هر آنچه در مورد پزشک آنلاین باید بدانیم

مدت ها پیش زمانی که لازم بود برای هر نوع سئوال پزشکی، مشکل یا بیماری کوچک به صورت حضوری به مراکز درمانی جهت ویزیت توسط پزشک مراجعه کرد ، این ذهنیت پیش می آمد که چقدر خوب بود اگر میشد که به صورت تلفنی و غیرحضوری از خدمات درمانی نیز بهره مند شد .

از سوی دیگر زمانی که فرد به دریافت مشاوره از یک پزشک یا چندین پزشک احتیاج داشته باشد ولی مجبور به طی کردن مسافت طولانی است، نیاز به دریافت خدمات غیرحضوری درمانی نظیر مشاوره با دکتر آنلاین ضرورت خود را بیشتر آشکار می سازد

 

دلایل علاقمندی به پزشک آنلاین

پژوهش های انجام شده بر این امر دلالت دارد که اکثریت خانواده هایی که در فضای مجازی فعالیت دارند به استفاده از خدمات پزشک آنلاین تمایل دارند نسبت به آن رضایت دارند. به طور معمول این نوع ویزیت به این نکته اشاره دارد که افراد می توانند بدون مراجعه حضوری به محل طبابت دکتر و به صورت تلفنی، متنی و یا از طریق پیام رسان های داخلی اقدام به برقراری ارتباط با پزشک مورد اعتماد خود نمایند. اینکه مردم تا حدود زیادی به این امر علاقمند هستند به دلایلی از جمله دوری مسافت از خانه تا مطب، ناتوانی در دریافت نوبت حضوری، عدم توانایی مالی، مشغله ی شغلی، عدم توان حرکتی برای مراجعه ی حضوری، حفظ حریم خصوصی و محدودیت هایی که در مراجعه حضوری ممکن است وجود داشته باشد و امثال آن وابسته است. به دلایل ذکر شده و از طرف دیگر مشکلات دست و پا گیر مردم در مراجعه حضوری آنها را بر آن داشته است که از طریق فضای مجازی با متخصصین حوزه های مختلف پزشکی در ارتباط باشند.

 

تعریف دقیق پزشک آنلاین کاربرد های آن

پزشک آنلاین به طور کلی دیداری است که میان بیمار و دکتر به صورت ویدئو کنفرانس و یا تلفنی و حتی ممکن است در برخی مواقع متنی اتفاق می افتد. این قابلیت به هیچ عنوان محدود به زمان و مکان نیست و افراد در هر جایی که امکان اتصال به اینترنت را داشته باشند می تواند انجام پذیرد. یکی از کاربرد های فوق العاده ای که این روش از ویزیت دارد این است که نیازی به مراجعه حضوری بیمار نیست و به عبارتی دیگر مسافت تاثیری در روند پیگیری درمان ندارد. به این ترتیب حتی بیماران و پزشکانی که در خارج از کشور نیز سکونت دارند، می توانند از طریق ویدیو کنفرانس با هم ارتباط برقرار کنند. یکی دیگر از کاربرد های پزشک آنلاین این است که بیماران برای حصول اطمینان بیشتر به طور همزمان می توانند از خدمات سایر پزشکان نیز بهره ببرند و به حقیقت موضوع برسند.

قبل آنکه روش های ویزیت بیماران به صورت آنلاین اجرایی شود، معمولا از این حوزه ارتباطی بیشتر در خصوص مشاوره ارائه گزارشات استفاده می شده است. اما با نیاز سنجی های صورت گرفته و تمایلات دو طرف بیمار و پزشک به این کار باعث افزایش روز به روز این امکانات شده است. بسیاری از بیمارانی که به عناوین مختلف از این روش بهره برده اند احساس رضایتمندی زیادی داشته اند. یکی دیگر از کاربرد های پزشک آنلاین کنترل وضعیت روحی و جسمانی بیمار است. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که بیمار به دلیل فاصله زیاد منزل تا مطب و یا ناتوانی در مراجعه به پزشک نتوانسته است آنطور که لازم است دوران نقاهت و بهبودی را طی کند و با مشکلات عدیده ای روبه رو شده است. این مساله با ویزیتی که به صورت مجازی انجام می شود قابل حل است و جای نگرانی برای هیچ کدام از بیماران ندارد. این کنترل وضعیت بیشتر در بیمارانی صدق می کند که به بیماری های فشار خون و انواع دیابت مبتلا هستند و نیاز به مشاوره با دکتر به صورت مستمر دارند که بیمار را پایش و تحت نظر داشته باشد.

