وضعیت بیماران در بخشی از دانش تله مدیسین که به دندانپزشکی مرتبط است و اصطلاحاً دندانپزشکی از راه دور یا Teledentistry نامیده می شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

ویدیو و اتصال سیستم صوتی که امکان می دهد تا جلسات "مجازی" در زمان واقعی رخ دهد.تقریبا به هر مکان پزشکی از راه دور که از طریق فناوری به ویزیت از راه دور بیماران میپردازد اشاره دارد.ویزیت teledental می تواند یک ویدئو کنفرانس بین دندانپزشک و بیمار با توجه به یک مشکل بهداشت دهان و دندان و همچنین چکاپ بیماران بهبود یافته برای دسترسی به اطلاعات در مورد اهمیت بهداشت دهان و دندان باشد.با تکامل تکنولوژی، چکاپ های فوری دهان و دندان میتواند به جلوگیری از خراب شدن دندان ها،عفونت، به وجود آمدن مشکلات حاد و گران و... کمک کند.

بهداشت از راه دور یک دسته از راه حل های بسیار گسترده است که با انجام آن از راه دور ، سلامت دهان و دندان را به بیماران ارائه می دهد.در اینجا افرادی که به یک دندانپزشک برای محل زندگیشان دسترسی ندارند و یا به دور از یک مطب دندان پزشک هستند از طریق تلفن یا قابلیت ویدئو کنفرانس و یا وسایل دیگری که بالا ذکر شد ،میتوان کمک کرده و مفید واقع شد. این فن آوری می تواند اهرمی برای بهبود دسترسی به مراقبت، جمع آوری و تبادل اطلاعات با یک دندانپزشک دارای مجوز میباشد همچنین ارائه و حمایت از بیمار برای خدمات دندانی، تشخیص، مشاوره، درمان، انتقال اطلاعات دندان پزشکی و آموزش و پرورش است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

پذیرش Teledentistry و تقاضای مصرف کننده

افراد برای جلوگیری از هزینه گزاف و صرف زمان زیاد برای  رسیدن به بیمارستان و یا کلینیک های فوری ، تقاضیشان برای انواع شاخه های پزشکی از راه دور، از جمله دندانپزشکی از راه دور رو به افزایش است. این امر به ویژه در مناطق روستایی و کم درآمد شهری که برای جذب دندانپزشکان برای جوامع خود تلاش می کنند صادق است.

Telehealth به طور فزاینده ای به عنوان روشی برای رفع نابرابری های مراقبت های بهداشتی از جمله بهداشت دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرد و این امر به سیستمی تبدیل می شود که امکان مشورت با پزشکان ، پرستاران ، دندانپزشکان یا سایر متخصصین مراقبت های بهداشتی از خانه یا مطب وجود دارد.

 

روشهای مشاوره از راه دور

مشاوره از راه دور دردندانپزشکی به هر یک از طرق زیر می تواند اتفاق بیفتد: مشاوره همزمان (در لحظه) یااصطلاحاً Real-Time و روش "ذخیره وارسال" (Store-and Forward Method). مشاوره همزمان با استفاده از ویدئو کنفرانس که طی آن متخصصین دندانی و بیمارانشان در محل های مختلف می توانند یکدیگر را دیده صدای هم را بشنوندو با دیگری ارتباط برقرار نمایند.  روش "ذخیره وارسال" به منظور تبادل اطلاعات بالینی و تصاویر استاتیکی که توسط متخصص دندانی گردآوری و ذخیره شده است برای مشاوره و طراحی درمان کاربرد دارد.

بیمار در زمان مشاوره حضورندارد. دندانپزشکان می توانند اطلاعات بیمار، رادیوگراف ها و تصاویر بافت های سخت و اطراف دندان، درمان های قبلی، نتایج تست های آزمایشگاهی و هر گونه اطلاعات قابل انتقال توسط سایر ارائه دهندگان خدمات را به اشتراک بگذارند. این اشتراک داده می تواند اهمیت بسیار زیادی برای بیماران علی الخصوص آن هایی که نیاز به مشاوره تخصصی دارند داشته باشد.

سومین روشی که توصیف شدهاست به عنوان روش "مانیتورینگ از راه دور" نامیده می شود که در آن بیماران از یک فاصله دور مانیتور می شوند که می تواند در بیمارستان یا خانه باشد. در مقالات به روش دیگری تحت عنوان مشاوره تقریباً همزمان یااصطلاحاً Near-Real-Time هم اشاره شده است که از محصولات با کیفیت و رزولوشن پایین (low frame rate) شبیه تلویزیونی که تصاویرش پرش دارد (jittery) استفاده می کند.

 

همچنین بخوانید:

مروری بر تله مدیسین(پزشکی از راه دور)

بحران کرونا و مزایای تله مدیسین

رواج درمان از راه دور در دوران کرونا

بالا