بهترین راه حل های مراقبت بهداشتی مبتنی بر اینترنت اشیا برای ارتقای سطح مراقبت از بیمار در سال 2022

پیشرفت های فناوری دنیای مراقبت های بهداشتی را متحول کرده است. امروزه بیشتر تعاملات بیمار با سیستم های مراقبت بهداشتی شامل تجهیزات و دستگاه های پزشکی بیش از هر زمان دیگری می شود! شرکت‌های فناوری پزشکی 5 میلیون نوع فناوری مختلف تولید می‌کنند، از تکه‌های پوشیدنی پوستی خارجی گرفته تا پمپ‌های انسولین که می‌توان آن‌ها را همیشه روی بدن گذاشت.

از همه جالبتر اینکه روزانه چند نوآوری جدید در این زمینه اتفاق می افتد، مانند ضربان ساز برای افرادی که از بیماری قلبی رنج می برند و دستگاه های مانیتورینگ خانگی که به بیماران اجازه می دهد از راه دور به داده های خود دسترسی داشته باشند بدون اینکه نیازی به مراجعه به پزشک به صورت حضوری باشد.

فناوری پزشکی در سال‌های اخیر به سرعت در حال پیشرفت بوده است، تا حدی به دلیل وجود هزاران هزار محصول برای خرید. با ادامه پیشرفت فناوری، بخش مراقبت های بهداشتی بیشتر و بیشتر از مزایای آن استقبال می کند.

نوآوری‌ها در قدرت محاسباتی امکان پردازش بهتر را فراهم کرده‌اند، در حالی که دستگاه‌های بی‌سیم دریافت خواندن دقیق از یک دستگاه پزشکی را بدون نیاز به کابل یا سیم آسان‌تر از همیشه می‌کنند.

 

چگونه اینترنت اشیا نقش مهمی در مراقبت های بهداشتی ایفا می کند؟

دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا، نظارت از راه دور را در بخش مراقبت‌های بهداشتی ممکن کرده‌اند، و در عین حال پزشکان را برای ارائه مراقبت‌های عالی توانمند می‌سازند تا بیماران را ایمن و سالم نگه دارند. از افزایش مشارکت بیمار تا رضایت به عنوان تعامل با پزشکان، اینترنت اشیا همه چیز را آسان‌تر و کارآمدتر کرده است.

ثابت شده است که اینترنت اشیا مزایای عمده ای برای بیماران، بیمارستان ها و صنعت مراقبت های بهداشتی دارد. اینترنت اشیا با کاهش طول مدت اقامت در بیمارستان به دلیل قابلیت های نظارت از راه دور که به جلوگیری از پذیرش مجدد کمک می کند، مستقیماً بر سلامت بیماران تأثیر می گذارد. هزینه به طور قابل توجهی کاهش می یابد زیرا اینترنت اشیا به کاهش هزینه هایی مانند استفاده از برق یا هزینه های نیروی کار کمک می کند که نتایج درمان را نیز بهبود می بخشد و در نتیجه آن را به یک سرمایه گذاری سودآور برای تسهیلات تبدیل می کند.

این وبلاگ نمونه‌هایی از راه‌حل‌های بهداشت و درمان مبتنی بر اینترنت اشیا را نشان می‌دهد که نشان می‌دهد چگونه اینترنت اشیا می‌تواند در این صنعت مفید باشد، و همچنین بینشی در مورد اینکه این نوآوری‌ها در کجای دیگر ممکن است جایگاه خود را پیدا کنند، ارائه می‌کند.

 

راه حل های برتر مراقبت های بهداشتی مبتنی بر اینترنت اشیا برای بهره برداری

#1. مانیتورینگ دما از راه دور برای واکسن

یک سیستم ثبت دما و هشدار برای پایش واکسن با کمک فناوری اینترنت اشیا ایجاد شده است. با این راه حل جدید، شانس بیشتری وجود دارد که واکسن ها در هر مرحله از فرآیند توسعه خود به طور ایمن نظارت شوند. ردیابی تغییرات دما از راه دور می تواند بینشی در مورد چگونگی حفظ بهتر استانداردهای ایمنی در تمام مراحل از تحقیق و توسعه گرفته تا حمل و نقل یا استفاده توسط بیماران ارائه دهد.

با توجه به اینکه دستگاه‌های نظارت از راه دور در حال حاضر بر روی انسان‌هایی که در شرایط سخت زندگی می‌کنند آزمایش شده‌اند، ممکن است این ایده ظالمانه به نظر نرسد که همین فناوری‌ها اکنون در تنظیم خط بعدی درمان‌های پزشکی ما - واکسیناسیون - نقش دارند.

ویروس شناخته شده کووید هنوز هم به گسترش جهانی خود ادامه می دهد، بنابراین توسعه دهندگان بر روی تولید واکسن های جدید در سریع ترین زمان ممکن تمرکز کرده اند و در عین حال ایمنی آنها را تضمین می کنند.

دانشمندان سال‌هاست که تلاش می‌کنند واکسن کووید-۱۹ بی‌خطر و مؤثر بسازند، اما زمانی که اثربخشی آن به دلیل شکستن زنجیره سرد به خطر می‌افتد، این کار دشوار است.

