آشنایی با راهکار‌های عملی برای آنلاین کردن سیستم نوبت‌دهی

تقاضا برای رزرو وقت ملاقات به صورت آنلاین طی سال‌های اخیر افزایش یافته و همه‌گیری کووید-۱۹، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌ی اجتماعی این رشد را تسریع کرده است.رزرو آنلاین از گذشته در کسب‌و‌کار‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌است. اولین رزرو خودکار توسط هواپیمایی آمریکا در سال ۱۹۴۶ آغاز شد. از آن زمان این روند بسیار تغییر کرده است. هم‌اکنون، در هر‌نوع کسب‌و‌کاری شما گزینه های رزرو آنلاین را می‌توانید مشاهده نمایید.

وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد نوبت‌دهی آنلاین مطب خود را مدیریت کنید. همچنین بسیاری از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها ترجیح می دهند پورتال‌های شخصی ایجاد کنند تا به مراجعه‌کنندگان و بیماران خود بدون دردسر اجازه دهند نوبت خود را رزرو و مناسب‌ترین زمان برای مراجعه را انتخاب کنند.

 

چرا باید از ابزار نوبت‌دهی آنلاین استفاده کنیم؟

۱. مراجعه‌کنندگان و بیماران ترجیح می‌دهند از این ابزار استفاده کنند:

با توجه همه‌گیری کووید-۱۹ و لزوم رعایت فاصله‌ی اجتماعی بیماران ترجیح می‌دهند که از نوبت‌دهی آنلاین استفاده کرده و مدت زمان کمتری را در مطب یا بیرون از مطب منتظر بمانند. باید به این نکته توجه داشت که طبق آمار در ایالات متحده آمریکا ۶۸٪ از مراجعه‌کنندگان ترجیح می‌دهند به کسانی مراجعه کنند که از ابزار آنلاین برای نوبت‌دهی استفاده می‌کنند.

  •  انتظار کمتر، خستگی کمتر، رضایت بیشتر:

یکی از مهم‌ترین مشکلات بیماران در مطب‌ها و کلینیک‌های پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و غیره انتظار به مدت طولانی برای ملاقات با پزشک است. این انتظار، خستگی و بی‌حوصلگی بیمار را در پی دارد.

  • حس اعتماد و تجربه‌ی بهتر:

ارائه‌ی خدمات نوبت‌دهی به صورت آنلاین می‌تواند سبب شود که مراجعه‌کنندگان به حرفه‌ای بودن شما بیش از پیش اعتماد کرده و تجربه‌ی بهتری از استفاده از خدمات مطب و یا کلینیک شما داشته‌ باشند.

  •  تغییر یا لغو کردن نوبت بدون دردسر در هر ساعت از شبانه‌روز

 

۲. کاهش تعداد مکالمات و زمان پاسخگویی توسط کارکنان شما:

حجم زیاد تماس‌ها برای اطلاع از نوبت و تعیین زمان مناسب یکی از دغدغه‌های کارکنان مطب‌ها و کلینیک‌ها است. کاهش حجم تماس‌ها می‌تواند سبب بهبود عملکرد کارکنان شما در مدیریت مطب و ارائه‌ی خدمات بهتر به بیماران شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که در آن واحد امکان جوابگویی به چندین بیمار وجود نداشته و این موضوع می‌تواند سبب کاهش بازدهی کار کارکنان و کاهش رضایت بیماران از چگونگی ارائه‌ی خدمات شود.

 

۳. امکان رزرو نوبت به صورت شبانه‌روزی:

با استفاده از این ابزار دیگر نیاز نیست تمام مدت کارکنان شما در مطب حضور داشته‌ یا در زمانی که در مطب حضور ندارند، پاسخگوی بیماران و مراجعه‌کنندگان برای نوبت‌دهی باشند. بیماران و مراجعه‌کنندگان می‌توانند در هر زمان از شبانه‌روز نوبت خود را دریافت کنند.

 

۴. وقفه‌های زمانی بین مراجعه‌ی بیماران خود را راحت‌تر پر کنید:

گاهی پیش می‌آید مراجعه‌کننده‌ای نوبت خود را لغو کرده یا فردی زمانی را رزرو نکرده است. با استفاده از نوبت‌دهی آنلاین افراد می‌تواند از زمان‌هایی که توسط فرد دیگری انتخاب نشد‌ه‌ است، به راحتی آگاهی پیدا کرده و آن را انتخاب کنند.

 

۵. فرصت بازاریابی و ترند بودن نوبت‌دهی آنلاین:

با توجه به گسترش حضور ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در شبکه‌های اجتماعی و استفاده‌ی بیشتر از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در جامعه، داشتن خدمات نوبت‌دهی آنلاین مزیت محسوب می‌شود. در صورتی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید و یا سایت اختصاصی برای کلینیک و مطب خود دارید، می‌توانید آدرس سرویس نوبت‌ دهی را در صفحات شبکه‌های مجازی خود منتشر‌ کنید.

