شاخه زنان و زایمان و تله مدیسین

به طور کلی بهداشت و درمان برای شرکت ها، افراد و مالیات دهندگان بیش از پیش گران است. فناوری یک پتانسیل ارائه شده به افزایش دسترسی به مراقبت را با ارزش بیشتری ارائه می دهد. در استفاده از تلفن های همراه، سیستم مراقبت های بهداشتی موجب هزینه های کم تر، رفت و آمد کمتر، بهبود نتایج سلامتی و کاهش استفاده از اتاق های اورژانسی شده است. گرچه مزایای متعددی برای سلامت تلفن همراه وجود دارد.

افراد روستایی با بسیاری از تفاوت های بهداشتی در مقایسه با افراد شهری روبرو هستند. فقر و دسترسی فقرا به مراقبت های بهداشتی به این تفاوت ها کمک زیادی می کند. به طور کلی، جوامع روستایی در مقایسه با دیگران نسبت به دیگران سلامت ضعیفی دارند. طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آمریکایی های روستایی در معرض خطر بالای مرگ هستند و عامل اصلی آن: بیماری قلبی، سرطان، آسیب های غیر عادی، بیماری مزمن تنفسی و سکته مغزی است .علاوه بر این، در مناطق روستایی نرخ زایمان زودرس و مرگ و میر نوزادان بیشتر است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

همانطور که میدانید پرشکی از راه دور در بیشتر شاخه های پزشکی از جمله زنان و زایمان فعال است.تله مدیسین خود به چندین شاخه کاربردی در زمینه زنان و زایمان می پردازد و در حال افزایش این فعالیت در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در سراسر جهان است.در این مقاله ما روند فعلی و برنامه های در حال اجرا در شاخه زنان و زایمان را بررسی میکنیم. تله مدیسین نقش مهمی به عنوان کمک بر ارائه خدمات بهداشتی به بیماران از راه دور با دسترسی مناسب به پزشکی در این دوره از منابع محدود و تأکید بر استفاده موثر از منابع موجود است.

به عنوان مثال زنان باردار میتوانند از طریق تلفن همراه به صورت آنلاین با متخصص زنان خود ارتباط برقرار کنند،تله ویزیت شوند ، تحت مشاوره قرار گیرند و همین طور اگر از کلنیک و یا پزشکشان دستگاه های مرتبط را دریافت کرده اند از طریق تله مانیتورینگ اولتراسوند آناتومی جنین ، ضربان قلب جنین، فشار خون خود و... را برای پزشکشان بفرستند که از خطرات احتمالی رفت و آمد حین بارداری کم شود ئ در وقت و هزینه صرفه جویی شده و آرامش مادر تامین شود.این امر اگر در روستاها رواج یابد بهتر است زیرا بسیاری از روستاییان از داشتن پزشک متخصص زنان محروم هستند و اغلب دچار مشکلاتی در حین بارداری خود به دلیل نبود متخصص و عدم آگاهی های لازم،مسافت طولانی تا کلنیک شهری و ... میباشند.

همین طور تله مدیسین برای یک بیمار باردار در معرض خطر بالا، از جمله فشار خون بالا، ترومبوآمبولی وریدی، اختلال روانپزشکی، سوء مصرف مواد یا سابقه خانوادگی یک اختلال ژنتیکی- که ممکن است سلامتی یا زندگی فرد یا نوزاد را تهدید کند مفید و کمک کننده است.زیرا دسترسی مستقیم،علائم خطر،صرفه جویی در هزینه و... را برای یک بیمار به طور کامل درنظر میگیرد و در موارد اورژانسی سریع ترین اقدامات را انجام میدهد.همین طور در مدل تله مدیسین، پزشکان روستایی مراقبت از بیماران ریسک بالا را در حین دریافت راهنمایی از متخصص از طریق مشاوره پزشکی تلفنی یا ویدیویی نظارت می کنند. از طریق ویدئو کنفرانس بین پزشک روستایی، بیمار و متخصص، با متخصص در محل مرکز (دور) و بیمار و پزشک روستایی در محل سخنرانی (منشاء)ارتباط برقرار میشود.متخصصان می توانند از طریق تکنولوژی موجود، اغلب در زمان واقعی، سونوگرافی ها و آزمایشات دیگر را مشاهده کنند.

