صنعت مراقبت های بهداشتی به پشتیبان های SaaS ایمن و سریع نیاز دارد

صنعت Software-as-a-Service (SaaS) در حال رونق است. در سال 2015، ارزش جهانی این صنعت 31.4 میلیارد دلار بود، اما انتظار می‌رود تا پایان سال جاری این رقم به 195.2 میلیارد دلار افزایش یابد که رشدی بیش از 500 درصد در کمتر از یک دهه است.

این افزایش تعجب آور نیست. با وعده بر عهده گرفتن مسئولیت های اداری نصب و نگهداری نرم افزار یک سازمان، ارائه دهندگان SaaS رویکرد بسیار ساده ای را برای اجرای سیستم های فناوری اطلاعات، اغلب با نرخ های بسیار مقرون به صرفه، ارائه می دهند.درست مانند هر بخش دیگری، برای صنعت مراقبت های بهداشتی، دنیای SaaS دارای پیشنهادات متعددی است. علیرغم برخی واکنش‌های اولیه و نگرانی‌ها در مورد خطرات امنیت داده، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اکنون به استفاده از SaaS برای برنامه‌های کاربردی متعددی روی آورده‌اند.مهمترین آنها برای استقرار EHR های مبتنی بر ابر (سوابق الکترونیکی سلامت) و برخی عملیات غیر بالینی، مانند مدیریت چرخه صورتحساب و درآمد (RCM) استفاده می شود.

 

از دست دادن داده ها یک گزینه نیست

با این حال، در حالی که چندین مزیت برای برنامه‌های SaaS مراقبت‌های بهداشتی وجود دارد، یک نکته منفی جدی وجود دارد که سازمان‌ها باید در نظر بگیرند: از دست دادن داده‌ها.یکی از مزایای استاندارد که به طور سنتی با ارائه دهندگان SaaS مرتبط است این است که آنها محافظت در برابر انواع سناریوهای از دست دادن داده را ارائه می دهند.

با این حال، آنچه بسیاری از سازمان ها متوجه نمی شوند این است که بیشتر این ارائه دهندگان بر اساس مسئولیت مشترک کار می کنند. این بدان معنی است که اغلب آنها فقط پوشش اولیه داده ها را ارائه می دهند.همانطور که به خوبی مستند شده است، صنعت مراقبت های بهداشتی یک هدف اصلی برای مجرمان سایبری است.به عنوان مثال، همین ماه گذشته، بزرگترین مرکز خدمات بهداشتی درمانی بریتانیا، Barts Health، که از بیش از 2.5 میلیون بیمار مراقبت می کند، گزارش داد که 70 ترابایت داده حساس به سرقت رفته و توسط باج افزار ALPHV به وب تاریک اضافه شده است.

و با مجموع 11 میلیون تلاش جهانی باج افزار بین سال های 2022 تا 2023 گزارش شده است، واضح است که این فقط نوک کوه یخ است.

در این محیط، پوشش اولیه به سادگی کافی نیست. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی حجم عظیمی از داده های حیاتی و حساس را مدیریت می کنند. زمانی که حریم خصوصی و سلامت افراد در خطر است، از دست دادن داده های غیرقابل جبران گزینه ای نیست که آنها بتوانند از عهده آن برآیند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مسیولیت تقسیم شده

با این همه خطر، سازمان ها باید به طور کامل از معنای "مدل مسئولیت مشترک" آگاه باشند.تمام فرض ارائه دهندگان SaaS این است که مسئولیت نرم افزار و نگهداری آن را از مشتری دور کنند.با این حال، مسئولیت حفاظت از داده ها همیشه آن طور که سازمان های مراقبت های بهداشتی معتقدند تضمین نمی شود.

SaaS به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ابزاری برای محافظت از انواع نیازهای مهم تکنولوژیکی مانند سیستم عامل، سخت افزار و زیرساخت شبکه می دهد.

آنها همچنین می توانند مجازی سازی را برای مدیریت انرژی، امنیت فیزیکی و ترکیبی از نکات دیگر فراهم کنند.با این حال، در بسیاری از موارد، حفاظت از داده ها و کاربران اغلب بر عهده خود ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی است.این بدان معنی است که انواع موقعیت های رایج توسط ارائه دهندگان SaaS پوشش داده نمی شود، مگر اینکه به طور خاص در SLA پوشش داده شده باشد، از جمله خطاهای انسانی، ویروس ها، بدافزارها و تهدیدات مخرب داخلی.