یک دیتالاگر با حسگرها می‌تواند این مشکلات را قبل از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر تشخیص دهد، که به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا محصول بهتری برای کمک به افرادی که به دلیل عوامل پرخطر مانند بارداری یا سرکوب سیستم ایمنی نمی‌توانند هیچ درمان یا واکسیناسیون دیگری دریافت کنند، ایجاد کنند.

 

#2. مانیتورینگ بیمار از راه دور

نظارت بر بیمار از راه دور به بیماران پزشکی امکان می دهد با استفاده از یک دستگاه متصل به اینترنت از راه دور نظارت شوند. این فناوری می تواند به نجات جان افرادی کمک کند که دسترسی آسان به متخصص قلب ندارند، مانند افرادی که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند یا به خارج از کشور سفر می کنند که در آن نزدیکی بیمارستان وجود ندارد.

یک مطالعه اخیر نشان داد که بیش از 100 میلیون آمریکایی بیش از 10 مایل دورتر از نزدیکترین اورژانس خود زندگی می کنند و بسیاری از مسافران بین المللی از محدودیت های سفر در مورد داروهای خاصی که ممکن است قبل از ترک مرزهای کشور خود نیاز به نسخه محلی داشته باشند، اطلاعی ندارند.

نظارت از راه دور بیمار برای این افراد بسیار مهم است زیرا به آنها امکان دسترسی به گزینه های درمانی بدون تماس فیزیکی با متخصصان مراقبت های بهداشتی را می دهد، که در غیر این صورت به دلیل محدودیت های فاصله غیرممکن است. این همچنین به پزشکان زمان می‌دهد تا نحوه واکنش بیماران را بدون حضور فیزیکی در ویزیت‌های بیمارستان مشاهده کنند.

 

#3. پایش گلوکز

برای افراد مبتلا به دیابت، نظارت بر گلوکز به طور سنتی دشوار بوده است. هر روز آنها باید سطوح خود را بررسی کنند و نتایج را به صورت دستی برای خود ثبت کنند، که ممکن است زمانی که شما مشغول هستید یا عجله دارید ناراحت کننده باشد، بنابراین بسیاری از این بیماران حتی تا زمانی که مشکلی پیش نیاید این کار را انجام نمی دهند.

مشکلات دیگری نیز وجود دارد - اگر فردی نوسانات سطح قند خون را تجربه می‌کند، آزمایش‌های روزانه متوالی ممکن است هیچ مشکلی را نشان ندهند، زیرا این نوع آزمایش فقط در لحظه‌ای که انجام شده گزارش می‌دهد!

به دلیل کمبود سنسور در دستگاه‌های کنترل قند فعلی، بیماران در مدیریت وضعیت خود با مشکل مواجه شده‌اند. در نتیجه، بسیاری از آنها به دلایل مزمن یا حاد در بیمارستان ها بستری می شوند و حتی برخی به دلیل عوارض جان خود را از دست می دهند.

نیاز به یک دستگاه اینترنت اشیا که به طور مداوم سطح قند خون را کنترل کند مشهود است، زیرا این نوع مشکلات با چنین فناوری موجود قابل اجتناب هستند - اما تنها در صورتی که استفاده از آن برای کسانی که از دیابت رنج می برند بدون ایجاد هیچ گونه اختلالی به اندازه کافی آسان باشد.

دستگاه‌های اینترنت اشیا می‌توانند از طریق نظارت خودکار مداوم و همچنین ارائه هشدارها در مورد مقادیر گلوکز بالا/کاهش یافته، که روند نگهداری سوابق دستی را حذف می‌کند و کنترل بیشتری بر شرایط سلامتی، به‌ویژه زمانی که علائم هشدار دهنده از قبل ظاهر می‌شوند، برطرف می‌کند.

 

#4. استنشاقی متصل

در عصر مدرن، تغییرات اقلیمی و آلودگی بر سلامت عمومی تاثیر گذاشته است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) تا سال 2030 به دلیل آلودگی هوا ناشی از سیگار کشیدن فعال یا غیرفعال همراه با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا بخارات خاص، به یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل خواهد شد.

حسگرهای IoT مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند دستگاه‌های تنفسی استاندارد را به دستگاه‌های متصل هوشمند تبدیل کنند، که داده‌های کلیدی استفاده از دارو را به منظور نظارت بر عملکرد ریه و ردیابی پیشرفت بیماران COPD و همچنین سایر بیماری‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت حاد که عمدتاً توسط ویروس‌های سرماخوردگی ایجاد می‌شوند، تولید می‌کنند. راینوویروس، ویروس کرونا و آدنوویروس ها.

علاوه بر این، داده ها را می توان به دستگاه های تلفن همراه منتقل کرد و به مردم در مورد حملات هشدار داد. چنین تأسیسی می تواند برای یک شرکت توسعه اپلیکیشن مراقبت های بهداشتی مفید باشد و شناخت زیادی به همراه داشته باشد.

