برترین فناوری های پزشکی 2019 که مجوز سازمان غذا و دارو گرفتند

فناوری پزشکی حوزه‌ی گسترده‌ای از دستگاه‌های پزشکی را شامل می‌شود. نرم‌افزارهای پزشکی، ایمپلنت‌های اندام بدن و دستگاه خانگی آزمایش‌ DNA همگی فناوری پزشکی به شمار می‌آیند. شرکت‌های بسیاری به ارائه‌ی خدمات مراقبت‌های پزشکی و توسعه‌ی فناوری‌های پزشکی روی آورده‌اند. اغلب فناوری‌هایی که در سال 2019 مجوز FDA آمریکا را دریافت کردند در حوزه‌ی پزشکی شخصی (Personalized medicine) فعالیت دارند. این شرکت‌ها نه تنها درمان منطبق به وضعیت بیمار ارائه می‌کنند بلکه به شیوه‌ی زندگی فرد نیز توجه دارند.

 

فناوری کمک شنیداری Bose

 

شرکت سازنده‌ی لوازم صوتی خانگی بوز(Bose)، یک مدل سمعک توسعه داده است که می‌تواند توسط کاربر و یک برنامه‌ی کاربردی تنظیم شود. این سمعک بدون نیاز به پزشک و کلینیک شنوایی می‌تواند توسط کاربر تنظیم شود. بسیاری از کاربران سمعک تمایل دارند بلندی صدا و نسبت صدا به نویز را خودشان با توجه به تجربه شنیداری خود تنظیم کنند.

 

ایمپلنت عنبیه مصنوعی

 

ایمپلنت عنبیه مصنوعی شرکت HumanOptics قابلیت انطباق با رنگ طبیعی چشم فرد را دارد. بعضی از بیماری‌ها که رنگدانه‌ی چشم مشکل دارد و فرد دارای چشمانی با رنگهای مختلف است با ایمپلنت عنبیه مصنوعی درمان می‌شود.

 

سامانه نظارت پیوسته بر گلوکز

 

سامانه‌ی کاشتنی نظارت پیوسته بر گلوکز خون ساخت شرکت Senseonics است. این سامانه با نام Eversense برای ۹۰ روز می‌تواند بر قند خون کاربر نظارت داشته باشد. کاربران با کمک این سامانه و یک برنامه‌ی کاربردی می‌توانند سطح قند خون را بررسی کنند. قطعه‌ای به اندازه‌ی یک دانه برنج در زیر پوست قرار می‌گیرد. هر پنج دقیقه سطح گلوکز به برنامه‌ی کاربردی ارسال می‌شود. درصورت بالا رفتن گلوکز از محدوده‌ی طبیعی، برنامه به کاربر هشدار می‌دهد.

 

ساعت هوشمند اپل با حسگر ECG و Fall Detection

 

ساعت هوشمند شرکت اپل دارای حسگر الکتروکاردیوگرافی (ECG) است. این ساعت هوشمند نرم‌افزار هشدار افتادن کاربر (fall detection) را نیز دارد. به دلیل چنین امکاناتی، سری چهارم ساعت هوشمند اپل به عنوان یک فناوری پزشکی از FDA مجوز دریافت کرد. حسگر ECG و هشدار افتادن کاربر این ساعت هوشمند را به یک ابزار مفید برای افراد سالمند تبدیل می‌کند. با وجود سخت‌افزار ژیروسکوپ، اگر کاربر بیفتد، ساعت اپل تشخیص می‌دهد و به خانواده‌ی کاربر اطلاع می‌دهد. این فناوری پزشکی برای افراد سالمند به خصوص افرادی که تنها زندگی می‌کنند بسیار کاربردی است. اپل هم‌اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های بیمه است تا بتواند هزینه‌ی ساعت هوشمند را برای افراد بالای ۶۵ سال کاهش دهد.

 

دست‌بند هشدار حمله‌‌ی تشنج Embrace

 

سامانه‌ی هشدار حمله‌ی تشنج شرکت Empatica به خانواده‌ی کاربر زمان حمله‌ی تشنج را اطلاع می‌دهد. بیش از ۳۰۰۰ نفر مبتلا به بیماری صرع در اثر حمله ناگهانی تشنج جان خود را از دست می‌دهند. آزمایشگاه MIT Media Lab، دستبندی توسعه داده است که با تشخیص حمله‌ی صرع، به خانواده‌ی کاربر اطلاع می‌دهد. تشنج (seizure) نشانه بروز یک فعالیت نورونی همزمان، غیرطبیعی و شدید در مغز است که می‌تواند به صورت تغییر در وضعیت روانی، سطح هوشیاری، حرکات تونیک و کلونیک بروز یابد. حمله تشنج به خصوص در بیماران صرع اتفاق می‌افتد. این دستبند شامل ژیروسکوپ، شتاب‌سنج و دماسنج است. از سوی دیگر، حسگر اندازه‌گیری تغییرات سیگنال الکتریکی سطح پوست، الگوی تشنج را ثبت می‌کند.

 

پوشش نجات استنت PK Papyrus

 

پوشش استنت ساخت شرکت Biotronik در شرایط اضطراری برای استنت شریان قلب به کار می‌رود. در صورتی‌که در طول عمل جراحی قلب و قرار دادن استنت در شریان‌های خونی، مشکلی پیش بیاید و شریان‌ها باز شوند، این پوشش مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این پوشش دیگر نیازی به عمل جراحی قلب باز نیست. استنت PK Papyrus با کاتتر به شریان خون هدایت می‌شود و با کمک یک بالون در محل قرار می‌گیرد. این پوشش نجات، نشتی رگ ‌های خونی را برطرف می‌کند.

این نوع فناوری‌ها به کاربران اجازه می‌دهد بر سلامتی خود نظارت داشته باشند. سازمان غذا و داروی آمریکا امیدوار است توسعه‌دهندگان دستگاه‌های پزشکی را متقاعد سازد که فناوری‌های پزشکی جدید خود را ابتدا به بازار آمریکا وارد کنند. FDA در سال 2019 رکورد ثبت مجوز ۱۰۶ دستگاه پزشکی جدید را دارد.

 

بالا