پوشیدنی‌هایی که در پزشکی و درمان بیماری‌ها بکار می‌روند

در این قسمت با جدیدترین فناوری‌های پوشیدنی، پوشیدنی‌های مورد استفاده برای درمان بیماری‌ها و پوشیدنی‌هایی که برای نظارت، ردیابی و پیشگیری از آسیب بکار می‌روند آشنا خواهیم شد.

پوشیدنی Spryng به منظور سرعت بخشیدن به بهبود وکاهش درد عضلانی با تحریک گردش خون طراحی شده است. این پوشیدنی شبیه محافظ‌های ساق پا پوشیده و با انقباض و انبساط ماهیچه‌های ساق پا موجب بهبود جریان خون و ایجاد احساس بسیار خوبی می‌شود. تأثیر طب فشاری برای مسائل مربوط به گردش خون همچون ترومبوز وریدی عمقی و بیماری دیابت ثابت شده است.

نخستین دستگاه پوشیدنی برای درمان و پیشگیری از استئوآرتریت

استئوآرتریت (آرتروز) نوعی بیماری تخریبی پیش‌رونده در غضروف مفاصل است. از مؤثرترین روش‌های درمانی غیردارویی می‌توان به حمام پارافین، گرم کردن، ارتز و اسپلینت اشاره کرد. QUANTIC NANOTECH محصولی از گروه اسپانیایی DEMAC S.A نخستین دستگاه پوشیدنی برای درمان و پیشگیری از استئوآرتریت است. این دستکش برای استفاده در منزل طراحی شده است و می‌تواند هر سه روش درمان غیر دارویی را ارائه دهد. این دستکش توسط گوشی هوشمند کنترل می‌شود و متخصصان می‌توانند از راه دور بر آن نظارت داشته باشند.

درمان بیماری پسوریازیس

بیماری پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سرعت رشد سلول‌های پوستی از ریزش آن‌ها بیشتر است. این بیماری در حال حاضر درمان قطعی ندارد اما قابل کنترل است. روش‌های کنترل پسوریازیس عبارتند از: درمان‌های موضعی، نور درمانی، داروهای سیستمیک، بیولوژیک و طب مکمل و جایگزین. Luma Therapeutics یک استارت‌اپ آمریکایی است که با نور درمانی سعی در کنترل این بیماری پوستی دارد. روش این استارت آپ قرار دادن پوست در معرض تابش‌های ماورابنفش از طریق آرایه‌ای از LED ها و یک چسب است که با مرطوب ساختن محل عارضه، آن را قابل تحمل می‌سازد. بیماران باید دست کم یکبار در روز از این دستگاه در محل عارضه استفاده نمایند. این دستگاه می‌تواند تورم را کاهش دهد و به ساخت سلول های سالم کمک کند. باتوجه به بی میلی بیماران به مصرف داروها به شکل مادام العمر و اثرات جانبی داروها، این روش می‌تواند چشم انداز روشنی داشته باشد. این دستگاه کوچک را می‌توان در منزل استفاده کرد.

 

استفاده از سربند الکترونیکی برای درمان بیماری حرکت

بیماری حرکت یا بیماری سفر می‌تواند بسیاری از افراد را آزار دهد و مانع سفر و فعالیت‌های مختلفی نظیر قایقرانی شود. داروهایی برای کنترل بیماری حرکت وجود دارد، اما آنها دارای عوارض جانبی همچون خواب آلودگی هستند. دستگاه جدیدی که توسط شرکتOtolith Labs، توسعه یافته است به زودی یک گزینه جدید برای درمان علائم بیماری حرکت خواهد بود. دستگاه Otolith شامل یک وسیله ارتعاشی است که پشت گوش قرار می‌گیرد و برمبنای اصل هدایت استخوانی کار می‌کند. سیگنال‌هایی که این وسیله تحویل می‌دهد نویز سفید است و هدف آن گیج کردن مغز برای نادیده گرفتن سیگنال‌های حرکتی است.

خالکوبی های هوشمند برای تشخیص بیماری و میزان اشعه خورشید

پژوهشگران رنگ‌های ویژه‌ای را درون میکروکپسول‌های پلاستیکی قرار داده‌اند که بسیار کوچک هستند و می‌توانند در داخل مایع میان بافتی پوست، همانند رنگ‌های خالکوبی معمولی تزریق شوند. نکته جالب این است که رنگ‌ها به پارامترهای مختلف محیطی همچون گرما و نور خورشید واکنش نشان می‌دهند. برای نمونه یک خالکوبی تنها در صورتی که فرد در معرض تب قرار داشته باشد، ظاهر میشود یا در حالی که فرد در معرض نور خورشید و سوختگی قرار دارد. پژوهشگران معتقدند که روش آنها می‌تواند به انواع خالکوبی‌ها منجر شود که قادر به شناسایی بیماری‌ها و شرایط مختلف سلامتی هستند.