در عین حال همانطور که میدانید سرطان دهانه رحم علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان در کشورهای در حال توسعه است. پیشگیری از سرطان دهانه رحم بستگی به غربالگری گسترده و تشخیص دقیق ضایعات پیش از مواجهه دارد و پس از آن، درمان مناسب و پیگیری  درمان  لازم میشود که تله مدیسین در این زمینه به کمک بانوان آمده است. به عنوان مثال در مناطق محروم  و یا دارای منابع محدود بیمار و بهداشت یار معاینه تجربی از دهانه رحم را با استفاده از اسید استیک 4٪  (VIA)یک جایگزین ارزان برای غربالگری مبتنی بر سیتولوژی انجام میدهند. مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه اما با توافق تشخیصی بین تشخیص متخصص خارج از محل -از راه دور( با استفاده از عکس های دهانه رحم)، ( PIA)و شخص بیمار به همراه متخصص اصلی درمان را انجام میدهند. تصاویر برای ارزیابی از راه دور با یک تلفن همراه گرفته میشود و توسط MMS ارسال می شود.

اولین کاربرد تله مدیسین در زنان و زایمان برای ارزیابی جنین در سال 1979 بود زمانی که بئمه و حایر  گزارش 4 ساله را برای انتقال اطلاعات مانیتورینگ جنین از طریق یک تلوزیون Xerox به مراکز مراقبت عالی گزارش دادند. برنامه های کاربردی در زنان و زایمان طی 30 سال گذشته گسترش یافته است و در بخش های سونوگرافی، اکوکاردیوگرام جنین، جراحی جنین، مدیریت دیابت، مشاوره و مشاوره زنان و زایمان و مشاوره وکاردیتو تراپی دارای پیشرفت بوده است همچنین فن آوری های در حال توسعه در حال یکپارچه شدن برای مراقبت های بهداشتی زنان هستند.

اگر چه دوران تله مدیسین به بیش از 100 سال می رسد که تنها در دهه 1970 به علم زنان و زایمان معرفی شد، نگرانی های اولیه شامل اثربخشی، تکنولوژی ضعیف، هزینه بالا و رضایت بیمار-پزشک بود که با تکنیک های تله مدیسین در طول زمان و پیشرفت تکنولوژی بهبود یافته است. شواهدی هر چند محدود وجود دارد که نشان میدهد برنامه (نرم افزار) های خاصی که در زنان و زایمان وجود دارد نتایج بهداشتی قابل مقایسه ای را در مقایسه با روش های سنتی مراقبت های بهداشتی ارائه می دهد بدون اینکه به روابط بیمار با پزشک آسیب برساند! راه اندازی یک شبکه تله مدیسین با کیفیت بالا،گران است و سود و هزینه بهره وری بستگی به نوع تکنولوژی استفاده شده  دارد. موانع دسترسی به مراقبت و بار عوارض (چارت) میزان مرگ و میر نوزادان و مادران در زنان و زایمان قابل توجه است و هیچ تردیدی وجود ندارد که تله مدیسین در کاهش برخی از این بارها نقش داشته است همچنین هنوز هم نیاز به مطالعات بیشتر با کیفیت بالاتر به منظور اعتبار سنجی اثربخشی و شواهد بهبود نتایج مادر و نوزاد میباشد.

 

همچنین بخوانید:

کاربرد فناوری اطلاعات در پزشکی و سلامت

درمان و ویزیت از راه دور

نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک دندانپزشکی چه کاربردی دارد؟

بالا