کاهش استرس کودکان به وسیله هدست واقعیت مجازی

دکتر چاد رودنیک، پروفسور دانشگاه آتلانتیک طرحی را به اجرا گذاشت که در آن به وسیله یک هدست واقعیت مجازی به کودکان در حین درمان کمک می‌کرد تا درد و استرس کمتری را احساس کنند.

این پروفسور به وسیله یک هدست واقعیت مجازی، تصاویری از وسایل مورد علاقه کودکان را به آنان نشان می‌داد و از این طریق ذهن کودکان را منحرف کرد، نتایج این آزمایش بر روی تمامی کودکان موفقیت آمیز بود و موجب کاهش استرس مخصوصا در هنگام گرفتن خون در کودکان شد.

هدست واقعیت مجازی میتواند به کار مشاغلی چون پزشکان و پرستاران کودک کمک کند. به خصوص در هنگام اعمالی همانند واکسن زدن و تزریق که کودکان بی قراری میکنند.بسیاری از کودکان از درد آمپول میترسند و هنگام رفتن پیش پزشک برای معاینه گریه میکنند، اما اکنون واقعیت مجازی میتواند به کمک آنها آید.

 مطالعاتی در این خصوص در دفتر پزشکان به انجام رسیده است که میتواند از هدست های واقعیت مجازی به عنوان یک ابزار برای منحرف کردن ذهن بچه ها از درد خفیف آمپول زدن یا خون گرفتن استفاده شود. به نظر میرسد اکثر بچه هایی که این هدست را روی صورت خود قرار داده بودند، درد کمتری را  متوجه شدند.

در این موارد لازم است که کودکان احساس آرامش و آسایش کنند، به همین خاطر در این هدست های از تصاویر اسباب بازی ها و چراغ های روشن و تصاویر پر زرق و برق استفاده میشود، اما نه به گونه ای که حواس کودک در هنگام تزریق پرت شود و واکنش هایی با دست و پا نشان دهد چرا که این امر خود به مشکلی تبدیل میشود که هنگام تزریق میتواند خطرناک باشد.

دکتر چاد رودنیک، کارآفرین و پروفسور دانشگاه آتلانتیک، این ایده را برای آزمایش هدست های واقعیت مجازی پس از بررسی روی یک کودک ۸ ساله در طول درمان ارائه کرده است. پس از اینکه این آزمایش موفقیت آمیز انجام شد، روی تصاویری که بهتر میتواند توجه کودک را جلب کند، تمرکز کرده اند.

بالا