مراقبت‌های بهداشتی در سال 2040

روزی، یک دکتر قبل‌از اینکه حتی شما بدانید که بیمار هستید نزد شما خواهد آمد!

این آینده‌ای است که انتظار حال را می‌کشد؛ با استفاده ار فناوری‌های نوظهور از طرف جامعه نوآوری سخت‌کوش در حوزه مراقبت‌های بهداشتی.

یکی از جذاب‌ترین پویایی‌هایی که از توسعه فناوری‌های نو کارآفرینان و ارائه‌دهندگان بزرگ، پرداخت‌کنندگان و شرکت‌های فعال در حوزه علوم که به‌دنبال ایده‌های جدید هستند. آغاز یک تغییر بنیادی از پارادایم مراقبت‌های غیرشخصی، اپیزودیک و واکنش‌پذیر است که ما امروز درگیر آن هستیم.

 

اپیزودیک به هرزمان در هرکجا

امروز اکثر مردم با سیستم مراقبت‌های بهداشتی فقط در زمان‌های مختصری تعامل دارند و پس از آن به‌کلی از رادار سیستم تا زمانی‌که دوباره پا به مطب پزشک، بیمارستان، داروخانه یا مکان‌های دیگر مرتبط به خدمات سلامتی بگذارند یا زمانی‌که ارائه‌دهنده مراقبت‌ها در منزل به خانه می‌آید؛ محو می‌شوند. همیشه همین گونه بوده و تا زمانی هم که در دنیا بینش‌های مرتبط با سلامت به‌طور خاص از تعاملات انسان بیاید همین گونه نیز خواهد بود.

اگرچه در نتیجه عمل حسگر‌ها و نرم‌افزارها که می‌توانند داده را از مردم به‌صورت زمان واقعی، اکثرا به‌صورت غیرفعال و وابسته به محل حضور فیزیکی‌شان دریافت کنند؛ با این حال تغییرات قابل‌مشاهده است. این رویه زمان زیادی طول نخواهد کشید. زمانی‌که نسل جدید دستگاه‌های پوشیدنی از راه می‌رسند که می‌توانند نرخ فشار خون را با دقت آن هم درلحظه، EKG، سطح اکسیژن خون و … را ارائه دهند. سیستم مراقبت‌های بهداشتی در تمام زمان به‌طور موثری ما را دنبال خواهد کرد. به‌جای اینکه با پزشکان‌مان طبق یک برنامه مشخص همدم شویم، به دستگاه‌هایی اتکا خواهیم کرد که قبل‌از اینکه حتی به‌سراغ یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی برویم اکثر مشکلات را رفع کنند.

ما به‌طور مداوم توسط حس‌گرها پایش و توسط نرم‌افزارها طبق رده درمانی تقسیم خواهیم شد و تنها زمانی‌که لازم باشد به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی را مراجعه خواهیم دید.

 

واکنش‌پذیر به قابل‌پیش‌بینی

امروز مراقبت‌های بهداشتی به‌صورت واکنشی ارائه می‌گردد. شما یک حمله قلبی داشتید و سیستم تلاش می‌کند آسیب‌ها را جبران کند. مشخص است که در ابتدا چیزی خوب پیش نرفته و زمانی‌که دیگر کار از کار گذشته ما متوجه آن می‌شویم. سپس تنها امیدمان به یک متخصص مراقبت بهداشتی است که بتواند کاری کند. ما قابل‌اعتماد ترین سیستم‌های هشدار هستیم که امروزه موجود است! به‌طور کلی تصمیم‌مان را براساس  احساس‌مان یا اینکه چطور برای دیگران به‌نظر می‌رسیم پایه‌ریزی می‌کنیم.

اگر ما در این کار خوب بودیم؛ چیزی که ساعت‌ها، روزها یا هفته‌ها خوب پیش نمی‌رفت را قبل از اینکه تغییراتی در درونمان را تجربه کنیم یا حس‌مان یا آن‌گونه که به‌نظر می‌رسیم متوجه می‌شدیم. باید این واقعیت را بپذیریم که ما هیچ‌گاه در آن خوب نخواهیم شد؛ اما ماشین‌ها می‌توانند انجامش دهند. با تجزیه‌وتحلیل داده‌هایی که آن‌ها از ما به‌صورت زمان‌واقعی جمع‌آوری می‌کنند؛ می‌توانند ما را از احتمال شروع تغییرات چیزی قبل از اینکه خودمان یا پزشکی متوجه آن شود آگاه ‌کنند. به‌جای اینکه منتظر باشیم دچار حمله قلبی شویم تا به پزشک مراجعه کنیم؛ سیستم از تشابه وضعیت ما به یک مستعد حمله قلبی در آینده نزدیک خبر می‌دهد و یک مداخله مراقبت‌های بهداشتی برای ما ارسال می‌کند که احتمال دارد حتی وقوع سکته را به‌کلی متوقف کند.

