مزایای سلامت دیجیتال

سلامت دیجیتال مردمان را برای پیگیری، مدیریت، و بهبود سلامت، معیشت و زندگی پربارتر خود، خانواده و جامعه توانمند می‌کندسلامت دیجیتال می‌تواند کمبودهای خدمات سلامت را پوشش دهد و دسترسی به آن خدمات را افزایش و هزینه‌هایشان را کاهش داده و پزشکی را دقیقتر و منطبق بر نیازهای اشخاص کند.

سلامت دیجیتال به معنی استفاده از تکنولوژی‌های اطلاع‌رسانی و ارتباطی یا همان ICTs برای ارائه خدمات در حوزه سلامت است.جدیدترین راهکاری که این سازمان‌ها در نظر دارند، استفاده از سلامت دیجیتال است. سلامت دیجیتال به معنی استفاده از تکنولوژی‌های اطلاع‌رسانی و ارتباطی یا همان ICTs برای ارائه خدمات در حوزه سلامت است. در طی پنج دهه گذشته نام‌های بسیاری برای این حوزه از جمله mHealth، eHealth، تله مدیسین، انفورماتیک_پزشکی و غیره بر اساس تکنولوژی موجود گذاشته شده است. اما در نهایت عنوان Digital_Health به عنوان کامل‌ترین کلمه برای توصیف این حوزه توسط سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده است. تغییر از eHealth به دیجیتال هلث، باعث می‌شود سازمان‌های متولی بتوانند ذی‌نفعان بیشتری را در نظر بگیرند و از تکنولوژی‌های دیگری همچون IoT یا اینترنت اشیا برای ارائه خدمت استفاده کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

سازمان‌های بسیاری از جمله سازمان جهانی بهداشت، سلامت دیجیتال را تعریف کرده‌اند؛ اکثر این تعاریف، اشاره به استفاده از نوآوری‌های متحول‌کننده در تکنولوژی برای استفاده از مراقبت‌های سلامت و خدمات پزشکی می‌کند. اما ماهیت و ذات این تغییرات، یک تغییر تکنولوژیک نیست، بلکه یک تغییر فرهنگی به حساب می‌آید.

استفاده از تکنولوژی زمانی به نتایج بهتر در کنترل سلامت افراد ختم می‌شود که چالش‌های فرهنگی موجود برای استفاده از آن شناخته شده باشد و نیازهای جدیدی که برای بیماران در این وضعیت پیش خواهد آمد پیش‌بینی شده باشد. به همین دلیل نیاز به تعریف سلامت دیجیتال در قالب تغییرات فرهنگی است.

از مزایای بزرگ فناوری های جدید در بخش مراقبت های بهداشتی ، چگونگی همه کاره بودن آنها است. در اینجا برخی از گسترده ترین راه حل های ارائه شده وجود دارد:

Telehealth  :ارائه مراقبت از راه دور به این معنی است که افراد در مناطق دورافتاده با دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند مراقبت‌های پزشکی موردنیاز خود را دریافت کنند. همچنین باعث صرفه‌جویی در وقت، پول و مسافرت برای بیماران و پزشکان می‌شود.


: Apps داشتن اپلیکیشن‌های تلفن همراه که به‌صورت ویژه برای سلامت هستند، تلفن‌های هوشمند ما را به مربیان شخصی، مانیتورهای خواب، دستگاه‌های تشخیصی و موارد دیگر تبدیل می‌کند که برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و بیماران مفید می‌باشد.


Serious Games: این بازی‌های ویدئویی مخصوص، به‌عنوان یک منبع یادگیری برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و دانشجویان در جهت افزایش آموزش استفاده می‌شود. همچنین می‌توانند توسط افرادی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آسیب‌شناسی‌های خاص هستند، مورد استفاده قرار گیرد.


 :Wearable technology اصطلاح معروف پوشیدنی، شامل لباس‌ها و لوازم جانبی هوشمند مانند مچ بند، عینک و ساعت هوشمند است که برای نظارت و جمع‌آوری اطلاعات در مورد وضعیت سلامتی و جسمی ما می‌باشد.


Augmented reality :واقعیت افزوده AR می‌تواند به متخصصان بهداشت کمک کند تا اعضای بدن را به صورت سه بعدی تجسم کنند یا پرونده بیمار را در زمان واقعی(real-time) مورد بررسی قرار دهند؛ حتی می‌توان از آن در روش‌های جراحی با هدست‌های مخصوص AR استفاده کرد.


 :eHealth record داشتن یک پرونده سلامت دیجیتال به این معنی است که اطلاعات می‌تواند در یک مکان ذخیره شود اما در هر مکان در دسترس باشد؛ بنابراین بیماران می‌توانند آن را با خیال راحت به اشتراک بگذارند و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی می توانند در هر زمان به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

##smm##

مزایای سلامت دیجیتال Digital Health:

 بهبود نظارت بر بیمار:

به لطف سلامت دیجیتال و ابزارهای آن، ارتباط آسان‌تر شده‌است و به شما کمک می‌کند تا شکاف بین پزشکان و بیماران از بین برود. این فناوری باعث نظارت بر وضعیت بیمار و ثبت پیشرفت آن‌ها در زمان واقعی(real-time) می‌باشد.

  • آگاهی بیشتر بیماران:

ما به عنوان بیمار وقتی بیماری را درک کنیم، می‌توانیم تصمیمات بهداشتی بهتری بگیریم و قدرت مدیریت سلامتی خود را داشته باشیم. فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنین امکان دستیابی به کتاب‌های راهنما و بهترین روش‌ها را برای ما فراهم می‌کند که ابن موضوع بسیار مفید است.

  • تشویق به عادات سالم‌تر:

فناوری‌های جدید با استفاده از برنامه‌ها و دستگاه‌ها، از خوردن غذاها، میزان ورزش، مدت طولانی نشستن یا آرام خوابیدن و سرعت ضربان قلب ما مراقبت می‌کند و به ما نحوه مراقبت و عادات درست را یاد می‌دهد.

  • تصمیم‌گیری آسان برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی:

eHealth نحوه برخورد متخصصان با بیماری را دگرگون می‌کند. فناوری ازتباطات و اطلاعات می‌تواند در شناسایی راحت‌ترین روش‌های درمانی بهینه یا تشخیص بیماری‌ها در مراحل اولیه کمک کند.

  • مراقبت‌های بهداشتی با دسترسی بیشتر و برابر:

دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی دیگر به زمان و مکان محدود نمی‌شود. این فناوری، مراقبت‌های بهداشتی را برای افراد بیشتری به‌ویژه بیماران در معرض خطر محرومیت، به ارمغان می‌آورد که به معنی فرصت برابر بیشتری برای همه می‌باشد.

  • بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بهداشتی کارآمدتر:

امکانات متصل به معنی یک سیستم بهداشتی ساده می‌باشد، احتمال خطای انسانی و کاهش هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، تکنیک‌هایی مانند داده‌های بزرگ باعث می‌شود که پردازش‌ها به صورت خودکار انجام ‌شوند.

 

همچنین بخوانید:

مروری بر کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی

مراقبت از سلامت از راه دور در سال 2022

آینده سلامت از راه دور، آیا آمده است که بماند؟

بالا