بنابراین، با وجود داشتن ارائه‌دهنده SaaS، بسیاری از سازمان‌ها ممکن است از این موضوع غافل شوند که در صورت وقوع یک رویداد بد، کاملاً بدون محافظت رها می‌شوند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

دریافت حفاظت مناسب

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نمی توانند اینگونه خود را در معرض خطر قرار دهند، آنها باید امنیت بیشتری را به کار گیرند.

اولین قدم برای این کار این است که بفهمیم کار در دست واقعا چقدر پیچیده است. سازمان ها، به ویژه سازمان های بزرگ، از چندین برنامه SaaS به طور همزمان استفاده می کنند.در واقع، طبق آمار Statista، در سال 2022 سازمان‌ها در سراسر جهان به طور متوسط ​​از 130 برنامه مختلف SaaS استفاده می‌کردند.داشتن یک پشته ابزار بزرگ SaaS نه تنها بر بهره وری و دسترسی به داده ها تأثیر می گذارد، بلکه می تواند محافظت از داده ها را نیز دشوار کند.

صرفاً استفاده از راه حل های پشتیبان SaaS برای هر برنامه تنها لایه های غیرضروری از پیچیدگی را اضافه می کند.در عوض، یک هدف کلیدی برای سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی باید ایجاد یک نسخه واحد، جدا شده و بدون دستکاری از تمام داده‌های ذخیره‌شده توسط ارائه‌دهندگان SaaS آنها باشد، که سپس می‌تواند توسط یک ارائه‌دهنده ناشناس فروشنده نظارت و محافظت شود.

در حالت ایده‌آل، این ارائه‌دهنده همچنین باید بتواند قابلیت‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی کاملاً خودکار را نیز به ویژه برای برنامه‌های حیاتی ارائه دهد.با انجام این کار، سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند به رویکرد بسیار ساده‌تری برای حفاظت از داده‌ها دست یابند و لایه‌های متعدد مدیریتی را حذف کنند.آنها همچنین توانایی ترکیب اقدامات امنیتی مقیاس پذیر و قوی همراه با بازیابی دقیق داده ها را به دست خواهند آورد تا اطمینان حاصل شود که بهترین محافظت ممکن را برای بیماران و کارکنان به طور یکسان ارائه می دهند.

بر خلاف بسیاری از ارائه‌دهندگان SaaS، راه‌حل‌هایی مانند این مجموعه وسیعی از از دست دادن داده‌ها از جمله باج‌افزار را در بر می‌گیرد که از آنجایی که حملات علیه سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی همچنان در معرض خطر هستند، بسیار مهم است.هنگامی که داده ها از دست می روند، اطلاعات می توانند در همان ارائه دهنده SaaS بازیابی شوند یا به مکان دیگری منتقل شوند.علاوه بر این، سازمان‌ها می‌توانند چندین نسخه پشتیبان ذخیره شده در یک ابر مستقل که صرفاً به حفاظت از داده‌ها اختصاص داده شده است، ایجاد کنند، و از وابستگی به ارائه‌دهندگان ابر مقیاس بزرگ اجتناب کنند.

 

مشتاقانه منتظر است

از آنجایی که صنعت مراقبت های بهداشتی افزایش بی سابقه ای را در پذیرش SaaS تجربه می کند، استفاده از استراتژی های حفاظت از داده های قوی برای این ارائه دهندگان هرگز مهم نبوده است.مؤسسات مراقبت های بهداشتی که توسعه یک رویکرد حفاظت از داده های SaaS را که مستقل از هر فروشنده خاصی است، در اولویت قرار می دهند، می توانند به طور کامل از مزایای SaaS استفاده کنند و در عین حال اطمینان از امنیت داده ها و قابلیت بازیابی ثابت را حفظ کنند.

 

منبع: htworld

 

همچنین بخوانید:

توسعه نرم افزار سفارشی در مراقبت های بهداشتی کلید بهبود نتایج بیماران و کاهش هزینه ها

راهنمای کامل SAAS برای صنعت مراقبت های بهداشتی

بهداشت دیجیتال

بالا