 

#5. پایش ضربان قلب

مانیتورهای جدید و بی سیم ضربان قلب در بیمارستان ها می تواند جان افراد را نجات دهد و به بیماران آزادی حرکت بدهد. مانیتور کوچک مانند یک Fitbit معمولی یا هدفون بلوتوثی روی لباس بیمار می‌چسبد، بنابراین بیمار می‌تواند در هر زمانی EKG خود را بررسی کند.

تیمی از محققان اخیراً روش جدیدی را برای پزشکان معرفی کرده‌اند که بتوانند سلامت قلب را بدون ایجاد اختلال در حرکت در طول جلسات درمانی بررسی کنند: نوار قلب بی‌سیم که هم دقیق و هم مقرون‌به‌صرفه هستند.

این جایگزین‌های ضربان ساز به سیم نیازی ندارند زیرا در عوض از امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند. فقط آنها را در جیب پیراهن خود (یا هر جای دیگری) بچسبانید، با یک استثنا کوچک - اگر فراموش کنید که از قبل آن را شارژ کنید، باتری فقط برای دو روز خوب است!

 

#6. جراحی رباتیک

اخیراً یک تکنیک جراحی ابتکاری توسعه یافته است که پزشکان را قادر می‌سازد تا روش‌های پیچیده را با استفاده از روبات‌ها انجام دهند.

دستگاه های کوچک و متصل به اینترنت می توانند با روشی کم تهاجمی وارد بدن انسان شوند و بدون ایجاد برش های بزرگ روی بدن بیماران با جراحان کار کنند. این بدان معناست که جراحی‌ها دقیق‌تر هستند و در عین حال منجر به زمان بهبودی سریع‌تر برای افرادی که تحت آن‌ها قرار می‌گیرند، می‌شود.

جراحی‌های رباتیکی که توسط دستگاه‌های کوچک اینترنت اشیا انجام می‌شود می‌تواند اندازه برش‌های مورد نیاز برای انجام جراحی را کاهش دهد و منجر به فرآیندی کمتر تهاجمی و بهبود سریع‌تر برای بیماران شود. این امر با چالش‌های جدیدی برای توسعه برنامه‌های اینترنت اشیا همراه است، زیرا این میکرو ربات‌ها نه تنها باید به اندازه کافی کوچک باشند، بلکه برای انجام کارهای پیچیده در طی مراحل جراحی باید قابل اعتماد باشند.

 

7#. لنزهای تماسی متصل

پیشرفته ترین تکنولوژی دنیا اکنون بر روی پلک های شما موجود است. نوع جدیدی از لنزهای تماسی ساخته شده است که می تواند عکس بگیرد و به پزشکان کمک کند فشار خون، ضربان قلب یا سطح اکسیژن را - از جمله چیزهای دیگر - کنترل کنند، همه اینها در حالی که مردم به زندگی روزمره خود می پردازند.

لنزها به قدری کوچک هستند که برای کسی که آنها را ندارد به سختی قابل توجه است. استفاده کنندگان فقط باید برای اهداف جمع آوری داده پلک بزنند. حال تصور کنید که آیا می توان از اینها به عنوان یک مترجم جهانی استفاده کرد.

علاوه بر این، این لنزها شامل دوربین های میکرو هستند که شما را قادر می سازد با چشمان خود عکس بگیرید. به همین دلیل است که گوگل لنزهای تماسی متصل را به ثبت رسانده است.

 

#8. پایش سلامت روان

مچ بندهای متصل می توانند علائم حمله پانیک را در صورت شناسایی کنترل کنند. به همین ترتیب، دستیار گوگل و الکسا در تشخیص مشکلات بالقوه سلامت روان، که در حال تبدیل شدن به یک مشکل رو به رشد با بیماری های مزمن در حال افزایش است، کمک می کنند.

به طور خلاصه، دستگاه‌های اینترنت اشیا با راه‌حل‌های نرم‌افزاری سفارشی می‌توانند در مقابله با مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی و حملات پانیک بسیار مؤثر باشند. از آنجایی که این دستگاه‌های اینترنت اشیا هر روز در اطراف ما هستند، به راحتی می‌توان فراموش کرد که در هر لحظه به کمک پزشکی دسترسی داریم.

 

درنتیجه

راه حل های برتر مراقبت های بهداشتی مبتنی بر اینترنت اشیا ذکر شده است که چشم انداز مراقبت های بهداشتی را برای بهتر و ارتقای مراقبت از خود متحول می کند. علاوه بر این، این دستگاه ها می توانند با ایجاد مکانی برای تحقیق و توسعه، نظارت سریع و ایمن بیمار را ارتقا دهند.

داده‌های جمع‌آوری‌شده از این دستگاه‌ها می‌تواند در بسیاری از اکتشافات و تحقیقات با ایجاد بینش ارزشمند از داده‌ها مفید باشد.

 

 

منبع: theiotmagazine

 

همچنین بخوانید:

دامن زدن به آتش: آیا سرمایه گذاری در سلامت دیجیتال در سال 2022 ادامه خواهد داشت؟

پیشنهاد CMS برای گسترش انعطاف‌پذیری سلامت از راه دور تا سال 2023

دندانپزشکی از راه دور

بالا