نگاه کلی بر رادیولوژی از راه دور

تله رادیولوژی انتقال تصاویر رادیوگرافیک از یک مکان به مکانی دیگر می باشد که توسط فردی حرفه ای و آموزش دیده معمولا رادیولوژیست یا گزارش رادیوگرافر صورت می گیرداغلب اوقات قبلا برای تفسیری سریع برای اتاق اورژانس، آی سی یو ، و دیگر آزمایشات اورژانسی بعد از ساعت ها عمل در شب و آخر هفته ها استفاده می شد. در این موارد عکس ها می توانند در تایم زون مثلا به اسپانیا، استرالیا یا هند و غیره بفرستند؛ البته با دریافت از طرف کلینیک در ساعت کاری روز. گرچه در حال حاضر کمپانی های تله رادیولوژی خصوصی بزرگ در آمریکا این امکان را فراهم آورده اند که رادیولوژیست های شب کار مشغول شوند. برای تله رادیولوژی همچنین می توان با یک متخصص مشورت کرد که درباره پیچیدگی ها و این مورد اطلاعات بدهد.

تقاضا برای خدمات تشخیصی و تفسیر از راه دور تصاویر رادیولوژی در سراسر جهان به دلیل کمبود نیروی متخصص و تجهیزات مورد نیاز به تعداد کافی در حال افزایش است. در مواردی در کشورهای در حال توسعه، اگرچه دستگاه‌های تصویر برداری وجود دارد اما نیروی متخصص برای استفاده از آن وجود ندارد.این عدم توازن میان میزان تقاضا و دسترسی به خدمات تصویربرداری تشخیصی در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد.

به عنوان مثال در انگلستان تفسیر یک گزارش ام آر آی ممکن است تا بیست و یک روز به طول بینجامد. از دیگر مشکلات، عدم دسترسی به متخصصین رادیولوژی در شرایط اضطراری و نیز در همه ساعات شبانه روز است. فقدان در دسترس بودن خدمات تشخیصی بموقع، باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای پزشکان و بیماران در شرایط اضطراری و در طول ساعات شب می‌شود. علاوه بر این موارد، گاهی نیاز به دسترسی به یک تخصص خاص از رادیولوژی یا مشورت با سایر متخصصین با تجربه‌تر برای تفسیر یک تصویر رادیولوژی دشوار وجود دارد.. این مشکلات را می‌توان تا حدی با استفاده از فناوری‌های مخابراتی و سیستم‌های انتقال تصاویر برای استفاده از دانش و تجربه متخصصین رادیولوژی به صورت از راه دور حل نمود.

تله رادیولوژی امکان ارسال،  از طریق اینترنت با سرعت بالا و کیفیت دریافت بسیار بالا را فراهم می کند. در ایستگاه انتقال رادیوگراف ها ساده با دستگاه دیجیتالی قبل از انتقال به تصویب می رسند، در حالی که سی تی اسکن، ام آر آی، اولتراسوند و اسکن های پزشکی هسته ای می توانند مستقیم فرستاده شوند. به خاطر اینکه داده های دیجیتالی هستند. کامپیوتر در طرف دریافت نیاز خواهد داشت تا تصویری با کیفیت با بالا نمایش دهد که برای اهداف کلینیکی تست شده و بازبینی شده است. سپس گزارشات به درخواست پزشک انتقال داده می شوند.

مزیت عمده رادیولوژی از راه دور تواناییست که از تایم زون های متفاوتی استفاده می کند تا خدمات اورژانسی رادیولوژی را به صورت همزمان انجام دهد. از معایب آن هزینه های بالا، تماس و ارتباط محدود بین ارجاعی و گزارش کلینیکی می باشد. قوانین و مقرراتی که مرتبط با تلرادیولوژی می باشند در بین کشورهای مختلف فرق دارد. در ایالات متحده برخی از ایالت ها نیاز به گزارش تلرادیولوژی دارند که گزارشی توسط کارمندان رادیولوژیست بیمارستان فرستاده می شود.