دستبندی برای هشدار سوء مصرف مواد مخدر

گروهی از دانشجویان مهندسی نرم افزار کارنگی‌ملون، یک دستبند ساخته‌اند که می‌تواند سوء مصرف مواد مخدر را تشخیص دهد و هشدارها و پیام‌هایی را برای کمک ارسال کند. دانشجویان این دستبند را HopeBand نامیده‌اند. HopeBand به طور مداوم سطح اکسیژن خون کاربر را ارزیابی می‌کند و در صورت پایین بودن سطح اکسیژن و تشخیص سوء مصرف مواد مخدر مختصات GPS را از طریق گوشی هوشمند برای دوستان و اورژانس ارسال می‌کند.

 

استفاده از برچسب های RFID برای ردیابی حرکت مفاصل

پژوهشگران دانشگاه کارنگی‌ملون به رهبری دانشجوی دکترا Haojian Jin در حال کار با برچسب‌های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) برای تشخیص حرکات بدن هستند. آرایه‌هایی از این دستگاه‌های کاغذی بدون باتری در اطراف مفاصلی همچون زانو یا آرنج به لباس متصل می‌شود. با این برچسب‌ها می‌توان میزان خمیدگی یا موقعیت هر مفصل را تعیین کرد. این سامانه با نام RF-Wear شناخته شده است و بنابر گفته دانشمندان دارای دقت میلیمتری در ردیابی حرکت است. این برچسب‌ها در برنامه‌هایی همچون کنترل بازی‌های ویدئویی سه بعدی، ایجاد شخصیت‌های کامپیوتری متحرک یا حتی ردیابی تناسب اندام کاربرد دارد.

 

 

Hip’Safe پوشیدنی کمری برای پیشگیری از صدمه به لگن

این کیسه‌ی هوا که پیرامون لگن باز می‌شود Hip’Safe نام دارد. کیسه‌ی هوایی که هنگام افتادن روی زمین خود به خود باز می‌شود تا از شکستگی لگن سالمندان جلوگیری کند. شرکت سازنده‌ی این پوشیدنی، Helite، اعلام کرده است که دستگاه تا آخر سال ۲۰۱۹ برای فروش و صادرات آماده است. Helite یک شرکت فرانسوی است که در تولید کیسه‌های هوای صنایع پرواز و تجهزات ایمنی اسب‌سواری، موتور سواری و اسکی شناخته شده است. پوشیدنی Hip’Safe در سال جاری توسط این شرکت طراحی شد. Hip’Safe می‌تواند با استفاده از حسگرهای حرکتی در ۲۰۰ میلی ثانیه سقوط را تشخیص دهند و کیسه‌ی هوای آن در ۸۰ میلی‌ثانیه پرباد خواهد شد.

صندلی پوشیدنی و قابل حمل LEX

درد کمر و پشت می‌تواند ناشی از نشستن طولانی مدت باشد. امروزه طی مسافت بسیار روی صندلی‌های فشرده وسایل نقلیه عمومی پیش از رسیدن به محل کار و نشستن روی صندلی نامناسب دفتر کار امری طبیعی است. نشستن به شکل نادرست می‌تواند در طولانی مدت به کمر، گردن و حتی اعصاب آسیب می‌رساند. سازنده‌ی Lex در جست و جوی راهی برای برطرف ساختن این مشکل یک صندلی ارگونومیک به شکل یک اسکلت بیرونی پوشیدنی طراحی کرده است.

این وسیله‌ی آلومینیومی سبک در صورت فعال شدن به صورت صندلی قابل استفاده است. در حالت غیر فعال پشت کاربر سوار می‌شود و مزاحمتی در کارهای روزمره ایجاد نمی‌کند. در حال حاضر این وسیله برای کاربرانی با وزن ۱۲۰ کیلوگرم نیز قابل استفاده است. این وسیله برای عکاسان و افرادی که برای مشاهده پرندگان ساعات بسیاری به انتظار می‌نشینند نیز مناسب است.

گامی دیگر به سوی چشم بیونیک بی نقص

گروهی از پژوهشگران دانشگاه Minnesota موفق به چاپ سه بعدی آرایه‌ای از گیرنده‌های نوری روی یک سطح کروی شیشه‌ای شدند. این موفقیت می‌تواند کمک بزرگی به ساخت چشم‌های مصنوعی بیونیک نماید. چشم‌های بیونیک مخلوقاتی علمی-تخیلی هستند که ساخت آنان به دلیل پیچیدگی‌های بسیار تا کنون ممکن نبوده است. امید است چاپگرهای سه بعدی با استفاده از چندین نوع ماده‌ی چاپ راه را برای ساخت این پروتزها هموار نمایند.

یکی از نویسندگان مقاله‌ی مربوط به این موفقیت Michael McAlpine دانشیار دانشگاه Minnesota Benjamin Mayhugh است. پژوهشگران در داخل یک سطح گنبدی شکل و با استفاده از چاپگری که برای این منظور بهینه شده بود موفق به چاپ نقره روی این سطح شدند. ماده چاپ پس از قرار گرفتن روی سطح بدون جاری شدن در جای خود خشک می‌شد. پس از آن باید گیرنده‌های نوری را با استفاده از مواد پلیمری نیم‌رسانا چاپ کرد. این مواد پرتوهای نور را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند. بازده این گیرنده‌های نوری در تولید جریان ۲۵ درصد است. پژوهش‌ها برای یافتن ماده‌ای مناسب ساخت کره‌ی چشم مصنوعی و بهبود بازده این ایمپلنت ادامه دارد.

 

بالا