تاریخچه مشاوره از راه دور

مشاوره از راه دور تعاریف بسیاری دارد و تاریخچه شروع آن با توجه به نظرات گوناگون متفاوت است.بعضی از مورخان معتقدند که در طی کنفرانس بین المللی کامپیوتر در سال 1972، زمانی که کارکنان دانشگاه های استنفورد و UCLA از کامپیوترهای بهم متصل برای نشان دادن یک جلسه روان درمانی و مشاوره استفاده کردند، آغاز شد. یک جلسه روان درمانی واقعی با یک درمانگر مجاز نبود و بر خلاف اینترنت مدرن امروزی محدود به شبکه کوچکی از رایانه ها بود. با این وجود، ایده اولیه درمان آنلاین را نشان داد.

اگر استفاده از طریق تلفن همراه را به عنوان بخشی از درمان آنلاین تلقی می کنید ، تاریخچه آن حتی زودتر شروع می شود. رکوردهای نخستین تماس خصوصی بین یک روان درمانگر و بیمار به علت محرمانه بودن معلوم نیست. با این وجود، واضح است که مردم از تلفن برای تأمین نیازهای سلامت روانی در اوایل دهه 1960 استفاده می کردند.

کسانی که درمان آنلاین را به عنوان راهکار ارائه توصیه های سلامت روان معتبر از طریق اینترنت پیشنهاد داده اند ادعا می کنند تاریخ شروع آن در سال 1986 با ایجاد عمو Ezra بوده است، یک فروم پرسش و پاسخ معتبر دانشگاه کورنل که مردم اغلب در مورد مسائل مربوط به سلامت روان در آن بحث می کرده اند. دقیقا مشخص نیست که چه کسی پاسخگوی سوالات بود یا اینکه آیا این فرد یک مشاور روانشناس مجاز و معتبر با مدرک تحصیلی مرتبط بوده است؟

بر اساس یک مقاله در سال 2007 ، عمو اذرا “یک کارمند ناشناس کورنل با تحصیلاتی در زمینه سلامت روان” بود.چندین فروم و انجمن سلامت روان قابل توجه به دنبال عمو عزرا شکل گرفت . در سال 1995، John Grohol درمانگر یک چت عمومی سلامت روان پایه گذاری کرد که در نهایت به مرکز روانشناسی، یک نشریه و انجمن بهداشت روان گسترش یافت. روانشناس لئونارد هولمز پیشنهاد ایجاد اولین مرکز خدمات مشاوره سلامت روانی که در آن شرکت کنندگان داوطلبانه می توانستند مبالغی را به آن اهدا کنند ، داد. پس از آن دیگرمراکز رایگان ارائه خدمات بهداشت روانی بوجود آمدند ، اما هیچ یک از آنها امروزه فعال نیست.دکتر دیوید سامرز اولین کسی بود که درمان آنلاین را بصورت گفت و شنود مستمر و یک رابطه درمانی خصوصی را فراهم نمود. که در سال 1995 ایجاد شد، تمرینات او از طریق ایمیل و برخی از چت های آنلاین برای ارائه خدمات درمانی به صدها مشتری در بسیاری از کشورها استفاده می کرد.در همان سال، یک درمانگر بنام اد نیدهم مرکز مشاوره Cyberpsych را راه اندازی کرد و برای هریک ساعت جلسه ای که او ارائه می داد، کاربر مبلغ 15 دلار پرداخت می نمود. Needham اولین درمانگر بود که به طور انحصاری از اتاق های چت آنلاین برای کار با مراجعانش استفاده می کرد.در طول 2000s درمان آنلاین به تدریج محبوب تر و گسترده شد. شیوه های کسب و کار و درمان گسترش پیدا کردند تا بتوانند هزاران مراجع را در آن واحد درمان کنند.

در سال 2012، اورن و رونی فرانک، Talkspace را راه اندازی کرد که یک پلت فرم درمانی آنلاین بود که به سرعت در ارائه پیام های نامحدود درمان ارائه شد. این اولین شرکتی نبود که چت روم را برای درمانگران و مشتریان برای همکاری با هم ارائه میداد. با این حال، درمان آنلاین را در مقیاسی تاریخی انجام داد. حتی در مراحل اولیه خود، این پلت فرم به مشتریان یک تجربه بسیار قوی تر از تبادل ایمیل با بیمار و درمانگرارائه داد. با استفاده از اپلیکیشن در تلفن های هوشمند خود، مشتریان می توانند پیام های متنی، تصویری و صوتی را در یک صفحه اختصاصی ، هر زمان که بخواهند، و بدون محدودیت ارسال کنند.