در این میان بیمارستان های نیاز به رادیولوژیست های از راه دور نیز به احتمال زیاد به متخصصان دیگر احتیاج دارند. الزامات مربوط به پزشکی و ارتباط از راه دور از لحاظ تکنولوژی و روابط کاری، همپوشانی قابل توجهی دارند. شیوه های رادیولوژی به خوبی ارائه شده است تا بتوانند به صورت خدمات اضافی در شبکه ها ، فعالیت بالایی داشته باشند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

امروزه teleradiology یک روند بالغ است. با این حال ، تخصص های دیگر بسیار کندتر برای اتخاذ این روش در مراقبت ها عمل میکنند. اگر بیمارستانی نیاز به پوشش شبانه داشته باشد یا به متخصص دائم روزکار نیاز پیدا کند ، به زیرساخت های (پهنای باند برای مؤلفه ویدیویی و همچنین نرم افزاری برای ادغام در EMR و گردش کار بالینی) به طور معمول نیاز پیدا خواهد کرد.

بسیاری از بیمارستان ها به متخصص نیاز دارند ، اما تعداد قابل توجهی از اقشار قادر به پرداخت هزینه ها و تعداد زیادی پزشک در محل خدمت خود نیستند و ممکن است بیمار در هر روز به خدمات معینی نیاز داشته باشد اما به آن دسترسی نداشته باشد به دلیل نبود متخصص مورد نظر یا فاصله زیاد برای دسترسی به متخصص !

از آن جا که تصویر برداری‌های رادیولوژی برای بسیاری از اهداف پزشکی کاربرد دارد، رادیولوژی از راه دور نیز دارای کاربردهای بالینی متنوعی است. از جمله متداول‌ترین کاربردهای رادیولوژی از راه دور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تفسیر، گزارش و گرفتن نظر دوم برای مطالعات تصویر برداری تشخیصی
  • پوشش تصویر برداری در شب
  • پوشش تصویر برداری در روزهای تعطیل
  • پوشش تصویر برداری در شرایط اورژانسی

همچنین از جمله متداول‌ترین فناوری‌های تصویر برداری که می‌تواند به صورت از راه دور انجام شود می‌توان به رادیولوژی، سونوگرافی، فلوروسکپی، سی تی اسکن، ام آر آی و پزشکی هسته ای اشاره نمود

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

یک سیستم اطلاعاتی رادیولوژی (RIS) اعمال زیر را انجام می دهد:

-ثبت و پیگیری بیمار

-زمان بندی معاینه

-گزارش نتایج و تهیه گزارش

-مدیریت آرشیو فیلم

-مدیریت بانک اطلاعاتی و انجام تبدیلات

-حسابرسی و حسابداری

-فکس کردن اتوماتیک گزارشها به پزشکان مرجع

-بعضی از RISها مختص به یک روش هستند- به عنوان مثال گزارش ماموگرافی.

اکثر سیستمهای می توانند به سیستم اطلاعاتی بیمارستان متصل شوند تا امکان پذیرش خودکار اطلاعات جمعیت شناسی بیمار، انتقال اطالعات مربوط به معاینه و بازیابی سابقه بیمار را فراهم آورند. RIS می تواند زمان و هزینه لازم برای پردازش اطلاعات را که سابقاً به صورت دستی انجام می شد کاهش دهد. RIS باید قادر باشد به سیستمهای ارتباطی و بایگانی عکس  PACS  و سیستمهای تله رادیولوژی متصل گردد تا تشخیص بالینی، اداره تصاویر مربوط به اطلاعات بیمار و کاربردهای آموزشی/تحقیقاتی تسهیل گردد.

 

همچنین بخوانید:

نگاهی کلی بر دندانپزشکی از راه دور

نگاهی کلی برسلامت هوشمند

هر آنچه که باید در مورد سامانه سلامت هوشمند بدانیم

بالا