 

۶. یادآوری نوبت با استفاده از ایمیل و پیامک:

یکی از مشکلاتی که مطب‌ها در تعامل با بیماران دارند این است که کارکنان باید به بیماران روز پیش یا در همان روز، نوبت آن‌ها را یادآور شوند که این کار می‌تواند سبب افزایش حجم کاری کارکنان شود. در بعضی موارد نیز بیماران نوبت خود را فراموش کرده و زمان ملاقات آن‌ها با پزشک از دست می‌رود. بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات نوبت‌دهی آنلاین این امکان را فراهم‌کرده‌اند که با استفاده از ایمیل و پیامک بیماران زمان نوبت خود را فراموش نکنند.

طبق آمار نوبت‌های فراموش‌شده توسط بیمار، هر سال ۱۵۰ میلیارد دلار برای سیستم بهداشتی و درمانی ایالات متحده هزینه دارد.

 

۷. تحلیل تعداد مراجعه‌کننده‌ها در بازه‌های زمانی مختلف و کمک به رشد کسب‌و‌کار

 

مزیت های طراحی سایت نوبت دهی آنلاین

حال اگر شما یک سیستم نوبت دهی آنلاین داشته باشید می توانید بر تمامی این مشکلات غلبه کنید. بنابراین اگر بخواهیم به شکل تیتروار مزایای سایت نوبت دهی آنلاین را عنوان کنیم می توانیم موارد زیر را برای آن ذکر کنیم:

وجود یک سیستم 24 ساعته آنلاین جهت نوبت دهی به بیماران

امکان نوبت دهی و رزرو نوبت توسط مخاطبین در ایام تعطیل برای روزهای کاری

حذف هزینه اپراتور نوبت دهی در برخی از کسب و کارها

سهولت کاربری توسط مخاطب

پرستیژ کاری در مقایسه با همکارانی که به شکل سنتی کار میکنند

امکان دسترسی برای شما از هر جایی که هستید. در صورتی که نوبت دهی به شکل آنلاین انجام شود شما می توانید از منزل و با گوشی خود نوبت های رزرو شده را مشاهده کنید و برای آنها برنامه ریزی کنید.

شفافیت مالی

پیش دریافت هزینه ارائه خدمات

مشتری مداری و اهمیت به راحتی بیماران

 

معرفی ابزار‌های رایگان

اگر قصد استفاده از استارتاپ‌های ارائه‌دهنده‌ی این خدمات را نداشته و فکر می‌کنید نوبت‌دهی شما باید به صورت اختصاصی باشد، می‌توانید از ابزار‌های مدیریت نوبت‌دهی رایگان خارجی زیر استفاده کنید. استفاده از این ابزار‌ها رایگان بوده و شما می‌توانید پس از وارد کردن اطلاعات خود و ساعات کاری مطب یا کلینیک خود، لینک نوبت‌دهی را در صفحات مجازی مانند اینستاگرام، کانال‌های تلگرامی و غیره گذاشته و از مراجعه‌کنندگان خود بخواهید از این پس از طریق این لینک زمان مورد نظر خود برای مراجعه را تعیین کنند.تمام ابزار‌های معرفی شده امکان نوبت‌دهی به صورت نامحدود را دارند.

 

 Appointlet

یکی از معروف‌ترین و مناسب‌ترین برنامه‌ها برای نوبت‌دهی آنلاین است. استفاده از این ابزار بسیار آسان است. شما می‌توانید با استفاده از این ابزار آدرس اختصاصی و صفحه‌ی اختصاصی خود را داشته و آدرس نوبت‌دهی انلاین خود را در اختیار بیماران قرار دهید.

ویژگی‌ها:

۱. قابلیت اتصال به Google calendar و office calender 360

۲. امکان استفاده از این برنامه با برنامه‌هایی مانند: zapier, gotomeeting, mailchip

۳. روی تمامی دستگاه‌ها همچون موبایل،تبلت و غیره قابل نمایش است.

۴. پشتیبانی از منطقه‌های زمانی مختلف.

۵. ارسال ایمیل برای تایید زمان رزرو شده توسط بیمار.

 

 Acuityscheduling

این برنامه قابل دسترسی در سیستم‌های اندروید، ios و ویندوز است

ویژگی‌ها:

۱. امکان شخصی‌سازی قالب‌های مورد استفاده برای کسب‌وکار‌های مختلف

۲. ارسال ایمیل تایید برای بیماران

۳. تجربه‌ی کاربری خوب و اتصال به تقویم‌های مختلف

 

 taskeo

این برنامه قابل دسترسی در سیستم‌های اندروید، ios و ویندوز است.