 

اخلاق و پیشرفت های قانونی در تاریخچه مشاوره از راه دور

کنگره آمریکا قانون HPAAA را در سال 1996 تصویب کرد. از آن زمان به بعد، HIPAA عامل مهمی در تعیین اینکه آیا یک سرویس در حوزه بهداشت آنلاین، اخلاقی و سازگار با قانون است، تصویب شده است. این قانون پیچیده ای است با این وجود، در هسته خود، تاکید بر این نکته دارد که اطمینان حاصل شود سرویس دهندگان اطلاعات بیمار را به صورت خصوصی و امن نزد خود نگه داری کنند.

HIPAA تأثیر قابل توجهی در بین سالهای 2000 تا 2010 برروی درمان آنلاین گذاشت زمانی که بسیاری از درمانگران شروع به استفاده از نرم افزار اسکایپ برای ارائه درمان مبتنی بر مکالمه ویدئویی کردند .

در سال 1997، متخصصان بهداشت روانی جامعه بین المللی انجمن روانشناسی آنلاین ISMHO را تشکیل دادند. مأموریت آن ترویج و پیشبرد درمان های روان شناختی آنلاین، که زیر مجموعه درمان آنلاین است. بسیاری از سازمان های مشابه در دهه اخیر به وجود آمدند، اغلب تمرکزشان برروی این موضوع است که درمانی آنلاین، اخلاقی بوده و قوانین بهداشتی یا حفظ حریم خصوصی را نقض نکرده باشد. بعضی به طور انحصاری بر آموزش متخصصان بهداشت روانی تمرکز می کنند تا از درمان آنلاین به طور موثر و اخلاقی استفاده شود.

 

تحقیقات، مشاوره از راه دور را معتبر نشان میدهند

زمانی که اولین مطالعه در رابطه با درمان آنلاین صورت گرفت مشخص نیست . با این وجود مطالعات مستندی برای بیش از دو دهه انجام شده است. از سال 1996، یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه آمستردام درمان آنلاین شناختی رفتاری CBT را مورد مطالعه قرار داده است. به دلیل تحقیق و طرفداری آنها از این نوع درمان ، بیمه درمانی هلند در سال 2005 ، CBT راتحت پوشش بیمه قرار داد.

اینجا برخی از مطالعات قابل توجه دیگر درباره مشاوره آنلاین وجود دارد که اثربخشی درمان آنلاین در سده اخیر را اثبات نموده اند :

براساس یک مطالعه دانشگاه کلمبیا ، در سال 2004 : درمان شناختی رفتاری کامپیوتری رضایتمندی بیشتری نسبت به درمان سنتی بهمراه دارد.

2006-2010 : یک مطالعه اثرات مثبت درمان آنلاین را در بیش از 98000 بیمار روانی نشان داده است .

طبق یک مطالعه منتشر شده در The Lancet 2009: درمان آنلاین می تواند موثر باشد.

2014: یک مطالعه از دانشگاه زوریخ ثابت کرد درمان آنلاین قابل مقایسه با درمان بصورت سنتی است.

2017: یک مطالعه از دانشگاه کلمبیا تأثیر مثبت درمان آنلاین بصورت متنی را تایید کرد.

 

فصل بعدی در تاریخ درمان آنلاین چیست؟

در سال 2004، جان گروول، موسس مرکز روان، نوشت:

“امروزه، درمان الکترونیکی بعنوان یک تو رفتگی در نظر گرفته شده است. این یک تورفتگی بزرگ نیست وگرنه  نمی توانست میلیون ها دلار سرمایه گذاری را جذب کند. بعضی از شبکه های کوچک آنلاین بهداشت حرفه ای روان همچنان به مسیر موفقیت آمیزشان ادامه میدهند و احتمالا به تدریج رشد می کنند ، زیرا افراد بیشتر و بیشتری از مزایای خدمات بهداشت روانی آنلاین بهره مند می گردند. “

امروزه درمان آنلاین یک صنعت میلیارد دلاری است که صدها میلیون دلار سرمایه را جذب کرده است. چندین شبکه بزرگ آنلاین وجود دارد که به میلیون ها نفر از مردم کمک می کند.

 

منبع: mashverapp

 

همچنین بخوانید:

معرفی برنامه کاربردی برای معاینه چشم کودکان و نوزادان

من میخواهم کلنیک از راه دور داشته باشم ؛ شامل چه مواردی میشود و چه میزان هزینه لازم است؟

مشاوره آنلاین; نعمتی بزرگ برای والدین با مشغله زیاد

بالا