چه افرادی می‌توانند از تله‌مدیسین بهره ببرند؟

کارگروه خدمات پیشگیرانه‌ی اجتماعی‌، چندین مداخله‌ی پزشکی از راه دور یا تله‌مدیسین را برای کاهش عوامل خطر بیماری‌های مزمن و کنترل این بیماری‌ها در افراد، پیشنهاد می‌کند. این بیماری‌ها عبارتند از:

  • بیماری‌ قلبی و عروقی که اخیراً تشخیص داده شده
  • فشار خون بالا
  • بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، عفونت HIV، مرحله‌ی پایانی بیماری‌های کلیوی، آسم و چاقی

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

توصیه‌های این کارگروه برای مداخلات پزشکی از راه دور بر اساس یافته‌های چهار مطالعه‌ی علمی و معتبر است. آن‌ها اذعان دارند که استفاده از مداخلات پزشکی از راه دور می‌تواند باعث بهبود موارد زیر شود:

  • پایبندی به درمان، مانند پیگیری‌های بیماران سرپایی و هدف‌های خود مراقبتی
  • نتایج بالینی، مانند کنترل فشار خون
  • دست‌آورد‌های تغذیه‌ای، مانند خوردن بیشتر میوه و سبزیجات و کاهش مصرف نمک

بخش‌هایی از پزشکی از راه دور که مؤثر واقع شده است شامل موارد زیر می‌شود:

  • پیام متنی، مانند اطلاعات آموزشی، دارو‌ها و یادآور‌های زمان ویزیت پزشک متناسب با نیاز بیمار
  • محتوا و نرم‌افزار‌های مبتنی بر اینترنت، مانند تعیین هدف سلامتی و قابلیت یادآوری در تلفن‌های همراه
  • محتوای تعاملی، برای مثال بیمار اطلاعات سلامتی خود را برای مسئول خدمات سلامت خود می‌فرستد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

استراتژی‌های پزشکی از راه دور

تله‌مدیسین یا پزشکی از راه دور شامل ارائه‌ی خدمات سلامت و آموزش از فاصله‌ی دور به وسیله‌ی تکنولوژی‌های الکترونیک و ارتباطات دوربرد می‌باشد. هدف مهم برای پزشکی از راه دور این است که به صورت یک روش اساسی و بنیادی برای ارائه‌ی خدمات سلامت به جامعه باشد. در حال حاضر، می‌توان پزشکی از راه دور را به چندین روش ارائه داد. برای مثال:

تماس تصویری زنده (هم‌زمان): این روش در واقع یک ارتباط صوتی – تصویری دو طرفه بین ارائه دهنده‌ها‌ی خدمات سلامت و یا بین بیمار و ارائه‌دهنده‌ی خدمات سلامت است. برای مثال، متخصصین قلب در بیمارستان‌های مختلف می‌توانند درباره‌ی انتقال یک بیمار که سکته کرده، از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر برای مراقبت‌های تخصصی‌تر، با هم ارتباط داشته باشند.

تماس تصویری به صورت ضبط و ارسال: این روش مبادله‌ی اطلاعات سلامتی ضبط‌شده‌ی بیمار بین ارائه‌دهندگان یا بین بیمار و ارائه‌دهنده است. برای مثال، داروسازان در داروخانه‌ها می‌توانند توصیه‌های دارویی را به وسیله‌ی ایمیل امن یا پرتال بیمار، به دست ارائه دهنده‌ی خدمات سلامت آن‌ها برسانند.

مطلب پیشنهادی:خدمات تشخیص و درمان از راه دور

نظارت از راه دور بیمار remote patient monitoring یا RPM این روش، استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی برای ثبت اطلاعات سلامتی بیمار برای پزشک یا فرد ارائه دهنده‌ی خدمات سلامت به جهت بررسی در زمانی دیگر است. برای مثال، بیمار می‌تواند از طریق نظارت از راه دور برای اندازه‌گیری منظّم فشار خون خود استفاده کند و این اطلاعات را برای پزشک یا مراقب سلامت خود بفرستد.

سلامت همراه mobile health یا mHealth این روش اشاره به نرم‌افزار‌های مرتبط با سلامتی و برنامه‌هایی دارد که بر روی گوشی‌های همراه و دستگاه‌های هوشمند دیگر استفاده می‌شود. برای مثال، سلامت همراه می‌تواند شامل پیام‌های متنی یا نرم‌افزار‌های موبایلی شود که به بیماران کمک ‌می‌کنند تا فشار خون و سطح کلسترول خود را کنترل کنند.

فقط صوتی: این روش اشاره به استفاده از خط تلفن یا گوشی همراه برای ارتباط بین بیمار و ارائه دهنده‌ی سلامت است. برای مثال، مراقب سلامت و بیمار می‌توانند مستقیماً درباره‌ی این که بیمار چگونه می‌تواند بیماری مزمن و عوامل خطر آن را مدیریت کند، صحبت کنند.

تعریف‌ها و خط مشی‌ها درباره‌ی این که چه خدماتی می‌توانند تحت پوشش قرار گرفته شوند و توسط بیمه‌های دولتی یا خصوصی پرداخت شوند متفاوت است. به دلیل این که تعاریف پزشکی از راه دور یا تله‌مدیسین متنوع است، همه‌ی روش‌های ذکر شده ممکن است به عنوان پزشکی از راه دور در همه‌ی حوزه‌های قضایی شناخته نشوند. مسائل مربوط به حریم شخصی و رازداری بیماران نیز باید برای هر روش در نظر گرفته شود.

 

منبع: sinacare

 

همچنین بخوایند:

مزایا و برتری‌های تله‌مدیسین یا پزشکی از راه دور

خدمات تشخیص و درمان از راه دور

اصول اخلاقی در تله مدیسین

بالا