سلامت دیجیتال و خدمات بهداشتی از راه دور

ظهور فناوری‌‌های دیجیتال (از قبیل اینترنت اشیا،فناوری‌های موبایل، رسانه‌‌های اجتماعی، واقعیت‌افزوده، واقعیت مجازی، فناوری‌‌های ابری و هوش‌مصنوعی)،  باعث متحول شدن تمام ابعاد کسب وکارها شده است. صنعت پزشکی و سلامت هم از این قاعده مستثنی نیست. هیچکس نمی‌تواند اثر فناوری‌‌های تحول‌آفرین را بر زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر انکار کند. ظهور بیمارستان‌‌های دیجیتال، تجهیزات هوشمند، ربات‌های جراح تحولی بزرگ در مراقبت و تجربه بیماران به همراه داشته است. حوزه پزشکی و سلامت غالبا بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی هر کشور را به خود اختصاص می‌‌دهد وصرفه و ایجاد ارزش در این حوزه می تواند اقتصاد یک کشور را بصورت قابل توجهی تحت‌ تاثیر قرار دهد. به‌ عنوان مثال در سال 2015 هزینه های بهداشت عمومی در ایالات متحده آمریکا 3.2 تریلیون دلار بود که 18% کل تولید ناخالص داخلی آن کشور را شامل می‌شد. در سال‌های اخیر انقلاب فناوری‌های دیجیتالی 300 میلیارد دلار صرفه­‌جویی در این حوزه برای این کشور همراه آورده است.

فناوری‌های دیجیتالی نوظهور مانند پزشکی از راه دور، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء پزشکی، بلاک چین، و واقعیت بصری و افزوده، انقلابی در ارائه و دسترسی به خدمات مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کرده‌اند. چنین فناوری‌هایی امکان نظارت بر سلامت، تشخیص بیماری، مدیریت بیماری مزمن، نظارت بر شیوع بیماری و توانبخشی را فراهم می‌کنند. آنها به شخصی سازی برنامه های درمانی، شناسایی روندها، کمک به توسعه دارو و ارتقای مدیریت بهداشت عمومی کمک می کنند. در حالی که فناوری‌های دیجیتالی نوظهور دارای مزایای متعددی هستند، ممکن است خطرات و آسیب‌پذیری‌های جدیدی را نیز معرفی کنند که می‌تواند محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن اطلاعات حساس مراقبت‌های بهداشتی را به خطر بیندازد. به طور خلاصه، فناوری‌های دیجیتالی کلیدی در حال ظهور در بخش سلامت و تهدیدات منحصر به فرد معرفی شده توسط این فناوری‌ها را مورد بحث قرار می‌دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نکته غیر قابل انکار تاثیر فناوری­‌های دیجیتالی بر تجربه بیماران است که می‌تواند تحولی بزرگ در صنعت پزشکی و سلامت به‌همراه بیاورد. در ادامه برخی از اصلی‌­ترین فناوری‌های تحول‌آفرین صنعت پزشکی و سلامت بررسی خواهد شد.

صنعت مراقبت های بهداشتی شاهد تحول عمیقی بوده است که توسط پیشرفت های سریع در فناوری های دیجیتال تقویت شده است. در طول چند دهه گذشته، فناوری‌های دیجیتال در حال ظهور به عنوان کاتالیزورهای قدرتمندی برای نوآوری در مراقبت‌های بهداشتی ظاهر شده‌اند. پزشکی از راه دور، دستگاه‌های پوشیدنی، سوابق الکترونیکی سلامت، اینترنت اشیا (IoT) در مراقبت‌های بهداشتی، هوش مصنوعی (AI) و فناوری بلاک چین تنها چند نمونه از فناوری‌هایی هستند که به سرعت این بخش را متحول کرده‌اند. پزشکی از راه دور با فعال کردن تله ویزیت، مراقبت‌های بهداشتی را در دسترس‌تر کرده است، دستگاه‌های پوشیدنی امکان نظارت مستمر بیمار را فراهم می‌کنند، سوابق الکترونیکی سلامت، ثبت سوابق و اشتراک‌گذاری داده‌ها را ساده‌تر کرده است، و هوش مصنوعی بینش‌های قابل‌توجهی را برای تشخیص و درمان ارائه کرده است. استفاده از این فناوری‌ها کارایی و اثربخشی مراقبت‌های بهداشتی را بهبود بخشیده است، اما چالش‌های جدیدی را نیز به همراه داشته است.