 

تفاوت پزشک آنلاین با تله مدیسین

پزشک آنلاین در بسیاری از مواقع در کنار تله مدیسین که همان دکتر از راه دور است به کار برده می شود. این دو مورد ارتباط بسیار نزدیکی به لحاظ کاربردی نسبت به هم دارند. اما در واقع ضمن شباهت های موجود، از دو مفهوم جدا برخوردار هستند. پزشک از راه دور یا تله مدیسین را باید اینگونه تعریف کرد که مفهومی بسیار وسیع تر از نوع دیگر است که به صورت مجازی به طبابت می پردازد. تله مدیسین  شامل بیشتر مراقبت های پزشکی که از راه دور مدیریت می شود است. به طور کلی پزشک از راه دور ویزیت آنلاین، مراقبت های ویژه از بیمارانی که از بیماری هایی مانند فشار خون و دیابت رنج می برند و نیاز به پایش مستمر دارند، بررسی روند بارداری در زنان و نهایتا کلیه ی اقداماتی که از راه دور برای آنان میسر باشد را عهده دار است. پزشکانی که به صورت آنلاین به طبابت مشغول هستند به طور معمول پرونده الکترونیکی برای بیماران خود تشکیل می دهند تا در مراجعات بعدی بیمار بتواند روند قبلی را مرور و اقدامات و تصمیمات  آتی را بر اساس وضعیت بیمار اتخاذ نماید.

رضایتمندی فوق العاده ای که بیماران از پزشک آنلاین دارند برابر پژوهش های انجام شده فوق العاده به نظر می رسد. بر این اساس قریب به 97 درصد بیماران از این روند معاینه رضایت کامل داشته و نزدیک به 74 درصد نیز معتقد بوده اند که این روش آنلاین منجر به بهبود روابط و تعامل بیشتر با پزشکان شده است.

 

مزایای پزشک آنلاین

پزشک آنلاین بالاخص مرکز نوبت دهی اینترنتی و مشاوره ژین به طور کلی دارای مزیت های  زیادی است که به آنها به صورت خلاصه نگاهی خواهیم انداخت. یکی از این مزیت ها پایش وضعیت بیمار به صورت مستمر و مداوم است. این روش از حضور بیماران در مراکز درمانی برای ویزیت مجدد توسط دکتر جلوگیری می کند. استقلال یافتن بیمار نیز از دیگر موارد مثبت روش آنلاین است که باعث شده است بیمار نیاز حداقلی به همراه را احساس کند.

سپری کردن دوران نقاهت با کمک گرفتن از فضای مجازی و مشاوره مداوم با پزشک و نیز استفاده هر چه بیشتر از دستور العمل های درمانی از دیگر مزیت های آن است که دارای اهمیت زیادی دارد. با عنایت به موارد فوق الذکر مرکز نوبت دهی اینترنتی ژین در برقراری ارتباط میان پزشک و بیمار یکی از کاربردی ترین گزینه هایی است که بیمار می تواند بدون دغدغه مسائل پزشکی و درمانی خود را با کمک گرفتن از پزشکان متخصص مرتفع کند.

