تشخیص پولیپ روده با هوش مصنوعی

شرکت Wision AI با همکاری تیمی از متخصصی یادگیری ماشین و ریاضیات پزشکی الگوریتمی را توسعه داده است که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند پولیپ روده را تشخیص دهد. این شرکت که یکی از پیشگامان توسعه الگوریتم‌های تشخیصی و سیستم‌های کامپیوتری در زمینه بهبود دقت و کارآیی در تصویربرداری تشخیصی، در ماه نوامبر ۲۰۱۸ از نتایج نهایی مطالعات جدید خود رونمایی کرد. این شرکت توانسته است یک الگوریتم جدید یادگیری ماشین را توسعه دهد که امکان تشخیص پولیپ آدنوماتوز در طول کولونوسکوپی را ارتقاء بخشیده است.

محققان شرکت Wision AI این پژوهش را با همکاری پزشکان و متخصصان مرکز آندوسکوپی پیشرفته مرکز پزشکی دیکنس بت (BIDMC)، دانشگاه پزشکی هاروارد و آکادمی علوم سیچوان و بیمارستان مردم شهر سیچوان انجام دادند و نتایج حاصل از آن در مجله مهندسی پزشکی نیچر به چاپ رسیده است. این شرکت تلاش کرده است بر اساس معماری شبکه مورد استفاده در خودروهای خودران، روشی براش تشخیص پولیپ روده در کلنوسکوپی توسعه دهد.

به گفته مدیر اجرایی شرکت تایلربرزین، مطالعات پیشین نشان می‌دهد هر یک درصد افزایش تشخیص پولیپ روده در اشخاص موجب کاهش سه درصدی احتمال ابتلا به سرطان روده خواهد شد. این مسئله نشان دهنده اهمیت تشخیص پولیپ روده است. نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد الگوریتم یادگیری ماشین توسعه داده شده قادر است در طول کلنوسکوپی، پولیپ‌های روده را شناسایی کند. همچنین میزان خطا در تشخیص پولیپ در غربالگری روده را کاهش می‌دهد و تضمین کننده کیفیت و اثربخشی کلنوسکوپی برای بیماران است.

تشخیص و از بین بردن پولیپ روده در زمان کلنوسکوپی کلید طلایی پیش‌گیری از سرطان روده است که عمدتا به مرگ افراد نیز منجر می‌شود. با این حال میزان عدم شناسایی تومورهای خوش خیم روده‌ای در میان ۱۴ میلیون کلونوسکوپی سالانه که در آمریکا انجام می‌شود، از ۶ تا ۲۷ درصد متغیر است. مطالعات نشان می‌دهد درصورتی که در فرایند کلنوسکوپی در صورت مشاهده فرد دوم، امکان تشخیص تومورهای سرطانی روده تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. الگوریتم توسعه داده شده مبتنی بر هوش مصنوعی با شناسایی و بزرگ‌نمایی پولیپ‌ها و غده‌های مشکوک روده در مانیتور، همین عملکرد را برای پزشکان دارد.

بالا