ویژگی‌ها:

۱. امکان مشاهده‌ی عملکرد و میزان فعالیت ادمین‌های مختلف

۲. ارائه‌ی قالب‌های مختلف و اختصاصی

۳. امکان اضافه کردن tag برای مدیریت بهتر

۴. امکان اتصال به سیستم‌های مدیریتی مختلف

۵. ارسال ایمیل تایید نوبت‌های ثبت شده برای بیماران

 

 setmore

این برنامه قابل دسترسی در سیستم‌های اندروید، ios و ویندوز است

ویژگی‌ها:

۱. امکان استفاده توسط ۴ ادمین

۲. امکان اتصال به تقویم‌های مختلف

۳. امکان یادآوری قرار ملاقات به بیماران با نزدیک شدن به زمان نوبت‌دهی

 

 sagenda

این برنامه قابل دسترسی در سیستم‌های اندروید، ios و ویندوز است.

ویژگی‌ها:

۱. ارائه‌ی قالب‌های اختصاصی برای کسب‌و‌کار‌های مختلف

۲. ارسال ایمیل تایید زمان رزرو شده توسط بیمار

 

 zoho

این برنامه قابل دسترسی در سیستم‌های اندروید، ios و ویندوز است.

ویژگی‌ها:

۱. امکان اتصال و همگام‌سازی با تقویم‌های مختلف

۲. ارسال ایمیل تایید زمان رزرو شده به بیماران

 

نکاتی که باید در استفاده از ابزار‌های آنلاین رایگان در نظر داشته باشیم!

تمام ابزار‌های معرفی‌شده رایگان و تعداد رزرو آنلاین آن‌ها نامحدود است. در تمامی ابزار‌های یادشده شما می‌توانید از لوگوی خود استفاده کرده و صفحه‌ی رزرو را شخصی‌سازی کنید. با استفاده از این ابزار می‌تواند لینک مخصوص خود را ساخته و از طریق صفحات اجتماعی خود مانند اینستاگرام و از طریق پنل‌های پیامک در اختیار مراجعه‌کنندگان خود قرار دهید تا نسبت به رزرو نوبت اقدام کنند.

در استفاده از این ابزار‌ها توجه داشته‌ باشید مدیریت نوبت‌های تلفنی و آنلاین باید به صورت همزمان انجام شود که مدیریت مطب و یا کلینیک شما دچار مشکل نشود.

 

معرفی سامانه‌ها و استارتاپ‌های ایرانی ارائه‌دهنده‌ی خدمات نوبت‌دهی آنلاین پزشکی

در استفاده از ابزار‌های رایگان مشکلاتی مانند عدم پشتیبانی از زبان فارسی، عدم یادآوری نوبت با استفاده از پیامک به بیماران و عدم دسترسی به درگاه پرداخت وجود دارد. سامانه‌ها و استارتاپ‌های ایرانی نوبت‌دهی آنلاین بسیاری از مشکلات ابزار‌های رایگان را پوشش داده و نیاز ارائه‌دهندگان خدمات سلامت ایرانی را رفع می‌کنند. مانند سامانه Televisit24

شما میتوانید از طریق این سامانه روزانه هم نوبت دهی مطب را انجام دهید و هم به صورت آنلاین پاسخ بیماران خود را داده و تله ویزیت را به آنان هدیه کنید.

 

کدام ابزار یا سامانه‌ها مناسب من است؟

استفاده از ابزار‌های رایگان یا استارتاپ‌های ایرانی ارائه‌دهنده‌ی خدمات آنلاین به شرایط شغلی، نوع فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی، تعداد مراجعه‌کننده و غیره بستگی دارد. اگر فکر می‌کنید می‌توانید به راحتی با استفاده از ابزار‌های رایگان نوبت‌های خود را مدیریت کرده و در صفحات اجتماعی خود فعال هستید، می‌توانید از ابزار‌های رایگان استفاده کرده و لینک اختصاصی خود را در دسترس مراجعه‌کنندگان قرار دهید. در استفاده از آن‌ها به عدم پشتیبانی از زبان فارسی، عدم یادآوری نوبت به بیمار و عدم ارائه درگاه پرداخت توجه داشته باشید.

سامانه‌ها و استارتاپ‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات نوبت‌دهی آنلاین، به صورت اختصاصی برای ارائه‌دهندگان خدمات سلامت طراحی شده‌اند. این استارتاپ‌ها بستر‌ی را فراهم کرده‌اند که نیاز‌های اساسی ارائه‌دهندگان خدمات سلامت رفع کرده و نسبت به شرایط جامعه‌ی ایران بومی‌سازی شده‌اند.

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که زمان کافی برای مدیریت نوبت‌دهی خود را ندارند، پیشنهاد می‌کنیم کار را به کاردان بسپارید.

 

منبع: medlean

 

همچنین بخوانید:

نقش پزشکان در استارتاپ‌های سلامت دیجیتال

پزشک کارآفرین؛ چرا پزشکان باید شروع به کارآفرینی کنند؟

قدرت دارک مهمترین روند تکنولوژی سلامت دیجیتال

 

بالا