 

ارتباط با دکتر آنلاین به چه صورت انجام می شود؟

راه های ارتباطی با پزشکان آنلاین در سایت های پزشکی معرفی کننده خدمات دکتر آنلاین درج شده است، علاوه بر این راه های ارتباطی، برخی سایت ها جهت دسترسی راحت تر و سریع تر کاربران، به طراحی اپلیکیشن ویژه ای برای این امر اقدام کرده اند که به راحتی می توان آن را دانلود و مورد استفاده قرار داد.

کافی است اپلیکیشن مربوطه را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کرده و مورد استفاده قرار دهید .

انتخاب هر یک از راه های ارتباطی( تماس ویدئویی ، تلفنی یا متنی) جهت دریافت مشاوره آنلاین دکتر با توجه به انتخاب و نیاز هر فردی امکان پذیر می باشد.

قبل از انجام ارتباط با دکتر آنلاین، امکان ارسال صدا، تصویر بیمار، عکس و آزمایشات نیز وجود دارد، لذا استفاده از مشاوره دکتر آنلاین به صورت همه جانبه و یک ارتباط بدون نقص خواهد بود.

 

خدمات دکتر آنلاین چیست؟

پس از مراجعه به یک سایت پزشکی می توان خدمات دکتر آنلاین را که شامل موارد زیر می باشد، دریافت نمود:

● امکان رزرو آنلاین (جهت ویزیت حضوری در مطب )

● ثبت نوبت مشاوره ( جهت ویزیت آنلاین )

● امکان مشاوره آنلاین بیمار

● امکان گفتگوی تلفنی یا متنی با پزشک

● امکان بررسی نظرات مختلف (کامنت ها) بیماران بهره مند از خدمات دکتر آنلاین جهت انتخاب بهترین دکتر

● امکان دریافت مشاوره با بیمه (پرداخت حق ویزیت با کسر سهمیه بیمه)

● امکان ارتباط مستقیم با پزشکان متخصص و عمومی

 

مزایای استفاده از خدمات دکتر آنلاین

استفاده از خدمات دکتر آنلاین مزایای متعددی دارد که این مزایا عبارتند از:

● بهره مندی از مشاوره پزشکی به شکل سریع و بدون دردسر

● عدم نیاز به حضور در مطب (کاهش رفت و آمدهای بی مورد)

● دریافت نظرات تخصصی از یک یا چند پزشک

● امکان انتخاب بهترین پزشک مورد نیاز با بررسی نظرات و کامنت های درج شده در سایت پزشکی

● امکان دریافت مشاوره پزشکی بدون محدودیت مکانی و زمانی به صورت شبانه روزی

● صرفه جویی در وقت و هزینه ها

● پاسخگویی منظم و با صبر و حوصله پزشک به بیمار به دلیل امکان ارائه ی توضیحات راحت تر ، ارسال عکس و سایر مستندات پزشکی

● گفتگو و مشاوره با بهترین متخصصین رشته های مختلف پزشکی

● کمترین زمان انتظار جهت دریافت پاسخ دکتر آنلاین

● امکان مشاهده ی سوابق تحصیلی و طبابت دکتر آنلاین به کمک اطلاعات درج شده در سایت

● در صورت نیاز، امکان ثبت نوبت (رزرو آنلاین) جهت ویزیت حضوری

 

دریافت مشاوره آنلاین پزشکی با مراجعه به سایت های پزشکی که از طریق تماس تلفنی، ویدئویی و یا متنی می تواند صورت پذیرد، سبب شده است که در بسیاری از موارد بدون نیاز به مراجعه به پزشک در کمترین زمان ممکن از مشاوره پزشکی سریع و به موقع بهره مند شد که این خود به طور چشم گیری علاوه بر مزایای اشاره شده، سبب کاهش نگرانی ها و حتی مراجعات بی مورد به پزشک شده است

 

منبع: jin724 و 118ejob

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با نکاتی برای افزایش سطح کیفیت ویزیت از راه دور برای بیماران و پزشکان

اشاره ای به مزایای تله مدیسین و مراقبت از سلامت از راه دور در مناطق روستایی

اهمیت پزشکی از راه دور (تله‌مدیسین) در مناطق روستایی

بالا