 

غیرشخصی به سفارشی  

مراقبت‌های بهداشتی امروز بر اساس میانگین‌ها و نرم‌هاست. به‌عنوان مثال ما می‌دانیم کسی که سیگار می‌کشد و فشار خون بالایی دارد؛ احتمال اینکه سکته‌ای داشته باشد بیشتر از کسی است که این فاکتور ریسک را ندارد. اما تجزیه‌وتحلیل فاکتورهای ریسک و طبقه‌بندی مردم با ابزارهای کند صورت می‌گیرد. ما اطلاعات کافی از افراد یا توان تجزیه‌وتحلیل کارآمد آن‌ها را نداریم. بنابراین این بازدیدهای سطح جمعیت بهترین کاری است که از دستمان بر می‌آید.

این وضعیت درحال تغییر است. جمع‌آوری و تجریه‌وتجلیل داده‌های مختلف و ترکیب آن‌ها با اطلاعات فنوتایپ آینده را برای سلامت شخصی‌سازی شده درست آماده می‌کند. به‌عنوان مثال، به‌جای اینکه یک زن باخبر شود که وزنش به‌معنی ریسک بالای یک حمله قلبی است؛ او یاد می‌گیرد که براساس داده‌های افراد، 21درصد شانس بیشتری دارد. توصیه‌های درمان او هم متناسب به‌طور خاص یبا شرایطش تعیین خواهد شد و ممکن است ترکیبی از دارو، تغییرات در تغذیه و اصلاح منحصربه‌فرد رفتار برای موقعیت ویژه او باشد.

 

تغییرات درحال رخ دادن است…

امروز مدل مراقبت‌های بهداشتی اگر هدف مدیریت یک شرایط حاد مانند سکته مغزی با حمله قلبی باشد خوب کار می‌کند. اما اینطور نیست. بااین حال، یک سیستم اگر هدفش سالم نگه داشتن مردم یا مدیریت درازمدت بیماری‌های مزمن باشد خوب است. تا 2040 سیستم برای چنین چیزی بهینه خواهد شد. ما سیستم مراقبت‌های همه‌جا همه‌وقت داریم که قابل‌پیش‌بینی و سفارشی است. این به ما اجازه می‌دهد که به نتایج سلامتی بهتر آن هم با قیمت بهتر دسترسی پیدا کنیم.

درطول 4 سالی که MATTER درهایش را گشوده، ما جهش‌هایی را در فناوری‌های مورد نیاز برای تبدیل این اصل به واقعیت دیده‌ایم. اما چیزی که نیاز است تا 2040 رخ دهد چیزی بیشتر از مزایای فناوری است. ما به یک تغییر در ساختار اقتصادی در مراقبت‌های بهداشتی هم نیاز داریم که در طرق مختلف به یک چالش پیچیده‌تر تبدیل می‌شود. سیستم متمرکز بر مراقبت‌های حاد ما دقیقا چگونگی پرداخت ما برای مراقبت‌ها را نشان می‌دهد که نیاز به تغییر دارد. بهترین بازیگر تنهای نوآوری از یک مدل مراقبت‌های بهداشتی پرهزینه به مدلی که در آن انگیزه‌های افتصادی ارائه‌دهندگان، پرداخت‌کنندگان، کارفرمایان و افراد با محور رساندن مراقبت‌ها با بالاترین کیفیت و کم‌ترین هزینه تراز می‌شود.

ما مثال‌های کوچکی را از این حلقه انگیزه هر روز می‌بینیم. به‌عنوان مثال، مقدمه مجازات‌های مالی 30روزه بسیاری از کارآفرینان را به تفکر واداشته که چگونه می‌توان جلوی برگشت مردم برای چندین بار به بیمارستان را گرفت. اگر مجازات‌ها بیشتر قابل‌توجه باشند؛ تقاضای بیشتری برای این راه‌حل‌ها خواهد بود و ما هم نوآوری‌های بیشتری در این حوزه خواهیم دید.

چارچوب کلی اقتصاد یک‌شبه یا حتی در مدت چند ساله تغییر نخواهد کرد. اما همچنان این روند ادامه پیدا می‌کند؛ به‌طوری که تا سال 2040 ما باید در موقعیتی قرار بگیریم که اقتصادهای مراقبت‌های بهداشتی به ‌نوآوری‌هایی که مردم را سالم نگه می‌دارد، بیماری‌های مزمن آن‌ها را مدیریت می‌کند و همچنین کارآمدتر از سیستم فعلی عمل می‌کند خواهد رفت.

دستیابی به چنین چشم‌اندازی برای مراقبت‌های بهداشتی تا 2040 نیازمند همکاری‌های جدید خلاقانه بین سیاست‌گذاران، صنعت، سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌هاست.

 

منبع: healthio

 

همچنین بخوانید:

اینترنت اشیای پزشکی چیست و چرا اهمیت دارد؟

پنج واقعیتی که نوآوری در صنعت سلامت را تغییر داده است

بهترین فرصت های راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی در پزشکی

 

بالا