 

پزشکی از راه دور

در یک نظرسنجی 80% پزشکان اعلام کردند که در خصوص بیماری های مزمن، پزشکی از راه دور بسیار موثرتر از روش‌های معمول است. حتی بیماران در دورترین مناطق هم با دسترسی به اینترنت و تلفن هوشمند می‌­توانند بالاترین مراقبت­‌ها را دریافت کنند. برای دریافت بسیاری از مراقبت­‌های پزشکی لازم نیست که مسافتی طولانی با هزینه بالا صرف شود، با پلتفرم ها و سامانه تله ویزیت بسیاری از خدمات دریافت می‌­شود. امروزه بسیاری از حمایت­‌های احساسی از بیماران از راه دور انجام می شود. بیماران با فشردن یک دکمه می­‌توانند به متخصص دسترسی پیدا کنند و با او در خصوص مشکلات خود صحبت کنند. این امر با هزینه‌ای به مراتب کمتر از مراجعه حضوری رخ می‌­دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

فناوری موبایل و رایانش ابری

تا انتهای سال 2018 تخمین زده شد که 65 درصد از تعاملات با خدمات بهداشتی توسط  تلفن همراه خواهد بود و همین گونه شد.این روزها اکثریت افراد از گوشی های تلفن همراه خود به سامانه های ارتباط پزشک و بیمار متصل میشوند و توسط پزشک ویزیت میشوند.اکثریت پزشکان نیز به حفظ پرونده بیمارانشان در گوشی تلفن همراه خود و ویزیت بیماران و حل مشکلات آنان از راه دور بسیار علاقه مند هستند. حدود 80 درصد پزشکان از نرم‌افزارهای پزشکی موبایل بهره میبرند و 72 درصد از آن ها بطور منظم اطلاعات پزشکی و دارویی خود را صرفا از این نرم افزارها دریافت می­‌کنند.زمانی که این روند بدین صورت ادامه یابد، پرونده‌های بیماران با استفاده از فناوری‌های برپایه رایانش ابری تحلیل خواهد شد و تمام دسترسی‌­ها از فضای ابری خواهد بود . بدین ترتیب امکان ارائه خدمات 7*24 فراهم خواهد شد.

 

اینترنت اشیا

سال‌ها از زمانی که یک کانتر در رستوران‌ها و هایپرها برای کنترل فشارخون قرار می‌­دادند، گذشته است. امروزه بدون مراجعه به دکتر با استفاده از مجموعه­‌ای از ابزارها امکان کنترل وضعیت سلامت فراهم است. تلفن‌­های هوشمند، مچ‌­بندهای هوشمند، ساعت‌­های هوشمند و صدها نرم افزار تخصصی این حوزه که بصورت کامل به هم متصل هستند، این امکان را به شما می دهند که فشارخون، قندخون، نحوه تنفس، دمای بدن، اضافه وزن، میزان کالری سوزانده شده وحتی تعداد قدم های شما را اندازه گیری و بهترین برنامه سلامتی را برای شما تجویز نمایند. این ابزارها اطلاعات را در بهترین زمان به پزشک شما منتقل می­‌کنند تا پزشک با دریافت اطلاعات موثق و مستمر از شما بهترین تصمیمات را بگیرد. این اطلاعات چون بصورت مستمر و منظم ارسال می‌شوند، ریسک ابتلا به بیماری‌­ها را به حداقل می‌رساند و همچنین امکان هرگونه خطری را برای شما، پیش از وقوع پیش بینی می‌نماید.

 

بیگ دیتا و هوش مصنوعی

داده­‌های پزشکی امروز ارزشمندتر از داده‌های مالی برای تحلیلگران است و خرید و فروش این داده‌ها نیز در سال‌های اخیر بصورت چشمگیری رونق گرفته است. بسیاری از شرکت‌های داروسازی، تجهیزات پزشکی، سیاستگذاران، بیمارستان‌ها به قیمت‌های بسیار بالایی داده باکیفیت این حوزه را جهت تحلیل و تصمیم­‌گیری خریداری می‌کنند. تحلیل داده امکان شخصی‌سازی بسیاری از خدمات را برای هریک از بیماران فراهم می‌کند و بیماران بهترین خدمات را با توجه به شرایط خاصشان دریافت خواهند کرد. باظهور هوش مصنوعی بسیاری از عامل‌های هوشمند، جایگزین منابع انسانی این حوزه شده است و بیمارستان­‌های هوشمند که بسیاری از خدمات در آن‌ها به عهده ربات‌­ها است، در سال­‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌­اند.

همه موارد فوق بیمارانی توانمندتر را به همراه خواهند داشت که با هزینه‌هایی بسیار پایینتر بالاترین کیفیت دریافت خدمات را تجربه می­‌کنند. تجربه‌ای فوق العاده با استفاده از فناوری‌­های دیجیتالی.

 

منابع:eirib و mdpi

همچنین بخوانید:

لزوم دیجیتال سازی مدارک پزشکی

کاربردهای تکنولوژی‌های دیجیتال در مدیریت کلان خدمات سلامت

نحوه اجرای سلامت دیجیتال در کشورها از نظر سازمان جهانی بهداشت

بالا